Enkel fråga.
Ordet är fritt
  1. sajilijeli
    #1

    Enkel fråga.

    Har ingen aning....

    Finns det folk som står i dagis-kö? Alltså folk som inte får plats någonstans med sina barn så de inte kan börja arbeta? Och då räknar jag inte de som tror att de får välja dagis för att det ligger 20 meter närmre jobbet eller för att kusinbarnet går där...
  2. 1
    Enkel fråga. Har ingen aning....

    Finns det folk som står i dagis-kö? Alltså folk som inte får plats någonstans med sina barn så de inte kan börja arbeta? Och då räknar jag inte de som tror att de får välja dagis för att det ligger 20 meter närmre jobbet eller för att kusinbarnet går där...
  3. KAJO
    #2

    Ja

    här är det kö i alla fall.
  4. 2
    Ja här är det kö i alla fall.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    så var det för mig sist jag var mammaledig
  6. 3
    så var det för mig sist jag var mammaledig
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Javisst gör det det

    Visserligen är kommunerna skyldiga att ordna en plats inom tre månader, men inget händer om de inte gör det. Det finns helt enkelt ingen sanktionsmöjlighet mot den kommun som inte uppfyller lagen. Det finns folk både här och där som får vänta längre än så.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Javisst gör det det Visserligen är kommunerna skyldiga att ordna en plats inom tre månader, men inget händer om de inte gör det. Det finns helt enkelt ingen sanktionsmöjlighet mot den kommun som inte uppfyller lagen. Det finns folk både här och där som får vänta längre än så.
  9. sajilijeli
    #5
    Ok. Så det finns folk som inte kan gå tillbaka till arbetet för det inte finns dagisplats? Vem försörjer dessa?
  10. 5
    Ok. Så det finns folk som inte kan gå tillbaka till arbetet för det inte finns dagisplats? Vem försörjer dessa?
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Ja det finns, läste om det i vår morgontidninen för någon månad sedan, fanns inte en plats i Linköpings kommun till dem... Känns ju lite märkligt då at föräldralediga får ha sina ungar kvar som egentligen inte har något omsorgsbehov...
  12. 6
    Ja det finns, läste om det i vår morgontidninen för någon månad sedan, fanns inte en plats i Linköpings kommun till dem... Känns ju lite märkligt då at föräldralediga får ha sina ungar kvar som egentligen inte har något omsorgsbehov...
  13. sajilijeli
    #7
    Vilket år?
  14. 7
    Vilket år?
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Inte personligen men man har ju läst om det i tidningen. Vet att våran komun är hårt belastad...vi själva blev erbjuden plats 1 månad efter jag skulle ha börjat jobba, då över 4 mil bort.....men det ordnade sig tillslut...
  16. 8
    Inte personligen men man har ju läst om det i tidningen. Vet att våran komun är hårt belastad...vi själva blev erbjuden plats 1 månad efter jag skulle ha börjat jobba, då över 4 mil bort.....men det ordnade sig tillslut...
  17. sajilijeli
    #9
    Ojdå. Hade verkligen ingen aning. Vem försörjer dessa föräldrar? Får de knapra på sina föräldradagar då?
  18. 9
    Ojdå. Hade verkligen ingen aning. Vem försörjer dessa föräldrar? Får de knapra på sina föräldradagar då?
  19. KAJO
    #10

    De flesta jag kännre löser

    det genom att antingen trixa med föräldradagar (om de har några kvar och om det går att lösa med jobben) eller genom att be t ex släktingar om hjälp. En del anlitar barnflicka.
  20. 10
    De flesta jag kännre löser det genom att antingen trixa med föräldradagar (om de har några kvar och om det går att lösa med jobben) eller genom att be t ex släktingar om hjälp. En del anlitar barnflicka.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    början på 03
  22. 11
    början på 03
  23. Medlem sedan
    Dec 2001
    #12

    Ja.

    Var inne på kommunens hemsida igår och kollade läget för Bäbisen som ska börja i augusti. Han står på plats 99 till vårt dagis. Väntetid ett år. Men jag vet inte om det stämmer.

    Vi bor i Nacka och i lokaltidningen stod det att kommunen föreslagit flera familjer att bilda familjedaghem istället, för dagisplats skulle de inte få på ett bra tag. Vi bor alldeles vid tullarna och dagiset på gården, med tre avdelningar, lägger ner om ett par månader pga brist på barn. ?? Hur går det ihop??
    Flicka -00, Pojke -02, Bäbis -06

    Sarah29 - nu 32
  24. 12
    Ja. Var inne på kommunens hemsida igår och kollade läget för Bäbisen som ska börja i augusti. Han står på plats 99 till vårt dagis. Väntetid ett år. Men jag vet inte om det stämmer.

    Vi bor i Nacka och i lokaltidningen stod det att kommunen föreslagit flera familjer att bilda familjedaghem istället, för dagisplats skulle de inte få på ett bra tag. Vi bor alldeles vid tullarna och dagiset på gården, med tre avdelningar, lägger ner om ett par månader pga brist på barn. ?? Hur går det ihop??
  25. sajilijeli
    #13
    Ja... Öppna ett Öppnis för alla som vill träffas dagtid för att de hävdar att barnen behöver det, socialt. Förälder ska medfölja, ingen passning. Kolla hur många som är intresserade då!
  26. 13
    Ja... Öppna ett Öppnis för alla som vill träffas dagtid för att de hävdar att barnen behöver det, socialt. Förälder ska medfölja, ingen passning. Kolla hur många som är intresserade då!
  27. Gnagarn
    #14

    Har en bekant

    en av många som köar, skulle börjat arbeta 1/11 men får ingen plats. Hon blev erbjuden i den närliggande kommunen (fel håll) straffas väl nu för att ha tackat nej
  28. 14
    Har en bekant en av många som köar, skulle börjat arbeta 1/11 men får ingen plats. Hon blev erbjuden i den närliggande kommunen (fel håll) straffas väl nu för att ha tackat nej
  29. sajilijeli
    #15
    Åh. Jag är FÖDD i Nacka. Ekuddsvägen 4.
  30. 15
    Åh. Jag är FÖDD i Nacka. Ekuddsvägen 4.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Men då kan man inte dricka latte med de andra mammorna eelr springa på POP! :-) Utan man måste umgås med sina barn, huvva huvva vad jobbigt!:-)
  32. 16
    Men då kan man inte dricka latte med de andra mammorna eelr springa på POP! :-) Utan man måste umgås med sina barn, huvva huvva vad jobbigt!:-)
  33. sajilijeli
    #17
    Vad märkligt? Tänk vad lite man vet när man inte själv har småbarn....
  34. 17
    Vad märkligt? Tänk vad lite man vet när man inte själv har småbarn....
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Besparingar

    Man får väl leva på en lön tills man får en plats antar jag, ta av besparingar etc. Normalt sett får man väl en plats men kanske efter sex månader i stället för efter tre och en kortare tid kan man nog klara av att hålla saker flytande. Antar jag.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Besparingar Man får väl leva på en lön tills man får en plats antar jag, ta av besparingar etc. Normalt sett får man väl en plats men kanske efter sex månader i stället för efter tre och en kortare tid kan man nog klara av att hålla saker flytande. Antar jag.
  37. LinBlå
    #19
    Ja.. Tyvärr. Har en kompis vars föräldradagar är slut och barnet står på kö överallt med lägsta kösiffra 3. Troligen får hon ingen plats förrän i höst. Hon har stått i kö i snart 8 månader.
  38. 19
    Ja.. Tyvärr. Har en kompis vars föräldradagar är slut och barnet står på kö överallt med lägsta kösiffra 3. Troligen får hon ingen plats förrän i höst. Hon har stått i kö i snart 8 månader.
  39. sajilijeli
    #20
    Hm. Men det tycker jag dom borde ha rätt att göra, alltså får man en plats och sen tackar nej för den ligger olägligt så får man tugga på det sura äpplet tycker jag.
  40. 20
    Hm. Men det tycker jag dom borde ha rätt att göra, alltså får man en plats och sen tackar nej för den ligger olägligt så får man tugga på det sura äpplet tycker jag.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. En enkel fråga:
    By MaryT* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 19:07
  2. En tv-fråga då (enkel ;))!
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 12:39
  3. En enkel fråga då...
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 18:08
  4. En enkel fråga
    By ensamvarg in forum Kärlek & relationer
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 12:51
  5. En enkel fråga......??
    By algot01 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 14:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar