Lära sig läsa bok
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Lära sig läsa bok

    en 5 åring ( pojke) som försöker lära sig läsa. HAr ni några tips på bra "första boken"? Gärna med stora bokstäver ( versaler ) men ej ett måste.
    Den friska har 1000 önskningar, den sjuke bara en.
  2. 1
    Lära sig läsa bok en 5 åring ( pojke) som försöker lära sig läsa. HAr ni några tips på bra "första boken"? Gärna med stora bokstäver ( versaler ) men ej ett måste.
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Våra barn läser gärna i Bamse, fast det är ju ingen bok... På biblioteket finns ju speciella serier med "börja läsa"-böcker, i tre olika svårighetsgrader som heter nåt med myran, humlan och nåt annat. Där är det korta, enkla ord, få rader per sida osv.
  4. 2
    Våra barn läser gärna i Bamse, fast det är ju ingen bok... På biblioteket finns ju speciella serier med "börja läsa"-böcker, i tre olika svårighetsgrader som heter nåt med myran, humlan och nåt annat. Där är det korta, enkla ord, få rader per sida osv.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Tack, jag ska kolla på bibloteket. Bamse tidningar var ett bra tips också.
    Den friska har 1000 önskningar, den sjuke bara en.
  6. 3
    Tack, jag ska kolla på bibloteket. Bamse tidningar var ett bra tips också.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Nä, jag hittade inga med enbart versaler, och var då ändå till barnbokhandel och frågade.
    Så jag gjorde några själv, ett vikt A4, fyra sidor, en mening och en teckning på varje. Mycket rymdmonster blev det :-)
  8. 4
    Nä, jag hittade inga med enbart versaler, och var då ändå till barnbokhandel och frågade.
    Så jag gjorde några själv, ett vikt A4, fyra sidor, en mening och en teckning på varje. Mycket rymdmonster blev det :-)
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Jag gjorde ett lottospel till min dotter.
    På en kartonbit gjorde jag 16 rutor och skrev ett ord i varje ruta med stora tydliga bokstäver. Sen gjorde jag bildkort som hade samma storlek som rutorna med bilder till orden. Det blev bilder på "mamma" (dvs mig), pappa, nalle, blomma och lite andra saker. Ju fler ord som barn lär sig känna igen ordbilden på (alltså hur ordet ser ut i skrift) desto närmare till att knäcka läskoden. Så när det första lottospelet är lätt som en plätt gör man ett nytt.
    Vi gjorde också ordkort, dvs där man bara skriver olika ord på separata kort och sedan kan bygga ihop korten till olika meningar, barnet "läser" vad det står för mening genom att det lärt sig känna igen hur orden ser ut.
  10. 5
    Jag gjorde ett lottospel till min dotter.
    På en kartonbit gjorde jag 16 rutor och skrev ett ord i varje ruta med stora tydliga bokstäver. Sen gjorde jag bildkort som hade samma storlek som rutorna med bilder till orden. Det blev bilder på "mamma" (dvs mig), pappa, nalle, blomma och lite andra saker. Ju fler ord som barn lär sig känna igen ordbilden på (alltså hur ordet ser ut i skrift) desto närmare till att knäcka läskoden. Så när det första lottospelet är lätt som en plätt gör man ett nytt.
    Vi gjorde också ordkort, dvs där man bara skriver olika ord på separata kort och sedan kan bygga ihop korten till olika meningar, barnet "läser" vad det står för mening genom att det lärt sig känna igen hur orden ser ut.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Vad smart, den idén snor jag direkt till mina barn!
  12. 6
    Vad smart, den idén snor jag direkt till mina barn!
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    lånade

    några på bibblan som bara hade versaler. Malin på äventyr, Malin i badhuset, Malin... Så hette böckerna.
    *************************
    Petra m. Linus-99 & Fabian-95
    http://petrapeps.blogg.se/
    http://petrapepsmobilblogg.blogspot.com/
  14. 7
    lånade några på bibblan som bara hade versaler. Malin på äventyr, Malin i badhuset, Malin... Så hette böckerna.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Den iden snor jag också ! TAck för tipset!
    Den friska har 1000 önskningar, den sjuke bara en.
  16. 8
    Den iden snor jag också ! TAck för tipset!
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    P.s skrev du orden med små eller stora bokstäver?
  18. 9
    P.s skrev du orden med små eller stora bokstäver?
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Jag skrev med små bokstäver, alltså så som det sedan oftast ser ut om barnet ser ordet i någon annan text - för igenkänningen.
  20. 10
    Jag skrev med små bokstäver, alltså så som det sedan oftast ser ut om barnet ser ordet i någon annan text - för igenkänningen.

Liknande trådar

  1. Kan ej lära sig läsa noter
    By mollie in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 15:53
  2. Att lära sig läsa
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:39
  3. Lära sig läsa?
    By Zinita in forum Autismspektrum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:08
  4. Att lära sig läsa
    By ajilie in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 19:10
  5. Lära barnen läsa
    By Gotet in forum _0406 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar