Hur läsa läxa med barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hur läsa läxa med barn?

    Minsta dottern har sen igår börjat med veckans ord- dvs några ord som hon ska plugga in och ha läxförhör på fredag.
    Hur pluggar man in ord? Nån som har ett bra tips? Nödglo på dom, skriva massor av gånger på rad?
    Låter kanske som en enkel och dum fråga, men jag vill ha en bra taktik..
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  2. 1
    Hur läsa läxa med barn? Minsta dottern har sen igår börjat med veckans ord- dvs några ord som hon ska plugga in och ha läxförhör på fredag.
    Hur pluggar man in ord? Nån som har ett bra tips? Nödglo på dom, skriva massor av gånger på rad?
    Låter kanske som en enkel och dum fråga, men jag vill ha en bra taktik..
  3. Gretah
    #2
    Jag har gjort så här med mina barn att först fick de läsa orden högt för mej. Sen sa jag orden, ett efter ett och de skrev ordet. Och så tragglades det tills det var rätt. Emellanåt körde vi stavningen muntligt också.
  4. 2
    Jag har gjort så här med mina barn att först fick de läsa orden högt för mej. Sen sa jag orden, ett efter ett och de skrev ordet. Och så tragglades det tills det var rätt. Emellanåt körde vi stavningen muntligt också.
  5. sajilijeli
    #3
    Ska hon lära sig läsa orden? Stava dom? Översätta dom?
    Vad ska hon GÖRA med orden?

    I vilket fall som helst är det bästa att involvera många sinnen i inlärningen.

    Få det uppläst. (lyssna)
    Skriva det.
    Läsa det.
    Växla.
  6. 3
    Ska hon lära sig läsa orden? Stava dom? Översätta dom?
    Vad ska hon GÖRA med orden?

    I vilket fall som helst är det bästa att involvera många sinnen i inlärningen.

    Få det uppläst. (lyssna)
    Skriva det.
    Läsa det.
    Växla.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4

    Jag tror...

    att en kombination av att läsa, skriva, säga och höra orden är bra. Alla har ju olika sätt vi lär oss lättast på. Jag har en gång skrivit något minns jag det oftast bäst. En kombo alltså
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  8. 4
    Jag tror... att en kombination av att läsa, skriva, säga och höra orden är bra. Alla har ju olika sätt vi lär oss lättast på. Jag har en gång skrivit något minns jag det oftast bäst. En kombo alltså
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    Beror ju lite på behov också

    Börja med att sitta lite bakom henne och se hur hon löser uppgiften själv. Jag har erfarenhet av lågstadielärare som har lärt barnen hur man läser läxor, kanske har din dotter en "sån" lärare också?

    Ibland fungerar en teknik bättre än en annan, och vips fungerar det inte alls och man måste byta igen... Det ändras vartefter de växer och mognar också.
  10. 5
    Beror ju lite på behov också Börja med att sitta lite bakom henne och se hur hon löser uppgiften själv. Jag har erfarenhet av lågstadielärare som har lärt barnen hur man läser läxor, kanske har din dotter en "sån" lärare också?

    Ibland fungerar en teknik bättre än en annan, och vips fungerar det inte alls och man måste byta igen... Det ändras vartefter de växer och mognar också.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Skriv ord på två lappar. Gör ett memory med ord... :-)
  12. 6
    Skriv ord på två lappar. Gör ett memory med ord... :-)
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    Tack alla!

    Vi får försöka hitta en metod som passar oss, antar att det blir både muntligt och skriftligt då..
    Alla barn har ju olika förutsättningar, och jag upplever att min lilltjej har det inte lika lätt att lära sig läsa och skriva som min älsta dotter.
    Kul det där med memory..ska ha med det i tankarna!

    Nu ska jag hämta barnen på förskola / fritids..men tackar för förslagen!
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  14. 7
    Tack alla! Vi får försöka hitta en metod som passar oss, antar att det blir både muntligt och skriftligt då..
    Alla barn har ju olika förutsättningar, och jag upplever att min lilltjej har det inte lika lätt att lära sig läsa och skriva som min älsta dotter.
    Kul det där med memory..ska ha med det i tankarna!

    Nu ska jag hämta barnen på förskola / fritids..men tackar för förslagen!
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Vi gjorde också memory till vår stora dotter. Det tyckte hon var jättekul.
    Gjorde två olika varianter. Ett där man skulle hitta samma ord på två olika lappar och ett där man skulle hitta ord och en bild. t.ex ordet sko och en bild på en sko.
  16. 8
    Vi gjorde också memory till vår stora dotter. Det tyckte hon var jättekul.
    Gjorde två olika varianter. Ett där man skulle hitta samma ord på två olika lappar och ett där man skulle hitta ord och en bild. t.ex ordet sko och en bild på en sko.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Ja det är jättebra, och de tycker det är kul, det blir som en lek...
  18. 9
    Ja det är jättebra, och de tycker det är kul, det blir som en lek...

Liknande trådar

  1. Hur lär man ett barn att läsa?
    By mollybolly in forum Barn som yrke
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 13:00
  2. sjuka barn och läxa
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 13:03
  3. Får era barn läxa i förskoleklassen?
    By --Ia-- in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 20:56
  4. Vad läsa - läxa
    By Trollmor in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 09:42
  5. Hur mycket läxa får era barn?
    By Helena & Andreas in forum _98 Alla barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 22:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar