Vad betyder "obstinat"?
Mammasnack
  1. anonymt namn
    #1

    Vad betyder "obstinat"?

    Har en väninna som använder det utrycket väldigt flitigt, och jag vågar inte fråga vad det betyder

    Hon kan säga nåt i stil med att "...man blir ju helt obstinat av dotterns beteende".

    Någon vänlig själ som kan tala om VAD det betyder?
  2. 1
    Vad betyder "obstinat"? Har en väninna som använder det utrycket väldigt flitigt, och jag vågar inte fråga vad det betyder

    Hon kan säga nåt i stil med att "...man blir ju helt obstinat av dotterns beteende".

    Någon vänlig själ som kan tala om VAD det betyder?
  3. En mamma
    #2
    Obstinat betyder väl tjurig,tvärt emot,bråkig etc. Så det verkar somom din väninna helt enkelt inte vet vad ordet betyder.
  4. 2
    Obstinat betyder väl tjurig,tvärt emot,bråkig etc. Så det verkar somom din väninna helt enkelt inte vet vad ordet betyder.
  5. anonymt namn
    #3

    *Skrattar*

    Tack för ditt svar!!

    Jag hade en känsla av att ordvalet i hennes fall var helt fel, och har därför hakat upp mig på att jag inte själv vet vad det betyder.
    Frågade min man som dessvärre inte heller kunde förklara det

    Återigen tack för svaret!!
  6. 3
    *Skrattar* Tack för ditt svar!!

    Jag hade en känsla av att ordvalet i hennes fall var helt fel, och har därför hakat upp mig på att jag inte själv vet vad det betyder.
    Frågade min man som dessvärre inte heller kunde förklara det

    Återigen tack för svaret!!
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    men brukar man inte säga sockerobstinat? om ungar som ätit för mycket godis? Vad betyder det då tro???
  8. 4
    men brukar man inte säga sockerobstinat? om ungar som ätit för mycket godis? Vad betyder det då tro???
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Obstinat-uppkäftig, trotsig, oresonlig och otrevlig= ingen nice person alltså!

    Jag had en arbtetskamrat som använde ord som hon antagligen slagit upp i ordboken och använde titt som oftast och det lät så skojj:
    "Åååååhhhh känner du vilken ljuvlig odör?"

    "Hjälp vilket inferno det var nere på jobbet idag!"

    "Eller hjälp-INFERNO!"

    Om man sedan lad ihop detta med hennes vardagliga spåk så lät det ändå roligare-hon ville liksom göra sken av att vara bildad och intelligent.
    Nog var hon påfundig men intelligent nja....skojj var hon i allafall!
  10. 5
    Obstinat-uppkäftig, trotsig, oresonlig och otrevlig= ingen nice person alltså!

    Jag had en arbtetskamrat som använde ord som hon antagligen slagit upp i ordboken och använde titt som oftast och det lät så skojj:
    "Åååååhhhh känner du vilken ljuvlig odör?"

    "Hjälp vilket inferno det var nere på jobbet idag!"

    "Eller hjälp-INFERNO!"

    Om man sedan lad ihop detta med hennes vardagliga spåk så lät det ändå roligare-hon ville liksom göra sken av att vara bildad och intelligent.
    Nog var hon påfundig men intelligent nja....skojj var hon i allafall!
  11. Medlem sedan
    Jun 2000
    #6

    Tjaaa...

    ... en del barn blir totalt uppe i varv av för mycket socker och det är nog det som menas - att de inte kan tagga ner och blir aggressiva...
  12. 6
    Tjaaa... ... en del barn blir totalt uppe i varv av för mycket socker och det är nog det som menas - att de inte kan tagga ner och blir aggressiva...
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Mmm skulle kanske bli mera rätt att säga att dottern är obstinat, om nu inte din väninna blir tvärsöver,envis och tjurig på sin dotter
  14. 7
    Mmm skulle kanske bli mera rätt att säga att dottern är obstinat, om nu inte din väninna blir tvärsöver,envis och tjurig på sin dotter
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Envis

    Man ger sig inte typ.
  16. 8
    Envis Man ger sig inte typ.
  17. Medlem sedan
    Jul 2004
    #9

    Kollosalt envis och trotsig

    Det fick min mamma alltid höra att hon var av lärare i skolan på 50-talet! *s*
    ~ If you do what you always do, you will get what you always got ~
  18. 9
    Kollosalt envis och trotsig Det fick min mamma alltid höra att hon var av lärare i skolan på 50-talet! *s*
  19. Medlem sedan
    Jul 2004
    #10
    *S* Kolossalt! -imt-
  20. 10
    *S* Kolossalt! -imt-
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Hon menade kanske rabiat (av dotterns beteende)? Det passar bättre in...
  22. 11
    Hon menade kanske rabiat (av dotterns beteende)? Det passar bättre in...
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    jag tror hon använder ordet lite fel...med viss risk för upprepning..obstinat betyder trotsig..omedgörlig..det är snarare hennes barn som är obstinat och hon blir något annat..hehe
  24. 12
    jag tror hon använder ordet lite fel...med viss risk för upprepning..obstinat betyder trotsig..omedgörlig..det är snarare hennes barn som är obstinat och hon blir något annat..hehe
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    har aldrig hört ordet..men antar att det är vad man blir om man är sockerberoende och blir utan..
  26. 13
    har aldrig hört ordet..men antar att det är vad man blir om man är sockerberoende och blir utan..
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14

    Sockerabstinens?

    Då är det not sockerabstinens du tänker på.

    Det är i alla fall vad jag lider av!
    //Hon menar inte att göra någon illa. Hon vet bara inte hur hon gör sig själv väl.//
  28. 14
    Sockerabstinens? Då är det not sockerabstinens du tänker på.

    Det är i alla fall vad jag lider av!
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15
    Jag skulle använda ordet i betydelsen olydig/trotsig.
    (När man som vuxen får lust att vara olydig, kallar man det hellre "obstinat"...)
  30. 15
    Jag skulle använda ordet i betydelsen olydig/trotsig.
    (När man som vuxen får lust att vara olydig, kallar man det hellre "obstinat"...)

Liknande trådar

  1. Vad betyder "BAST" inom sjukvård?
    By smurfina in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 20:38
  2. betyder "upon today" - hittills, fram
    By LottaJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 09:55
  3. Namn som betyder "stor"...
    By Nea. in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 00:11
  4. Hur mycket betyder "knullet"?
    By huskors in forum Kärlek & relationer
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 10:43
  5. Vad betyder att "outa" någon?
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar