Bältros
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Bältros

    Någon som vet om bältros smittar? Hur gör man för att bli av med bältros? Behövs penecillin? Ngn som har erfarnhet?
  2. 1
    Bältros Någon som vet om bältros smittar? Hur gör man för att bli av med bältros? Behövs penecillin? Ngn som har erfarnhet?
  3. CC__
    #2
    Smittar genom sekretet från såren som bildas. Penicillin behövs ja. Kan bli mycket smärtsam och beroende på patientens tillstånd kan man bli väldigt sjuk.
  4. 2
    Smittar genom sekretet från såren som bildas. Penicillin behövs ja. Kan bli mycket smärtsam och beroende på patientens tillstånd kan man bli väldigt sjuk.
  5. avataria
    #3
    Nej, penicillin är helt meningslöst eftersom bältros beror på virus. Däremot kan man sätta in antiviral behandling om man kommer till läkare inom ett visst antal timmar från symtomdebut, jag tror det är 72 timmar, men jag är inte säker.
    Bältros smittar såtillvida att den som inte haft vattkoppor kommer i direktkontakt med sekret från blåsorna kan i oturliga fall få vattkoppor, däremot får man aldrig bältros av en annan människa. Detta beror på att bältros är en reaktivering av en tidigare genomgången vattkoppeinfektion och viruset har legat vilande genom åren, för att reaktiveras om man på något vis blir nedsatt.
  6. 3
    Nej, penicillin är helt meningslöst eftersom bältros beror på virus. Däremot kan man sätta in antiviral behandling om man kommer till läkare inom ett visst antal timmar från symtomdebut, jag tror det är 72 timmar, men jag är inte säker.
    Bältros smittar såtillvida att den som inte haft vattkoppor kommer i direktkontakt med sekret från blåsorna kan i oturliga fall få vattkoppor, däremot får man aldrig bältros av en annan människa. Detta beror på att bältros är en reaktivering av en tidigare genomgången vattkoppeinfektion och viruset har legat vilande genom åren, för att reaktiveras om man på något vis blir nedsatt.
  7. CC__
    #4
    Nej, penicillin hjälpte då en flicka jag känner fick det. Fanns inget att alternativ just då. ??
    Handhygien är grymt viktigt vid bältros! Inte använda samma handduk som den smittade osv.
  8. 4
    Nej, penicillin hjälpte då en flicka jag känner fick det. Fanns inget att alternativ just då. ??
    Handhygien är grymt viktigt vid bältros! Inte använda samma handduk som den smittade osv.
  9. avataria
    #5
    Penicillin biter på bakterier, inte på virus. Bältros är virus.
    Däremot kan det vara så att man har en sekundärinfektion i bältrossåren, så att man har bakterier i såret som är kvar efter blåsan som orsakats av ett reaktiverat virus, och DÅ hjälper penicillin.
  10. 5
    Penicillin biter på bakterier, inte på virus. Bältros är virus.
    Däremot kan det vara så att man har en sekundärinfektion i bältrossåren, så att man har bakterier i såret som är kvar efter blåsan som orsakats av ett reaktiverat virus, och DÅ hjälper penicillin.

Liknande trådar

  1. Det var bältros!
    By Maia in forum _0907 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 12:53
  2. Bältros...?
    By Maia in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 08:38
  3. Bältros
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 19:55
  4. 5 år och bältros!
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 18:56
  5. Bältros?
    By Fixo in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 15:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar