barnbidrag
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    barnbidrag

    Hej
    Sparar ni barnbidraget till barnet/barnen på spar/fondkonto eller går de pengarna till löpande kostnader såsom kläder osv?

    Själva sparar vi hela barnbidraget uppdelat på ett sparkonto och ett fondkonto.
  2. 1
    barnbidrag Hej
    Sparar ni barnbidraget till barnet/barnen på spar/fondkonto eller går de pengarna till löpande kostnader såsom kläder osv?

    Själva sparar vi hela barnbidraget uppdelat på ett sparkonto och ett fondkonto.
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2
    har aldrig haft den ekonomin att spara barnbidraget då jag istället gav ungarna min TID eftersom jag varit hemmamamma hela deras uppväxt
  4. 2
    har aldrig haft den ekonomin att spara barnbidraget då jag istället gav ungarna min TID eftersom jag varit hemmamamma hela deras uppväxt
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Vi sparar en del, 500 kr de pengarna kommer kanske inte direkt från barnbidraget, det är svårt att säga var de kommer ifrån eftersom allt sätts in på samma konto
    Resten av barnbidraget går till kläder/leksaker/mat osv.
  6. 3
    Vi sparar en del, 500 kr de pengarna kommer kanske inte direkt från barnbidraget, det är svårt att säga var de kommer ifrån eftersom allt sätts in på samma konto
    Resten av barnbidraget går till kläder/leksaker/mat osv.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Barnbidraget går till föräldrarna för att underlätta att försörja barnet, alltså känner jag inget "krav" på att spara just det beloppet i barnens namn. Det går in i familjens ekonomi precis som vilken annan inkomst som helst.

    Vi har ett sparande för familjen som helhet. Av det sparandet kanske vi kommer välja att ge en större summa till barnen t.ex. när de flyttar hemmifrån, men det får framtiden utvisa. Jag har ingen lust att binda upp en massa pengar i barnens namn som kanske kommer att behövas till sådant familjen behöver i framtiden (husköp, utbyggnation etc.)

    I dagsläget har barnen enbart sparande i form av fondspar. På det sätts deras presentpengar in, det brukar bli några tusen per år. Vi har samma fondfördelning för båda barnen, men när de blir större (de är bara 2 resp 4 år) kommer de givetvis kunna få styra lite mer hur pengarna sätts in.
  8. 4
    Barnbidraget går till föräldrarna för att underlätta att försörja barnet, alltså känner jag inget "krav" på att spara just det beloppet i barnens namn. Det går in i familjens ekonomi precis som vilken annan inkomst som helst.

    Vi har ett sparande för familjen som helhet. Av det sparandet kanske vi kommer välja att ge en större summa till barnen t.ex. när de flyttar hemmifrån, men det får framtiden utvisa. Jag har ingen lust att binda upp en massa pengar i barnens namn som kanske kommer att behövas till sådant familjen behöver i framtiden (husköp, utbyggnation etc.)

    I dagsläget har barnen enbart sparande i form av fondspar. På det sätts deras presentpengar in, det brukar bli några tusen per år. Vi har samma fondfördelning för båda barnen, men när de blir större (de är bara 2 resp 4 år) kommer de givetvis kunna få styra lite mer hur pengarna sätts in.
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    Vi har inte den ekonomin att spara hela barnbidraget men vi sparar 500 kr till våran son och i framtiden när båda jobbar heltid så kommer vi spara hela.
  10. 5
    Vi har inte den ekonomin att spara hela barnbidraget men vi sparar 500 kr till våran son och i framtiden när båda jobbar heltid så kommer vi spara hela.
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6

    Det går åt...

    Särskilt efter att även jag pådyvlats sjukersättning. Går oavkortat till mat, boende, barnkläder, medicin osv.
  12. 6
    Det går åt... Särskilt efter att även jag pådyvlats sjukersättning. Går oavkortat till mat, boende, barnkläder, medicin osv.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7
    Vi gör likadant - sparar hela bb uppdelat på spar- och fondkonton.
    Dessutom sparar farmor & farfar dels månatligt och dels en större summa varje år.
    Vi lägger också undan pengarna hon får vid jul, födelsedagar, etc.
  14. 7
    Vi gör likadant - sparar hela bb uppdelat på spar- och fondkonton.
    Dessutom sparar farmor & farfar dels månatligt och dels en större summa varje år.
    Vi lägger också undan pengarna hon får vid jul, födelsedagar, etc.
  15. Också 57:a
    #8
    Samma här.Tid är ovärderligt!
  16. 8
    Samma här.Tid är ovärderligt!
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Nej, det gör vi inte.
    I princip skulle man ju kunna dra in barnbidraget för dem som har råd att spara det.
  18. 9
    Nej, det gör vi inte.
    I princip skulle man ju kunna dra in barnbidraget för dem som har råd att spara det.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Och som hos Sussi så har de pengarna gått in i ekonomin för att göra det möjligt för oss att jobba 80%.
  20. 10
    Och som hos Sussi så har de pengarna gått in i ekonomin för att göra det möjligt för oss att jobba 80%.
  21. hubbabubba
    #11
    Håller med dig, barnbidraget ska vara inkomstprövat tycker jag, varför ska de som har gott om pengara få bidrag? onödigt slöseri med våra skattepengar. Vi kan lägga undan barnbidraget och jag är mer än gärna utan det så de som behöver barnbidrag kan få lite mer.
  22. 11
    Håller med dig, barnbidraget ska vara inkomstprövat tycker jag, varför ska de som har gott om pengara få bidrag? onödigt slöseri med våra skattepengar. Vi kan lägga undan barnbidraget och jag är mer än gärna utan det så de som behöver barnbidrag kan få lite mer.
  23. nouvelle
    #12
    Och varför är det OK att betala ut ett hemmafrubidrag?
  24. 12
    Och varför är det OK att betala ut ett hemmafrubidrag?
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Får inget

    Jag är man och ser inte röken av något barnbidrag. Men jag sparar ett par hundra till killarna i fonder i alla fall. I mitt namn, så att jag har full kontroll på pengarna - gåvoskatten är ju slopad.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Får inget Jag är man och ser inte röken av något barnbidrag. Men jag sparar ett par hundra till killarna i fonder i alla fall. I mitt namn, så att jag har full kontroll på pengarna - gåvoskatten är ju slopad.
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    Jag tycker egentligen...

    ...att barnbidrag borde vara behovsprövat - som alla andra bidrag.

    Vi använder hela barnbidragen, under hösten har de varit nästan en förutsättning för att eknomin skulle kännas lugn (jag har varit student).
    ~ sprengja of fucking everything ~
  28. 14
    Jag tycker egentligen... ...att barnbidrag borde vara behovsprövat - som alla andra bidrag.

    Vi använder hela barnbidragen, under hösten har de varit nästan en förutsättning för att eknomin skulle kännas lugn (jag har varit student).
  29. Medlem sedan
    Sep 1999
    #15
    Nej, inte hela. Min äldste son får en stor del av sitt själv och så sparar vi 300 kr i månaden per barn.
  30. 15
    Nej, inte hela. Min äldste son får en stor del av sitt själv och så sparar vi 300 kr i månaden per barn.
  31. Medlem sedan
    May 2000
    #16

    Om man kan spara

    hela barnbidraget så är man inte behov av det, de tanser jag. som svar så används mina 2 barnbidrag upp varje månad till diverse utgifter. behövspröva barnbidraget nu!
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  32. 16
    Om man kan spara hela barnbidraget så är man inte behov av det, de tanser jag. som svar så används mina 2 barnbidrag upp varje månad till diverse utgifter. behövspröva barnbidraget nu!
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Hemmafru lär jag har bli svårt att bli

    Det känns som om det kommer barnen bättre tillgodo om det används till deras bästa.
  34. 17
    Hemmafru lär jag har bli svårt att bli

    Det känns som om det kommer barnen bättre tillgodo om det används till deras bästa.
  35. nouvelle
    #18
    Och om föräldrarna röker upp pengar varje månad motsvarande barnbidraget (och därmed inte kan spara det) men klarar av att jobba deltid 80% så ska 1) barnbidraget betalas ut 2) frysa inne?
  36. 18
    Och om föräldrarna röker upp pengar varje månad motsvarande barnbidraget (och därmed inte kan spara det) men klarar av att jobba deltid 80% så ska 1) barnbidraget betalas ut 2) frysa inne?
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Sparar i eget namn

    Delar av barnbidraget sparar jag i mitt eget namn, eftersom gåvoskatten är borta har jag större kontroll på det sättet. Jobbar 70% eftersom tid med Adam när han är liten är ovärderligt för mig, helt klart viktigare än en större summa pengar senare i livet.
  38. 19
    Sparar i eget namn Delar av barnbidraget sparar jag i mitt eget namn, eftersom gåvoskatten är borta har jag större kontroll på det sättet. Jobbar 70% eftersom tid med Adam när han är liten är ovärderligt för mig, helt klart viktigare än en större summa pengar senare i livet.
  39. Medlem sedan
    Aug 2002
    #20

    Det används

    Till mat, kläder, julklappar/presenter, hobby, boende mm mm....

    Sparande har de på annat sätt...
    Vår värld den bara snurrar fortare för varje dag
    Är då så konstigt att nån människa vill hoppa av
    Vi låser våra dörrar och vi stänger våra fönster
    Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
  40. 20
    Det används Till mat, kläder, julklappar/presenter, hobby, boende mm mm....

    Sparande har de på annat sätt...
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. barnbidrag??
    By anonymt namn in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:14
  2. Barnbidrag
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 15:32
  3. Barnbidrag
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 16:54
  4. Barnbidrag
    By yinyang in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:34
  5. barnbidrag
    By verne in forum _0607 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 10:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar