Är era barn ute och leker
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Är era barn ute och leker

    själva någon gång?
    Eftersom vi har ett barn som endast är ett år yngre så går vi alltid ut tillsammans. Ibland när vi varit ute kan jag gå in och börja klä av mig, börja koka potatis och duka osv samtidigt som jag har uppsikt på barnen, men det handlar eg bara om några minuter. Vår son som snart är 4½ har aldrig haft önskemål om att gå ut själv, men en dagiskompis som bor på kvarteret kommer ofta hem till oss utan att hans föräldrarna vet om det, och då vill han att vår son ska komma med ut. Jag känner mig som en väldigt bevakande mor som gärna går ut och "håller ett öga" på att de inte försvinner från tomten! Sonen skulle inte gå iväg själv, men om han har någon med sig så tittar han inte sig för efter bilar osv.
    Hur tänker ni? Tycker ni det är okej att barnen går efter vägen till kompisar osv?
  2. 1
    Är era barn ute och leker själva någon gång?
    Eftersom vi har ett barn som endast är ett år yngre så går vi alltid ut tillsammans. Ibland när vi varit ute kan jag gå in och börja klä av mig, börja koka potatis och duka osv samtidigt som jag har uppsikt på barnen, men det handlar eg bara om några minuter. Vår son som snart är 4½ har aldrig haft önskemål om att gå ut själv, men en dagiskompis som bor på kvarteret kommer ofta hem till oss utan att hans föräldrarna vet om det, och då vill han att vår son ska komma med ut. Jag känner mig som en väldigt bevakande mor som gärna går ut och "håller ett öga" på att de inte försvinner från tomten! Sonen skulle inte gå iväg själv, men om han har någon med sig så tittar han inte sig för efter bilar osv.
    Hur tänker ni? Tycker ni det är okej att barnen går efter vägen till kompisar osv?
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Simone går ut själv

    och leker, och har gjort det i snart 1½ år.
    Hon är bara på gården (omringad av hus = ingen trafik) eller hemma hos en kompis som bor bredvid oss.
    Hon får på inga villkor gå iväg från gården (även om det bara är cykelbanor och hus runt omkring) och det är hon väl medveten om. En gång följde hon med en kompis som är 3 år äldre till en annan gård, utan att tala om det, oc då fick hon utegångsförbud. Efter det är hon väldigt noggrann med att tala om var hon är...och hon lämnar INTE gården.

    Kram
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  4. 2
    Simone går ut själv och leker, och har gjort det i snart 1½ år.
    Hon är bara på gården (omringad av hus = ingen trafik) eller hemma hos en kompis som bor bredvid oss.
    Hon får på inga villkor gå iväg från gården (även om det bara är cykelbanor och hus runt omkring) och det är hon väl medveten om. En gång följde hon med en kompis som är 3 år äldre till en annan gård, utan att tala om det, oc då fick hon utegångsförbud. Efter det är hon väldigt noggrann med att tala om var hon är...och hon lämnar INTE gården.

    Kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Nej min dotter får inte gå ut själv, men däremot får hon gå ut med storebror som är 9år.
  6. 3
    Nej min dotter får inte gå ut själv, men däremot får hon gå ut med storebror som är 9år.
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Jadå, hon är ute själv.
    Fast det beror väl på hur man bor och hur barnen är, om de kan vara ute själv eller inte. Hade vi bott i ett område med genomfartstrafik hade hon inte fått vara ute själv.
    Nu bor vi längst in i en återvändsgränd på en gata med nästan bara barnfamiljer. Utanför finns lekplats där jag kan se henne inifrån.
    Vi har skog på baksidan av huset men dit går hon inte själv, likaså går hon inte längre bort än hon får.
  8. 4
    Jadå, hon är ute själv.
    Fast det beror väl på hur man bor och hur barnen är, om de kan vara ute själv eller inte. Hade vi bott i ett område med genomfartstrafik hade hon inte fått vara ute själv.
    Nu bor vi längst in i en återvändsgränd på en gata med nästan bara barnfamiljer. Utanför finns lekplats där jag kan se henne inifrån.
    Vi har skog på baksidan av huset men dit går hon inte själv, likaså går hon inte längre bort än hon får.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Rebecka

    får vara ute själv på vår rundel, precis utanför köksfönstret.
    Men hon får inte gå iväg någonstans.
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  10. 5
    Rebecka får vara ute själv på vår rundel, precis utanför köksfönstret.
    Men hon får inte gå iväg någonstans.
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6

    Nepp

    Vanja får iNTE leka ute själv ännu, men så bor vi ju på 6:e våningen och jag ser inte henne alls om hon skulle vara ute ensam. Dessutom har vi ju en lillebror i familjen, så vi går alltid ut tillsammans!
  12. 6
    Nepp Vanja får iNTE leka ute själv ännu, men så bor vi ju på 6:e våningen och jag ser inte henne alls om hon skulle vara ute ensam. Dessutom har vi ju en lillebror i familjen, så vi går alltid ut tillsammans!
  13. Monica-VV
    #7
    Sonen leker själv på tomten, vi har lite koll innifrån. Exempelvis när vi kommer hem från dagis/affären stannar han ibland kvar ute och leker.

    Det har hänt att han gått över till grannarna men det vet han att det är OK. Vi bor inne i ett bostadsområde med en stooor tomt på 3500 kvm. Det är en bra bit till vägen och sandlåda och grannhus ligger uppe vid vårt hus.

    Han vet att han inte får gå ner till vägen och har aldrig gjort det. men man kan ju inte lita 100% på en 4,5 åring så lite koll har vi.

    Men att gå till kompisar är uteslutet! Dels för att de bor en liten bit bort och han då måste korsa vägen och dels för att vi vill veta var han är.
  14. 7
    Sonen leker själv på tomten, vi har lite koll innifrån. Exempelvis när vi kommer hem från dagis/affären stannar han ibland kvar ute och leker.

    Det har hänt att han gått över till grannarna men det vet han att det är OK. Vi bor inne i ett bostadsområde med en stooor tomt på 3500 kvm. Det är en bra bit till vägen och sandlåda och grannhus ligger uppe vid vårt hus.

    Han vet att han inte får gå ner till vägen och har aldrig gjort det. men man kan ju inte lita 100% på en 4,5 åring så lite koll har vi.

    Men att gå till kompisar är uteslutet! Dels för att de bor en liten bit bort och han då måste korsa vägen och dels för att vi vill veta var han är.
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8
    Hej längesen jag var här...men i allafall

    Min Noah går ut själv på vår tomt. Han kan helt spontant klä på sig och knata ut och leka . Vi har stor tomt och en liten väg med mkt få bilar så jag är aldrig rädd. Dessutom går han inte från tomten utan att fråga. Han får gå till grannen några hus bort efter vår lilla väg. Men det händer sällan när han är ensam, kanske om hans 6-årige bror är med. Men oftast leker han ihop med sin bror på tomten bara. Gör aldrig ngt han inte får (ute alltså )
  16. 8
    Hej längesen jag var här...men i allafall

    Min Noah går ut själv på vår tomt. Han kan helt spontant klä på sig och knata ut och leka . Vi har stor tomt och en liten väg med mkt få bilar så jag är aldrig rädd. Dessutom går han inte från tomten utan att fråga. Han får gå till grannen några hus bort efter vår lilla väg. Men det händer sällan när han är ensam, kanske om hans 6-årige bror är med. Men oftast leker han ihop med sin bror på tomten bara. Gör aldrig ngt han inte får (ute alltså )
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9
    Tack för alla svar!
  18. 9
    Tack för alla svar!
  19. Jösse m S-02 å I-06
    #10
    Ja.
    Sebbe får gärna vara ute och leka själv MEN vi bor på landet och det finns varken vägar eller hus att springa ut eller in i...
    Om jag bodde i stan vete att katten om jag skulle våga...
    '
  20. 10
    Ja.
    Sebbe får gärna vara ute och leka själv MEN vi bor på landet och det finns varken vägar eller hus att springa ut eller in i...
    Om jag bodde i stan vete att katten om jag skulle våga...
    '

Liknande trådar

  1. Vad leker era barn med ?
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 15:09
  2. Hur ofta leker era barn med andra barn?
    By alca in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:41
  3. Hur leker era barn när
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 19:08
  4. Vad leker era barn
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 16:32
  5. Vad leker era barn?
    By Elina04 in forum Downs Syndrom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 22:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar