När börja dagis?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    När börja dagis?

    Är det nån som har lite info om när det är bäst för barnet att börja dagis ur hänsyn tagen till när det kan lämna mamma o pappa. Separationsfasen är väl inte helt över förrän nånstans vid 1½ år? Men jag läste att barn inte har tidsperspektiv förrän vid 4-5 år och kanske före den i praktiken tror att mamma o pappa är borta för alltid??
  2. 1
    När börja dagis? Är det nån som har lite info om när det är bäst för barnet att börja dagis ur hänsyn tagen till när det kan lämna mamma o pappa. Separationsfasen är väl inte helt över förrän nånstans vid 1½ år? Men jag läste att barn inte har tidsperspektiv förrän vid 4-5 år och kanske före den i praktiken tror att mamma o pappa är borta för alltid??
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Runt ettårsåldern börjar barnet förstå att det som inte syns ändå finns. För att svara på frågan om de tror att mamma och pappa är borta för alltid, så slutar de tro det någonstans där. Om det sen är optimalt att börja på dagis då vet jag inte.

    Sen att de inte har tidsperspektiv betyder också att de inte förstår vad "aldrig" och "alltid" betyder. Om någon dör hjälper det inte att förklara att personen är borta för alltid, eftersom barnet inte kan greppa vad det betyder, och fortfarande tror att den döda kan komma tillbaka någon annan gång.
  4. 2
    Runt ettårsåldern börjar barnet förstå att det som inte syns ändå finns. För att svara på frågan om de tror att mamma och pappa är borta för alltid, så slutar de tro det någonstans där. Om det sen är optimalt att börja på dagis då vet jag inte.

    Sen att de inte har tidsperspektiv betyder också att de inte förstår vad "aldrig" och "alltid" betyder. Om någon dör hjälper det inte att förklara att personen är borta för alltid, eftersom barnet inte kan greppa vad det betyder, och fortfarande tror att den döda kan komma tillbaka någon annan gång.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    4-5 år tror jag iallafall barn har full koll på att mammor och pappor kommer tillbaka - iallafall har min stora son haft full koll på att vi kommer och hämtar honom senare... och då också fått höra när vi lämnat honom att vi inte får komma för tidigt.

    När det är bäst att börja dagis brukar finns det nog många teorier om.

    1 år hävdar en del eftersom inskolning går enkelt...

    18 månader ska ju enligt några förstå-sig-påare vara en av de sämre tidpunkterna att skola in ett barn på dagis eftersom barn tydligen just där och då har en speciellt utvecklingsfas som gör det jobbigt att lämna den man för tillfället tyr sig mest till.

    På ett annat snack har det precis hävdats att 6 år är en väldigt dum tidpunkt att börja 6-årsverksamhet eftersom barn då har svårt att skiljas från sina föräldrar.

    Så något klart svar finns nog inte - det kan ju tänkas vara individuellt det också
  6. 3
    4-5 år tror jag iallafall barn har full koll på att mammor och pappor kommer tillbaka - iallafall har min stora son haft full koll på att vi kommer och hämtar honom senare... och då också fått höra när vi lämnat honom att vi inte får komma för tidigt.

    När det är bäst att börja dagis brukar finns det nog många teorier om.

    1 år hävdar en del eftersom inskolning går enkelt...

    18 månader ska ju enligt några förstå-sig-påare vara en av de sämre tidpunkterna att skola in ett barn på dagis eftersom barn tydligen just där och då har en speciellt utvecklingsfas som gör det jobbigt att lämna den man för tillfället tyr sig mest till.

    På ett annat snack har det precis hävdats att 6 år är en väldigt dum tidpunkt att börja 6-årsverksamhet eftersom barn då har svårt att skiljas från sina föräldrar.

    Så något klart svar finns nog inte - det kan ju tänkas vara individuellt det också
  7. -aurora-
    #4
    Bästa tidpunkten är kanske när separationsfasen kommer vid tonåren.
  8. 4
    Bästa tidpunkten är kanske när separationsfasen kommer vid tonåren.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Kanske det - den kan nog blir ganska brutal dock... för föräldrarna
  10. 5
    Kanske det - den kan nog blir ganska brutal dock... för föräldrarna

Liknande trådar

  1. börja dagis
    By mette36 in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 20:12
  2. Börja dagis
    By Lina_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 18:54
  3. Börja på dagis...
    By vicketick, Stockholm in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 16:45
  4. När börja dagis?
    By k m E *E* & E in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:45
  5. Börja på dagis
    By Molle m V-04 & E-05 in forum Föräldraskap
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 10:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar