När börja dagis?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    När börja dagis?

    En evig fråga antar jag men är det nån som läst senaste forskningen eller vad tycker förståsigpåarna? I vilken ålder är det bäst för barnet att börja dagis?
  2. 1
    När börja dagis? En evig fråga antar jag men är det nån som läst senaste forskningen eller vad tycker förståsigpåarna? I vilken ålder är det bäst för barnet att börja dagis?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    I en bra förskola utan stressnivåer i småbarngrupper och många pedagoger så har forskning visat att det är positivt för socialförmåga, karriär etc (mer eller mindre alla "manliga" måttstocksvärden) att börja innan 12mån.

    Detta var forskning på barn som idag är vuxna, det är ju därför man vet hur det gick. När de gick på dagis på 70/80 talet kunde småbarn som var från 6mån på 70talet vara bara 4-6 barn. Idag är iofs småbarnsgrupper från 12mån men de är oftast 14-16 barn.

    Man ska oxå komma ihåg att väldigt liten andel barn gick på dagis och att de som gick många gånger tillhörde de familjer där mammorna hade både vilja och kapacitet att bryta hemmamammanormen och satsa på karriären. Dvs ingen vet om det är arv eller miljö som syns i siffrorna.

    De barn som var landets första kullar där stora flertalet gick på dagis. Dvs senare 80-talister och 90-talister. Är i dag unga vuxna eller gymnasie- elever och det enda man kan säga där är att deprissioner avsaknad av framtidstro och hopp har aldrig varit så stor som i vår första dagis generation......
  4. 2
    I en bra förskola utan stressnivåer i småbarngrupper och många pedagoger så har forskning visat att det är positivt för socialförmåga, karriär etc (mer eller mindre alla "manliga" måttstocksvärden) att börja innan 12mån.

    Detta var forskning på barn som idag är vuxna, det är ju därför man vet hur det gick. När de gick på dagis på 70/80 talet kunde småbarn som var från 6mån på 70talet vara bara 4-6 barn. Idag är iofs småbarnsgrupper från 12mån men de är oftast 14-16 barn.

    Man ska oxå komma ihåg att väldigt liten andel barn gick på dagis och att de som gick många gånger tillhörde de familjer där mammorna hade både vilja och kapacitet att bryta hemmamammanormen och satsa på karriären. Dvs ingen vet om det är arv eller miljö som syns i siffrorna.

    De barn som var landets första kullar där stora flertalet gick på dagis. Dvs senare 80-talister och 90-talister. Är i dag unga vuxna eller gymnasie- elever och det enda man kan säga där är att deprissioner avsaknad av framtidstro och hopp har aldrig varit så stor som i vår första dagis generation......
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Det som vore intressant..

    .. att få reda på, (Har ingen aning om hur det skulle gå till, men jag är himla nyfiken på det iaf) är hur de större barngrupperna påpverkar barnen både i mindre och större förskoleåldrar i ett framtids perspektiv!

    För skillnaden att vistas i en barngrupp på 20-22 barn på 3 heltider mot 12-15 barn på lika många heltider bara för några år sedan, torde märas markant!
    (Iaf märks det rejält som pedagog tycker jag!) Förskolemiljön är ju tyvärr inte vad den skulle kunna vara..

    Vet du hur man hittar forskning, så får du gärna tipsa. Behöver inte vara just min ovannämnda fråga, utan just nyare forkning kring barn / förskola ö.h.
    Mvh Pillan
  6. 3
    Det som vore intressant.. .. att få reda på, (Har ingen aning om hur det skulle gå till, men jag är himla nyfiken på det iaf) är hur de större barngrupperna påpverkar barnen både i mindre och större förskoleåldrar i ett framtids perspektiv!

    För skillnaden att vistas i en barngrupp på 20-22 barn på 3 heltider mot 12-15 barn på lika många heltider bara för några år sedan, torde märas markant!
    (Iaf märks det rejält som pedagog tycker jag!) Förskolemiljön är ju tyvärr inte vad den skulle kunna vara..

    Vet du hur man hittar forskning, så får du gärna tipsa. Behöver inte vara just min ovannämnda fråga, utan just nyare forkning kring barn / förskola ö.h.
    Mvh Pillan
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Tyvärr finns nog ingen nyare forskning en den som ju då visade att dagis bara var bra gärna från innan 12mån.

    Det finns forskning från storbrittanien som visar att barnen mår sämre och stressnivån på dagis än hemma. Men det brukar ofta antas vara irrelevant eftersom våra svenska dagis är så mycket bättre....... (man undra om de som uttalar det någonsin arbetat på brittiska moderna dagis)
  8. 4
    Tyvärr finns nog ingen nyare forskning en den som ju då visade att dagis bara var bra gärna från innan 12mån.

    Det finns forskning från storbrittanien som visar att barnen mår sämre och stressnivån på dagis än hemma. Men det brukar ofta antas vara irrelevant eftersom våra svenska dagis är så mycket bättre....... (man undra om de som uttalar det någonsin arbetat på brittiska moderna dagis)
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Ok, synd!

    Det hade onekligen varit intressant att ta del av, men då såklart helst den svenska modellen, då det är där jag arbetar och har mina barn :-)

    Att jag blivit så intresserad av detta nu, är att jag upplever det som en sådan enorm skillnad att arbeta nu, jämnfört med för 6-7 år sedan.. (har varit hemma med barn) och det had varit intressant att se om det är jag eller samhället som har ändrat sig..
    /Pillan
  10. 5
    Ok, synd! Det hade onekligen varit intressant att ta del av, men då såklart helst den svenska modellen, då det är där jag arbetar och har mina barn :-)

    Att jag blivit så intresserad av detta nu, är att jag upplever det som en sådan enorm skillnad att arbeta nu, jämnfört med för 6-7 år sedan.. (har varit hemma med barn) och det had varit intressant att se om det är jag eller samhället som har ändrat sig..
    /Pillan

Liknande trådar

  1. börja dagis
    By mette36 in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 20:12
  2. Börja på dagis...
    By vicketick, Stockholm in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 16:45
  3. När börja dagis?
    By k m E *E* & E in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:45
  4. När börja dagis?
    By salsa in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 09:47
  5. Börja på dagis
    By Molle m V-04 & E-05 in forum Föräldraskap
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 10:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar