Mjölkfri sås? Hur?!
Mat & dryck
  1. Sämst i köket
    #1

    Mjölkfri sås? Hur?!

    Om jag gör ris och kyckling och vill ha en sås till det. Som inte är baserad på cf, grädde eller mjölk. Hur gör jag?

    Läste förresten i aftonbladet att cf innehåller transfetter. Hur ska jag klara mig utan cf?
  2. 1
    Mjölkfri sås? Hur?! Om jag gör ris och kyckling och vill ha en sås till det. Som inte är baserad på cf, grädde eller mjölk. Hur gör jag?

    Läste förresten i aftonbladet att cf innehåller transfetter. Hur ska jag klara mig utan cf?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Om du vill ha gräddsås-aktigt går det utmärkt att använda Oatly.
  4. 2
    Om du vill ha gräddsås-aktigt går det utmärkt att använda Oatly.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Funkar det med havre mat?Eller soya grädde?

    Annars kan du göra en god tomatbaserad sås, det brukar jag göra. Ibland kokar jag även med lite linser i såsen. Blir jätte gott!!
  6. 3
    Funkar det med havre mat?Eller soya grädde?

    Annars kan du göra en god tomatbaserad sås, det brukar jag göra. Ibland kokar jag även med lite linser i såsen. Blir jätte gott!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Om du tycker att det går bra med en kall sås så är det urgott med guacamole till kyckling, särskilt om du kryddat pippin med mycket vitlök. En het tomatsalsa är inte heller fel!
  8. 4
    Om du tycker att det går bra med en kall sås så är det urgott med guacamole till kyckling, särskilt om du kryddat pippin med mycket vitlök. En het tomatsalsa är inte heller fel!
  9. I & S
    #5

    Jag har gjort med buljong

    När dottern skulle undvika mjölkprodukter gjorde jag sås med buljong istället. Inte lika fylligt kanske men bättre än vad jag trodde det skulle bli.
  10. 5
    Jag har gjort med buljong När dottern skulle undvika mjölkprodukter gjorde jag sås med buljong istället. Inte lika fylligt kanske men bättre än vad jag trodde det skulle bli.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Recept: mjölkfria såser

    Har du en mixer eller stavmixer? I så fall har du ditt på det torra.
    Om du tar olivolja och buljong som grund så kan du göra goda såser på i princip allt som går att mixa: soltorkade tomater, örter, vitlök, oliver, pepparrot, rotsaker...
    Det fina i kråksången är att man kan ta de flesta såserna och ha till i princip allt dessutom. Eller varför inte kombinera två olika såser till en och samma rätt?

    Recepten har jag hittat i "Sås med olivolja" av Fernando Di Luca, fast numer varierar jag efter eget tycke.

    Currysås

    2 dl vatten
    1 tsk curry
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    1 morot (ca 100g), kokt utan skal
    1 potatis (ca 100g), kokt utan skal
    1 1/2 dl olivolja (en god sort!)
    1 1/2 kryddmått salt
    1/2 - 1 tsk sambal oelek

    1. Mät upp vatten och låt koka upp med curryn i en kastrull. Tillsätt kycklingfonden eller lös upp hönsbuljongtärningen i det kokande vattnet.
    2. Häll buljongen i en mixer tillsammans med den kokta moroten och potatisen. Kör till en jämn sås. Tillsätt olivoljan under gång. Om du använder dig av mixerstav, använd ett högt kärl för att undvika skvätt.
    3. Smaka av med sambal och salt.



    Paprikasås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    2 små gula paprikor (ca 200 g)
    1 potatis, kokt utan skal
    1 1/2 dl olivolja
    1 1/2 kryddmått salt

    1. Dela, kärna ur och skär paprikorna i bitar. Ställ åt sidan.
    2. Mät upp vatten och låt koka upp i en kastrull. Tillsätt kycklingfond/buljongtärning i vattnet.
    3. Lägg i paprikabitarna och sätt på ett lock. Låt koka upp.
    4. Häll över buljongen och paprikabitarna i en mixer, lägg i potatisen. Kör till en jämn sås. Tillsätt oljan under gång. Om du har mixerstav använd ett högt kärl för att undvika skvätt.
    5. Smaka av med salt.



    Rödbetsås

    1 dl balsamvinäger
    1 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    2-3 kokta rödbetor (ca 200 g) i bitar
    1 1/2 dl olivolja
    2 kryddmått salt

    1. Mät upp vatten och balsamvinäger i en kastrull och koka upp. Tillsätt buljongtärning/fond.
    2. Häll den varma vätskan i en mixer, lägg i rödbetsbitarna och kör till en jämn sås. Tillsätt olivoljan under gång.
    Om du använder mixerstav, använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.



    Broccolisås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    200 g kokt broccoli
    1 1/2 dl olivolja
    1 1/2 kryddmått salt
    (för tjockare sås tillsätt 60 g kokt och skalad potatis)

    1. Mät upp vatten i en kastrull och koka upp. Tillsätt fond/buljongtärning.
    2. Häll i en mixer, lägg i den kokta broccolin. Kör till en jämn sås och tillsätt oljan under gång. Använder du mixerstav använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.




    Vitlökssås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    1 potatis (60-100 g), kokt utan skal (den mindre mängden för lösare sås)
    1 vitlöksklyfta
    30 g hackad persilja, fryst eller färsk (motsvarar ca 3 dl färsk ohackad)
    1 1/2 dl olivolja
    2 kryddmått salt

    1. Mät upp vatten i en kastrull och koka upp. Tillsätt fond/buljongtärning.
    2. Häll i en mixer, lägg i den kokta potatisen, persiljan och vitlöken. Kör till en jämn sås och tillsätt oljan under gång. Använder du mixerstav använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.



    Ja, du ser säkert trenden... Lycka till!
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  12. 6
    Recept: mjölkfria såser Har du en mixer eller stavmixer? I så fall har du ditt på det torra.
    Om du tar olivolja och buljong som grund så kan du göra goda såser på i princip allt som går att mixa: soltorkade tomater, örter, vitlök, oliver, pepparrot, rotsaker...
    Det fina i kråksången är att man kan ta de flesta såserna och ha till i princip allt dessutom. Eller varför inte kombinera två olika såser till en och samma rätt?

    Recepten har jag hittat i "Sås med olivolja" av Fernando Di Luca, fast numer varierar jag efter eget tycke.

    Currysås

    2 dl vatten
    1 tsk curry
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    1 morot (ca 100g), kokt utan skal
    1 potatis (ca 100g), kokt utan skal
    1 1/2 dl olivolja (en god sort!)
    1 1/2 kryddmått salt
    1/2 - 1 tsk sambal oelek

    1. Mät upp vatten och låt koka upp med curryn i en kastrull. Tillsätt kycklingfonden eller lös upp hönsbuljongtärningen i det kokande vattnet.
    2. Häll buljongen i en mixer tillsammans med den kokta moroten och potatisen. Kör till en jämn sås. Tillsätt olivoljan under gång. Om du använder dig av mixerstav, använd ett högt kärl för att undvika skvätt.
    3. Smaka av med sambal och salt.



    Paprikasås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    2 små gula paprikor (ca 200 g)
    1 potatis, kokt utan skal
    1 1/2 dl olivolja
    1 1/2 kryddmått salt

    1. Dela, kärna ur och skär paprikorna i bitar. Ställ åt sidan.
    2. Mät upp vatten och låt koka upp i en kastrull. Tillsätt kycklingfond/buljongtärning i vattnet.
    3. Lägg i paprikabitarna och sätt på ett lock. Låt koka upp.
    4. Häll över buljongen och paprikabitarna i en mixer, lägg i potatisen. Kör till en jämn sås. Tillsätt oljan under gång. Om du har mixerstav använd ett högt kärl för att undvika skvätt.
    5. Smaka av med salt.



    Rödbetsås

    1 dl balsamvinäger
    1 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    2-3 kokta rödbetor (ca 200 g) i bitar
    1 1/2 dl olivolja
    2 kryddmått salt

    1. Mät upp vatten och balsamvinäger i en kastrull och koka upp. Tillsätt buljongtärning/fond.
    2. Häll den varma vätskan i en mixer, lägg i rödbetsbitarna och kör till en jämn sås. Tillsätt olivoljan under gång.
    Om du använder mixerstav, använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.



    Broccolisås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    200 g kokt broccoli
    1 1/2 dl olivolja
    1 1/2 kryddmått salt
    (för tjockare sås tillsätt 60 g kokt och skalad potatis)

    1. Mät upp vatten i en kastrull och koka upp. Tillsätt fond/buljongtärning.
    2. Häll i en mixer, lägg i den kokta broccolin. Kör till en jämn sås och tillsätt oljan under gång. Använder du mixerstav använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.




    Vitlökssås

    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond eller 1/2 hönsbuljongtärning
    1 potatis (60-100 g), kokt utan skal (den mindre mängden för lösare sås)
    1 vitlöksklyfta
    30 g hackad persilja, fryst eller färsk (motsvarar ca 3 dl färsk ohackad)
    1 1/2 dl olivolja
    2 kryddmått salt

    1. Mät upp vatten i en kastrull och koka upp. Tillsätt fond/buljongtärning.
    2. Häll i en mixer, lägg i den kokta potatisen, persiljan och vitlöken. Kör till en jämn sås och tillsätt oljan under gång. Använder du mixerstav använd ett högt kärl.
    3. Smaka av med salt.



    Ja, du ser säkert trenden... Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    PS

    De håller minst ett par dagar i kylen, fast är nog godast nygjorda.
    Skulle de skikta sig så är det bara att vispa dem.
  14. 7
    PS

    De håller minst ett par dagar i kylen, fast är nog godast nygjorda.
    Skulle de skikta sig så är det bara att vispa dem.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Jättegod sås!

    Jag brukar använda kycklingfond istället för buljongtärningar. Om man vill ha sås med lite bitar i så skippa att mixa den.

    Currysås till kyckling


    ½ gul lök
    ½ banan
    ½ äpple
    1 msk olja
    1 msk curry
    1-2 hönsbuljongtärningar
    2 dl vatten

    Fräs äpple och lök. Tillsätt bananskivor, strö över curry. Fräs någon minut. I med buljong och vatten. Låt koka en stund. Mixa såsen. Ät till kyckling och ris.
  16. 8
    Jättegod sås! Jag brukar använda kycklingfond istället för buljongtärningar. Om man vill ha sås med lite bitar i så skippa att mixa den.

    Currysås till kyckling


    ½ gul lök
    ½ banan
    ½ äpple
    1 msk olja
    1 msk curry
    1-2 hönsbuljongtärningar
    2 dl vatten

    Fräs äpple och lök. Tillsätt bananskivor, strö över curry. Fräs någon minut. I med buljong och vatten. Låt koka en stund. Mixa såsen. Ät till kyckling och ris.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Du använder iMat eller GoGreens mat eller Alpro sojagrädde om du absolut måste härma grädde/mjölk. Eller så tänker du om helt och gör grönsaksbaserade såser (koka och mixa), tomatsåser, skyer eller skippar såsen helt och hållet
  18. 9
    Du använder iMat eller GoGreens mat eller Alpro sojagrädde om du absolut måste härma grädde/mjölk. Eller så tänker du om helt och gör grönsaksbaserade såser (koka och mixa), tomatsåser, skyer eller skippar såsen helt och hållet
  19. Sämst i köket
    #10
    Tack så jättemycket för era svar! Jag har kopierat till ett Worddokument, och hoppas att såserna blir goda när jag gör de ;-)
  20. 10
    Tack så jättemycket för era svar! Jag har kopierat till ett Worddokument, och hoppas att såserna blir goda när jag gör de ;-)
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Notera: om man är mjölkproteinallergiker är det viktigt att välja en buljong som inte innehåller mjölkprotein. För jojomensan - det finns mjölk i en del buljonger som man köper.
  22. 11
    Notera: om man är mjölkproteinallergiker är det viktigt att välja en buljong som inte innehåller mjölkprotein. För jojomensan - det finns mjölk i en del buljonger som man köper.

Liknande trådar

  1. Mjölkfri???
    By Linda med Jonathan in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:39
  2. Mjölkfri???
    By Linda med Jonathan in forum _0907 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 09:19
  3. Mjölkfri???
    By Linda med Jonathan in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 18:47
  4. Mjölkfri mat
    By emilteasmammapappa in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 21:25
  5. Mjölkfri....
    By *Lillan* in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 14:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar