På tal om läxor!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    På tal om läxor!

    I min sons skola finns 1tim frivíllig läxhjälp varje Onsdag, vilket han har förstått är en bra rgej, för då slipper han så mycket läxor hemma och få hjälp av sina lärare. Har era barn sånt i skolan? Fanns inte på min tid, men tycker det är jättesmart, speciellt idag när barnen har så mycket fritidsaktiviteter. Sonen har ju 4läxor/v som ska hinnas med + allt annat, och då gär han bara i 3:an än.
    ~~Enjoy The Silence~~
    * -24kg *
  2. 1
    På tal om läxor! I min sons skola finns 1tim frivíllig läxhjälp varje Onsdag, vilket han har förstått är en bra rgej, för då slipper han så mycket läxor hemma och få hjälp av sina lärare. Har era barn sånt i skolan? Fanns inte på min tid, men tycker det är jättesmart, speciellt idag när barnen har så mycket fritidsaktiviteter. Sonen har ju 4läxor/v som ska hinnas med + allt annat, och då gär han bara i 3:an än.
  3. mandelblomma
    #2
    en jättebra idee´som jag tror kommer att komma mer o mer, för skolarbetet bör göras i skoan med hjälp av pedagoger!
    Min dotter har så, men då har de en nästintill läxfri skola med det som profil
  4. 2
    en jättebra idee´som jag tror kommer att komma mer o mer, för skolarbetet bör göras i skoan med hjälp av pedagoger!
    Min dotter har så, men då har de en nästintill läxfri skola med det som profil
  5. Medlem sedan
    Feb 1998
    #3
    Äldsta dottern har det på högstadiet, på mellanstadiet har jag aldrig sett det.

    Lite synd om fritidsbarn med en massa läxor. Vet vi hade snack om det när de äldre gick på fritids, om att ha läxläsning men det var inte särskilt populärt.
  6. 3
    Äldsta dottern har det på högstadiet, på mellanstadiet har jag aldrig sett det.

    Lite synd om fritidsbarn med en massa läxor. Vet vi hade snack om det när de äldre gick på fritids, om att ha läxläsning men det var inte särskilt populärt.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Den ena läxan ligger på min mans ansvar, vilket är skönt!
  8. 4
    Den ena läxan ligger på min mans ansvar, vilket är skönt!
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Fast det här är mellan 13:30-14:30, direkt efter lektionen och helt frivilligt, sonen går på lågstadiet.
  10. 5
    Fast det här är mellan 13:30-14:30, direkt efter lektionen och helt frivilligt, sonen går på lågstadiet.
  11. Medlem sedan
    Feb 1998
    #6
    och så föll vi tillbaka på hur gräsligt dåliga vi föräldrar är, precis som under "dagis"-disskusionen.

    Nej, jag tror att föräldrar är lika duktiga på att hjälpa sina barn men tiden är knapp i ett samhälle som detta.
  12. 6
    och så föll vi tillbaka på hur gräsligt dåliga vi föräldrar är, precis som under "dagis"-disskusionen.

    Nej, jag tror att föräldrar är lika duktiga på att hjälpa sina barn men tiden är knapp i ett samhälle som detta.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    På gymnasiet där jag jobbar är det två timmar stöd inlagt på schemat varje vecka. Då finns det lärare i olika ämnen tillgängliga enligt ett känt schema. (Dvs olika ämnen i olika klassrum). Det finns även allmänt stöd utöver dessa två timmar.

    Jag har stöd i matte, men trots att jag vet att behovet är stort är det sällan mer än 3-4 elever där. Undantag för veckan före ett prov...
  14. 7
    På gymnasiet där jag jobbar är det två timmar stöd inlagt på schemat varje vecka. Då finns det lärare i olika ämnen tillgängliga enligt ett känt schema. (Dvs olika ämnen i olika klassrum). Det finns även allmänt stöd utöver dessa två timmar.

    Jag har stöd i matte, men trots att jag vet att behovet är stort är det sällan mer än 3-4 elever där. Undantag för veckan före ett prov...
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8
    Jag tänkte mer på att det var skönt för barnen att kunna göra en del läxor i skolan och inte ha så mycket hemma på fritiden, inte för att jag ska slippa, för tid har jag gott om.
  16. 8
    Jag tänkte mer på att det var skönt för barnen att kunna göra en del läxor i skolan och inte ha så mycket hemma på fritiden, inte för att jag ska slippa, för tid har jag gott om.
  17. Medlem sedan
    Dec 2001
    #9
    Sonen går bara i 3an och jag tror mer att de ser det som schemalagdtid än sålänge och är glad så länge han vill gå dit.
  18. 9
    Sonen går bara i 3an och jag tror mer att de ser det som schemalagdtid än sålänge och är glad så länge han vill gå dit.
  19. -Sunflower-
    #10
    Här finns läxhjälp och det är jättebra för dom som behöver!
  20. 10
    Här finns läxhjälp och det är jättebra för dom som behöver!
  21. mandelblomma
    #11
    *ehe* dålig som föälder kallar jag mig inte för att jag privat hyrt in en tje som svart hjälpte min dotter med läxor för att jag inte hann/kunde elelr att vi blev för osams.

    Det hanslar också om at alla föräldrar faktiskt inte KAN språket, nivån på matten elelr själva talar engelska...
    Det skapar en segregering som faktiskt är emot skolans mål o mening!
    Då är det väl jättebra att det finns alternativ på skolan för de elver som inte har hjälp hemma, eller varför i herrans namn skulle det itne vara bra?
  22. 11
    *ehe* dålig som föälder kallar jag mig inte för att jag privat hyrt in en tje som svart hjälpte min dotter med läxor för att jag inte hann/kunde elelr att vi blev för osams.

    Det hanslar också om at alla föräldrar faktiskt inte KAN språket, nivån på matten elelr själva talar engelska...
    Det skapar en segregering som faktiskt är emot skolans mål o mening!
    Då är det väl jättebra att det finns alternativ på skolan för de elver som inte har hjälp hemma, eller varför i herrans namn skulle det itne vara bra?
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Här kan lilla dottern

    som går i fyran vara kvar en timme efter skolan måndag - onsdag.
    Nu nyttjar vi den bara en halv timme på måndagen då skolbussen inte går hem direkt då hon slutar.
    3 läxor var dag är vardagsmat här hemma och ibland något mer.

    Stora dottern som går i sjuan har chans till läxhjälp en timme på onsdagen efter skolan men den nyttjas inte.
    De har något som de kallar onsdagsarbete på skolan då eleverna själv lägger upp sin dag. De kan välja vilka ämne de vill och bestämmer om de vill hålla på med det en lektion eller flera under den dagen. Då hinner de också med att göra en massa som de kanske annars skulle fått i läxa.
    2 dagar i veckan ska vi inte bekymra oss om
    - i går och imorgon...
    ... det lämnar bara
    1 dag kvar - IDAG!!

    Lev därför det bästa du kan
    1 dag i taget...
    Lev nu!
  24. 12
    Här kan lilla dottern som går i fyran vara kvar en timme efter skolan måndag - onsdag.
    Nu nyttjar vi den bara en halv timme på måndagen då skolbussen inte går hem direkt då hon slutar.
    3 läxor var dag är vardagsmat här hemma och ibland något mer.

    Stora dottern som går i sjuan har chans till läxhjälp en timme på onsdagen efter skolan men den nyttjas inte.
    De har något som de kallar onsdagsarbete på skolan då eleverna själv lägger upp sin dag. De kan välja vilka ämne de vill och bestämmer om de vill hålla på med det en lektion eller flera under den dagen. Då hinner de också med att göra en massa som de kanske annars skulle fått i läxa.
  25. Medlem sedan
    Feb 1998
    #13
    Jamen varför behöver barn alltid pedagoger till allting. Snart måste väl folk utbilda sig till pedagoger och annat för att öht få skaffa barn.
  26. 13
    Jamen varför behöver barn alltid pedagoger till allting. Snart måste väl folk utbilda sig till pedagoger och annat för att öht få skaffa barn.
  27. mandelblomma
    #14
    har jag sagt det?
    jag o min dotter fixade inte att lösa ut hennes läxor, det var gråt o tandagnissel, böcker som åkte i golvet osv.
    Hon hamnade efter i skolan osv osv.
    Eg. hade hon behövt mer stöd där, men det fanns inte, så jag hyrde in en privat tjej som pluggade med henne.
    Nu råkade den här tjejen själv läsa till lärare, men det hade iofs lika gärna kunnat vara någon duktig bara på att förklara, bättre än mig...
    Hur hade du löst ut det?
  28. 14
    har jag sagt det?
    jag o min dotter fixade inte att lösa ut hennes läxor, det var gråt o tandagnissel, böcker som åkte i golvet osv.
    Hon hamnade efter i skolan osv osv.
    Eg. hade hon behövt mer stöd där, men det fanns inte, så jag hyrde in en privat tjej som pluggade med henne.
    Nu råkade den här tjejen själv läsa till lärare, men det hade iofs lika gärna kunnat vara någon duktig bara på att förklara, bättre än mig...
    Hur hade du löst ut det?
  29. Medlem sedan
    Dec 2001
    #15
    Fast nu var ju diskussionen angående läxor och att kunna få hjälp och stöd om de vill och behöver och för att kanske slippa göra det sent på kvällen efter föräldrarna har kommit hem i från arbetet eller barnets aktiviteter. Och att alla föräldrar inte klarar av att hjälpa sina barn och just därför är det bra att det finns lärare som kan hjälpa dem istället.
  30. 15
    Fast nu var ju diskussionen angående läxor och att kunna få hjälp och stöd om de vill och behöver och för att kanske slippa göra det sent på kvällen efter föräldrarna har kommit hem i från arbetet eller barnets aktiviteter. Och att alla föräldrar inte klarar av att hjälpa sina barn och just därför är det bra att det finns lärare som kan hjälpa dem istället.
  31. mandelblomma
    #16
    sen undrar jag vad som är fel med att skolan ställer upp med läxläsningshjälp för dem som vill o har ett behov.
    Det är väl jättebra så slipper man ta det på kvällen med trötta barn o föräldrar som faktiskt inte alltid heller kan nivån på läxorna.
    HUR kan du få det till att bli fel?
  32. 16
    sen undrar jag vad som är fel med att skolan ställer upp med läxläsningshjälp för dem som vill o har ett behov.
    Det är väl jättebra så slipper man ta det på kvällen med trötta barn o föräldrar som faktiskt inte alltid heller kan nivån på läxorna.
    HUR kan du få det till att bli fel?
  33. Medlem sedan
    Feb 1998
    #17
    Javisst, men så kom det upp att det var bra för att det behövdes pedagogisk hjälp till läxläsning.
  34. 17
    Javisst, men så kom det upp att det var bra för att det behövdes pedagogisk hjälp till läxläsning.
  35. mandelblomma
    #18
    nja det sa vi ju inte utan du läste nog in det...
  36. 18
    nja det sa vi ju inte utan du läste nog in det...

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Läxor ...
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 13:48
  3. Det här med läxor,
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 13:11
  4. AS och läxor?
    By marie-72 in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 21:25
  5. Läxor och AS
    By LADYBUGnr1 in forum Autismspektrum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 18:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar