Som livet kan bli...
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Som livet kan bli...

    Jag och min fru väntade barn (mest hon ). Söndag 20070107 04:05 sa hon att det var besvärligt på ett annat sätt o vi åkte till BB.

    Efter lite klämmande och gnisslande beslöt läkaren 19:30 om akutsnitt då barnet visade tecken på stress.

    20:30 satte de kniven i henne och 20:35 kom pojken ut i fria luften. Då var min tanke: "då så, nu är det värsta klart!" men icke sa Nicke!

    Efter en del koll av lillgubben (numera Max) tyckte de att det inte helt var som det skulle vara, det var för lite syre i blodet. Läkaren ville ta det säkert och Max åkte till samma landstings BIVA (Örebro). Jag smet efter för att ha koll på honom.

    Väl där fick jag veta att han skulle till Göteborg på morgonen när det hade kollat honom ordentligt med ultraljud, blev det dumt under natten ville han åka akut!

    Vid detta laget hade jag börjat bli ..... nervös kan vi kalla det och jag körde tillbaka till frugan på BB och berättade läget.

    På morgonen ringde läkare från BIVA och berättade vad UL gav, jag minns inte så värst mycket annat än "allvarligt hjärtfel", "Salgrenska barn-hjärt klinik" och "NU!", resten är liksom lite dimmigt.....

    Frugan fick sjuktransport till SU/ÖS (Salgrenska Universitetssjukhus/Östra Sjukhus) och jag tog bilen hem, packade kläder osv och körde till ÖS (tack goda gud för min GPS).

    I kväll kom _jag_ hem från ÖS, pojken har HLHS (Hydroplastisk Vänsterhjärta Syndrom) vilket i essens betyder att han har ett halvt hjärta! Han är opererat den första av minst tre operationer så nu kan han leva fram till nästa operation iaf. Googla på HLHS och ni förstår...

    Han är en mycket söt pojke och han har repat sig enormt snabbt.

    Igår kväll kom vi (egen transport) till Karlstad barnavdeling och jag har sovit hemma för första gången sedan förlossningen.

    Det har varit omtumlande och jag är glad över att Max lever men ska jag vara ärlig är jag ganska ledsen över allt han ska gå igenom, sånt ska barn inte behöva tåla! Att se honom efter en 6 timmer lång hjärtoperation, öppen bröstkorg, slanger hit, dit och överallt, respirator, prover, medicin, nålar och skit har tärd på mig. Jag har även varit den som skulle hålla lugnet när frugan börjar hispa till, att hon gör det kan jag jävligt väl förstå men någon måste ju vara lugn då.

    Jag har även en del beställningar liggande i mitt firma som har fått flyta (mina kunder är informerat) och nu ska jag samla allt ihop illa kvickt.

    Ibland blir livet inte som man har tänkt!
    F.d. Totte
  2. 1
    Som livet kan bli... Jag och min fru väntade barn (mest hon ). Söndag 20070107 04:05 sa hon att det var besvärligt på ett annat sätt o vi åkte till BB.

    Efter lite klämmande och gnisslande beslöt läkaren 19:30 om akutsnitt då barnet visade tecken på stress.

    20:30 satte de kniven i henne och 20:35 kom pojken ut i fria luften. Då var min tanke: "då så, nu är det värsta klart!" men icke sa Nicke!

    Efter en del koll av lillgubben (numera Max) tyckte de att det inte helt var som det skulle vara, det var för lite syre i blodet. Läkaren ville ta det säkert och Max åkte till samma landstings BIVA (Örebro). Jag smet efter för att ha koll på honom.

    Väl där fick jag veta att han skulle till Göteborg på morgonen när det hade kollat honom ordentligt med ultraljud, blev det dumt under natten ville han åka akut!

    Vid detta laget hade jag börjat bli ..... nervös kan vi kalla det och jag körde tillbaka till frugan på BB och berättade läget.

    På morgonen ringde läkare från BIVA och berättade vad UL gav, jag minns inte så värst mycket annat än "allvarligt hjärtfel", "Salgrenska barn-hjärt klinik" och "NU!", resten är liksom lite dimmigt.....

    Frugan fick sjuktransport till SU/ÖS (Salgrenska Universitetssjukhus/Östra Sjukhus) och jag tog bilen hem, packade kläder osv och körde till ÖS (tack goda gud för min GPS).

    I kväll kom _jag_ hem från ÖS, pojken har HLHS (Hydroplastisk Vänsterhjärta Syndrom) vilket i essens betyder att han har ett halvt hjärta! Han är opererat den första av minst tre operationer så nu kan han leva fram till nästa operation iaf. Googla på HLHS och ni förstår...

    Han är en mycket söt pojke och han har repat sig enormt snabbt.

    Igår kväll kom vi (egen transport) till Karlstad barnavdeling och jag har sovit hemma för första gången sedan förlossningen.

    Det har varit omtumlande och jag är glad över att Max lever men ska jag vara ärlig är jag ganska ledsen över allt han ska gå igenom, sånt ska barn inte behöva tåla! Att se honom efter en 6 timmer lång hjärtoperation, öppen bröstkorg, slanger hit, dit och överallt, respirator, prover, medicin, nålar och skit har tärd på mig. Jag har även varit den som skulle hålla lugnet när frugan börjar hispa till, att hon gör det kan jag jävligt väl förstå men någon måste ju vara lugn då.

    Jag har även en del beställningar liggande i mitt firma som har fått flyta (mina kunder är informerat) och nu ska jag samla allt ihop illa kvickt.

    Ibland blir livet inte som man har tänkt!
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Nä fy fan!!
    Blir aldeles tung i bröstet,vad ska man säga?
    Var stark för din kvinna och var stark för ditt barn...åk sen hem och gråt en stund och prata med goda vänner.
    Jag önskar er all lycka till.....
  4. 2
    Nä fy fan!!
    Blir aldeles tung i bröstet,vad ska man säga?
    Var stark för din kvinna och var stark för ditt barn...åk sen hem och gråt en stund och prata med goda vänner.
    Jag önskar er all lycka till.....
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Aj då

    Nä, att livet inte alltid blir vad man tänkt sig kan jag skriva under på. Jag hoppas att det blir alldeles lysande till slut i alla fall, läkarna kan göra underverk ibland! Men det låter synnerligen omtumlande...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Aj då Nä, att livet inte alltid blir vad man tänkt sig kan jag skriva under på. Jag hoppas att det blir alldeles lysande till slut i alla fall, läkarna kan göra underverk ibland! Men det låter synnerligen omtumlande...
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Ujj..

    ja man då ska inte ta livet så för självklart som man gärna gör ibland. Som Christopher skrev - läkarna göra underverk ibland.

    Jag tänder ett ljus för er, tänker på er och håller mina tummar...hoppas det går bra för er, om du har ork och lust skriv gärna och berätta hur det går för er.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Ujj.. ja man då ska inte ta livet så för självklart som man gärna gör ibland. Som Christopher skrev - läkarna göra underverk ibland.

    Jag tänder ett ljus för er, tänker på er och håller mina tummar...hoppas det går bra för er, om du har ork och lust skriv gärna och berätta hur det går för er.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Nu äntligen! Vi är hemskickad från sjukhuset! Nu återstår "bara det vanliga småbarnsproblem" och med tanke på vad vi har varit genom blir det enkelt.
  10. 5
    Nu äntligen! Vi är hemskickad från sjukhuset! Nu återstår "bara det vanliga småbarnsproblem" och med tanke på vad vi har varit genom blir det enkelt.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Skönt så långt antar jag

    Det kan ju vara skönt för er att komma hem åtminstone. Fast oron inför nästa operation ligger ju under ytan. Hur gammal kommer han att vara innan alla operationer är klara och ni kan se framåt med litet mer tillförsikt? (Ja, jag antar och hoppas att alla op. går bra)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Skönt så långt antar jag Det kan ju vara skönt för er att komma hem åtminstone. Fast oron inför nästa operation ligger ju under ytan. Hur gammal kommer han att vara innan alla operationer är klara och ni kan se framåt med litet mer tillförsikt? (Ja, jag antar och hoppas att alla op. går bra)
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7
    Nästa operation blir vid ca: 6 månaders ålder och den sista vid ca: 3-4 års ålder. Exakta tidpunkter beror på hur han växer till sig osv.

    Men den oro tar vi när den kommer.
  14. 7
    Nästa operation blir vid ca: 6 månaders ålder och den sista vid ca: 3-4 års ålder. Exakta tidpunkter beror på hur han växer till sig osv.

    Men den oro tar vi när den kommer.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Ingen nästa operation!
    Max' hjärta gav upp idag vid 17-tiden, han dog i mina arma trots HLR + snabb ambulans.

    Mår inget vidare....
  16. 8
    Ingen nästa operation!
    Max' hjärta gav upp idag vid 17-tiden, han dog i mina arma trots HLR + snabb ambulans.

    Mår inget vidare....
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Usch då

    Ingen förälder borde behöva vara med om att förlora ett barn. Finns inget att säga i en sådan sorg...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Usch då Ingen förälder borde behöva vara med om att förlora ett barn. Finns inget att säga i en sådan sorg...
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10
    Usch.....så fruktansvärt tråkigt att höra. Finns inga ord som räcker till egentligen.....men ni har mitt deltagande.
    Ta hand om er!
  20. 10
    Usch.....så fruktansvärt tråkigt att höra. Finns inga ord som räcker till egentligen.....men ni har mitt deltagande.
    Ta hand om er!
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Nej..

    uschh...så tragiskt.....ta hand om er så gott det går.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Nej.. uschh...så tragiskt.....ta hand om er så gott det går.
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12

    Tankarna

    glider åt erat håll, Inga ord finns väl just nu men ta hand om er o ta den tid ni behöver tillsammans.
  24. 12
    Tankarna glider åt erat håll, Inga ord finns väl just nu men ta hand om er o ta den tid ni behöver tillsammans.
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13
    Fyfan va jobbigt. Lider verkligen med dig
  26. 13
    Fyfan va jobbigt. Lider verkligen med dig
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    Sitter med en liten tjej som är 2 veckor i knät.....vad tusan är lite vaknätter och skrik???
    Bevara minnet av Max som den lilla kämpe han var...det är han värd!!
  28. 14
    Sitter med en liten tjej som är 2 veckor i knät.....vad tusan är lite vaknätter och skrik???
    Bevara minnet av Max som den lilla kämpe han var...det är han värd!!
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15
    *tänker på er*
  30. 15
    *tänker på er*
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Vad ska man säga?

    Jag är ledsen för er skull. Ta hand om er och låt sorgen ta tid och plats.
  32. 16
    Vad ska man säga? Jag är ledsen för er skull. Ta hand om er och låt sorgen ta tid och plats.
  33. Medlem sedan
    Apr 2003
    #17
    Jag är så ledsen för din skull! Mitt råd är att skynda långsamt. Låt sorgen få ta sin tid. Hoppas att du vet att det finns ett forum här på Aff för föräldrar som förlorat barn. Ligger under Känsliga snack > Själsligt > Vi som förlorat barn. Inte så många pappor som skriver, men vi är några i alla fall.

    Styrkekramar till dig och din familj
    Björn med *Minna*, Malte och *Alvar*
  34. 17
    Jag är så ledsen för din skull! Mitt råd är att skynda långsamt. Låt sorgen få ta sin tid. Hoppas att du vet att det finns ett forum här på Aff för föräldrar som förlorat barn. Ligger under Känsliga snack > Själsligt > Vi som förlorat barn. Inte så många pappor som skriver, men vi är några i alla fall.

    Styrkekramar till dig och din familj
    Björn med *Minna*, Malte och *Alvar*

Liknande trådar

  1. Livet är vad det är
    By Liz* in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:21
  2. Livet leker, livet känns underbart,
    By ho0mii3z in forum _1107 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:24
  3. Livet
    By Mumzan in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 15:33
  4. Balans i livet? (även på Balans i livet)
    By ludviga in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:51
  5. Livet upp och ner
    By et in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 18:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar