Pottan...
_0611 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Pottan...

    Wiktor har sedan 2 veckors ålder bajsat MAX 3 ggr i blöjan. Han vägrar, vi vet inte varför. Men vi får alltid lägga honom på skötbordet och sedan lägga servetter under honom och då har han bajsat. Eller ja, de e så han har gjort tills igår då.

    Jag hörde någonstans att om barnen inte vill göra vissa behov i blöjan kunde man lika gärna börja potta dem redan nu så skulle de bli fortare blöjfria.
    jaha, tänkte jag och åkte till Babyland för att köpa en potta (om ha nu inte använder den nu kommer han ju ändå göra det i framtiden). Det blev en Nalle Puh med heffaklumpen

    När vi kom hem blev de "bajsgnäll" och tänkte att jaha, vi testar väl då med pottan och ta mig tusan, det funkade! han var jätte nöjd när jag tog honom därifrån. Det trodde jag faktiskt inte..inte vid 9 veckors ålder.

    Jo, på babyland så kollade vi på bilbarnstolar med. Våran håller ju på att "krympa" känns det som. Vägrar erkänna att det är sonen som växer. Hon på babyland trodde Wiktor var 5 månader och inte 2 *suck*

    Iallafall så tänkte vi köpa en i veckan då det blir rabatt på en för 800 kr. Tur man har att det är precis den man tänkte Då ska vi även ta kort på honom. Kommer dit en fotograf.

    Den nuvarande bilbarnstolen behåller vi då vi kommer behöva den till bebisen som kommer...hoppas hoppas bli gravid inom ett år. Har köpt ÄL-test men tänker inte börja använda dem förän det gått 6 månader (vill försöka helt vanligt innan).

    Hmm..nått mer man kan fylla i när man ändå skriver?
    Jo, Wiktor har blivit jätte fäst vid en av nallarna som e hans. Den jag köpte under graviditeten. Han vill alltid hålla den i örat eller i svansen när han ska sova (har vi märkt). Utan den kan han ligga och skrika lääääänge. Men när han har den i famnen brukar han tystna. Om han inte är på det humöret då han bara vill vara hos mamma eller pappa...Eller farmor som så vänligt skämmer bort honom med kärlek *ler*


    Nog om oss...hoppas ni andra har det bra
  2. 1
    Pottan... Wiktor har sedan 2 veckors ålder bajsat MAX 3 ggr i blöjan. Han vägrar, vi vet inte varför. Men vi får alltid lägga honom på skötbordet och sedan lägga servetter under honom och då har han bajsat. Eller ja, de e så han har gjort tills igår då.

    Jag hörde någonstans att om barnen inte vill göra vissa behov i blöjan kunde man lika gärna börja potta dem redan nu så skulle de bli fortare blöjfria.
    jaha, tänkte jag och åkte till Babyland för att köpa en potta (om ha nu inte använder den nu kommer han ju ändå göra det i framtiden). Det blev en Nalle Puh med heffaklumpen

    När vi kom hem blev de "bajsgnäll" och tänkte att jaha, vi testar väl då med pottan och ta mig tusan, det funkade! han var jätte nöjd när jag tog honom därifrån. Det trodde jag faktiskt inte..inte vid 9 veckors ålder.

    Jo, på babyland så kollade vi på bilbarnstolar med. Våran håller ju på att "krympa" känns det som. Vägrar erkänna att det är sonen som växer. Hon på babyland trodde Wiktor var 5 månader och inte 2 *suck*

    Iallafall så tänkte vi köpa en i veckan då det blir rabatt på en för 800 kr. Tur man har att det är precis den man tänkte Då ska vi även ta kort på honom. Kommer dit en fotograf.

    Den nuvarande bilbarnstolen behåller vi då vi kommer behöva den till bebisen som kommer...hoppas hoppas bli gravid inom ett år. Har köpt ÄL-test men tänker inte börja använda dem förän det gått 6 månader (vill försöka helt vanligt innan).

    Hmm..nått mer man kan fylla i när man ändå skriver?
    Jo, Wiktor har blivit jätte fäst vid en av nallarna som e hans. Den jag köpte under graviditeten. Han vill alltid hålla den i örat eller i svansen när han ska sova (har vi märkt). Utan den kan han ligga och skrika lääääänge. Men när han har den i famnen brukar han tystna. Om han inte är på det humöret då han bara vill vara hos mamma eller pappa...Eller farmor som så vänligt skämmer bort honom med kärlek *ler*


    Nog om oss...hoppas ni andra har det bra
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Vad bra. Du blir han nog blöjfri snabbt. Det låter som Wiktor utvecklas i ett rasande tempo. Kul, men klart lite jobbigt när han växer ur allt för snabbt.
  4. 2
    Vad bra. Du blir han nog blöjfri snabbt. Det låter som Wiktor utvecklas i ett rasande tempo. Kul, men klart lite jobbigt när han växer ur allt för snabbt.
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    Vad skönt att han bajsar på pottan. Våran lilla donna är en riktig prutt och bajs tjej. Det är inga små fisar utan riktiga brakare. Och bajsar gör hon högt och lågt nä men typ hela tiden, när hon äter, när man byter tar hon i så det sprutar all världens väg, på sina kläder lyckas hon också stup i ett, suck!!!!!!!!!
    Våran lilla fina flicka .

    Novali vill också ha sin snutten mot magen upp mellan armarna och till sist en bit av den i ansiktet, sen är hon nöjd.
    Hon somnar ju alltid så själv varje kväll kl 19 när syskonen lägger sig, i sin egen säng.... såååå skönt med lite egen tid. Ibland när hon är trött på dagen och man kånkar runt på henne och det inte hjälper, sen när man lägger ner henne i sin säng med snutten somnar hon bums!

    Hur stor är din "lilla" Wiktor igentligen, han måste vara ganska lång då om han växt ur babyskyddet.
  6. 3
    Vad skönt att han bajsar på pottan. Våran lilla donna är en riktig prutt och bajs tjej. Det är inga små fisar utan riktiga brakare. Och bajsar gör hon högt och lågt nä men typ hela tiden, när hon äter, när man byter tar hon i så det sprutar all världens väg, på sina kläder lyckas hon också stup i ett, suck!!!!!!!!!
    Våran lilla fina flicka .

    Novali vill också ha sin snutten mot magen upp mellan armarna och till sist en bit av den i ansiktet, sen är hon nöjd.
    Hon somnar ju alltid så själv varje kväll kl 19 när syskonen lägger sig, i sin egen säng.... såååå skönt med lite egen tid. Ibland när hon är trött på dagen och man kånkar runt på henne och det inte hjälper, sen när man lägger ner henne i sin säng med snutten somnar hon bums!

    Hur stor är din "lilla" Wiktor igentligen, han måste vara ganska lång då om han växt ur babyskyddet.
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Han var sist 61 cm för 2 veckor sedan. Nu vet jag inte. Men det är inte det som är problemet utan mest att han är STOR. väger 7 kg och med alla vinterkläder mm så går det knappt längre...

    Hur stor är Novali?
  8. 4
    Han var sist 61 cm för 2 veckor sedan. Nu vet jag inte. Men det är inte det som är problemet utan mest att han är STOR. väger 7 kg och med alla vinterkläder mm så går det knappt längre...

    Hur stor är Novali?
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    Nä jag trodde ju att han skulle vara liten länge min tji fick jag...
  10. 5
    Nä jag trodde ju att han skulle vara liten länge min tji fick jag...
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6
    På 2 månaders kontrollen vägde hon 6110 och va 58 lång...så det är min största i alla fall. Men jag behöver inte bekymra mig för att hon inte ska få platts i bilstolen i alla fall, för vi har turen att inte ha nån bil .
    Nä nu med 3 ungar är det nog dags att ta körkort känns det som.
    Är inte Wiktor och Novali födda nästan samma dag?, minns inte Novali är ju född 11:e.
  12. 6
    På 2 månaders kontrollen vägde hon 6110 och va 58 lång...så det är min största i alla fall. Men jag behöver inte bekymra mig för att hon inte ska få platts i bilstolen i alla fall, för vi har turen att inte ha nån bil .
    Nä nu med 3 ungar är det nog dags att ta körkort känns det som.
    Är inte Wiktor och Novali födda nästan samma dag?, minns inte Novali är ju född 11:e.
  13. Khediven m twins
    #7
    Vilken härlig och framåt kille du har!

    /Ingrid_mfl
  14. 7
    Vilken härlig och framåt kille du har!

    /Ingrid_mfl
  15. Medlem sedan
    May 2006
    #8
    Vilken duktig kille! *imponerad* IMT
  16. 8
    Vilken duktig kille! *imponerad* IMT
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Jag hade inte hört nåt liknande förren för någon vecka sedan då min mamma berättade att spädisar tydligen har någon sorts kiss och bajs reflex som man kan stimulera så att de uträttar sina behov. Tydligen så använder sig eskimåerna av den för att få sina barn att kissa och bajsa på beställning då det e så kallt så de inte kan gå i blöta blöjor. Annars vet jag 3½ åringar som vi haft problem med att få torra på förskolan. Alla har ju sin mogadsperiod och pojkar brukar ju dessutom vara senare än flickor.
    Men det e ju skönt att slippa blöja kankse = ) om inte annat så tjänar ni ju en slant på det *s*.
  18. 9
    Jag hade inte hört nåt liknande förren för någon vecka sedan då min mamma berättade att spädisar tydligen har någon sorts kiss och bajs reflex som man kan stimulera så att de uträttar sina behov. Tydligen så använder sig eskimåerna av den för att få sina barn att kissa och bajsa på beställning då det e så kallt så de inte kan gå i blöta blöjor. Annars vet jag 3½ åringar som vi haft problem med att få torra på förskolan. Alla har ju sin mogadsperiod och pojkar brukar ju dessutom vara senare än flickor.
    Men det e ju skönt att slippa blöja kankse = ) om inte annat så tjänar ni ju en slant på det *s*.
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    Wiktor är född den 12:e
  20. 10
    Wiktor är född den 12:e
  21. Medlem sedan
    Apr 2006
    #11

    Häftigt

    Vår kille gillar inte heller blöjor, överhuvudtaget... Vill helst vara utan. Så vi funderar på att skaffa en potta och sätta honom på den när han signalerar att nåt är på g (vilket han gör ganska tydligt). Kolla in: http://www.ecsweden.se/ som handlar om "elimination communication" att helt enkelt läsa sitt barns signaler och låta barnet slippa göra sina toalettbehov i blöjan... När barn föds är de mycket väl medvetna om att de ska kissa och bajsa och "säger till" på olika sätt, det handlar bara om att lära sig hur de beter sig...

    Men vad kul att det fungerar för er och Wiktor, verkligen!
  22. 11
    Häftigt Vår kille gillar inte heller blöjor, överhuvudtaget... Vill helst vara utan. Så vi funderar på att skaffa en potta och sätta honom på den när han signalerar att nåt är på g (vilket han gör ganska tydligt). Kolla in: http://www.ecsweden.se/ som handlar om "elimination communication" att helt enkelt läsa sitt barns signaler och låta barnet slippa göra sina toalettbehov i blöjan... När barn föds är de mycket väl medvetna om att de ska kissa och bajsa och "säger till" på olika sätt, det handlar bara om att lära sig hur de beter sig...

    Men vad kul att det fungerar för er och Wiktor, verkligen!

Liknande trådar

  1. Pottan!
    By Sintra in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 15:15
  2. Pottan!
    By elwira76 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 17:53
  3. Det här med pottan....
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:22
  4. Pottan
    By Lena m E+M in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 09:51
  5. Hur går det med pottan?
    By Jenny+fyra kottar in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar