Gaviscon - flytande
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Gaviscon - flytande

    Köpte en flaska Gaviscon idag efter att min BM rekommenderade det då jag berättade om min halsbränna som har varit hemsk de senaste kvällarna.

    Fy fasen vad äcklig den är! Det står att man inte får dricka med juice är det ok med annan dryck eller mat eller att ta en halstablett direkt då man svalt? Så äckligt!!

    (Blutsaften är ju god om man jämför.. )
  2. 1
    Gaviscon - flytande Köpte en flaska Gaviscon idag efter att min BM rekommenderade det då jag berättade om min halsbränna som har varit hemsk de senaste kvällarna.

    Fy fasen vad äcklig den är! Det står att man inte får dricka med juice är det ok med annan dryck eller mat eller att ta en halstablett direkt då man svalt? Så äckligt!!

    (Blutsaften är ju god om man jämför.. )
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Man ska inte dricka eller äta sånt som är väldigt surt (tex juice, apelsiner o dyl.) i samband med gaviscon men annars tror jag det mesta ska gå bra. Men många tycker att den inte funkar nå bra eller tom alls om man äter eller dricker efter att man svalt gavisconen. Den i tablettform är inte alls lika äcklig, smakar nästan lite fruktmintaktigt, svårt att beskriva. Så ska man vänta med att ta den till 20-30 minuter efter måltid.

    Gaviscon hjälper också bara om halsbrännan beror på att magmunnen inte sluter sig som den ska, beror den istället på överskott av magsyra är det novalucol eller rennie som gäller (eller tom losec om det är väldigt illa). Men det är ju bara att testa sig fram till vad som funkar.
  4. 2
    Man ska inte dricka eller äta sånt som är väldigt surt (tex juice, apelsiner o dyl.) i samband med gaviscon men annars tror jag det mesta ska gå bra. Men många tycker att den inte funkar nå bra eller tom alls om man äter eller dricker efter att man svalt gavisconen. Den i tablettform är inte alls lika äcklig, smakar nästan lite fruktmintaktigt, svårt att beskriva. Så ska man vänta med att ta den till 20-30 minuter efter måltid.

    Gaviscon hjälper också bara om halsbrännan beror på att magmunnen inte sluter sig som den ska, beror den istället på överskott av magsyra är det novalucol eller rennie som gäller (eller tom losec om det är väldigt illa). Men det är ju bara att testa sig fram till vad som funkar.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Nixpix!

    Har väl inte riktigt läst på flaskan sedan jag började använda det när jag väntade Johannes för snart 4 år sedan, men jag har för mig att man inte skall dricka eller äta nåt alls efter att man tagit det. Tanken är att gavisconet skall lägga sig som ett lock ovanpå maginnehållet, och dricker du då når så blir det hål i locket. Så tyvärr, du får träna upp "huttekniken" för att klara av att dricka med minsta möjliga smak.

    Lycka till
    R/E
    Storkonsument av Gaviscon, dvs ca 1 flaska/vecka - eller nåt
    Mamma till Johannes f sept-03 och Oscar f apr-07
  6. 3
    Nixpix! Har väl inte riktigt läst på flaskan sedan jag började använda det när jag väntade Johannes för snart 4 år sedan, men jag har för mig att man inte skall dricka eller äta nåt alls efter att man tagit det. Tanken är att gavisconet skall lägga sig som ett lock ovanpå maginnehållet, och dricker du då når så blir det hål i locket. Så tyvärr, du får träna upp "huttekniken" för att klara av att dricka med minsta möjliga smak.

    Lycka till
    R/E
    Storkonsument av Gaviscon, dvs ca 1 flaska/vecka - eller nåt
  7. Madde m 3an
    #4
    Man vänjer sig konstigt nog :-) Första gångerna jag tog flytande Gaviscon höll jag på att kräkas, men sen märkte jag att det funkade och efter ett tag så smakade den nästan gott. Hur knäpp är jag egentligen? Men en räddare är en räddare... ;-)

    Nej, man ska inte dricka något efter att man druckit Gavisconen, den ska fungera som ett lock över magsyra osv... Men för att bli av med smaken brukar jag skölja munnen med vatten och ibland även gurgla vattnet, du kan tom borsta tänderna lite efteråt för att slippa smaken.

    Så även om det är äckligt, så ge det en chans, för mig har det funkat kanon.
  8. 4
    Man vänjer sig konstigt nog :-) Första gångerna jag tog flytande Gaviscon höll jag på att kräkas, men sen märkte jag att det funkade och efter ett tag så smakade den nästan gott. Hur knäpp är jag egentligen? Men en räddare är en räddare... ;-)

    Nej, man ska inte dricka något efter att man druckit Gavisconen, den ska fungera som ett lock över magsyra osv... Men för att bli av med smaken brukar jag skölja munnen med vatten och ibland även gurgla vattnet, du kan tom borsta tänderna lite efteråt för att slippa smaken.

    Så även om det är äckligt, så ge det en chans, för mig har det funkat kanon.
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    vaknade tio gånger i natt, mådde illa, var lite lös i magen, drömde jätteotäckt - efter gavisconen...
  10. 5
    vaknade tio gånger i natt, mådde illa, var lite lös i magen, drömde jätteotäckt - efter gavisconen...
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Aldrig testat Gaviscon men det slog mig att många mediciner innehåller ju sötningsmedel som kan ge dålig mage. Själv kör jag med Novalucol-tabletter ibland och tycker de är väl söta... antagligen för att dölja nån läskig annan smak.
  12. 6
    Aldrig testat Gaviscon men det slog mig att många mediciner innehåller ju sötningsmedel som kan ge dålig mage. Själv kör jag med Novalucol-tabletter ibland och tycker de är väl söta... antagligen för att dölja nån läskig annan smak.
  13. Madde m 3an
    #7
    Usch, då! Det lät verkligen inte roligt! Hoppas att det inte var Gavisconen som orsakade det, men förstår att du kopplar ihop det.

    Hjälpte den mot halsbrännan? ;-) Fast det är ju inte roligt om det hjälper mot en sak men orsakar helt andra besvär.

    Hoppas att du mår bättre nu och att du har kunnat vila idag.
  14. 7
    Usch, då! Det lät verkligen inte roligt! Hoppas att det inte var Gavisconen som orsakade det, men förstår att du kopplar ihop det.

    Hjälpte den mot halsbrännan? ;-) Fast det är ju inte roligt om det hjälper mot en sak men orsakar helt andra besvär.

    Hoppas att du mår bättre nu och att du har kunnat vila idag.
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    Det värsta var ju att onsdagar (idag) är min enda veckodag då jag måste vara på jobbet tidigt så det har varit en tung dag, kunde gå hem vid 3 och har nu vilat i sängen två timmar. Ryser bara av åsynen av Gaviscon-flaskan i köket..
  16. 8
    Det värsta var ju att onsdagar (idag) är min enda veckodag då jag måste vara på jobbet tidigt så det har varit en tung dag, kunde gå hem vid 3 och har nu vilat i sängen två timmar. Ryser bara av åsynen av Gaviscon-flaskan i köket..
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Ja, jag förstår dig! Hade den där gavisconen stående i skåpet förra graviditeten, jag bara kände på mig att jag inte skulle klara ta det (det var tuggtabeletter) jag led med halsbrännan istället.
    Denna gång gav jag mig fanken på att prova i alla fall och eftersom den hjälper så fantasktiskt har jag fortsatt ta, så gott som varje kväll eller vaknar jag på natten och går och tar då. Man får svälja ner det med lite vatten står det på flaskan och jag tar nog lite mer än lite men det funkar.

    Det är dock fortfarande väldigt äckligt. Det finns även halsbrännemedicin som neutraliserar magsyran, tex Link och det sägs att de smakar bättre och lättare att ta.
  18. 9
    Ja, jag förstår dig! Hade den där gavisconen stående i skåpet förra graviditeten, jag bara kände på mig att jag inte skulle klara ta det (det var tuggtabeletter) jag led med halsbrännan istället.
    Denna gång gav jag mig fanken på att prova i alla fall och eftersom den hjälper så fantasktiskt har jag fortsatt ta, så gott som varje kväll eller vaknar jag på natten och går och tar då. Man får svälja ner det med lite vatten står det på flaskan och jag tar nog lite mer än lite men det funkar.

    Det är dock fortfarande väldigt äckligt. Det finns även halsbrännemedicin som neutraliserar magsyran, tex Link och det sägs att de smakar bättre och lättare att ta.

Liknande trådar

  1. Gaviscon
    By Sofia m Ludvig in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 18:56
  2. Gaviscon
    By _mammamia_ in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 18:14
  3. Flytande gaviscon...
    By S-mamman in forum _0805 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 07:21
  4. Flytande gaviscon?
    By Tinni in forum _0706 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:40
  5. Gaviscon
    By Millish m N+M in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 14:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar