En fråga till er kloka!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    En fråga till er kloka!

    Visserligen hade det varit praktiskt att kunna dölja sin identitet med tanke på att detta är ganska utlämnande men vad fan. Jag har råkat ut för att någon har förfalskat mitt namn och skrivit på ett hyreskontrakt. Sedan har denna person skitit i att betala hyrorna och så damp det ner hyresskulder hos mig i min brevlåda. Jag bodde i hop med denne man för 15 FEMTON år sedan men ALDRIG i den lgh det handlade om.

    För att göra en lång story kort, så skulle vi byta våran lgh till en större. Och bytet gick igenom. Han misshandlade mig grovt och jag flyttade därifrån innan vi hade hunnit flytta in i den nya lägenheten. Jag skrev aldrig på några papper eller kontrakt, vare sig till den första lgh eller den vi bytte till. I vilket fall så har min namnunderskrift hamnat på kontraktet. Och jag VET att jag inte skrivit på.
    Bostadsbolaget var väldigt tillmötesgående när jag ringde upp dem och talade om att jag aldrig bott där. De strök mig direkt från sina papper. Jag behöver inte betala några skulder som tur är.

    (detta skriver jag inte för att be om tycka synd om utan för att det hör till)

    Men nu till frågan hur är det kan jag anmäla detta till polisen? Jag har redan anmält det till sociala och sådana myndigheter men jag är hjärtligt trött på att få betalningsanmärkningar för nåt som jag inte kan stå för eftersom jag faktiskt är totalt oskyldig i detta fallet också, han har gjort många sådana här saker innan...
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  2. 1
    En fråga till er kloka! Visserligen hade det varit praktiskt att kunna dölja sin identitet med tanke på att detta är ganska utlämnande men vad fan. Jag har råkat ut för att någon har förfalskat mitt namn och skrivit på ett hyreskontrakt. Sedan har denna person skitit i att betala hyrorna och så damp det ner hyresskulder hos mig i min brevlåda. Jag bodde i hop med denne man för 15 FEMTON år sedan men ALDRIG i den lgh det handlade om.

    För att göra en lång story kort, så skulle vi byta våran lgh till en större. Och bytet gick igenom. Han misshandlade mig grovt och jag flyttade därifrån innan vi hade hunnit flytta in i den nya lägenheten. Jag skrev aldrig på några papper eller kontrakt, vare sig till den första lgh eller den vi bytte till. I vilket fall så har min namnunderskrift hamnat på kontraktet. Och jag VET att jag inte skrivit på.
    Bostadsbolaget var väldigt tillmötesgående när jag ringde upp dem och talade om att jag aldrig bott där. De strök mig direkt från sina papper. Jag behöver inte betala några skulder som tur är.

    (detta skriver jag inte för att be om tycka synd om utan för att det hör till)

    Men nu till frågan hur är det kan jag anmäla detta till polisen? Jag har redan anmält det till sociala och sådana myndigheter men jag är hjärtligt trött på att få betalningsanmärkningar för nåt som jag inte kan stå för eftersom jag faktiskt är totalt oskyldig i detta fallet också, han har gjort många sådana här saker innan...
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Det beror ju på preskriptionstiden för urkundsförfalskning.
  4. 2
    Det beror ju på preskriptionstiden för urkundsförfalskning.
  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3

    Självklart!

    Han har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning när han har förfalskat din namnteckning.

    Kan vara bra att ha en polisanmälan att hänvisa till när/om det kommer fler saker han har använt ditt namn till att beställa eller så. Bara så du vet - om de skickar saker via postorder t ex till en annan adress än din folkbokföringsadress så är du inte betalningsskyldig, vad de än säger...
  6. 3
    Självklart! Han har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning när han har förfalskat din namnteckning.

    Kan vara bra att ha en polisanmälan att hänvisa till när/om det kommer fler saker han har använt ditt namn till att beställa eller så. Bara så du vet - om de skickar saker via postorder t ex till en annan adress än din folkbokföringsadress så är du inte betalningsskyldig, vad de än säger...
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Men om det inte uppdagas

    förrän nu liksom jag har ju inte vetat det här med lägenheten förrän alldeles nyligen...
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  8. 4
    Men om det inte uppdagas förrän nu liksom jag har ju inte vetat det här med lägenheten förrän alldeles nyligen...
  9. LinBlå
    #5
    Ja, absolut! Det är ju förfalskning! Och vad det nu heter med ett finare namn, som säkert någon här vet..
    Men absolut ska du polisanmäla detta!
  10. 5
    Ja, absolut! Det är ju förfalskning! Och vad det nu heter med ett finare namn, som säkert någon här vet..
    Men absolut ska du polisanmäla detta!
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Jag tycker du ska anmäla, vem vet fortsättningen...?
  12. 6
    Jag tycker du ska anmäla, vem vet fortsättningen...?
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Han har inte beställt

    saker i mitt namn men gjort en del andra grejer som inte är så himla bra. Tyvärr så kan jag inte bevisa det så jag sitter med en del riktigt jobbiga skulder pga honom. Tack för din hjälp i alla fall.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  14. 7
    Han har inte beställt saker i mitt namn men gjort en del andra grejer som inte är så himla bra. Tyvärr så kan jag inte bevisa det så jag sitter med en del riktigt jobbiga skulder pga honom. Tack för din hjälp i alla fall.
  15. Medlem sedan
    Nov 2000
    #8
    Anmäl! Du har ju absolut inget att förlora på att polisanmäla honom.
  16. 8
    Anmäl! Du har ju absolut inget att förlora på att polisanmäla honom.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    hur länge sedan är det?

    Kolla länken längst ned i dokumentet: http://www.rattochriktigt.se/Standard.aspx?id=467
  18. 9
    hur länge sedan är det?

    Kolla länken längst ned i dokumentet: http://www.rattochriktigt.se/Standard.aspx?id=467
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Urkundsförfalskning heter det väl? Anmäl du, sånt ska man inte få komma undan med!
  20. 10
    Urkundsförfalskning heter det väl? Anmäl du, sånt ska man inte få komma undan med!
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Ja du kan anmäla. *imt*
  22. 11
    Ja du kan anmäla. *imt*
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Jag får ringa polisen

    och fråga helt enkelt.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  24. 12
    Jag får ringa polisen och fråga helt enkelt.
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13
    beror på brottet om det är ringa eller inte, men det är allt från tre till tio år.. läs mer här
    http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1424
  26. 13
    beror på brottet om det är ringa eller inte, men det är allt från tre till tio år.. läs mer här
    http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1424
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    Fortsättning

    lär följa ja. Jag ringer och kollar med polisen.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  28. 14
    Fortsättning lär följa ja. Jag ringer och kollar med polisen.
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15

    Nej, att förlora

    mer än jag redan gjort är svårt... Jag ska ringa till dem och höra vad de säger.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  30. 15
    Nej, att förlora mer än jag redan gjort är svårt... Jag ska ringa till dem och höra vad de säger.
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16

    Ja just det

    så heter det... Jag ska som sagt ringa till polisen och höra efter hur länge det gäller det där med urkundsförfalskning...
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  32. 16
    Ja just det så heter det... Jag ska som sagt ringa till polisen och höra efter hur länge det gäller det där med urkundsförfalskning...
  33. Medlem sedan
    Nov 2000
    #17
    Gör det! Lycka till!
  34. 17
    Gör det! Lycka till!
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    Alltså han har ju

    skrivit på med mitt namn för över 15 år sedan men jag fick inte kännedom om det förrän i december då hans obetalda hyror dök upp hemma hos mig på min nya adress sedan 10 år tillbaks...
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  36. 18
    Alltså han har ju skrivit på med mitt namn för över 15 år sedan men jag fick inte kännedom om det förrän i december då hans obetalda hyror dök upp hemma hos mig på min nya adress sedan 10 år tillbaks...
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    Jag ska ringa dem.

    Det första jag gör i morgon efter frukost.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  38. 19
    Jag ska ringa dem. Det första jag gör i morgon efter frukost.
  39. Medlem sedan
    Jun 2000
    #20

    Uppge det!

    Även om det är länge sedan HAN gjorde det, så är det ju alldeles nyss du fick veta det... Det borde räknas (men med tanke på hur knäppt så mycket fungerar, så gör det säkert inte det!)
  40. 20
    Uppge det! Även om det är länge sedan HAN gjorde det, så är det ju alldeles nyss du fick veta det... Det borde räknas (men med tanke på hur knäppt så mycket fungerar, så gör det säkert inte det!)

Liknande trådar

  1. FL-fråga till er kloka
    By Miss_Piggy in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:14
  2. En fråga till er kloka..
    By Sandra -83 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 18:49
  3. En fråga till er kloka!
    By Coockie C in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 18:44
  4. FK fråga till er kloka
    By stardust74 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 08:46
  5. fråga till er kloka!
    By Vanja in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 11:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar