Har inte varit här på länge
Hemmaföräldrar
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Har inte varit här på länge

    orkar inte riktigt skriva här eftersom mina dagar som hemmamamma går mot ett ofrivillig slut :-(

    Det går inte längre ekonomisk, vi går back varje månad på en låg lön ( runt 13)
    Problemet är att köerna till förskolorna här är absurda, M står i kö tilll hösten men chansen att hon får plats där vi kan tänka oss att ha henne är typ noll.
    De sätter tom upp baraker vid en skola nu! Jag vägrar sätta henne där.

    Barngrupperna är långt större än 18 barn och det är brist på personal, förskolan närmast oss glömde grannens 3åring på bussen osv. Drömmen mao

    Nu har vi fått plats på kyrkans förskola, ska dit och hälsa på nästa vecka. Där är det 10 barn inkl M, två bra personal. Nya fina lokaler men för få timmar i veckan, för vart finns det ett jobb som jag kan göra på 9 timmar i veckan? Desutom behöver vi fylla på ekonomin om vi någonsin ska kunna skaffa syskon :-(

    Så ser läget ut just nu, jag kan inte njuta av att vara hemma eftersom det inte länge finns något alterantiv, mitt barn ska in i en barnomsorg som jag inte tror på och inte vill ha henne i.....

    /Sara
  2. 1
    Har inte varit här på länge orkar inte riktigt skriva här eftersom mina dagar som hemmamamma går mot ett ofrivillig slut :-(

    Det går inte längre ekonomisk, vi går back varje månad på en låg lön ( runt 13)
    Problemet är att köerna till förskolorna här är absurda, M står i kö tilll hösten men chansen att hon får plats där vi kan tänka oss att ha henne är typ noll.
    De sätter tom upp baraker vid en skola nu! Jag vägrar sätta henne där.

    Barngrupperna är långt större än 18 barn och det är brist på personal, förskolan närmast oss glömde grannens 3åring på bussen osv. Drömmen mao

    Nu har vi fått plats på kyrkans förskola, ska dit och hälsa på nästa vecka. Där är det 10 barn inkl M, två bra personal. Nya fina lokaler men för få timmar i veckan, för vart finns det ett jobb som jag kan göra på 9 timmar i veckan? Desutom behöver vi fylla på ekonomin om vi någonsin ska kunna skaffa syskon :-(

    Så ser läget ut just nu, jag kan inte njuta av att vara hemma eftersom det inte länge finns något alterantiv, mitt barn ska in i en barnomsorg som jag inte tror på och inte vill ha henne i.....

    /Sara
  3. Kamomilla
    #2
    Fy så hemskt! Det måste vara en otroligt jobbig situtaion. Finns det inga dagmammor heller som kan passa??
    Usch, vet inte ens vad jag ska säga men jag hoppas verkligen att det löser sig för er *skickar styrkekramar*
  4. 2
    Fy så hemskt! Det måste vara en otroligt jobbig situtaion. Finns det inga dagmammor heller som kan passa??
    Usch, vet inte ens vad jag ska säga men jag hoppas verkligen att det löser sig för er *skickar styrkekramar*
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Det låter nästan...

    som om vi bor i samma kommun. Här smälls det också upp (dagis)baracker på barnens skola.

    Jobbigt att du känner så. Försök tänka att det ändå kommer ordna sig på något vis. Din dotter kommer säkert att ha jättekul med sina nya kompisar.
    Men jag förstår att det inte känns bra när man tvingas in i någonting.

    Håller iallafall tummarna för att det löser sig till det bästa för er!
  6. 3
    Det låter nästan... som om vi bor i samma kommun. Här smälls det också upp (dagis)baracker på barnens skola.

    Jobbigt att du känner så. Försök tänka att det ändå kommer ordna sig på något vis. Din dotter kommer säkert att ha jättekul med sina nya kompisar.
    Men jag förstår att det inte känns bra när man tvingas in i någonting.

    Håller iallafall tummarna för att det löser sig till det bästa för er!
  7. doris dag
    #4
    några råd
    Utan veta din situation funderade jag på följande. Vissa av råden kräver körkort och tillgång till bil vilket jag inte vet om du har men va sjutton här är råden. Jag dessutom inte hur mycket ni går back men om det är en mindre summa kan det kanske lösas med följande alternativ
    Sök arbete som
    1. Tidningsutdelare arbetstiderna är sådana att du hinner hem innan din man åker till jobbet
    3-4 timmar per dag brukar arbetstiden vara
    2. Har du vårdutbildning sök arbete som nattsköterska eller nattbiträde
    3. Sök jobb som helgkasssörska.
    4. Sök en distansutbildning på högskolan merkostnaden är kåravgift och litteratur som ofta kan köpas begagnad eller lånas på bibliotek om man har lite framförhållning.
    5. Starta enskild firma och erbjud städtjänster som du kan utföra på kvällar och helger.
    6. erbjud dig att vara organiserad barnvakt tex varje onsdag så att föräldrar kan utföra ärenden eller jobba för att öka flexbanken. Se dock till att sprida ut dina tjänster så att ingen föräldrer överskrider 10 000 kr-gränsen och får arbetsgivaransvar.
    7. Om du bor på större ort sök jobb som marknadsundersökare dessa jobb utförs på kvällar
    16-21 alla kvällar utom fre/lör

    lycka till
  8. 4
    några råd
    Utan veta din situation funderade jag på följande. Vissa av råden kräver körkort och tillgång till bil vilket jag inte vet om du har men va sjutton här är råden. Jag dessutom inte hur mycket ni går back men om det är en mindre summa kan det kanske lösas med följande alternativ
    Sök arbete som
    1. Tidningsutdelare arbetstiderna är sådana att du hinner hem innan din man åker till jobbet
    3-4 timmar per dag brukar arbetstiden vara
    2. Har du vårdutbildning sök arbete som nattsköterska eller nattbiträde
    3. Sök jobb som helgkasssörska.
    4. Sök en distansutbildning på högskolan merkostnaden är kåravgift och litteratur som ofta kan köpas begagnad eller lånas på bibliotek om man har lite framförhållning.
    5. Starta enskild firma och erbjud städtjänster som du kan utföra på kvällar och helger.
    6. erbjud dig att vara organiserad barnvakt tex varje onsdag så att föräldrar kan utföra ärenden eller jobba för att öka flexbanken. Se dock till att sprida ut dina tjänster så att ingen föräldrer överskrider 10 000 kr-gränsen och får arbetsgivaransvar.
    7. Om du bor på större ort sök jobb som marknadsundersökare dessa jobb utförs på kvällar
    16-21 alla kvällar utom fre/lör

    lycka till
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5
    Åh stackars er! Låter hur jobbigt som helst..att tvingast sätta barnen på dagis mot sitt bättre vetande . Kanske kan du använda dig av nått av råden ovan för att lösa det hela...Hoppas verkligen att ni hittar en lösning ni kan leva med!

    KRAM!!!
  10. 5
    Åh stackars er! Låter hur jobbigt som helst..att tvingast sätta barnen på dagis mot sitt bättre vetande . Kanske kan du använda dig av nått av råden ovan för att lösa det hela...Hoppas verkligen att ni hittar en lösning ni kan leva med!

    KRAM!!!
  11. -Sunflower-
    #6
    Har du aldrig funderat på att bli dagmamma? Privat dagmamma?
    Jag har 3 barn en 14åring en snart 7 åring och en snart 4 åring. I Augusti blev jag privat dagmamma efter att ha varit hemma sen dec 99
    Jag har nu alltså sonen på 3½ hemma och 2 barn till.
    Jag VÄGRAR lämna på dagis och detta alternativ är kanonbra! Jag har 2 st pojkar på 3½ år som dagbarn och dom är superkompisar! Det är jätteroligt och jag slipper lämna honom på dagis.
    Det finns ju den möjligheten för dig med? Var bor du? ingen kommun kan neka privata dagmammor.

    Lycka till!
  12. 6
    Har du aldrig funderat på att bli dagmamma? Privat dagmamma?
    Jag har 3 barn en 14åring en snart 7 åring och en snart 4 åring. I Augusti blev jag privat dagmamma efter att ha varit hemma sen dec 99
    Jag har nu alltså sonen på 3½ hemma och 2 barn till.
    Jag VÄGRAR lämna på dagis och detta alternativ är kanonbra! Jag har 2 st pojkar på 3½ år som dagbarn och dom är superkompisar! Det är jätteroligt och jag slipper lämna honom på dagis.
    Det finns ju den möjligheten för dig med? Var bor du? ingen kommun kan neka privata dagmammor.

    Lycka till!
  13. doris dag
    #7
    en fråga hur är efterfrågan på dagmammor min
    bild är att de är allt färre föräldrar som efterfrågar dagmammor och att det är svårt att få dagbarn.
    Ofta anlitas föräldrar dagmamma om de har en personlig kontakt sedan tidigare tex man bor på landet och känner en dagmamma i grannskapet.
  14. 7
    en fråga hur är efterfrågan på dagmammor min
    bild är att de är allt färre föräldrar som efterfrågar dagmammor och att det är svårt att få dagbarn.
    Ofta anlitas föräldrar dagmamma om de har en personlig kontakt sedan tidigare tex man bor på landet och känner en dagmamma i grannskapet.
  15. -Sunflower-
    #8
    Här är efterfrågan stor! det rings ofta och vi får lov att säga att tyvärr inga platser lediga. så här där vi bor är det gott om barn som vill till dagmamma!
  16. 8
    Här är efterfrågan stor! det rings ofta och vi får lov att säga att tyvärr inga platser lediga. så här där vi bor är det gott om barn som vill till dagmamma!
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9

    Har ingen aning om

    hur du har det eller vilken utbildning du har men är det inte värt att fundera på att sjäv bli dagmamma? Jag jobbar på fsk men vill vara hemma med min dotter och eftersom köerna är likadana här föreslog rektorn att jag är hemma med milva + 3 till i hennes ålder. Blir en vinn-vinn-situation för oss. Jag kan få lön, vara med Milva och köerna blir mindre. Hoppas allt löser sig!
    Karin.
  18. 9
    Har ingen aning om hur du har det eller vilken utbildning du har men är det inte värt att fundera på att sjäv bli dagmamma? Jag jobbar på fsk men vill vara hemma med min dotter och eftersom köerna är likadana här föreslog rektorn att jag är hemma med milva + 3 till i hennes ålder. Blir en vinn-vinn-situation för oss. Jag kan få lön, vara med Milva och köerna blir mindre. Hoppas allt löser sig!
    Karin.
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10

    oj

    ser nu att du redan fått den frågan. sorry
  20. 10
    oj ser nu att du redan fått den frågan. sorry
  21. Hemmamamma m 5
    #11
    Har inte så många råd att ge. Men vill verkligen önska er lycka till!!!! Hoppas verkligen allting löser sig. KRAM!
  22. 11
    Har inte så många råd att ge. Men vill verkligen önska er lycka till!!!! Hoppas verkligen allting löser sig. KRAM!

Liknande trådar

  1. Har inte varit här på länge
    By Madde & co in forum _1105 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 09:42
  2. Inte varit här på länge.....
    By lilltroll in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 19:20
  3. Har inte varit här på länge!
    By Jenpal in forum Bokstavsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 10:34
  4. Inte varit här på länge
    By H med E in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 06:58
  5. Oj... här har jag inte varit på länge
    By mia-pia in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 19:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar