"röra poröst"
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    "röra poröst"

    i många kakrecept så står det ju att socker och smör ska röras poröst. Jag har i ärlighetens namn aldrig riktigt förstått vad men exakt menar med poröst. Det blir ju liksom bara en smet. För mig är poröst något uppvispat, fluffigt liksom men jag kanske tänker fel........................ell er GÖR jag fel?
  2. 1
    "röra poröst" i många kakrecept så står det ju att socker och smör ska röras poröst. Jag har i ärlighetens namn aldrig riktigt förstått vad men exakt menar med poröst. Det blir ju liksom bara en smet. För mig är poröst något uppvispat, fluffigt liksom men jag kanske tänker fel........................ell er GÖR jag fel?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    *s* Ja visst är det en underlig formulering. Men med att vispa poröst menar man att man, då oftast ägg o socker, vispar det tills det en bra stund så det blir ljusgult nästan vitt och väldigt fluffigt, manblandar i massor av luft som ska göra kakan mycket luftigare och saftigare. Inte bara köra några tag utan en lite längre stund Kanske 4 min med elvisp.
  4. 2
    *s* Ja visst är det en underlig formulering. Men med att vispa poröst menar man att man, då oftast ägg o socker, vispar det tills det en bra stund så det blir ljusgult nästan vitt och väldigt fluffigt, manblandar i massor av luft som ska göra kakan mycket luftigare och saftigare. Inte bara köra några tag utan en lite längre stund Kanske 4 min med elvisp.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Det blir fluffigare

    och vitare om du håller på ett tag. Utom om du har biscottireceptet ur Bonniers nya, då kan du knappt binda sockret med det lilla smöret trots att det står rör poröst... Men det gör skillnad på konsistensen om du fluffar till det.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Det blir fluffigare och vitare om du håller på ett tag. Utom om du har biscottireceptet ur Bonniers nya, då kan du knappt binda sockret med det lilla smöret trots att det står rör poröst... Men det gör skillnad på konsistensen om du fluffar till det.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    men jag haaar vispat länge:)

    jag har vispat i minst 3 minuter och jag tycker ändå inte att det är speciellt fluffigt. *kliar mig i huvudet*
  8. 4
    men jag haaar vispat länge:) jag har vispat i minst 3 minuter och jag tycker ändå inte att det är speciellt fluffigt. *kliar mig i huvudet*

Liknande trådar

  1. "våra bebisar" -> "mammagrupper"
    By Julborg in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 13:40
  2. Skillnaden mellan "Farväl" och "Hejdå"
    By mej76 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 10:08
  3. Till "Anonym" ang "droppe glass"!
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:52
  4. röra râd frân er "proffs"...
    By parisullis in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 14:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar