Huvudfotingar?
_0402 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Huvudfotingar?

    Kan era barn rita huvudfotingar? Storasyster hade ritat sin första vid det här laget men Lillebror har inte visat några sådana tendenser. Han är överhuvudtaget väldigt ointresserad av att rita, det är BARA bil- eller mamma-pappa-barn-lek som gäller.
    Bokstäver inser han att dom finns men han känner inte igen sitt namn eller så.
    Han kanske är hemskt ointellektuell...
    Så vad är normalt var storasyster tidig eller är det Lillebror som är sen?
  2. 1
    Huvudfotingar? Kan era barn rita huvudfotingar? Storasyster hade ritat sin första vid det här laget men Lillebror har inte visat några sådana tendenser. Han är överhuvudtaget väldigt ointresserad av att rita, det är BARA bil- eller mamma-pappa-barn-lek som gäller.
    Bokstäver inser han att dom finns men han känner inte igen sitt namn eller så.
    Han kanske är hemskt ointellektuell...
    Så vad är normalt var storasyster tidig eller är det Lillebror som är sen?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Ingen foting här heller - bara en massa krumelurer, och ibland ett försök till M... Det är senare än båda bröderna, vars tjusiga huvudfotingar ligger sparade i källaren. Mellanbroren hade en dagmamma med få barn, som pysslade väldigt mycket med barnen, och den äldste satt man ju själv med på ett annat sätt. I gengäld älskar M rollekar. Ritandet kommer nog med åldern, tyvärr dröjer det inte så länge innan många blir så grymt självkritiska att du slutar igen...

    Tror dock inte att Lillebror är sen, och att han är en intellektuell gigant har han redan bevisat åtskilliga gånger. Betänk att de brukar få rita huvudfoting/gubbe vid fyraårskontrollen, eller minns jag fel?
  4. 2
    Ingen foting här heller - bara en massa krumelurer, och ibland ett försök till M... Det är senare än båda bröderna, vars tjusiga huvudfotingar ligger sparade i källaren. Mellanbroren hade en dagmamma med få barn, som pysslade väldigt mycket med barnen, och den äldste satt man ju själv med på ett annat sätt. I gengäld älskar M rollekar. Ritandet kommer nog med åldern, tyvärr dröjer det inte så länge innan många blir så grymt självkritiska att du slutar igen...

    Tror dock inte att Lillebror är sen, och att han är en intellektuell gigant har han redan bevisat åtskilliga gånger. Betänk att de brukar få rita huvudfoting/gubbe vid fyraårskontrollen, eller minns jag fel?
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Jo, Alva ritade helt plötsligt sin första huvudfoting några veckor före jul. Där var händer och fötter och allt. Tydligen så hade många barn på dagis börjat rita huvudfotingar nästan samtidigt. Nu ritar hon nästan aldrig huvudfotingar längre, men det är väldigt noga att ögon, näsa mun, öron och håret är med.

    En på Alvas förra dagis ritade Bambi och det var riktigt bra gjort. Tydligen så hade han (eller hon, jag vet inte vilket) bara någon vecka tidigare ritat sin första huvudfoting.
  6. 3
    Jo, Alva ritade helt plötsligt sin första huvudfoting några veckor före jul. Där var händer och fötter och allt. Tydligen så hade många barn på dagis börjat rita huvudfotingar nästan samtidigt. Nu ritar hon nästan aldrig huvudfotingar längre, men det är väldigt noga att ögon, näsa mun, öron och håret är med.

    En på Alvas förra dagis ritade Bambi och det var riktigt bra gjort. Tydligen så hade han (eller hon, jag vet inte vilket) bara någon vecka tidigare ritat sin första huvudfoting.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Inga här! Bara cirklar o streck åt alla håll å kanter. Däremot så läggs det mkt pussel.. tom relativt avancerade med 40+ bitar...
  8. 4
    Inga här! Bara cirklar o streck åt alla håll å kanter. Däremot så läggs det mkt pussel.. tom relativt avancerade med 40+ bitar...
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Hanna ritade en huvudfoting för ca ett halvår sedan. Dagisfröken visade mig teckningen på utvecklingssamtalet och var sprickfärdig av stolthet. Jag såg en cirkel med ögon, näsa, mun, armar och ben men förstod inte uppståndelsen... Men nu fattar jag att det nog var rätt så tidigt :-)
  10. 5
    Hanna ritade en huvudfoting för ca ett halvår sedan. Dagisfröken visade mig teckningen på utvecklingssamtalet och var sprickfärdig av stolthet. Jag såg en cirkel med ögon, näsa, mun, armar och ben men förstod inte uppståndelsen... Men nu fattar jag att det nog var rätt så tidigt :-)
  11. Malla
    #6

    Inte regelbundet

    men ibland så blir det mer än bara "kludd" och då kallar hon figurerna för mamma, pappa, syskonens namn, Asta eller så är det spööken....A ritar en del men föredrar att leka med lera och lägga pussel.
    Generellt så brukar nog det första barnet vara tidigare med sådant här för man har mer tid att sitta ner med det. Ungefär som att första barnet ofta har tidigare språkutveckling eftersom det umgås mer med vuxna. Å andra sidan brukar andrabarnet utveckla sin sociala förmåga tidigare och vara mer självständigt.

    Jag hittade den här länken: http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2496
  12. 6
    Inte regelbundet men ibland så blir det mer än bara "kludd" och då kallar hon figurerna för mamma, pappa, syskonens namn, Asta eller så är det spööken....A ritar en del men föredrar att leka med lera och lägga pussel.
    Generellt så brukar nog det första barnet vara tidigare med sådant här för man har mer tid att sitta ner med det. Ungefär som att första barnet ofta har tidigare språkutveckling eftersom det umgås mer med vuxna. Å andra sidan brukar andrabarnet utveckla sin sociala förmåga tidigare och vara mer självständigt.

    Jag hittade den här länken: http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2496
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Trodde att det var tvärtom när det gäller språket. Aline "pratar" mkt mer än Ante. Hon säger redan pappa till ex. (även till foton av pappa). Men så pratas det ju mer i huset nu än när Ante var liten. Andreas pratar ju nästan hela tiden
  14. 7
    Trodde att det var tvärtom när det gäller språket. Aline "pratar" mkt mer än Ante. Hon säger redan pappa till ex. (även till foton av pappa). Men så pratas det ju mer i huset nu än när Ante var liten. Andreas pratar ju nästan hela tiden

Liknande trådar

  1. Huvudfotingar
    By -Fluffyn- in forum _0605 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 13:00
  2. Huvudfotingar!
    By Sanna med tjejerna in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 07:33
  3. Huvudfotingar
    By UKU-naut in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 07:54
  4. Huvudfotingar
    By emelie in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 14:35
  5. Huvudfotingar
    By Cissi m Julia-03 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar