Flytta hemifrån
Ordet är fritt
  1. Marmelad
    #1

    Flytta hemifrån

    Alltså, VILL ni verkligen att era ungar ska gå ut skolan och skaffa sig ett förstahandskontralt/BR direkt efter gymnasiet? Min stora tjej är sådär ordentlig och ordningssam till sin natur och hon pratar ibland om att hon ska köpa lägenhet när hon fått jobb osv. Som jag skrev nedan i ett svar till Bunozi - *ryyyyyyyyys* UNGE LEV LIVET vill jag bara skrika till henne. Åk lite hit och dit, pröva på att bo här än där, ha lite kul och var UNG! Under tiden kan man ju stå i bostadskö och efter några år har man då faktiskt kvalificerat sig för en helt OK bostad även i Stockholm (hyfsat förort).
  2. 1
    Flytta hemifrån Alltså, VILL ni verkligen att era ungar ska gå ut skolan och skaffa sig ett förstahandskontralt/BR direkt efter gymnasiet? Min stora tjej är sådär ordentlig och ordningssam till sin natur och hon pratar ibland om att hon ska köpa lägenhet när hon fått jobb osv. Som jag skrev nedan i ett svar till Bunozi - *ryyyyyyyyys* UNGE LEV LIVET vill jag bara skrika till henne. Åk lite hit och dit, pröva på att bo här än där, ha lite kul och var UNG! Under tiden kan man ju stå i bostadskö och efter några år har man då faktiskt kvalificerat sig för en helt OK bostad även i Stockholm (hyfsat förort).
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nix, jag vill att mina barn ska ut i världen....................... .........:-)
  4. 2
    Nix, jag vill att mina barn ska ut i världen....................... .........:-)
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3
    Nej!
    Jobba lite, resa lite sen evt plugga prova på att bo med andra i korridor eller lägenhet, inte binda upp sig för hårt sen efter några år visst men leva liiite först.
  6. 3
    Nej!
    Jobba lite, resa lite sen evt plugga prova på att bo med andra i korridor eller lägenhet, inte binda upp sig för hårt sen efter några år visst men leva liiite först.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    är det så lätt?

    Som att bara stå i kö i några år för att få en lägenhet i Stockholm?

    Menar du att barnet ska arbeta och bo hemma för att kunna "leva livet" några år? Jag kan väl tycka att det är ok att göra något år men sen är det dags att ta klivet ut i verkligheten. Tror inte att det är bra för barn att bo hemma med föräldrarna för länge, vare sig för dem eller oss som föräldrar.

    Självklart får dom bo tills dom gått ut skolan, skaffat jobb och så men att bara bo för att leva loppan, det vete katten om jag skulle vilja.
  8. 4
    är det så lätt? Som att bara stå i kö i några år för att få en lägenhet i Stockholm?

    Menar du att barnet ska arbeta och bo hemma för att kunna "leva livet" några år? Jag kan väl tycka att det är ok att göra något år men sen är det dags att ta klivet ut i verkligheten. Tror inte att det är bra för barn att bo hemma med föräldrarna för länge, vare sig för dem eller oss som föräldrar.

    Självklart får dom bo tills dom gått ut skolan, skaffat jobb och så men att bara bo för att leva loppan, det vete katten om jag skulle vilja.
  9. Terese A
    #5
    jag mä, helst utan stadig pojkvän
  10. 5
    jag mä, helst utan stadig pojkvän
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6

    Absolut inte!

    Jag hoppas verkligen att de ger sig ut i världen och förstås utbildar sig mer än gymnasiet.

    Men det är ju deras liv...
  12. 6
    Absolut inte! Jag hoppas verkligen att de ger sig ut i världen och förstås utbildar sig mer än gymnasiet.

    Men det är ju deras liv...
  13. Terese A
    #7
    Lgh i Sthlm

    Man kan få på dan.
    Beror på kraven.
  14. 7
    Lgh i Sthlm

    Man kan få på dan.
    Beror på kraven.
  15. Terese A
    #8
    Ok , inte på dan men ett halvår
  16. 8
    Ok , inte på dan men ett halvår
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9
    Det är inte så svårt att få lägenhet i Stockholm om man kan tänka sig en förort - bara något enstaka år som bäst. Men alla vill bo i innerstan
  18. 9
    Det är inte så svårt att få lägenhet i Stockholm om man kan tänka sig en förort - bara något enstaka år som bäst. Men alla vill bo i innerstan
  19. Terese A
    #10
    så det blir nära hem fr krogen...
  20. 10
    så det blir nära hem fr krogen...
  21. Marmelad
    #11
    Japp, det går att få bostad lätt om an kan tänka sig att bo var som helst, och hyfsat lätt om man har lite högre krav än så.

    Nej inte bo hemma, men det finns ju andra alternativ, hyra i andra hand, bo med kompisar osv...
  22. 11
    Japp, det går att få bostad lätt om an kan tänka sig att bo var som helst, och hyfsat lätt om man har lite högre krav än så.

    Nej inte bo hemma, men det finns ju andra alternativ, hyra i andra hand, bo med kompisar osv...
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12

    Kan tillägga

    att äldste sonen som är 10 år sa häromdagen

    "när jag blir stor ska jag nog bli kock mamma. Då måste man väl kunna jobba i andra länder, för mat måste man ju ha överallt?"

    Kan det vara mamma som påverkat honom?
  24. 12
    Kan tillägga att äldste sonen som är 10 år sa häromdagen

    "när jag blir stor ska jag nog bli kock mamma. Då måste man väl kunna jobba i andra länder, för mat måste man ju ha överallt?"

    Kan det vara mamma som påverkat honom?
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    så då finns inte bostadsbrist?

    då finns det ingen bostadsbrist i Stockholm då, ska jag tolka det så?
  26. 13
    så då finns inte bostadsbrist? då finns det ingen bostadsbrist i Stockholm då, ska jag tolka det så?
  27. Terese A
    #14
    upplands väsby
    tensta
    rinkeby
    fittja
    alby
    skärholmen

    m.m
  28. 14
    upplands väsby
    tensta
    rinkeby
    fittja
    alby
    skärholmen

    m.m
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15

    Nej, jag hoppas de rör på sig

    lite, provar olika världar.
    aka Sulan
  30. 15
    Nej, jag hoppas de rör på sig lite, provar olika världar.
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    ok

    då är jag med. Tyckte det lät lite för lätt annars att bara bo hemma och leva livets glada dagar. Å andra sidan kan man ju köpa en bostadsrätt som man sedan väljer att hyra ut i andra hand då man reser tex.
  32. 16
    ok då är jag med. Tyckte det lät lite för lätt annars att bara bo hemma och leva livets glada dagar. Å andra sidan kan man ju köpa en bostadsrätt som man sedan väljer att hyra ut i andra hand då man reser tex.
  33. Marmelad
    #17
    Bara i innerstan egentligen.
  34. 17
    Bara i innerstan egentligen.
  35. Terese A
    #18
    jag kan tycka att det är skillnad på de krav man har som ungdom mot de krav man har då man är äldre.

    Min dotter kan bo i Tensta , dock inte jag
  36. 18
    jag kan tycka att det är skillnad på de krav man har som ungdom mot de krav man har då man är äldre.

    Min dotter kan bo i Tensta , dock inte jag
  37. Medlem sedan
    Jul 2001
    #19
    Om de ska bli motsatsen till mig så gör de nog så.
    Jag åkte till Paris som au-pair som 19-åring. Varje sommar från det jag var 16 år så hade jag åkt utomlands med kompisar (bl.a tågluffade jag runt i Europa tre gånger). Jag jobbade först ihop en del av pengarna.
    Pluggade började jag göra när jag var 22 år, fast jag hade diverse uppehåll för jobb och vistelse i Frankrike i ett år till.
    Jag jobbade som lärare i några år och nu håller jag på att omskola mig fast jag har fyllt 40 år.

    Kanske är det lättare om man gör allt som man "ska" och skaffar bostad, utbildning och jobb på en gång.
    Jag bodde i andra hand på sju ställen när jag flyttade till Stockholm.
  38. 19
    Om de ska bli motsatsen till mig så gör de nog så.
    Jag åkte till Paris som au-pair som 19-åring. Varje sommar från det jag var 16 år så hade jag åkt utomlands med kompisar (bl.a tågluffade jag runt i Europa tre gånger). Jag jobbade först ihop en del av pengarna.
    Pluggade började jag göra när jag var 22 år, fast jag hade diverse uppehåll för jobb och vistelse i Frankrike i ett år till.
    Jag jobbade som lärare i några år och nu håller jag på att omskola mig fast jag har fyllt 40 år.

    Kanske är det lättare om man gör allt som man "ska" och skaffar bostad, utbildning och jobb på en gång.
    Jag bodde i andra hand på sju ställen när jag flyttade till Stockholm.
  39. Gretah
    #20
    Nej det vill jag inte. 'jag vill att de ska resa, plugga om de vill...jobba med lite olika saker osv. De får gärna bo här mellan varven om det skulle vara så.
    Inga lån och andra betungande saker direkt efter gymnasiet. Fast vad vet jag hur saker o ting funkar...om dottern kommer in på teaterskola i sthlm som hon vill...hur fixar man boende där?
  40. 20
    Nej det vill jag inte. 'jag vill att de ska resa, plugga om de vill...jobba med lite olika saker osv. De får gärna bo här mellan varven om det skulle vara så.
    Inga lån och andra betungande saker direkt efter gymnasiet. Fast vad vet jag hur saker o ting funkar...om dottern kommer in på teaterskola i sthlm som hon vill...hur fixar man boende där?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Flytta hemifrån
    By Liesl in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:56
  2. Flytta hemifrån
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 18:05
  3. Flytta hemifrån vid 16???
    By Orolig mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:34
  4. Flytta hemifrån
    By anonymt namn in forum Stora barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 11:47
  5. Flytta hemifrån, hur går det?
    By Only the lonely in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 22:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar