Antal barn?
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Antal barn?

    Hej på er!

    Jag har funderat över en sak. När jag först blev medlem på AFF år 2000 (som då hette fN) så var jag aktiv i en ankomstgrupp för oss som skulle få barn i april-01. Känslan jag fick då var att de flesta, liksom jag, väntade sitt första barn och det var ganska "få" mammor som kunde delge oss andra en massa erfarenhet och kunskap.

    När jag väntade mitt andra barn fick jag känslan av att de flesta i den ankomstgruppen också väntade sitt andra barn. Inte alls många väntade sitt tredje eller fjärde barn. Men nu, nu känns det som om vi är jättemånga här som väntar vårt tredje barn. Är det jag som är helt snurrig och bara "ser" sådana som är som jag eller är det fler nu för tiden som får sin 3:a?

    Det skulle vara roligt om ni har några tankar om det här. Är tre barn mycket vanligare nu än för några år sedan? Vad tror ni?

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  2. 1
    Antal barn? Hej på er!

    Jag har funderat över en sak. När jag först blev medlem på AFF år 2000 (som då hette fN) så var jag aktiv i en ankomstgrupp för oss som skulle få barn i april-01. Känslan jag fick då var att de flesta, liksom jag, väntade sitt första barn och det var ganska "få" mammor som kunde delge oss andra en massa erfarenhet och kunskap.

    När jag väntade mitt andra barn fick jag känslan av att de flesta i den ankomstgruppen också väntade sitt andra barn. Inte alls många väntade sitt tredje eller fjärde barn. Men nu, nu känns det som om vi är jättemånga här som väntar vårt tredje barn. Är det jag som är helt snurrig och bara "ser" sådana som är som jag eller är det fler nu för tiden som får sin 3:a?

    Det skulle vara roligt om ni har några tankar om det här. Är tre barn mycket vanligare nu än för några år sedan? Vad tror ni?

    Kram,
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2
    Hej! En kompis till mig som också hänger här inne, säger precis som du. Men jag tror helt enkelt det är så att man "ser" det man vill se... Att bara för du väntar ditt 3:e så har du ju mer samhörighet med de som också väntar 3:an, och då kanske noterar dem/läser deras inlägg mer än andras.
    För min kompis och jag var med i samma ankomstgrupp förra gången. Jag tyckte det var hur många 1:a gångs föderskor (precis som jag då) som helst. Och nu säger hon att hon tyckte alla skulle ha sitt andra barn... (precis som hon då)...
    Fattar du vad jag försöker komma fram till????
  4. 2
    Hej! En kompis till mig som också hänger här inne, säger precis som du. Men jag tror helt enkelt det är så att man "ser" det man vill se... Att bara för du väntar ditt 3:e så har du ju mer samhörighet med de som också väntar 3:an, och då kanske noterar dem/läser deras inlägg mer än andras.
    För min kompis och jag var med i samma ankomstgrupp förra gången. Jag tyckte det var hur många 1:a gångs föderskor (precis som jag då) som helst. Och nu säger hon att hon tyckte alla skulle ha sitt andra barn... (precis som hon då)...
    Fattar du vad jag försöker komma fram till????
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Jag håller med till viss del. Tycker det liksom "kryllar" av både förstagångsföräldrar och blivande trebarnsföräldrar. De där emellan verkar inet finnas lika många av och inte heller vi som liksom passerat 4-5 st.

    Men sen är det nog som du säger. Man dras till de man har mest gemensamt med. Jag själv blir ju superglad om jag ser någon mer som väntar 5-6-7:e barnet. Vi är ju liksom inte sååå vanliga.
  6. 3
    Jag håller med till viss del. Tycker det liksom "kryllar" av både förstagångsföräldrar och blivande trebarnsföräldrar. De där emellan verkar inet finnas lika många av och inte heller vi som liksom passerat 4-5 st.

    Men sen är det nog som du säger. Man dras till de man har mest gemensamt med. Jag själv blir ju superglad om jag ser någon mer som väntar 5-6-7:e barnet. Vi är ju liksom inte sååå vanliga.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Jaaadå!

    Jag förstår precis vad du menar och det var lite det jag misstänkte att det var, att man ser det man vill se, liksom.

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  8. 4
    Jaaadå! Jag förstår precis vad du menar och det var lite det jag misstänkte att det var, att man ser det man vill se, liksom.

    Kram,
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5

    Nä, ni är väl...

    ... inte den största gruppen på AFF men vem vet, det kanske blir vanligare och vanligare.

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  10. 5
    Nä, ni är väl... ... inte den största gruppen på AFF men vem vet, det kanske blir vanligare och vanligare.

    Kram,
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Själv är jag gravid med ettan, och jag är förvånad hur många treor det finns här inne! Så jag tror inte alls att du inbillar dig. Jag har också flera kompisar som väntar sitt tredje barn.
  12. 6
    Själv är jag gravid med ettan, och jag är förvånad hur många treor det finns här inne! Så jag tror inte alls att du inbillar dig. Jag har också flera kompisar som väntar sitt tredje barn.
  13. Medlem sedan
    Mar 1999
    #7
    Tre barn är väldigt "inne" just nu. Skämt åsido så e d faktiskt så att fler väljer att skaffa tre barn nu. Innan var det mer två barn som gällde. D var åtminstonde vad jag fick höra när jag jobbade på mvc i somras. Så det ligger nog någon sanning i det Kram
  14. 7
    Tre barn är väldigt "inne" just nu. Skämt åsido så e d faktiskt så att fler väljer att skaffa tre barn nu. Innan var det mer två barn som gällde. D var åtminstonde vad jag fick höra när jag jobbade på mvc i somras. Så det ligger nog någon sanning i det Kram
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Mina tidigare ankomstgrupper har jag upplevt som ganska blandade - men nu känns det som det är väldigt många som väntar 3:an. Jättekul tycker jag! Ska bli kul att se hur det ser ut när 4:an är på gång, om det är lika många som väntar sina 4r då
    /Frida
  16. 8
    Mina tidigare ankomstgrupper har jag upplevt som ganska blandade - men nu känns det som det är väldigt många som väntar 3:an. Jättekul tycker jag! Ska bli kul att se hur det ser ut när 4:an är på gång, om det är lika många som väntar sina 4r då
    /Frida
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Ja, om man kollar inne på 4+ så kommer det fler och fler dit också. Alltid roligt med fler "tokiga" familjer.
  18. 9
    Ja, om man kollar inne på 4+ så kommer det fler och fler dit också. Alltid roligt med fler "tokiga" familjer.
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10
    Hej, vi är jufaktiskt många fler som väntar trean än vad man skulle förvänta sig enligt SCB. Dessutom tror jag att man kommer ihåg bättre de som är i samma situation som en själv. Jag har liksom stenkoll på vilka som bor i skåne, vilka som väntar trean och vilka som planerar föda hemma, det fastnar på något sett ;-)
  20. 10
    Hej, vi är jufaktiskt många fler som väntar trean än vad man skulle förvänta sig enligt SCB. Dessutom tror jag att man kommer ihåg bättre de som är i samma situation som en själv. Jag har liksom stenkoll på vilka som bor i skåne, vilka som väntar trean och vilka som planerar föda hemma, det fastnar på något sett ;-)
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11

    Häftigt, tycker jag.

    Jag tycker ni är sååå modiga och inte alls "tokiga".

    Önskar så att jag hade ork/tid/lut för en stoooor-familj.

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  22. 11
    Häftigt, tycker jag. Jag tycker ni är sååå modiga och inte alls "tokiga".

    Önskar så att jag hade ork/tid/lut för en stoooor-familj.

    Kram,
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12

    precis...

    ... på något sätt känns det som om tre blir vanligare än förut, men jag vet inte...

    Lycka till med ettan!

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  24. 12
    precis... ... på något sätt känns det som om tre blir vanligare än förut, men jag vet inte...

    Lycka till med ettan!

    Kram,
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13

    jo, det känns så,

    fast det är ju svårt att veta om man känner så bara för att man själv väntar trean, liksom. .)

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  26. 13
    jo, det känns så, fast det är ju svårt att veta om man känner så bara för att man själv väntar trean, liksom. .)

    Kram,
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14

    Ja, det blir spännande att se

    Själv har jag svårt att tro att jag hamnar i någon mer ankomstgrupp men man vet ju aldrig.

    Planerar ni redan fler barn?

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  28. 14
    Ja, det blir spännande att se Själv har jag svårt att tro att jag hamnar i någon mer ankomstgrupp men man vet ju aldrig.

    Planerar ni redan fler barn?

    Kram,
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    Tror du har helt rätt

    Man har bättre koll på dom som man har något gemensamt med, men visst känns det som om vi är många som väntar treor.

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  30. 15
    Tror du har helt rätt Man har bättre koll på dom som man har något gemensamt med, men visst känns det som om vi är många som väntar treor.

    Kram,
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Tja vi brukar säga att vi vill ha fyra barn. Men det vet man ju inte säkert hur det blir. I vilket fall kommer det dröja ett bra tag tills 4:an är på gång. Vi har 2 år mellan första två barnen och det blir mindre än 2 år mellan bebisen och minsta strorebror - alltså 3 barn på mindre än 4 år så vi känner att vi vill ha en graviditetspaus efter den här bebisen och bara koncentrera oss på de barn vi då har
    /Frida
  32. 16
    Tja vi brukar säga att vi vill ha fyra barn. Men det vet man ju inte säkert hur det blir. I vilket fall kommer det dröja ett bra tag tills 4:an är på gång. Vi har 2 år mellan första två barnen och det blir mindre än 2 år mellan bebisen och minsta strorebror - alltså 3 barn på mindre än 4 år så vi känner att vi vill ha en graviditetspaus efter den här bebisen och bara koncentrera oss på de barn vi då har
    /Frida
  33. Medlem sedan
    Dec 2006
    #17
    Jag väntar mitt fjärde barn Men jag känner mig liksom inte hemma nånstans. 3 barns familj känns det inte som eftersom vi har sambons dotter varannan vecka o mina 3 på heltid Och inte känner jag mig hemma på 4+ heller eftersom detta är mitt 4:e barn *s*
    Här ska iaf alla ha i samma månad så man kan känna igen sina krämpor i andras inlägg Det är lite kul iaf *s*
    Är det någon annan som känner som jag?
  34. 17
    Jag väntar mitt fjärde barn Men jag känner mig liksom inte hemma nånstans. 3 barns familj känns det inte som eftersom vi har sambons dotter varannan vecka o mina 3 på heltid Och inte känner jag mig hemma på 4+ heller eftersom detta är mitt 4:e barn *s*
    Här ska iaf alla ha i samma månad så man kan känna igen sina krämpor i andras inlägg Det är lite kul iaf *s*
    Är det någon annan som känner som jag?

Liknande trådar

  1. Antal barn
    By lena84 in forum _1006 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 20:16
  2. Antal barn
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 09:05
  3. På tal om antal barn
    By Krusmynta in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 19:59
  4. Antal barn?
    By Karamella in forum _0406 Junibarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 12:16
  5. BF med antal barn
    By AngeliQ in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 20:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar