Montessori?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Montessori?

    Någon som har åsikter om montessoripedagogik och deras förskolor?
    jag är helt ny på allt vad allt heter och vi kollar nu alla alternativ som finns.
    tar gärna åsikter- positiv som negativa
    Charlie 060109 & Amadeus 070425
  2. 1
    Montessori? Någon som har åsikter om montessoripedagogik och deras förskolor?
    jag är helt ny på allt vad allt heter och vi kollar nu alla alternativ som finns.
    tar gärna åsikter- positiv som negativa
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Jag tycker att Montessori premierar självständigt arbete för mycket i förhållande till hur man fungerar i grupp. Och så tycker jag att de premierar de ämnen som "räknas" i skolan (matte, svenska) för mycket i förhållande till kreativa ämnen.
  4. 2
    Jag tycker att Montessori premierar självständigt arbete för mycket i förhållande till hur man fungerar i grupp. Och så tycker jag att de premierar de ämnen som "räknas" i skolan (matte, svenska) för mycket i förhållande till kreativa ämnen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Precis som det mesta annat så kan Montessorripedagogiken överdrivas...
    Jag jobbade ett år på fröskola/skola/fritis som var Montessoriinspirerade, vi kallade oss inte för renodlad Montessoriförskola t ex. I skolklassen märktes pedagogiken mest. Barnen planerade och utvärderade sitt arbete , använde inte vanliga läromedelsböcker utan "forskade" och sökte information själva, hjälpte varandra osv.
    På förskolan var vi i mångt och mycket som vanliga förskolor men med en röd tråd att saker och ting skulle vara på barnens nivå och vi utgick från vad just h*n kunde.´Inte mycket var "nej det är du för lten för" utan sakerna anpassades helt enkelt så att barnet blev stort nog.
  6. 3
    Precis som det mesta annat så kan Montessorripedagogiken överdrivas...
    Jag jobbade ett år på fröskola/skola/fritis som var Montessoriinspirerade, vi kallade oss inte för renodlad Montessoriförskola t ex. I skolklassen märktes pedagogiken mest. Barnen planerade och utvärderade sitt arbete , använde inte vanliga läromedelsböcker utan "forskade" och sökte information själva, hjälpte varandra osv.
    På förskolan var vi i mångt och mycket som vanliga förskolor men med en röd tråd att saker och ting skulle vara på barnens nivå och vi utgick från vad just h*n kunde.´Inte mycket var "nej det är du för lten för" utan sakerna anpassades helt enkelt så att barnet blev stort nog.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Jag har!

    Såklart.

    Fast jag har bara pro's och inga con's, tyvärr. Det passar iallafall June som handen i handske. Dessutom är det iaf på Junes fskl ganska små grupper, mat lagad i köket av kokerska och så nån slags lyhördhet.. jag vet int ehur jag ska förklara.
    Jag gillar iallafall.
  8. 4
    Jag har! Såklart.

    Fast jag har bara pro's och inga con's, tyvärr. Det passar iallafall June som handen i handske. Dessutom är det iaf på Junes fskl ganska små grupper, mat lagad i köket av kokerska och så nån slags lyhördhet.. jag vet int ehur jag ska förklara.
    Jag gillar iallafall.
  9. uttern
    #5
    Jag har (nästan) bara positiva erfarenheter av Montessori. Mina barn går där och det utifrån en noga screening av de olika pedagogikerna och jämförelse med vår kommunala skola. Dessförinnan har jag läst x antal poäng i pedagogik och fastnade redan då för Montessori.

    Gillar tanken med hennes pedagogik att utgå från individen och samtidigt ta tillvara de olika peroderna i utvecklingen. Om du vill veta mer, tycker jag den här länken är ganska bra.

    http://www.luth.se/depts/lib/skolsid.../nutshell.html
  10. 5
    Jag har (nästan) bara positiva erfarenheter av Montessori. Mina barn går där och det utifrån en noga screening av de olika pedagogikerna och jämförelse med vår kommunala skola. Dessförinnan har jag läst x antal poäng i pedagogik och fastnade redan då för Montessori.

    Gillar tanken med hennes pedagogik att utgå från individen och samtidigt ta tillvara de olika peroderna i utvecklingen. Om du vill veta mer, tycker jag den här länken är ganska bra.

    http://www.luth.se/depts/lib/skolsid.../nutshell.html
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    För vissa barn är det helt underbart! Om du har "självgående" barn som har lätt att ta för sig osv...däremot kan det vara svårt för barn som behöver fyrkantighet och fasta ramar.

    Det är alltså inget "fel" på själva pedagogiken tycker jag...men den passar inte alla barn.
  12. 6
    För vissa barn är det helt underbart! Om du har "självgående" barn som har lätt att ta för sig osv...däremot kan det vara svårt för barn som behöver fyrkantighet och fasta ramar.

    Det är alltså inget "fel" på själva pedagogiken tycker jag...men den passar inte alla barn.
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7
    Bara positiva erfarenheter från mig. Tjejerna går på en Montessori-förskola och Sindra ska oxå börja där i augusti. Vet inte om det är själva pedagogiken som jag är så nöjd med, för egentligen tror jag mest att det beror på personalen. Dom är bäst!
  14. 7
    Bara positiva erfarenheter från mig. Tjejerna går på en Montessori-förskola och Sindra ska oxå börja där i augusti. Vet inte om det är själva pedagogiken som jag är så nöjd med, för egentligen tror jag mest att det beror på personalen. Dom är bäst!
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    Som med all pedagogik passar Montessori inte alla barn. Om man har ett hyfsat lugnt och sjalvstandigt barn ar Montessori kul eftersom det ar sa forskingsinriktat och fokuserat pa den enskilde individen. Samtidigt tycker jag att Montessori manga ganger riskerar att fastna i "lat-ga" fallan, alltsa vill barnen inte rakna behover dom inte osv.. Men tyvarr ar ju livet sadant att manga ganger maste man gora saker man alls inte vill, pa arbetsplatsen maste man vara anpassningsbar och fungera i grupp osv och det ar sadant som Montessorsipedagogiken inte prioriterar.
  16. 8
    Som med all pedagogik passar Montessori inte alla barn. Om man har ett hyfsat lugnt och sjalvstandigt barn ar Montessori kul eftersom det ar sa forskingsinriktat och fokuserat pa den enskilde individen. Samtidigt tycker jag att Montessori manga ganger riskerar att fastna i "lat-ga" fallan, alltsa vill barnen inte rakna behover dom inte osv.. Men tyvarr ar ju livet sadant att manga ganger maste man gora saker man alls inte vill, pa arbetsplatsen maste man vara anpassningsbar och fungera i grupp osv och det ar sadant som Montessorsipedagogiken inte prioriterar.
  17. Medlem sedan
    Mar 2005
    #9

    Sonen går på Montessori

    Jag tycker mycket om pedagogiken som ser till individen, allt fint material (som stimulerar de olika sinnen), intellektuella och praktiska övningar blandas, att mycket är anpassat efter barnen. Att de får göra klart något som de påbörjat. Att det är lugnt och stillsamt inomhus, inget gapande och skrikande. Respekt, ansvar, ordning, frihet och hänsyn är viktigt.

    Sen tror jag att det passar vissa bättre och vissa mindre bra som allt annat.

    Något som också är viktigt tycker jag är att det är en liten mängd elever och ett antal lärare. Där sonen går är det 8 barn och 2,75 vuxna.

    Jag skickar dig en länk där det beskrivs ganska bra hur det är på Montessori
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  18. 9
    Sonen går på Montessori Jag tycker mycket om pedagogiken som ser till individen, allt fint material (som stimulerar de olika sinnen), intellektuella och praktiska övningar blandas, att mycket är anpassat efter barnen. Att de får göra klart något som de påbörjat. Att det är lugnt och stillsamt inomhus, inget gapande och skrikande. Respekt, ansvar, ordning, frihet och hänsyn är viktigt.

    Sen tror jag att det passar vissa bättre och vissa mindre bra som allt annat.

    Något som också är viktigt tycker jag är att det är en liten mängd elever och ett antal lärare. Där sonen går är det 8 barn och 2,75 vuxna.

    Jag skickar dig en länk där det beskrivs ganska bra hur det är på Montessori
  19. uttern
    #10
    Oj, talar du här ifrån egen erfarenhet? Själv gör jag det och jag kan då tala om att mina barn och särskilt Stora tjejen inte är särskilt lugn av sig. Men skolan jobbar mycket med det, både personligt och gruppvis. Bland annat använder de sig av "Giraffspråket" som jag tycker är bra.

    Däremot har jag märkt att det har kommit många "oroliga" (dvs stökiga) barn till vår skola, som efter ett tag har anpassat sig och mår bra. Detta tror jag till följd av att varje individ blir sedd och accepterad utfifrån sina egna preferenser.

    "Låt-gå-mentalitet" är det absolut sista jag tänker på i samband med Montessori, där alla blir bekräftade och måste ta aktiv del i verksamheten.
  20. 10
    Oj, talar du här ifrån egen erfarenhet? Själv gör jag det och jag kan då tala om att mina barn och särskilt Stora tjejen inte är särskilt lugn av sig. Men skolan jobbar mycket med det, både personligt och gruppvis. Bland annat använder de sig av "Giraffspråket" som jag tycker är bra.

    Däremot har jag märkt att det har kommit många "oroliga" (dvs stökiga) barn till vår skola, som efter ett tag har anpassat sig och mår bra. Detta tror jag till följd av att varje individ blir sedd och accepterad utfifrån sina egna preferenser.

    "Låt-gå-mentalitet" är det absolut sista jag tänker på i samband med Montessori, där alla blir bekräftade och måste ta aktiv del i verksamheten.
  21. Medlem sedan
    Mar 2005
    #11

    Hmm

    Min Mamma har under de 40 år hon jobbat som Montessoriförskollärare haft ganska många barn med något form av funktionshinder och det har fungerat väldigt bra, även i en "vanlig" klass. Och de barnen var definitivt inte lugna men rutiner och lugnet i klassrummet fungerade mycket bra för dem.

    Just det här "låt gå" som du pratar om känner jag inte igen alls. Det handlar om att låta barnet upptäcka i sin takt men även på Montessori kanske man får hjälpa dem på traven lite.

    Jag vet iofs inte hur det är i skolan, det jag pratar om är förskoleverksamhet.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  22. 11
    Hmm Min Mamma har under de 40 år hon jobbat som Montessoriförskollärare haft ganska många barn med något form av funktionshinder och det har fungerat väldigt bra, även i en "vanlig" klass. Och de barnen var definitivt inte lugna men rutiner och lugnet i klassrummet fungerade mycket bra för dem.

    Just det här "låt gå" som du pratar om känner jag inte igen alls. Det handlar om att låta barnet upptäcka i sin takt men även på Montessori kanske man får hjälpa dem på traven lite.

    Jag vet iofs inte hur det är i skolan, det jag pratar om är förskoleverksamhet.

Liknande trådar

  1. Montessori
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 08:53
  2. Vad vet ni om Montessori?
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 14:30
  3. Montessori
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:49
  4. Montessori
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 05:25
  5. Montessori?
    By Mamin m M&C in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 19:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar