när ska ni börja arbeta?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    när ska ni börja arbeta?

    Jag har funderigar på att börja arbeta eller studera i början på nästa år. Då får isåfall vår lilla Agnes börja hos Dagmamman i januari 2008 eller nåt. Då är hon lite mer än 1½ år gammal. Vi får väl se hur det blir i praktiken. Jag har trots allt nu varit hemma i snart 5 år Men jag har inte bråttom. Karriären kan vänta! Jag känner att mina barn växer upp på tok för fort. Det är ju nästan så att man inte hinner med! Nä, jobb och studier får vänta ett liiitet tag till. Det blir nog bra

    Hur tänker ni? Eller så kanske ni redan har planerat framtiden?

    Kram,
    cerlise
  2. 1
    när ska ni börja arbeta? Jag har funderigar på att börja arbeta eller studera i början på nästa år. Då får isåfall vår lilla Agnes börja hos Dagmamman i januari 2008 eller nåt. Då är hon lite mer än 1½ år gammal. Vi får väl se hur det blir i praktiken. Jag har trots allt nu varit hemma i snart 5 år Men jag har inte bråttom. Karriären kan vänta! Jag känner att mina barn växer upp på tok för fort. Det är ju nästan så att man inte hinner med! Nä, jobb och studier får vänta ett liiitet tag till. Det blir nog bra

    Hur tänker ni? Eller så kanske ni redan har planerat framtiden?

    Kram,
    cerlise
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Vi har planerat så här...

    Vi har tänkt att jag ska vara hemma till augusti. Sedan så kommer min man att vara hemma i 6 månader. Det innebär att Alice kommer att börja hos dagmamma (Ur och skur) i början av året. Om hon inte får plats till jan/feb 2008 har vi en liten backup i form av Alice morfar som går i pension i år och kan ställa upp. Jag kommer inte att jobba heltid då Alice börjar hos dagmamma. Jag tycker att tiden går alldeles för fort om ½ år ska jag börja jobba. Hua..

    Vad härligt att du varit hemma i 5 år. Hur känns tanken då att börja arbeta/studera?
  4. 2
    Vi har planerat så här... Vi har tänkt att jag ska vara hemma till augusti. Sedan så kommer min man att vara hemma i 6 månader. Det innebär att Alice kommer att börja hos dagmamma (Ur och skur) i början av året. Om hon inte får plats till jan/feb 2008 har vi en liten backup i form av Alice morfar som går i pension i år och kan ställa upp. Jag kommer inte att jobba heltid då Alice börjar hos dagmamma. Jag tycker att tiden går alldeles för fort om ½ år ska jag börja jobba. Hua..

    Vad härligt att du varit hemma i 5 år. Hur känns tanken då att börja arbeta/studera?
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Jag jobbar redan

    Jag började plugga deltid när Juni var 3½ månad. Sen hon blev 7 månader nu så jobbar jag heltid.

    Med Viggo var jag hemma mer än maken, och i rättvisans namn så gör vi tvärs om den här gången.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  6. 3
    Jag jobbar redan Jag började plugga deltid när Juni var 3½ månad. Sen hon blev 7 månader nu så jobbar jag heltid.

    Med Viggo var jag hemma mer än maken, och i rättvisans namn så gör vi tvärs om den här gången.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Mer...

    Maken ska vara hemma heltid till sista september. Därefter är vi nog hemma 50% var eller så kanske Juni åfr gå lite på dagis och så jobbar båda deltid. Vi får se, det beror på när vi får dagis. Ev börjar hon några timmar i veckan redan i höst.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Mer... Maken ska vara hemma heltid till sista september. Därefter är vi nog hemma 50% var eller så kanske Juni åfr gå lite på dagis och så jobbar båda deltid. Vi får se, det beror på när vi får dagis. Ev börjar hon några timmar i veckan redan i höst.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Jag har redan börjat. Från årsskiftet har jag jobbat halvtid och maken har börjat vara hemma på halvtid och det har funkat jättebra. Från 1/3 kommer jag att gå upp på 80% och sedan siktar vi på dagis framåt höstkanten eller när det känns läge. I området där vi bor är augusti nästan enda chansen att få en plats och eftersom vi inte vill vänta ett år till så har vi sökt plats från då. Tanken är dock att förhala starten så länge det går och sedan kanske bara gå ett par timmar per dag i början. Maken har dock sagt att han nog kan tänka sig att vara hemma hela hösten om det behövs. Lite beror det ju på om han får något kul jobberbjudande som han inte kan tacka nej till också. Hans plan nu är att ligga lågt och konsulta lite med sin egna firma på deltid parallellt med att han är föräldraledig, men det tänkte han i våras med när Dante skulle komma och då blev han sjanghajad till ett jobb i alla fall. Man kan säga att han är kriskonsult åt organisationer som har problem av olika slag så han blir oftast headhuntad till sina jobb och då kan de ju komma lite närsom.

    Själv är jag i alla fall glad att vara tillbaka på jobbet för vi håller precis på och knyter ihop säcken för vårt projekts första fas som varar mellan 1/1 2005 och 31/12 2007. Vi har precis lämnat in en ansökan för att få mer pengar så att vi kan fortsätta, men hur det än blir så kommer det att bli förändringar efter nästa årsskifte och jag vill vara tillbaka i god tid innan dess så att jag kan ta del i den processen. På sätt och vis kom faktiskt Dante himla lägligt, för jag hann med att bygga upp verksamheten ordentligt, sedan var jag ledig lite på mitten och nu hinner jag vara med och avsluta allting också. Svårt det där med familj och karriär och för min del skulle det aldrig ha gått om jag inte hade en man som också prioriterar både och.
  10. 5
    Jag har redan börjat. Från årsskiftet har jag jobbat halvtid och maken har börjat vara hemma på halvtid och det har funkat jättebra. Från 1/3 kommer jag att gå upp på 80% och sedan siktar vi på dagis framåt höstkanten eller när det känns läge. I området där vi bor är augusti nästan enda chansen att få en plats och eftersom vi inte vill vänta ett år till så har vi sökt plats från då. Tanken är dock att förhala starten så länge det går och sedan kanske bara gå ett par timmar per dag i början. Maken har dock sagt att han nog kan tänka sig att vara hemma hela hösten om det behövs. Lite beror det ju på om han får något kul jobberbjudande som han inte kan tacka nej till också. Hans plan nu är att ligga lågt och konsulta lite med sin egna firma på deltid parallellt med att han är föräldraledig, men det tänkte han i våras med när Dante skulle komma och då blev han sjanghajad till ett jobb i alla fall. Man kan säga att han är kriskonsult åt organisationer som har problem av olika slag så han blir oftast headhuntad till sina jobb och då kan de ju komma lite närsom.

    Själv är jag i alla fall glad att vara tillbaka på jobbet för vi håller precis på och knyter ihop säcken för vårt projekts första fas som varar mellan 1/1 2005 och 31/12 2007. Vi har precis lämnat in en ansökan för att få mer pengar så att vi kan fortsätta, men hur det än blir så kommer det att bli förändringar efter nästa årsskifte och jag vill vara tillbaka i god tid innan dess så att jag kan ta del i den processen. På sätt och vis kom faktiskt Dante himla lägligt, för jag hann med att bygga upp verksamheten ordentligt, sedan var jag ledig lite på mitten och nu hinner jag vara med och avsluta allting också. Svårt det där med familj och karriär och för min del skulle det aldrig ha gått om jag inte hade en man som också prioriterar både och.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Jag jobbar redan Håller på att mjukstarta och har en fin långsam sträcka fram till årsskiftet 2007/2008 framför mig.

    Jag började varannan jobba helg i september. Nu i januari började jag jobba en heldag i veckan. Heldagen är för en tjej som börjat läsa så det sträcker sej fram till sommar. Då blir det kanske lite mer eller går tillbaka till min varannan helg som jag har fast tjänst på. I höst blir det förhoppningsvis fortsatt en heldag i veckan eller kanske två? Till årsskiftet hoppas jag att det finns en halvtidstjänst till mig Och då ska även Neah ha fått en plats på förskolan hoppas vi!
  12. 6
    Jag jobbar redan Håller på att mjukstarta och har en fin långsam sträcka fram till årsskiftet 2007/2008 framför mig.

    Jag började varannan jobba helg i september. Nu i januari började jag jobba en heldag i veckan. Heldagen är för en tjej som börjat läsa så det sträcker sej fram till sommar. Då blir det kanske lite mer eller går tillbaka till min varannan helg som jag har fast tjänst på. I höst blir det förhoppningsvis fortsatt en heldag i veckan eller kanske två? Till årsskiftet hoppas jag att det finns en halvtidstjänst till mig Och då ska även Neah ha fått en plats på förskolan hoppas vi!
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7

    Alldeles "för tidigt"

    Pengarna räcker inte till så till hösten -07 så skolas Willeman in på dagis o jag börjar jobba. Tycker att tiden har gått med rasande fart o det är nu det börjar bli skoj fast jag måste erkänna att jag saknar jobbet en hel del
    Bissen med William 16/6 2006 o Jonathan 21/6 2009

    Stora barnen -93 & -95 + bonus -93

    http://bajenfrost.blogspot.com/
  14. 7
    Alldeles "för tidigt" Pengarna räcker inte till så till hösten -07 så skolas Willeman in på dagis o jag börjar jobba. Tycker att tiden har gått med rasande fart o det är nu det börjar bli skoj fast jag måste erkänna att jag saknar jobbet en hel del
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8

    vad roligt...

    ...att din lilla Alice ska gå hos Dagmamma och dessutom Ur- och Skur! Vi har nämligen också en dagmamma till våra "stora" tjejer (Annie 4½ år och Alice 3 år). Jag kan varmt rekomendera dagmammaformen samt Ur-och Skur inrikting! Och vad fint namn din tjejja har fått Älskar gamla och rejäla namn!

    Vad gäller känslor att börja arbeta/studera igen efter så lång tid hemma. Det känns både roligt och spännande! Det känns som om jag har gjort mitt vad gäller barnafödande *s* Nu blickar vi framåt, rår om oss själva och satsar tiden på att vara med våra döttrar så mycket som möjligt. Nu njuter vi av att se vi hur dom växer upp, tillsammans, och hur mycket roligt vi kan göra tillsammans. ordet kvalité är mycket viktigt för oss...

    Men tiden går så hiskeligt fort! Jag kan knappt förstå att jag har varit hemma så mycket. Min sambo har också varit hemma ganska mycket (pappaledig varje fredag sen vår första dotter föddes + semestrar + helger). Vi tänker mycket som så att barnen är en dag stora och inte behöver lika mycket tillsyn och rätt som det är så flyttar dom hemifrån. Då kan vi satsa helhjärtat på våra yrken (även jag hade tänkt starta en karriär lite tidigare än så). Men nu är våra tjejer fortfarande så små...och denna tid kommer _aldrig_ tillbaka *lite ledsam tanke* Så nu satsar vi på barnen och om några år får det bli lite annat Skönt på sitt sätt. Men jag trivs så himla bra att vara hemma tillsammans med tjejerna...

    Med andra ord är det med blandade känslor jag känner inför "det andra livet". Ju mer jag tänker på det så brinner jag ännu mer för att börja studera igen *älskar skolbänken*

    *svammel svammel*

    Kram!
  16. 8
    vad roligt... ...att din lilla Alice ska gå hos Dagmamma och dessutom Ur- och Skur! Vi har nämligen också en dagmamma till våra "stora" tjejer (Annie 4½ år och Alice 3 år). Jag kan varmt rekomendera dagmammaformen samt Ur-och Skur inrikting! Och vad fint namn din tjejja har fått Älskar gamla och rejäla namn!

    Vad gäller känslor att börja arbeta/studera igen efter så lång tid hemma. Det känns både roligt och spännande! Det känns som om jag har gjort mitt vad gäller barnafödande *s* Nu blickar vi framåt, rår om oss själva och satsar tiden på att vara med våra döttrar så mycket som möjligt. Nu njuter vi av att se vi hur dom växer upp, tillsammans, och hur mycket roligt vi kan göra tillsammans. ordet kvalité är mycket viktigt för oss...

    Men tiden går så hiskeligt fort! Jag kan knappt förstå att jag har varit hemma så mycket. Min sambo har också varit hemma ganska mycket (pappaledig varje fredag sen vår första dotter föddes + semestrar + helger). Vi tänker mycket som så att barnen är en dag stora och inte behöver lika mycket tillsyn och rätt som det är så flyttar dom hemifrån. Då kan vi satsa helhjärtat på våra yrken (även jag hade tänkt starta en karriär lite tidigare än så). Men nu är våra tjejer fortfarande så små...och denna tid kommer _aldrig_ tillbaka *lite ledsam tanke* Så nu satsar vi på barnen och om några år får det bli lite annat Skönt på sitt sätt. Men jag trivs så himla bra att vara hemma tillsammans med tjejerna...

    Med andra ord är det med blandade känslor jag känner inför "det andra livet". Ju mer jag tänker på det så brinner jag ännu mer för att börja studera igen *älskar skolbänken*

    *svammel svammel*

    Kram!
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9

    Ja, visst...

    Ja, visst är det fint med gamla namn.

    Vad roligt att ni har varit nöjda med er dagmamma. Här hos oss är det en grupp dagmammor som har bildat en ur- och skurverksamhet. De som haft sina barn där är otroligt nöjda. Nu gäller det bara att få en plats där, inte det lättaste.

    Vad klokt ni tänker ang barnen. Var-sak-har-sin-tid.
  18. 9
    Ja, visst... Ja, visst är det fint med gamla namn.

    Vad roligt att ni har varit nöjda med er dagmamma. Här hos oss är det en grupp dagmammor som har bildat en ur- och skurverksamhet. De som haft sina barn där är otroligt nöjda. Nu gäller det bara att få en plats där, inte det lättaste.

    Vad klokt ni tänker ang barnen. Var-sak-har-sin-tid.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    och jag är jätte nöjd!

    Nu kommer våra barn inte ha samma dagmamma men vi är otroligt nöjda med den formen av barnomsorg! Det gäller bara att få en rätt person som älskar att vara med barn. Kontakten (läsersonkemin) kan bli mycket svår om man inte har lika värderingar eller att relationen bara känns fel, då är det stor fördel med dagis. Men har man funnit en människa man trivs mycket med som är dagmamma till ens barn blir oftast den personen som en extra familjemedlem

    Sen kanske det inte framgick i mitt förra inlägg att vår dagmamma också har Ur-och Skur inriktning! Hur bra som helst! Våra barn är mycket ute, grillar ute i naturen (vinter som sommar), är mycket i skogen och lär sig naturvett, tittar ofta på olika djur, badar ofta ute på sommaren och bara njuter av allt som finns ute! Allt det här känns otroligt tryggt, sunt och friskt!

    Kram!
  20. 10
    och jag är jätte nöjd! Nu kommer våra barn inte ha samma dagmamma men vi är otroligt nöjda med den formen av barnomsorg! Det gäller bara att få en rätt person som älskar att vara med barn. Kontakten (läsersonkemin) kan bli mycket svår om man inte har lika värderingar eller att relationen bara känns fel, då är det stor fördel med dagis. Men har man funnit en människa man trivs mycket med som är dagmamma till ens barn blir oftast den personen som en extra familjemedlem

    Sen kanske det inte framgick i mitt förra inlägg att vår dagmamma också har Ur-och Skur inriktning! Hur bra som helst! Våra barn är mycket ute, grillar ute i naturen (vinter som sommar), är mycket i skogen och lär sig naturvett, tittar ofta på olika djur, badar ofta ute på sommaren och bara njuter av allt som finns ute! Allt det här känns otroligt tryggt, sunt och friskt!

    Kram!
  21. Medlem sedan
    Nov 2000
    #11

    Jobbar

    heltid from januari , har en tillfällig tjänst på 6 mån, sen får jag se. Men vi har planerat att skola in Tea i september. Så just nu är sambon hemma med alla tre =)
    Anja m tre
  22. 11
    Jobbar heltid from januari , har en tillfällig tjänst på 6 mån, sen får jag se. Men vi har planerat att skola in Tea i september. Så just nu är sambon hemma med alla tre =)
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12
    heltid sedan oktober, tyvärr. men det har jag redan ondgjort mig över flera gånger här... maken är hemma. jag arbetar till mitten av juni, sedan planerar jag att vara hemma i minst ett år, så slipper jag skola in B på dagis före tvåårsåldern.
  24. 12
    heltid sedan oktober, tyvärr. men det har jag redan ondgjort mig över flera gånger här... maken är hemma. jag arbetar till mitten av juni, sedan planerar jag att vara hemma i minst ett år, så slipper jag skola in B på dagis före tvåårsåldern.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    #13
    Jag räknar med att börja jobba 3 dagar/veckan i augusti. De dagarna är maken pappaledig. Sedan när jullovet börjar så går jag hem igen och är hemma på heltid till midsommar 2008 :-) Sen är det väl tyvärr dags att börja jobba som vanligt igen. Dvs jag kommer att jobba deltid. Hur mycket har vi inte bestämt ännu men innan Josefine föddes så jobbade jag 60%. Maken är lärare och vi bor ca 600 m från hans jobb så han är hemma väldigt mycket. Jag pendlar till jobbet så därför är det bättre att jag går ner i arbetstid. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig att vara mamma på heltid! Älskar att vara hemma.
  26. 13
    Jag räknar med att börja jobba 3 dagar/veckan i augusti. De dagarna är maken pappaledig. Sedan när jullovet börjar så går jag hem igen och är hemma på heltid till midsommar 2008 :-) Sen är det väl tyvärr dags att börja jobba som vanligt igen. Dvs jag kommer att jobba deltid. Hur mycket har vi inte bestämt ännu men innan Josefine föddes så jobbade jag 60%. Maken är lärare och vi bor ca 600 m från hans jobb så han är hemma väldigt mycket. Jag pendlar till jobbet så därför är det bättre att jag går ner i arbetstid. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig att vara mamma på heltid! Älskar att vara hemma.

Liknande trådar

  1. att börja arbeta...
    By Poppis in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 08:57
  2. Börja arbeta efter graviditet
    By kinan in forum Mammasnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 21:38
  3. Börja arbeta efter graviditet
    By kinan in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 07:41
  4. börja arbeta heltid?
    By sanne in forum Föräldraledighet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 10:05
  5. Börja arbeta tidigt - erfarenheter?
    By Caroline73 in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar