Hjärnskada av tv???
Efter Svårt att bli gravid/IVF
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Hjärnskada av tv???

    Alltså..
    Jag trodde jag skulle döö när min bvc-sköterska sa detta..
    Viste inte fall jag skulle skratta eller gråta..

    Hon sa iallafall att man INTE ska låta barn under två år(!!!!!) se på tv..
    Dom är så små och uppfattar inte "figurerna" på tvn, utan ser bara myrornas-krig..
    Och att av detta "myrkrig" så kan dom bli hjärnskadade!

    Så hon bad oss att INTE sätta våra små framför tv-apparaten, då de kunde skada dom allvarligt!


    Vad säger ni om detta?
    De ska alltså vara en ny studie som är gjord..
    Men asså...Nog har väl alla barn sett på tv innan två års ålder?? Eller är de bara jag å min familj?

    Kramar!!
  2. 1
    Hjärnskada av tv??? Alltså..
    Jag trodde jag skulle döö när min bvc-sköterska sa detta..
    Viste inte fall jag skulle skratta eller gråta..

    Hon sa iallafall att man INTE ska låta barn under två år(!!!!!) se på tv..
    Dom är så små och uppfattar inte "figurerna" på tvn, utan ser bara myrornas-krig..
    Och att av detta "myrkrig" så kan dom bli hjärnskadade!

    Så hon bad oss att INTE sätta våra små framför tv-apparaten, då de kunde skada dom allvarligt!


    Vad säger ni om detta?
    De ska alltså vara en ny studie som är gjord..
    Men asså...Nog har väl alla barn sett på tv innan två års ålder?? Eller är de bara jag å min familj?

    Kramar!!
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Har hört nåt liknande.

    Att barn under tre år ska undvika TV för att hjärnan inte hinner med i de ofta snabba scenbyterna. Har hört att det kan utlösa ep-anfall hos barn med anlag för det och även att det kan ge ADHD. Har ingen aning om dock hur sant det är...
  4. 2
    Har hört nåt liknande. Att barn under tre år ska undvika TV för att hjärnan inte hinner med i de ofta snabba scenbyterna. Har hört att det kan utlösa ep-anfall hos barn med anlag för det och även att det kan ge ADHD. Har ingen aning om dock hur sant det är...
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Äsch!

    Låter som riktig skräckpropaganda... Jag tror att de flesta föräldrar har låtit sina barn titta på TV innan tre år, inklusive jag. Däremot placerar jag inte min 8 månaders bebis framför TVn, för att han ska få titta. Men brorsan tittar ju och jag och maken och det är oundvikligt att Malte ser på TV också. Allt med måtta säger jag!
  6. 3
    Äsch! Låter som riktig skräckpropaganda... Jag tror att de flesta föräldrar har låtit sina barn titta på TV innan tre år, inklusive jag. Däremot placerar jag inte min 8 månaders bebis framför TVn, för att han ska få titta. Men brorsan tittar ju och jag och maken och det är oundvikligt att Malte ser på TV också. Allt med måtta säger jag!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    På tal om ADHD! ;)

    Läste om en tjej som hade fått höra att AD-droppar kunde ge ADHD...

    *garvar*

    Så man ska nog ta allt sånt där med en nypa salt tills det finns rekommendationer med vetenskapliga bevis i bagaget!
  8. 4
    På tal om ADHD! ;) Läste om en tjej som hade fått höra att AD-droppar kunde ge ADHD...

    *garvar*

    Så man ska nog ta allt sånt där med en nypa salt tills det finns rekommendationer med vetenskapliga bevis i bagaget!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Mmm, har också läst att småbarn ska inte titta för mycket på TV just på grund av risken för ADHD. Det kanske ligger något i det. Samtidigt tycker jag att allt sånt får ju skötas med måtta. Lovisa sitter med oss ibland när man kollar på nyheterna osv men inte sätter jag henne framför TVn som barnvakt.
  10. 5
    Mmm, har också läst att småbarn ska inte titta för mycket på TV just på grund av risken för ADHD. Det kanske ligger något i det. Samtidigt tycker jag att allt sånt får ju skötas med måtta. Lovisa sitter med oss ibland när man kollar på nyheterna osv men inte sätter jag henne framför TVn som barnvakt.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Jag har då inga hjärnskador, har inga koncentrationssvårigheter och har haft toppbetyg genom hela skolan och jag satt alltid och myste framför tv:n med mina föräldrar (eftersom jag inte ville sova på kvällarna...).

    Carl har fått titta på teletubbies och liknande, samt har liksom jag fått sitta med oss i soffan, för att mysa när maken och jag har tittat på tv (ytterligare en kvällsmänniska)... Nej, jag tar inte sånt på riktigt allvar...
  12. 6
    Jag har då inga hjärnskador, har inga koncentrationssvårigheter och har haft toppbetyg genom hela skolan och jag satt alltid och myste framför tv:n med mina föräldrar (eftersom jag inte ville sova på kvällarna...).

    Carl har fått titta på teletubbies och liknande, samt har liksom jag fått sitta med oss i soffan, för att mysa när maken och jag har tittat på tv (ytterligare en kvällsmänniska)... Nej, jag tar inte sånt på riktigt allvar...
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7
    Äsch, det tror jag inte på! Vigor började aktivt se på tv när han var omkring 15 månader, Teletubbies, och någon ADHD har definitivt inte den ungen! Ett lugnare barn får man leta länge efter. Och nog uppfattade han figurerna och inte myrornas krig, annars hade han knappast tittat på det.
  14. 7
    Äsch, det tror jag inte på! Vigor började aktivt se på tv när han var omkring 15 månader, Teletubbies, och någon ADHD har definitivt inte den ungen! Ett lugnare barn får man leta länge efter. Och nog uppfattade han figurerna och inte myrornas krig, annars hade han knappast tittat på det.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Här har du info http://www.foraldrarochbarn.se/ovrig...-fa-aeta-glass

    Tydligen finns det forskning som kommer fram till sådana slutsatser men som sagt, inget är bra om man inte använder det med måtta.
  16. 8
    Här har du info http://www.foraldrarochbarn.se/ovrig...-fa-aeta-glass

    Tydligen finns det forskning som kommer fram till sådana slutsatser men som sagt, inget är bra om man inte använder det med måtta.
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9
    tellitubies.. tittar MAlin på ibland,men saknar orginalet med babysnack...
  18. 9
    tellitubies.. tittar MAlin på ibland,men saknar orginalet med babysnack...
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Carl började sin Teletubbiesbana för att vi alltid somnade i reclinerfåtöljen efter lunch (han i min famn) och jag var beroende av BBC Prime när jag var mammaledig med honom. Det innebar att vi vaknade lagom tills Teletubbies började vid 14-snåret... Han tycker fortfarande att Teletubbies på engelska är de "riktiga" tubbisarna...
  20. 10
    Carl började sin Teletubbiesbana för att vi alltid somnade i reclinerfåtöljen efter lunch (han i min famn) och jag var beroende av BBC Prime när jag var mammaledig med honom. Det innebar att vi vaknade lagom tills Teletubbies började vid 14-snåret... Han tycker fortfarande att Teletubbies på engelska är de "riktiga" tubbisarna...
  21. på besök bara
    #11
    Såhär skulle jag vilja förklara det: små barns neurala utveckling (alltså hur nerver kopplas ihop via miljontals synapser som ger impulser till aktivitet i hjärnan och kroppen i övrigt) går mycket snabbt under de första åren. Barnet har fullt upp med att göra världen begriplig genom sina erfarenheter. Varje rörelse, varje händelse, varje intryck, uttryck, känsla och företeelse orsakar och/eller orsakas av dessa synapser, som i sin tur skapar en struktur för hjärnans vidare funktioner. Responser från omvärlden (socialt och genom egna kroppsupplevelser) är avgörande för formandet av dessa strukturer.

    TV är som världen på high speed för ett litet barn. Hjärnans nerver påverkas om barnet är fokuserat på TVn på så sätt att det försöker hänga med och skapa ett begripligt sammanhang av intrycken det får. Men iom att farten är så hög och iom att TVn inte ger barnet social respons, hinner det lilla barnet inte med. Resultatet av detta är individuellt, iom att vi alla har olika förutsättningar för den neurala utvecklingen och hur känsliga vi är för omgivningen. En del kanske klarar det hur bra osm helst, och påverkas i ringa grad. Ett annat barn kanske få lägga en massa onödig tid och energi på att göra kopplingar som inte är adaptiva för den övriga utvekclingen, de får sas "gå en omväg" till den bästa utveckligen av hjärnan. Resultatet kan bli att funktioner som är viktiga helt enkelt får för liten chans att utvecklas adekvat - man talar ofta om tex koncentration, uppmärksamhet osv.

    ref:Christakis et al (Pediatrics 2004) samt Johnson (Science 2002)

    Men hur många barn under två sitter verkligen och TITTAR på TVn? Vi har haft TVn på under kvällarna när våra barn varit små men de har verkligen inte tittat på programmen med något större intresse.

    Om du är orolig, stäng av baraDet kan ju knappast skada...
  22. 11
    Såhär skulle jag vilja förklara det: små barns neurala utveckling (alltså hur nerver kopplas ihop via miljontals synapser som ger impulser till aktivitet i hjärnan och kroppen i övrigt) går mycket snabbt under de första åren. Barnet har fullt upp med att göra världen begriplig genom sina erfarenheter. Varje rörelse, varje händelse, varje intryck, uttryck, känsla och företeelse orsakar och/eller orsakas av dessa synapser, som i sin tur skapar en struktur för hjärnans vidare funktioner. Responser från omvärlden (socialt och genom egna kroppsupplevelser) är avgörande för formandet av dessa strukturer.

    TV är som världen på high speed för ett litet barn. Hjärnans nerver påverkas om barnet är fokuserat på TVn på så sätt att det försöker hänga med och skapa ett begripligt sammanhang av intrycken det får. Men iom att farten är så hög och iom att TVn inte ger barnet social respons, hinner det lilla barnet inte med. Resultatet av detta är individuellt, iom att vi alla har olika förutsättningar för den neurala utvecklingen och hur känsliga vi är för omgivningen. En del kanske klarar det hur bra osm helst, och påverkas i ringa grad. Ett annat barn kanske få lägga en massa onödig tid och energi på att göra kopplingar som inte är adaptiva för den övriga utvekclingen, de får sas "gå en omväg" till den bästa utveckligen av hjärnan. Resultatet kan bli att funktioner som är viktiga helt enkelt får för liten chans att utvecklas adekvat - man talar ofta om tex koncentration, uppmärksamhet osv.

    ref:Christakis et al (Pediatrics 2004) samt Johnson (Science 2002)

    Men hur många barn under två sitter verkligen och TITTAR på TVn? Vi har haft TVn på under kvällarna när våra barn varit små men de har verkligen inte tittat på programmen med något större intresse.

    Om du är orolig, stäng av baraDet kan ju knappast skada...
  23. Medlem sedan
    Jan 2002
    #12
    Tack för bra info. Jag tror inte att det skadar ett litet barn att sitta i soffan med föräldrarna samtidigt som de ser på TV. Men jag tror inte man bör lämna barnet framför TV:n som en barnvakt, eller för att barnet tycker om att ligga och prata med de konstiga figurerna som rör sig där el dyl.
  24. 12
    Tack för bra info. Jag tror inte att det skadar ett litet barn att sitta i soffan med föräldrarna samtidigt som de ser på TV. Men jag tror inte man bör lämna barnet framför TV:n som en barnvakt, eller för att barnet tycker om att ligga och prata med de konstiga figurerna som rör sig där el dyl.
  25. Medlem sedan
    Jul 2005
    #13

    va?

    kan v'l inte stämma. så fort min lilla titta på telletubbies ärhon som klistrad och titta bara på tv när de är nog hon gillar
    ida med Isabella och Alva!!
  26. 13
    va? kan v'l inte stämma. så fort min lilla titta på telletubbies ärhon som klistrad och titta bara på tv när de är nog hon gillar

Liknande trådar

  1. Ev, hjärnskada?
    By fija1980 in forum Hjärnskador
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 00:31
  2. Hjärnskada
    By mia6 in forum Hjärnskador
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 22:41
  3. Hjärnskada
    By Tristan&Tuva in forum Hjärnskador
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 13:16
  4. Hjärnskada av tv????
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 10:27
  5. Hjärnskada...
    By Anonym just nu... in forum Sex & erotik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 20:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar