men om att man ska anpassa sig
Ordet är fritt
  1. mandelblomma
    #1

    men om att man ska anpassa sig

    med jobb o småbarn.
    Ska man sluta jobba som polis, läkare, sjuksköterska, osv dår man får barn?
    Det är viktiga samhällsjobb vi pratar om som vi alla behöver ha service av.
    vem ska utföra dem om man inte kan erbjuda vettig barnomsorg?
    vem ska ta hand om våra gamla o sjuka?
    Ska vi strunta i att operera akuta tillstånd på kvällar o nätter?
    Låta stan vara obemannand på polissidan på helger?

    Om dessa typer av yrken förväntas hålla dygnet runt service, varför ska dagis inte räknas in där bland dem?
  2. 1
    men om att man ska anpassa sig med jobb o småbarn.
    Ska man sluta jobba som polis, läkare, sjuksköterska, osv dår man får barn?
    Det är viktiga samhällsjobb vi pratar om som vi alla behöver ha service av.
    vem ska utföra dem om man inte kan erbjuda vettig barnomsorg?
    vem ska ta hand om våra gamla o sjuka?
    Ska vi strunta i att operera akuta tillstånd på kvällar o nätter?
    Låta stan vara obemannand på polissidan på helger?

    Om dessa typer av yrken förväntas hålla dygnet runt service, varför ska dagis inte räknas in där bland dem?
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Jag är helt på din linje.
  4. 2
    Jag är helt på din linje.
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3
    Oj oj ja det hade ju inte gått, min vännina som är förskolelärare (jaa tom 2 st) säger att självklart är det ett serviceyrke! Man får anpassa sig till barnen och föräldrarna och gilla läget. Vi gör vad vi kan för att anpassa oss, vi knåpar och pusslar med våra tider, flexar in senare (=mindre lön) osv men det krockar (tack för det EU *morrar*) och där står vi och stampar...
  6. 3
    Oj oj ja det hade ju inte gått, min vännina som är förskolelärare (jaa tom 2 st) säger att självklart är det ett serviceyrke! Man får anpassa sig till barnen och föräldrarna och gilla läget. Vi gör vad vi kan för att anpassa oss, vi knåpar och pusslar med våra tider, flexar in senare (=mindre lön) osv men det krockar (tack för det EU *morrar*) och där står vi och stampar...
  7. mandelblomma
    #4
    EU tiderna suger...som min son skulle utrycka det

    Såg du mitt föslag om att ta tu vård av barn de dagar i månanden det krockar.
    Dela på det mannen o du så blir det inte så tydligt på era arbeten *ironi*
  8. 4
    EU tiderna suger...som min son skulle utrycka det

    Såg du mitt föslag om att ta tu vård av barn de dagar i månanden det krockar.
    Dela på det mannen o du så blir det inte så tydligt på era arbeten *ironi*
  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5
    Jaa jag såg och svarade *pekar neråt*
  10. 5
    Jaa jag såg och svarade *pekar neråt*
  11. mandelblomma
    #6
    och för guds skull, föd inte barn på kvällar, nätter eller helger!
    Ingen tullkontroll under OB tider...
    Sjuka barn får bänta tills på måndag med sina balaniter, brytna armar och diverse åkommor.
    SOS..var god återkom på måndag då ambulanspersonalen åter är i tjänst!
    Brinner det...tja vi har inte så många inne just nu, bara några utan barn hemma
  12. 6
    och för guds skull, föd inte barn på kvällar, nätter eller helger!
    Ingen tullkontroll under OB tider...
    Sjuka barn får bänta tills på måndag med sina balaniter, brytna armar och diverse åkommor.
    SOS..var god återkom på måndag då ambulanspersonalen åter är i tjänst!
    Brinner det...tja vi har inte så många inne just nu, bara några utan barn hemma
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Instämmer - den delen av samhällsutvecklingen hänger inte med.

    Enligt mig handlar det om jämställdhet i många fall. Förr inte så många decennier (är väl 10-årsperioder ellerhur ) sedan så låg detta ansvar hos kvinnorna. När kvinnorna behövdes på arbetsmarknaden utvecklades barnomsorgen osv. Dagens samhälle är föränderligt och i ständig utveckling (sedan kan man ju diskutera om utvecklingen är av godo eller ondo såklart) så jag tycker verkligen att det måste finnas en balans mellan vilken part som ska anpassas i det "nya". Se bara på allt som finns tillgängligt vilken tid som helst på dygnet oavsett helger etc. Så var det inte när jag växte upp och lastgammal är jag ju inte - än .
    Denna balans, hursomhelst, finns inte riktigt idag - därav, tror jag, har vi en delvis förklaring till varför kvinnor är de som förvärvsarbetar mindre, inte gör karriär eller har samma löneutveckling.....
  14. 7
    Instämmer - den delen av samhällsutvecklingen hänger inte med.

    Enligt mig handlar det om jämställdhet i många fall. Förr inte så många decennier (är väl 10-årsperioder ellerhur ) sedan så låg detta ansvar hos kvinnorna. När kvinnorna behövdes på arbetsmarknaden utvecklades barnomsorgen osv. Dagens samhälle är föränderligt och i ständig utveckling (sedan kan man ju diskutera om utvecklingen är av godo eller ondo såklart) så jag tycker verkligen att det måste finnas en balans mellan vilken part som ska anpassas i det "nya". Se bara på allt som finns tillgängligt vilken tid som helst på dygnet oavsett helger etc. Så var det inte när jag växte upp och lastgammal är jag ju inte - än .
    Denna balans, hursomhelst, finns inte riktigt idag - därav, tror jag, har vi en delvis förklaring till varför kvinnor är de som förvärvsarbetar mindre, inte gör karriär eller har samma löneutveckling.....
  15. Marmelad
    #8
    Ja jag hade ju inte ett viktigt samhällsjobb så jag anpassade mig :-)

    Nej, skämt å sido, jag blev bara så förvånad av att du rättfärdigar att du hade svart barnflicka med ditt jobb. Det är liksom själva upphovet tilll min fråga som du nu fått till något helt annat som jag liksom aldrig varit inne på och ingen annan heller.

    Två fel gör inte ett rätt liksom, det är det hela.
  16. 8
    Ja jag hade ju inte ett viktigt samhällsjobb så jag anpassade mig :-)

    Nej, skämt å sido, jag blev bara så förvånad av att du rättfärdigar att du hade svart barnflicka med ditt jobb. Det är liksom själva upphovet tilll min fråga som du nu fått till något helt annat som jag liksom aldrig varit inne på och ingen annan heller.

    Två fel gör inte ett rätt liksom, det är det hela.
  17. Marmelad
    #9
    Äh lägg av, det var ju knappast det jag menade. Det börjar bli lite lätt löjligt raljant ton nu. Min poäng var väl inte SÅ himla otydlig?
  18. 9
    Äh lägg av, det var ju knappast det jag menade. Det börjar bli lite lätt löjligt raljant ton nu. Min poäng var väl inte SÅ himla otydlig?
  19. mandelblomma
    #10
    ja inte tycker jag att ex ICA maxi behöver ha öppet till 22.00 o liknande inrätningar.
    jag menar rena samhällsnyttiga yrken som vi behöver för att få ett säkert samhälle för oss alla!
  20. 10
    ja inte tycker jag att ex ICA maxi behöver ha öppet till 22.00 o liknande inrätningar.
    jag menar rena samhällsnyttiga yrken som vi behöver för att få ett säkert samhälle för oss alla!
  21. mandelblomma
    #11
    jo jag tycker faktiskt det marmelad!
    Vi brukar dela rätt många åsiker, men man behöver int tycka lika om allt

    Men du får gärna dela med dig av hur man skulle lösa de exempel jag dragit upp?
  22. 11
    jo jag tycker faktiskt det marmelad!
    Vi brukar dela rätt många åsiker, men man behöver int tycka lika om allt

    Men du får gärna dela med dig av hur man skulle lösa de exempel jag dragit upp?
  23. Medlem sedan
    Aug 1999
    #12
    För att inte tala om alla äldre med hemtjänst som inte får mat, medicin osv... nää det går inte ens att skoja om det... Jag jobbar gärna mina ob tider... mot att samhället funkar!
  24. 12
    För att inte tala om alla äldre med hemtjänst som inte får mat, medicin osv... nää det går inte ens att skoja om det... Jag jobbar gärna mina ob tider... mot att samhället funkar!
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Fast det är ju en viktig del det också! Om inte ica-maxi har öppet sent så kanske vissa inte hinner handla - de som arbetar kvällstid med äldre etc. Allt går ju ihop! Det är det jag menar med samhällsutvecklingen (arbetsutvecklingen).... De som arbetar på ica-maxi elelr som tidningsbud kanske behöver barnomsorg de också - likväl de som arbetar som poliser, ssk, akut vårdpersonal osv.
  26. 13
    Fast det är ju en viktig del det också! Om inte ica-maxi har öppet sent så kanske vissa inte hinner handla - de som arbetar kvällstid med äldre etc. Allt går ju ihop! Det är det jag menar med samhällsutvecklingen (arbetsutvecklingen).... De som arbetar på ica-maxi elelr som tidningsbud kanske behöver barnomsorg de också - likväl de som arbetar som poliser, ssk, akut vårdpersonal osv.
  27. mandelblomma
    #14
    nej två fel gör inte ett rätt, men det satte mat på mina barns bord o kläder på deras kroppar.

    jag hade självklart hellre sätt att kommunen följt sitt åtagande så jag dessutom sluppit betala i bland upp till 2000kr i månanden, _utöver_ den vanliga dagistaxan.
    Nu gjorde de inte det o jag var liksom tvungen att lösa det själv...och jag skäms verkligen inte för hur jag löset det.
    Däremot borde kommunerna skämmas som sätter människor i dessa situationer.
  28. 14
    nej två fel gör inte ett rätt, men det satte mat på mina barns bord o kläder på deras kroppar.

    jag hade självklart hellre sätt att kommunen följt sitt åtagande så jag dessutom sluppit betala i bland upp till 2000kr i månanden, _utöver_ den vanliga dagistaxan.
    Nu gjorde de inte det o jag var liksom tvungen att lösa det själv...och jag skäms verkligen inte för hur jag löset det.
    Däremot borde kommunerna skämmas som sätter människor i dessa situationer.
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15
    fast jag tycker nog att flexibla barnosorgtider ska gälla alla som har barn och yrkesarbetar "konstiga" tider. Håller i övrigt helt med dej.
  30. 15
    fast jag tycker nog att flexibla barnosorgtider ska gälla alla som har barn och yrkesarbetar "konstiga" tider. Håller i övrigt helt med dej.
  31. mandelblomma
    #16
    jo absolut ska de få det!
    Vad jag medade var att vi kanske blivit lite bortskämda med att ex affären har öppet nästan dygnet runt, jag tror att vi skulle hinna handla på lite snävare tider om vi var tvugna.
    man jobbar ju inte sju dagar i veckan till sent på kvällen!
  32. 16
    jo absolut ska de få det!
    Vad jag medade var att vi kanske blivit lite bortskämda med att ex affären har öppet nästan dygnet runt, jag tror att vi skulle hinna handla på lite snävare tider om vi var tvugna.
    man jobbar ju inte sju dagar i veckan till sent på kvällen!
  33. mandelblomma
    #17
    var kanske otydlig, det tycker jag med!
    Se mitt svar till Elinen!
  34. 17
    var kanske otydlig, det tycker jag med!
    Se mitt svar till Elinen!
  35. Marmelad
    #18
    Råna en bank kanske för man kan ju absoluuuut inte lösa det på nååååååågot annat sätt! För det finns ju iiiiiiinga andra jobb i heeeeeeeeeela världen. Eller gå på gaaaatan kanske och finansiera en VIT barnflicka? Ja, ja, är det den tonen vi vill ha så kan jag ju också (hö hö).

    Nej mandelblomman du kan inte få mig att tycka att det är rätt att anställa en barnflicka svart. Sorry. Hur man ska lösa det vet jag inte men jag har å andra sidan ingen aning om hur man ska lösa världfreden heller.

    Många andra får fixa det på alla möjliga sätt, jag har själv varit i en situation där jag inte kunde få barnomsorg på kvällarna som sagt. Hur var och en ska lösa det kan jag inte säga, men jag kan säga att jag faktiskt tycker att det är fel med svart arbetskraft vilket inte du tycker. Diskussionen handlade ju ursprungligen om det och ingenting annat.

    Jag vet att det enda du vill höra är att det är rätt med svart barnflicka. Det tycker jag inte att det är. Sorry.
  36. 18
    Råna en bank kanske för man kan ju absoluuuut inte lösa det på nååååååågot annat sätt! För det finns ju iiiiiiinga andra jobb i heeeeeeeeeela världen. Eller gå på gaaaatan kanske och finansiera en VIT barnflicka? Ja, ja, är det den tonen vi vill ha så kan jag ju också (hö hö).

    Nej mandelblomman du kan inte få mig att tycka att det är rätt att anställa en barnflicka svart. Sorry. Hur man ska lösa det vet jag inte men jag har å andra sidan ingen aning om hur man ska lösa världfreden heller.

    Många andra får fixa det på alla möjliga sätt, jag har själv varit i en situation där jag inte kunde få barnomsorg på kvällarna som sagt. Hur var och en ska lösa det kan jag inte säga, men jag kan säga att jag faktiskt tycker att det är fel med svart arbetskraft vilket inte du tycker. Diskussionen handlade ju ursprungligen om det och ingenting annat.

    Jag vet att det enda du vill höra är att det är rätt med svart barnflicka. Det tycker jag inte att det är. Sorry.
  37. mandelblomma
    #19
    du behöver inte alls tycka att det är rätt marmelad, mitt val alltså.
    Vi handlar alla olika i situationer beroende på många faktorer.
    Jag löste situationen efter bästa förmåga o jag fixade det helt enkelt, utan att stämpla o utan socialen.
    Rätt eller fel...men jag står för det!
  38. 19
    du behöver inte alls tycka att det är rätt marmelad, mitt val alltså.
    Vi handlar alla olika i situationer beroende på många faktorer.
    Jag löste situationen efter bästa förmåga o jag fixade det helt enkelt, utan att stämpla o utan socialen.
    Rätt eller fel...men jag står för det!
  39. Medlem sedan
    Aug 1999
    #20
    Jo vi har fått barnomsorgsplatser, men bor långt från både förskolan och fritids, (Dont get me started on that one... hur FAN kan man lägga 5 grundskolor på en radie av 500 m i en och samma by??? i stället för utspridda i byn??? Och samma med förskolorna, och när man tvingas starta upp en ny förskola för man får för mkt barn, jaa då lägger man den 2 km UTANFÖR byn...) Och barnen skall alltså till olika ställen.
  40. 20
    Jo vi har fått barnomsorgsplatser, men bor långt från både förskolan och fritids, (Dont get me started on that one... hur FAN kan man lägga 5 grundskolor på en radie av 500 m i en och samma by??? i stället för utspridda i byn??? Och samma med förskolorna, och när man tvingas starta upp en ny förskola för man får för mkt barn, jaa då lägger man den 2 km UTANFÖR byn...) Och barnen skall alltså till olika ställen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Börjar anpassa mig
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 18:18
  2. Svårt att anpassa mig
    By FruFilur in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 06:53
  3. Ett försök att anpassa sej
    By Malin-L-J in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 07:00
  4. Att anpassa rummet...
    By Mimmsa in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 00:01
  5. Anpassa lucialinne
    By wmevkro in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 11:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar