Matfråga!
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Matfråga!

    Jag har lite funderingar ang mängden mat till Alice. Hon äter med god aptit och äter allt jag lagar. Toppen, verkligen! Det är sååå gott och hon äter tills det är slut. Det verkar inte finnas någon botten i min tjej. Nu äter hon 7 tärningar till lunch, ca 1 dl va? Hela tiden vill hon ha mer mat och gråter när det tar slut. Hon äter så fort att hon inte hinner känna mättnaden. Då är det ju himla bra med majskrokar. På grötpaketet står det ju hur mycket 1 port är, men hur mycket puré äter era till lunch/kvällsmat? Jag har märkt att hon är mer hungrig nu och kräver mer mat så därför ska vi nu börja med lite puré även till kvällen. Var jag än läser så står det; "ge en mindre portion till kvällen". Vad är mindre? Alice äter ju tills det är slut, oavsett mängd och äter så ofta som jag ger henne mat. Hur gör ni?
  2. 1
    Matfråga! Jag har lite funderingar ang mängden mat till Alice. Hon äter med god aptit och äter allt jag lagar. Toppen, verkligen! Det är sååå gott och hon äter tills det är slut. Det verkar inte finnas någon botten i min tjej. Nu äter hon 7 tärningar till lunch, ca 1 dl va? Hela tiden vill hon ha mer mat och gråter när det tar slut. Hon äter så fort att hon inte hinner känna mättnaden. Då är det ju himla bra med majskrokar. På grötpaketet står det ju hur mycket 1 port är, men hur mycket puré äter era till lunch/kvällsmat? Jag har märkt att hon är mer hungrig nu och kräver mer mat så därför ska vi nu börja med lite puré även till kvällen. Var jag än läser så står det; "ge en mindre portion till kvällen". Vad är mindre? Alice äter ju tills det är slut, oavsett mängd och äter så ofta som jag ger henne mat. Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    May 2006
    #2
    Jag ger sonen ca 1.5 dl mat och gröt per måltid och vatten ofta. Verkar han fortfarande hungrig ger jag lite frukt som efterrätt. Han är rätt stor kille, har inte vägt på länge men kan gissa 10.5 kg, kanske mer. Har fått några pikar om att han är stor men det struntar jag i för i denna åldern gör det absolut inget om de är lite runda. Så jag ger honom den mängd mat han vill ha (än så länge). Lita på din intution. Kram!
  4. 2
    Jag ger sonen ca 1.5 dl mat och gröt per måltid och vatten ofta. Verkar han fortfarande hungrig ger jag lite frukt som efterrätt. Han är rätt stor kille, har inte vägt på länge men kan gissa 10.5 kg, kanske mer. Har fått några pikar om att han är stor men det struntar jag i för i denna åldern gör det absolut inget om de är lite runda. Så jag ger honom den mängd mat han vill ha (än så länge). Lita på din intution. Kram!
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    TACK

    Tack för att du svarade. 1,5 dl puré det är ju lite mer än vad jag ger Alice. Jag ger henne gröt på 1 1/4 dl vatten. Hon får också efterrätt till purén. Min tjej är lite större än din kille. Hon väger ca 11 kg, tror jag i alla fall, hon kan ha passerat 11-kg-sträcket också. Jag har också fått kommentarer om hennes vikt, det är väl därför jag funderar lite kring mängden. Tack, nu har jag fått något att dundera på.
  6. 3
    TACK Tack för att du svarade. 1,5 dl puré det är ju lite mer än vad jag ger Alice. Jag ger henne gröt på 1 1/4 dl vatten. Hon får också efterrätt till purén. Min tjej är lite större än din kille. Hon väger ca 11 kg, tror jag i alla fall, hon kan ha passerat 11-kg-sträcket också. Jag har också fått kommentarer om hennes vikt, det är väl därför jag funderar lite kring mängden. Tack, nu har jag fått något att dundera på.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Luttrad trebarnsmor som jag är så svarar jag att ge ungen tills hon är nöjd. Det är inte onomralt att så stora barn som våra äter en stor burk och det är ju 2dl. Min stora tjej kunde äta 3dl om hon var riktigt hungrig och hon var varken överviktig eller speciellt lång. ida väger knappt 7kg och hon äter när hon är hungrig ett par dl mat+fruktpuré och ibland även en skvätt ersättning en stund efter.
    Alice vet själv vad hon behöver så låt henne styra.
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  8. 4
    Luttrad trebarnsmor som jag är så svarar jag att ge ungen tills hon är nöjd. Det är inte onomralt att så stora barn som våra äter en stor burk och det är ju 2dl. Min stora tjej kunde äta 3dl om hon var riktigt hungrig och hon var varken överviktig eller speciellt lång. ida väger knappt 7kg och hon äter när hon är hungrig ett par dl mat+fruktpuré och ibland även en skvätt ersättning en stund efter.
    Alice vet själv vad hon behöver så låt henne styra.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5

    TACK

    Tack för att du svarade. Det är ju underbat att få råd av er luttrade flerbarnsmammor!
    Klart jag ska låta tjejen styra hur mycket hon ska äta så ordnar det sig säkert. Jag har börjat ge henne fler mål mat om dagen nu. Ammar morgon och kväll, lunch och middag med puré och mellanmål med gröt eller välling. Jag får för mig att hon mår bättre om hon får äta oftare och mindra portioner, än mer sällan och stora portioner. Magen måste väl må bättre av det?
  10. 5
    TACK Tack för att du svarade. Det är ju underbat att få råd av er luttrade flerbarnsmammor!
    Klart jag ska låta tjejen styra hur mycket hon ska äta så ordnar det sig säkert. Jag har börjat ge henne fler mål mat om dagen nu. Ammar morgon och kväll, lunch och middag med puré och mellanmål med gröt eller välling. Jag får för mig att hon mår bättre om hon får äta oftare och mindra portioner, än mer sällan och stora portioner. Magen måste väl må bättre av det?
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Magen mår nog bättre av det men om hon erbjuds mat/amning vid fler tillfällen så styr hon ju själv in mängden på dessa. Det är ju inte så oavnligt att man äter mer vid frukost, lunch och middag och sen mindre vid mellanmålen. Så gör Ida också. Hon äter mkt mat vid dessa tre tillfällen men mindre vid de andra. Det är väl en rätt naturlig utveckling för så äter väl du också? Så kankse hon ätit hela tiden(nåja sista månaderna iaf) från bröstet men där skulle du ju aldrig lägg dig i hur mkt eller lite hon äter eller hur:-)
    Lycka till!
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  12. 6
    Magen mår nog bättre av det men om hon erbjuds mat/amning vid fler tillfällen så styr hon ju själv in mängden på dessa. Det är ju inte så oavnligt att man äter mer vid frukost, lunch och middag och sen mindre vid mellanmålen. Så gör Ida också. Hon äter mkt mat vid dessa tre tillfällen men mindre vid de andra. Det är väl en rätt naturlig utveckling för så äter väl du också? Så kankse hon ätit hela tiden(nåja sista månaderna iaf) från bröstet men där skulle du ju aldrig lägg dig i hur mkt eller lite hon äter eller hur:-)
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Kul matfråga
    By GamlaBerta in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 20:48
  2. matfråga..
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 13:54
  3. Matfråga
    By Christine, 6barnsmor in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 13:11
  4. Matfråga
    By mamma till D & A in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 20:07
  5. Matfråga
    By Ronya med 3 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 22:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar