Sonen känner sig mobbad
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Sonen känner sig mobbad

    av flera pojkar i klassen som han egentligen brukar vara med. Han vägrar gå idag efter en incident igår i skolan där han blev slagen av tre stycken. Är det OK att stanna hemma en dag för att ta hand om själsliga sår?
    Vi har mailat hans fröken. Han går i trean.
  2. 1
    Sonen känner sig mobbad av flera pojkar i klassen som han egentligen brukar vara med. Han vägrar gå idag efter en incident igår i skolan där han blev slagen av tre stycken. Är det OK att stanna hemma en dag för att ta hand om själsliga sår?
    Vi har mailat hans fröken. Han går i trean.
  3. lady_black
    #2
    fast jag hade nog velat lära min son o stand up for him self.
  4. 2
    fast jag hade nog velat lära min son o stand up for him self.
  5. Terese A
    #3
    Ja, absolut okej att vara hemma.

    Det var länge sen du va här va?
  6. 3
    Ja, absolut okej att vara hemma.

    Det var länge sen du va här va?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Absolut, men sedan måste man försöka hitta en lösning på problemen!

    Har detta hänt förut? Vad gör skolan? Har sonen någon på skolan han kan tala med? Hur ser anti-mobbingplanen ut?
  8. 4
    Absolut, men sedan måste man försöka hitta en lösning på problemen!

    Har detta hänt förut? Vad gör skolan? Har sonen någon på skolan han kan tala med? Hur ser anti-mobbingplanen ut?
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Visst är det ok

    men jag skulle oxå bett hans fröken att ringa mig för att reda ut begreppen.
    Hoppas det löser sig för honom!
    Anja m. Mira och Ruben
  10. 5
    Visst är det ok men jag skulle oxå bett hans fröken att ringa mig för att reda ut begreppen.
    Hoppas det löser sig för honom!
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Jo, han är redan ganska kaxig, men slagsmål gillar han inte. Speciellt inte när det är hans fd "bästis" som driver det.
  12. 6
    Jo, han är redan ganska kaxig, men slagsmål gillar han inte. Speciellt inte när det är hans fd "bästis" som driver det.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Jo, det är ganska rörigt bland killarna i klassen och just nu ser sonen sig som ett offer.
    Ikväll skall vi föräldrar bowla med killarna just för att umgås med positiva förtecken. Det blir så mycket negativt ältande kring dem i skolan.
  14. 7
    Jo, det är ganska rörigt bland killarna i klassen och just nu ser sonen sig som ett offer.
    Ikväll skall vi föräldrar bowla med killarna just för att umgås med positiva förtecken. Det blir så mycket negativt ältande kring dem i skolan.
  15. lady_black
    #8
    nej självklart det gör ingen! Jag hatar oxå slagsmål oh jag hade aldrig låtit min so gå till skolan för att gör upp eller så.
  16. 8
    nej självklart det gör ingen! Jag hatar oxå slagsmål oh jag hade aldrig låtit min so gå till skolan för att gör upp eller så.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Ja

    Det har hänt här med.
    Egentligen så ska man ju alltid ta tag i problemen direkt, att gå hemma en dag kan öka ångesten. Om din son gått idag så kanske det som var problem som idag skulle kunna ha löst sig?
    Du vet ju bäst om din son behövde den här dagen hemma och få vara deppig eller inte!

    Min dotter har nån gång fått varit hemma när det varit som värst..Men sen är det viktigt att barnet förstår att man kan inte låta bli att ta tag i svåra känslor, och det gäller att ha god kontakt med skolan och lärare för att barnet ska kunna känna sig trygg nog för att våga gå! Jag har om jag kunnat följt med direkt på morgonen efter en incident för att dottern ska märka att jag verkligen bryr mig, och för att kunna se till att läraren verkligen förstår att detta är jobbigt och plågsamt för henne!
    Nu har vi en toppenlärare som gått (och fortfarande går aktivt) i olika utbildningar som belyser mobbing och elevbemötande.
    Har varit skönt att veta att man har en vaken lärare som ser min dotter och vet hur hon ska bryta onda mönster!!

    Sköt om er idag, försök att visa empati utan att bli för "mammig". Försök att visa "att det fixar vi" och ring gärna läraren och prata! Bättre än att maila!

    Lycka till!
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  18. 9
    Ja Det har hänt här med.
    Egentligen så ska man ju alltid ta tag i problemen direkt, att gå hemma en dag kan öka ångesten. Om din son gått idag så kanske det som var problem som idag skulle kunna ha löst sig?
    Du vet ju bäst om din son behövde den här dagen hemma och få vara deppig eller inte!

    Min dotter har nån gång fått varit hemma när det varit som värst..Men sen är det viktigt att barnet förstår att man kan inte låta bli att ta tag i svåra känslor, och det gäller att ha god kontakt med skolan och lärare för att barnet ska kunna känna sig trygg nog för att våga gå! Jag har om jag kunnat följt med direkt på morgonen efter en incident för att dottern ska märka att jag verkligen bryr mig, och för att kunna se till att läraren verkligen förstår att detta är jobbigt och plågsamt för henne!
    Nu har vi en toppenlärare som gått (och fortfarande går aktivt) i olika utbildningar som belyser mobbing och elevbemötande.
    Har varit skönt att veta att man har en vaken lärare som ser min dotter och vet hur hon ska bryta onda mönster!!

    Sköt om er idag, försök att visa empati utan att bli för "mammig". Försök att visa "att det fixar vi" och ring gärna läraren och prata! Bättre än att maila!

    Lycka till!
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Mitt svar försvann, jag svarade dig först !
    Jag är inte här lika mycket för jag har börjat arbeta efter en lång sjukskrivning efter operation. Dessutom gör vi nytt kök på landet samt planerar vårt augustibröllop så det är mycket roligt nu!!!
  20. 10
    Mitt svar försvann, jag svarade dig först !
    Jag är inte här lika mycket för jag har börjat arbeta efter en lång sjukskrivning efter operation. Dessutom gör vi nytt kök på landet samt planerar vårt augustibröllop så det är mycket roligt nu!!!
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11
    Mannen pratade med henne på plats imorse. DÅ höll samma grabbgäng på med att reta en flicka så att hon grät; t o m innan skoldagen börjat.
    Vi skall träffa fröken i em, sonen och jag.
  22. 11
    Mannen pratade med henne på plats imorse. DÅ höll samma grabbgäng på med att reta en flicka så att hon grät; t o m innan skoldagen börjat.
    Vi skall träffa fröken i em, sonen och jag.
  23. Medlem sedan
    Feb 2004
    #12

    Ok, låter

    som en jobbig sist både för barnen och läraren
    Anja m. Mira och Ruben
  24. 12
    Ok, låter som en jobbig sist både för barnen och läraren
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Men de måste ju ta tag i situationen på skolan! Ett grabbgäng ska inte kunna styra på det sättet att andra barn inte ens vill gå till skolan...
  26. 13
    Men de måste ju ta tag i situationen på skolan! Ett grabbgäng ska inte kunna styra på det sättet att andra barn inte ens vill gå till skolan...
  27. Medlem sedan
    Mar 2004
    #14
    Tack för ditt svar!
    Vi mailade fröken tidigt på morgonen, men mannen bytte några ord med henne vid 8-rycket på plats och bokade ett möte för mig och sonen i em när de andra gått hem.
    Vi har haft det ganska mysigt hittills, men nu blir det skolarbete
  28. 14
    Tack för ditt svar!
    Vi mailade fröken tidigt på morgonen, men mannen bytte några ord med henne vid 8-rycket på plats och bokade ett möte för mig och sonen i em när de andra gått hem.
    Vi har haft det ganska mysigt hittills, men nu blir det skolarbete
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Menom de slår honom är det ju ganska tydligt och därmed lite lättare att ta tag i för skolan.
    Tyst mobbing är desto besvärligare.

    Tror ni gör helt rätt i att försöka få till pos umgänge mellan dem, men samtidigt så måste ju skolan jobba stenhårt på tryggheten i gruppen genom olika gruppstärkande aktiviteter under skol och fritidstid.

    Vad säger förresten fritids? Dessa problem brukar ju märkas tydligt på fritids och där brukar man jobba aktivt med detta.
  30. 15
    Menom de slår honom är det ju ganska tydligt och därmed lite lättare att ta tag i för skolan.
    Tyst mobbing är desto besvärligare.

    Tror ni gör helt rätt i att försöka få till pos umgänge mellan dem, men samtidigt så måste ju skolan jobba stenhårt på tryggheten i gruppen genom olika gruppstärkande aktiviteter under skol och fritidstid.

    Vad säger förresten fritids? Dessa problem brukar ju märkas tydligt på fritids och där brukar man jobba aktivt med detta.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Nej. Fröken jobbar hårt med dem - nästan lite för mycket. Barnen tappar pånågot sät respekten för hennes ältande. Ikväll skall vi föräldrar starta projekt teambuildning med grabbarna i form av en aktivitet (bowling) med efterföljande middag.
  32. 16
    Nej. Fröken jobbar hårt med dem - nästan lite för mycket. Barnen tappar pånågot sät respekten för hennes ältande. Ikväll skall vi föräldrar starta projekt teambuildning med grabbarna i form av en aktivitet (bowling) med efterföljande middag.
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    Båda fritidsfröknarna är just nu sjuka. Det är kanske därför det är extra rörigt den här veckan!
  34. 17
    Båda fritidsfröknarna är just nu sjuka. Det är kanske därför det är extra rörigt den här veckan!
  35. Medlem sedan
    Jan 2006
    #18
    Låter mer som att dom får en belöning. Ialla fall lär barnen tro det.
  36. 18
    Låter mer som att dom får en belöning. Ialla fall lär barnen tro det.
  37. Medlem sedan
    Mar 2004
    #19
    Tycker du att de skall straffas?
  38. 19
    Tycker du att de skall straffas?

Liknande trådar

  1. Dottern känner sig mobbad
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 20:26
  2. Dottern känner sig mobbad
    By Anonym in forum _04 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 20:50
  3. Känner mig nästan mobbad!
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:30
  4. nu känner jag mig mobbad
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 07:40
  5. känner mig mobbad
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 08:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar