Nakna flickor/pojkar =)
_00/01 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Nakna flickor/pojkar =)

    Kanske lite underlig rubrik, men vad jag undrar över är helt enkelt följande:

    Martin berättade att när de går till badhuset så byter alla om i tjejernas omklädningsrum eftersom de har två kvinnliga lärare. Då började jag fundera på hur länge det egentligen är OK att byta om tillsammans. Om jag åker till badhuset med Martin så byter ju han om med mig på damernas. Hur gamla kan de vara innan andra börjar känna sig obekväma med att de är med? När börjar jämngamla flickor tycka att det är "pinsamt" att byta om tillsammas med killarna? Och vad tycker ni som vuxna?
    Kerstin med Martin-00 och Linus-05
  2. 1
    Nakna flickor/pojkar =) Kanske lite underlig rubrik, men vad jag undrar över är helt enkelt följande:

    Martin berättade att när de går till badhuset så byter alla om i tjejernas omklädningsrum eftersom de har två kvinnliga lärare. Då började jag fundera på hur länge det egentligen är OK att byta om tillsammans. Om jag åker till badhuset med Martin så byter ju han om med mig på damernas. Hur gamla kan de vara innan andra börjar känna sig obekväma med att de är med? När börjar jämngamla flickor tycka att det är "pinsamt" att byta om tillsammas med killarna? Och vad tycker ni som vuxna?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2
    Arvid hade aldrig gått med på att byta om i samma omklädningsrum som tjejer! Han vill inte gärna visa sig naken och vill helst inte byta om när någon ser på.
    Men det där är nog väldigt olika. Mina andra killar har blivit mer blyga för tjejerna ungefär när de började i 1:an.
  4. 2
    Arvid hade aldrig gått med på att byta om i samma omklädningsrum som tjejer! Han vill inte gärna visa sig naken och vill helst inte byta om när någon ser på.
    Men det där är nog väldigt olika. Mina andra killar har blivit mer blyga för tjejerna ungefär när de började i 1:an.
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    Det där är rätt kluvet

    egentligen.
    Paulina skulle ALDRIG duscha ihop med killarna efter gympan i skolan, men i badhuset har hon inga problem att följa med och byta om med pappa i omklädningsrummet.
    Jag har också funderat på när det är dags att fundera på en ändring, och det är väl egentligen upp till barnen själva. När de känner att de inte tycker att det är ok längre, och de känner att de klarar av att byta om själva i ett annat omklädningsrum. Jag skulle gissa att det funkar ett till två år till...

    Kram
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  6. 3
    Det där är rätt kluvet egentligen.
    Paulina skulle ALDRIG duscha ihop med killarna efter gympan i skolan, men i badhuset har hon inga problem att följa med och byta om med pappa i omklädningsrummet.
    Jag har också funderat på när det är dags att fundera på en ändring, och det är väl egentligen upp till barnen själva. När de känner att de inte tycker att det är ok längre, och de känner att de klarar av att byta om själva i ett annat omklädningsrum. Jag skulle gissa att det funkar ett till två år till...

    Kram
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Just det;

    Jag som vuxen tycker då att det är helt och hållet upp till barnen att bestämma. Jag har inga problem med killar som byter om i samma omklädningsrum som mig, oavsett ålder.
    När barnen uttrycker sin obekvämlighet på ett eller annat sätt själva är det dags att "könssegregera" dem .

    Kram
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  8. 4
    Just det; Jag som vuxen tycker då att det är helt och hållet upp till barnen att bestämma. Jag har inga problem med killar som byter om i samma omklädningsrum som mig, oavsett ålder.
    När barnen uttrycker sin obekvämlighet på ett eller annat sätt själva är det dags att "könssegregera" dem .

    Kram
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Har jag också tänkt på, William går alltid (och vill alltid) gå med mig, fastän pappa är med. Han tycker det är mysigt att sitta i bastun, och så är duscharna och omklädningsrummen på damernas trevligare på vår simhall (av någon anledning). Jag har nog tänkt att försöka styra över det när han börjat i skolan eller nåt, än är han ganska obekymrad och stirrar inte ut nakna tjejer, men det kommer väl ;-)
  10. 5
    Har jag också tänkt på, William går alltid (och vill alltid) gå med mig, fastän pappa är med. Han tycker det är mysigt att sitta i bastun, och så är duscharna och omklädningsrummen på damernas trevligare på vår simhall (av någon anledning). Jag har nog tänkt att försöka styra över det när han börjat i skolan eller nåt, än är han ganska obekymrad och stirrar inte ut nakna tjejer, men det kommer väl ;-)
  11. Hanna m Rasmus&Lova
    #6

    På Rasmus dagis..

    har alla 01r gympa tillsammans en dag i veckan och då duschar dom efteråt också.
    Alla duschar tillsammans, och Rasmus har inte nämt något om det, så han bryr sig inte än.. Han byter om med mig på badhuset också när inte pappa är med.
    Så jag tycker att sålänge dom inte bryr sig själva och tycker det är pinsamt eller så så gör det väl inget..
  12. 6
    På Rasmus dagis.. har alla 01r gympa tillsammans en dag i veckan och då duschar dom efteråt också.
    Alla duschar tillsammans, och Rasmus har inte nämt något om det, så han bryr sig inte än.. Han byter om med mig på badhuset också när inte pappa är med.
    Så jag tycker att sålänge dom inte bryr sig själva och tycker det är pinsamt eller så så gör det väl inget..
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    Svårt!

    Än så länge har Tova inte sagt ett ljud om det när pappa tar henne till simskolan och hon får gå igenom killarnas och byta om. Däremot så får kompisen som är ett år äldre, men av en annan religion, inte gå igenom killarnas med sin pappa - henne mötte vi ensam i omklädningsrummet när jag gick med Tova och hon simmat klart.. Jag har tänkt på det - undrar vad den pappan (och hans religionsfränder) egentligen tycker när det kommer en liten tjej (som inte är deras dotter) och ser dem nakna...

    Det jag vet är att det finns en åldersgräns på många badhus (dock vet jag inte på vilken ålder den ligger), för när barnen inte längre får följa med sin förälder av annat kön. Det är väl av respekt för de som kanske inte uppskattar en 13-årig pojke ihop med mamma på damernas eller så .
  14. 7
    Svårt! Än så länge har Tova inte sagt ett ljud om det när pappa tar henne till simskolan och hon får gå igenom killarnas och byta om. Däremot så får kompisen som är ett år äldre, men av en annan religion, inte gå igenom killarnas med sin pappa - henne mötte vi ensam i omklädningsrummet när jag gick med Tova och hon simmat klart.. Jag har tänkt på det - undrar vad den pappan (och hans religionsfränder) egentligen tycker när det kommer en liten tjej (som inte är deras dotter) och ser dem nakna...

    Det jag vet är att det finns en åldersgräns på många badhus (dock vet jag inte på vilken ålder den ligger), för när barnen inte längre får följa med sin förälder av annat kön. Det är väl av respekt för de som kanske inte uppskattar en 13-årig pojke ihop med mamma på damernas eller så .
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Intressant problem

    Storebror fick byta om i damernas omklädningsrum tills han slutade simskolan, några månader innan han fyllde åtta år. Och vid närmare eftertanke fick både han och hans tre kill-kompisar byta om på damernas när vi och syrrorna firade deras nio-årskalas på äventyrsbadet, fast då märktes det att de själva nog tyckte det var gränsfall.

    Men det är en svår fråga, det där. Jag minns att det var några fjortis-tjejer som hade sura kommentarer vid något tillfälle när Storebror och hans kill-kompis kom in i damernas före simskolan en gång när de var typ sex år. Då var det tack och lov någon tjej som redan hade fått förklarat för sig att så små killar inte kan vara själva i omklädningsrummet som berättade det för sina kompisar så jag slapp ta den fajten.

    Personligen tycker jag att (de flesta) sex- och sjuåringar fortfarande är alldeles för små för att kunna klara sig alldeles själv i omklädningsrummet. Det handlar inte bara om pedofil-faran (vilken bara den är anledning nog att inte låta små barn vara själva i duschrummet) utan även om att det är svårt för barn i den åldern att hålla ordning på kläder, väskor, handdukar, tvål, schampo och skåpsnyckel samtidigt som de ska klara av att duscha ordentligt och skölja ur schampot, inte sitta för länge i bastun, inte glömma av att klä på sig,... Det är tillräckligt svårt för en tio-åring har jag märkt, för oavsett hur lång tid J tar på sig i bastu, dusch och omklädningsrum så är hon ändå bra mycket snabbare än Storebror som ska klara sig alldeles själv på herrarnas.
  16. 8
    Intressant problem Storebror fick byta om i damernas omklädningsrum tills han slutade simskolan, några månader innan han fyllde åtta år. Och vid närmare eftertanke fick både han och hans tre kill-kompisar byta om på damernas när vi och syrrorna firade deras nio-årskalas på äventyrsbadet, fast då märktes det att de själva nog tyckte det var gränsfall.

    Men det är en svår fråga, det där. Jag minns att det var några fjortis-tjejer som hade sura kommentarer vid något tillfälle när Storebror och hans kill-kompis kom in i damernas före simskolan en gång när de var typ sex år. Då var det tack och lov någon tjej som redan hade fått förklarat för sig att så små killar inte kan vara själva i omklädningsrummet som berättade det för sina kompisar så jag slapp ta den fajten.

    Personligen tycker jag att (de flesta) sex- och sjuåringar fortfarande är alldeles för små för att kunna klara sig alldeles själv i omklädningsrummet. Det handlar inte bara om pedofil-faran (vilken bara den är anledning nog att inte låta små barn vara själva i duschrummet) utan även om att det är svårt för barn i den åldern att hålla ordning på kläder, väskor, handdukar, tvål, schampo och skåpsnyckel samtidigt som de ska klara av att duscha ordentligt och skölja ur schampot, inte sitta för länge i bastun, inte glömma av att klä på sig,... Det är tillräckligt svårt för en tio-åring har jag märkt, för oavsett hur lång tid J tar på sig i bastu, dusch och omklädningsrum så är hon ändå bra mycket snabbare än Storebror som ska klara sig alldeles själv på herrarnas.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    Om man ser på vad som står på skyltarna, är det 7 år som gäller för småpojkar att byta om på damernas på vårt gym och jag antar att detsamma gäller för småflickor på herrarnas. Kajsa skulle inte bry sig ett jota om var hon bytte om, men hon har kompisar som är mycket mer "pryda", vilket jag ser som kulturellt betingat - det är pakistanska och afrikanska flickor det gäller. Börjar de tycka att de tär pinsamt och säga det, får man naturligtvis respektera det och de kan kanske klä om på en toalett. När det gäller dagis/skolklass tror jag att dekänner varandra så pass väl att det inte blir ett problem lika tidigt, men jag har inte tänkt på det, faktiskt.
  18. 9
    Om man ser på vad som står på skyltarna, är det 7 år som gäller för småpojkar att byta om på damernas på vårt gym och jag antar att detsamma gäller för småflickor på herrarnas. Kajsa skulle inte bry sig ett jota om var hon bytte om, men hon har kompisar som är mycket mer "pryda", vilket jag ser som kulturellt betingat - det är pakistanska och afrikanska flickor det gäller. Börjar de tycka att de tär pinsamt och säga det, får man naturligtvis respektera det och de kan kanske klä om på en toalett. När det gäller dagis/skolklass tror jag att dekänner varandra så pass väl att det inte blir ett problem lika tidigt, men jag har inte tänkt på det, faktiskt.

Liknande trådar

  1. Flickor är flickor och pojkar pojkar..
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 18:01
  2. 10 flickor och 12 pojkar!
    By Sissa in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 05:58
  3. Pojkar/Flickor
    By Jessica05 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 09:44
  4. Pojkar/ Flickor?
    By Geo75 in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 20:07
  5. Flickor/pojkar ?
    By Natalia-Helena in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 22:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar