Antidepressiva vid PMS?
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Antidepressiva vid PMS?

    Nån som får det? Hur äter ni då, vilken dosering och vilket preparat? Fungerar det?
    Jag deppar ihop några dagar efter äl fram till nån dag efter att mensen kommit igång, det är superjobbigt för både mig och familjen. Så jag funderar på om det kunde hjälpa mig men vill gärna veta andras erfarenheter om det först.
  2. 1
    Antidepressiva vid PMS? Nån som får det? Hur äter ni då, vilken dosering och vilket preparat? Fungerar det?
    Jag deppar ihop några dagar efter äl fram till nån dag efter att mensen kommit igång, det är superjobbigt för både mig och familjen. Så jag funderar på om det kunde hjälpa mig men vill gärna veta andras erfarenheter om det först.
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    jättenattljusolja

    Kanske inte ett svar på din fråga direkt. Om antidepresiv medicin vid PMS vet jag inte något om, men jag har hört att Jättenattljusolja har hjälpt många vid pmsbesvär. Antar att det finns att köpa på hälsokosten. Har även för mig att jättenattljusolja finns i typ EYE-Q (som finns på hälsokosten), visserligen jätte dyrt, men det kan kanske vara värt det?
    Lycka till!!!
  4. 2
    jättenattljusolja Kanske inte ett svar på din fråga direkt. Om antidepresiv medicin vid PMS vet jag inte något om, men jag har hört att Jättenattljusolja har hjälpt många vid pmsbesvär. Antar att det finns att köpa på hälsokosten. Har även för mig att jättenattljusolja finns i typ EYE-Q (som finns på hälsokosten), visserligen jätte dyrt, men det kan kanske vara värt det?
    Lycka till!!!
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3

    Ja.

    Jag fick det utskrivet av min gynekolog i höstas, Seroxat. Har haft ett helvete med PMS, och kände att nu fick det vara nog. Ska ta det vid första känningen av PMS fram till mensen, vilket kan vara 7-14 dagar innan. Nu är det så att jag inte mådde bra av full dos (=en tablett), kände mig lullig och fick pupiller stora som jag vet inte vad. Så nu tar jag bara en halv tablett, och det hjälper hyfsat iallfall.
  6. 3
    Ja. Jag fick det utskrivet av min gynekolog i höstas, Seroxat. Har haft ett helvete med PMS, och kände att nu fick det vara nog. Ska ta det vid första känningen av PMS fram till mensen, vilket kan vara 7-14 dagar innan. Nu är det så att jag inte mådde bra av full dos (=en tablett), kände mig lullig och fick pupiller stora som jag vet inte vad. Så nu tar jag bara en halv tablett, och det hjälper hyfsat iallfall.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Jobbigt att bli lullig men stora pupillerna är inget farligt.
  8. 4
    Jobbigt att bli lullig men stora pupillerna är inget farligt.
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    Nej,

    men kändes inte kul att komma till jobbet och känna sig lullig och ha så stora pupiller!
  10. 5
    Nej, men kändes inte kul att komma till jobbet och känna sig lullig och ha så stora pupiller!
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    #6

    Jepp

    Jag äter Fluoxetin 20 mg cirka 14 dagar före mens. Har gjort sedan ett år ungefär och det är stoooooor skillnad. Tidigare blev jag otroligt irriterad, deppig, hade väldiga humörssvängningar, kände mig som "uppsnurrad" inne kroppen, som om jag skulle brista på något sätt. Jag blev grälsjuk, ifrågasatte mitt äktenskap, ville helst vara ensam och inte ha med någon annan att göra. Hade nästan som förföljelsemani och trodde att alla var ute för att jävlas med mig. ALltså, jag var helt rubbad.

    Jag är inte from som ett lamm nu men jag känner enorm skillnad, så även min familj. Nog kan jag vara irriterad osv men inte alls som tidigare.

    Känner ingenting av tabletterna. Möjligen kan jag tänka ibland vid någon situation när jag tidigare skulle ha blivit arg och exploderat att jag kan ta det lugnt och kontrollera mig.

    Jag tycker du ska prova. Du har inget att förlora som jag ser det.Lycka till.
    /Frippa
  12. 6
    Jepp Jag äter Fluoxetin 20 mg cirka 14 dagar före mens. Har gjort sedan ett år ungefär och det är stoooooor skillnad. Tidigare blev jag otroligt irriterad, deppig, hade väldiga humörssvängningar, kände mig som "uppsnurrad" inne kroppen, som om jag skulle brista på något sätt. Jag blev grälsjuk, ifrågasatte mitt äktenskap, ville helst vara ensam och inte ha med någon annan att göra. Hade nästan som förföljelsemani och trodde att alla var ute för att jävlas med mig. ALltså, jag var helt rubbad.

    Jag är inte from som ett lamm nu men jag känner enorm skillnad, så även min familj. Nog kan jag vara irriterad osv men inte alls som tidigare.

    Känner ingenting av tabletterna. Möjligen kan jag tänka ibland vid någon situation när jag tidigare skulle ha blivit arg och exploderat att jag kan ta det lugnt och kontrollera mig.

    Jag tycker du ska prova. Du har inget att förlora som jag ser det.Lycka till.
    /Frippa

Liknande trådar

  1. Antidepressiva, ja el nej...?
    By nora_ in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 16:25
  2. deprimerad och antidepressiva?
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 01:29
  3. Fibro och Antidepressiva?
    By runa in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 10:40
  4. Antidepressiva
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44
  5. Antidepressiva...(råd och hjälp)
    By odeppig in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar