Jaha ja
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Jaha ja

    Har haft möte med soc angående utredning igen om stödfamilj.
    Vi blev beviljade stödfamilj för lite mer än två år sedan. Men socialen har inte gjort något sen maj förra åren, då vår handläggare slutade och vi fick en annan.

    Nu ska dom helt plötsligt ha en ny utredning för att kolla om behovet kvarstår.
    Dom konstaterade att vi är en familj med krävande barn. Men det kanske inte var tillräckligt för att få en stödfamilj.
    Det räckte förra gången dom gjorde en utredning. Och behovet har blivit större.

    Dom tyckte att vi ska fundera på om min man verkligen skulle jobba med att ligga borta på veckorna. (Hade tvåskift innan och var inte då heller för då sov han eller jobbade. Hade jätte dåliga arbetstider och dålig lön.) Nu när han jobbar som han gör får han vara ledig en hel vecka ibland. Det fick han inte innan.
    Och eftersom jag bara är timvikarie så är det lite svårt att motivera att han ska ta ledigt från jobbet för att gå på möten som inte gäller hans barn (är bara pappa till den minsta.) när jag ändå är hemma.

    Är det någon som har insikt i hur det egentligen ligger till. Kan dom verkligen säga att vi inte kan få någon stödfamilj när vi har varit beviljade att få en innan och även att behovet har ökat?
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  2. 1
    Jaha ja Har haft möte med soc angående utredning igen om stödfamilj.
    Vi blev beviljade stödfamilj för lite mer än två år sedan. Men socialen har inte gjort något sen maj förra åren, då vår handläggare slutade och vi fick en annan.

    Nu ska dom helt plötsligt ha en ny utredning för att kolla om behovet kvarstår.
    Dom konstaterade att vi är en familj med krävande barn. Men det kanske inte var tillräckligt för att få en stödfamilj.
    Det räckte förra gången dom gjorde en utredning. Och behovet har blivit större.

    Dom tyckte att vi ska fundera på om min man verkligen skulle jobba med att ligga borta på veckorna. (Hade tvåskift innan och var inte då heller för då sov han eller jobbade. Hade jätte dåliga arbetstider och dålig lön.) Nu när han jobbar som han gör får han vara ledig en hel vecka ibland. Det fick han inte innan.
    Och eftersom jag bara är timvikarie så är det lite svårt att motivera att han ska ta ledigt från jobbet för att gå på möten som inte gäller hans barn (är bara pappa till den minsta.) när jag ändå är hemma.

    Är det någon som har insikt i hur det egentligen ligger till. Kan dom verkligen säga att vi inte kan få någon stödfamilj när vi har varit beviljade att få en innan och även att behovet har ökat?
  3. mandelblomma
    #2
    jodå de kan ändra sig som de vill, helt klart.
    Det är en mycket godtycklig "förmån" som olika utredare kan ändra till ett annat läge från en dag till en annan.
    Vi hade stödfamilj ett kort tag när jag vart själv o barnen var små, en gång om året kallades vi in o de ville se om läget förändrats...
    -nej deras pappa har inte uppstått från de döda än, var mitt alltid elaka svar.
    -men har du inte träffat någon ny då., brukade de fråga!
    Sen fick de reda på att jag i bland jobbade då barnen var hos stödfamiljen (een släkting) o då drog de in den omedelbart för det var minsann inte barnomsorg de beviljat!
    Jag hade fått göra exakt vad jag ville under den här helge, men inte jobba!
    Sen att stödfamiljen var utifrån barnens o inte mina behov struntade man plötsligt i.
    En helt sjuk inrättning i vår kommun i alla fall...
  4. 2
    jodå de kan ändra sig som de vill, helt klart.
    Det är en mycket godtycklig "förmån" som olika utredare kan ändra till ett annat läge från en dag till en annan.
    Vi hade stödfamilj ett kort tag när jag vart själv o barnen var små, en gång om året kallades vi in o de ville se om läget förändrats...
    -nej deras pappa har inte uppstått från de döda än, var mitt alltid elaka svar.
    -men har du inte träffat någon ny då., brukade de fråga!
    Sen fick de reda på att jag i bland jobbade då barnen var hos stödfamiljen (een släkting) o då drog de in den omedelbart för det var minsann inte barnomsorg de beviljat!
    Jag hade fått göra exakt vad jag ville under den här helge, men inte jobba!
    Sen att stödfamiljen var utifrån barnens o inte mina behov struntade man plötsligt i.
    En helt sjuk inrättning i vår kommun i alla fall...
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Verkar vara det här också

    Hur kan man be någon att sluta sitt jobb (finns ju verkligen hur många som helst idag) med bra betalt, där man dessutom kan vara ledig en hel vecka på en gång. Och dessutom inte behöver ta på semestern.
    Vi skulle vilja ha stödfamij så att Steffen får komma bort ett tag och så att vi ibland kan ägna all tid åt tjejerna, som har varit försummade pga Steffens behov. Och ibland få bara vara själva.
    Vill ju att det ska bli bra för hela familjen. Förstår inte hur dom har tänkt.
    Kanske dom kan fixa ett jobb med bra betalt där min man kan vara ledig från allt emellanåt utan att det gör något.

    Blir så arg.
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  6. 3
    Verkar vara det här också Hur kan man be någon att sluta sitt jobb (finns ju verkligen hur många som helst idag) med bra betalt, där man dessutom kan vara ledig en hel vecka på en gång. Och dessutom inte behöver ta på semestern.
    Vi skulle vilja ha stödfamij så att Steffen får komma bort ett tag och så att vi ibland kan ägna all tid åt tjejerna, som har varit försummade pga Steffens behov. Och ibland få bara vara själva.
    Vill ju att det ska bli bra för hela familjen. Förstår inte hur dom har tänkt.
    Kanske dom kan fixa ett jobb med bra betalt där min man kan vara ledig från allt emellanåt utan att det gör något.

    Blir så arg.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Så ni har inte fått någon stödfamilj ännu?
    Jag vet inte vad reglerna säger, men det är ju tråkigt att ni inte ska kunna få den hjälpen ni anser er behöva.
  8. 4
    Så ni har inte fått någon stödfamilj ännu?
    Jag vet inte vad reglerna säger, men det är ju tråkigt att ni inte ska kunna få den hjälpen ni anser er behöva.
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    Både ja och nej

    Vi fick en stödfamilj och var påväg att lämna vår son dit, då dom talade om att dom skulle ha en baby om 6 månader.
    Familjen hade då en dotter på 1½ år, en hund, hus som skulle byggas ut, maken som startade egen firma.

    Andra familjen sa till att dom inte kunde ha honom dagen innan han skulle dit första gången.

    Efter det att vi fick bytt handläggare så har det inte hänt ett skit.
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  10. 5
    Både ja och nej Vi fick en stödfamilj och var påväg att lämna vår son dit, då dom talade om att dom skulle ha en baby om 6 månader.
    Familjen hade då en dotter på 1½ år, en hund, hus som skulle byggas ut, maken som startade egen firma.

    Andra familjen sa till att dom inte kunde ha honom dagen innan han skulle dit första gången.

    Efter det att vi fick bytt handläggare så har det inte hänt ett skit.

Liknande trådar

  1. Jaha, nähä, jaha...
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 21:32
  2. Jaha nu har jag
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 00:12
  3. Jaha.
    By Lillblomma in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 15:25
  4. Jaha
    By E&S mamma in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:45
  5. Jaha?
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 21:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar