Mer förskoleklass!
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Mer förskoleklass!

    Ännu en fråga som jag kom på:

    Räknas förskoleklass som barnomsorg eller som skola? D v s hur betalar man? Kostar timmarna i förskoleklass likadant som om barnet varit på dagis i samma utsträckning eller betalar man bara för de timmar som man ev utnyttjar fritids?
  2. 1
    Mer förskoleklass! Ännu en fråga som jag kom på:

    Räknas förskoleklass som barnomsorg eller som skola? D v s hur betalar man? Kostar timmarna i förskoleklass likadant som om barnet varit på dagis i samma utsträckning eller betalar man bara för de timmar som man ev utnyttjar fritids?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Förskoleklassen tillhör skolan.

    Du betalar ingenting för de timmarna barnet är i förskoleklass, utan bara för ev fritidstimmar.

    Om ditt barn är i omsorg mellan 7-15 oh förskoleklassen är 8-12 ska du alltså på ett schema skriva 7-8 + 12-15 och därmed blir det 4h omsorg/dag som du ska betala för.

    Dock är det ju oftast maxtaxa, så taxan är densamma, men för reg av timmar har det betydelse.
  4. 2
    Förskoleklassen tillhör skolan.

    Du betalar ingenting för de timmarna barnet är i förskoleklass, utan bara för ev fritidstimmar.

    Om ditt barn är i omsorg mellan 7-15 oh förskoleklassen är 8-12 ska du alltså på ett schema skriva 7-8 + 12-15 och därmed blir det 4h omsorg/dag som du ska betala för.

    Dock är det ju oftast maxtaxa, så taxan är densamma, men för reg av timmar har det betydelse.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Förskoleklass är avgiftsfri och kostar ingenting. Däremot fritids. Det är nog olika vad avgiften är , Här har mán en avgift oberoende hur många timmar man nyttjar fritids.
  6. 3
    Förskoleklass är avgiftsfri och kostar ingenting. Däremot fritids. Det är nog olika vad avgiften är , Här har mán en avgift oberoende hur många timmar man nyttjar fritids.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    själva

    skoltiden är gratis, men fritids kostar. maxkostnaden för fritids är
    2% av bruttoinkomsten
  8. 4
    själva skoltiden är gratis, men fritids kostar. maxkostnaden för fritids är
    2% av bruttoinkomsten
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Föskoleklass är gratis och en del av skolan men med förskolepedagogik.

    Det skall inte vara en förskjutning av årskurs 1 nedåt i åldrarna
  10. 5
    Föskoleklass är gratis och en del av skolan men med förskolepedagogik.

    Det skall inte vara en förskjutning av årskurs 1 nedåt i åldrarna
  11. Medlem sedan
    Jun 2000
    #6

    Funderar vidare...

    Hos oss tillämpar de ju "samlad skoldag" vilket innebär att alla elever på hela skolan har schema från 08:10-14:15. Även föräldraledigas barn går så länge, 5 dagar i veckan (vår kommun har annars 15 timmar/vecka i det fallet)... Undrar just hur de gör med vad som då räknas som det vi ska betala för och det som är fritids.. Inte för att det spelar någon roll för hur många timmar hon ska vara där, vår dotter, för hon kommer inte att hämtas så där tidigt i vilket fall som helst, men... Jag bara tänker...
  12. 6
    Funderar vidare... Hos oss tillämpar de ju "samlad skoldag" vilket innebär att alla elever på hela skolan har schema från 08:10-14:15. Även föräldraledigas barn går så länge, 5 dagar i veckan (vår kommun har annars 15 timmar/vecka i det fallet)... Undrar just hur de gör med vad som då räknas som det vi ska betala för och det som är fritids.. Inte för att det spelar någon roll för hur många timmar hon ska vara där, vår dotter, för hon kommer inte att hämtas så där tidigt i vilket fall som helst, men... Jag bara tänker...
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Gissar att de antingen har utökad tid i 6års. 15 timmar i veckan är ju min tid. Kommuner får gärna erbjuda mer så länge de inte har regelrätt skola i förskoleklass. Det är det dock många som bryter mot.

    Alternativet skulle ju vara att alla "måste" betala för fritids även om de inte har behov eftersom det är ca 15 förskoleklass och ca 15 timmar fritids i de tider du anger.
  14. 7
    Gissar att de antingen har utökad tid i 6års. 15 timmar i veckan är ju min tid. Kommuner får gärna erbjuda mer så länge de inte har regelrätt skola i förskoleklass. Det är det dock många som bryter mot.

    Alternativet skulle ju vara att alla "måste" betala för fritids även om de inte har behov eftersom det är ca 15 förskoleklass och ca 15 timmar fritids i de tider du anger.
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8

    Är det så?

    Att det inte får vara skola i förskoleklassen? Jag upplever (men vet inte än, eftersom hon inte börjat) att det kommer att bli (och ÄR) ganska mycket skola över både de som är rena F-klasser nu, men kanske ännu mer i de klasser som är F-1r. Och här blir det bara mer och mer F-1r...

    Jag måste nog kolla upp det där med taxorna, för det blir ju konstigt om en del av oss ska betala för allt överstigande 15 timmar för att vi inte är föräldralediga och de som är föräldralediga bara betalar för 15 timmar (d v s det är gratis) trots att vi nyttjar samma tid, eller hur man ska säga... Jag får ringa imorgon.
  16. 8
    Är det så? Att det inte får vara skola i förskoleklassen? Jag upplever (men vet inte än, eftersom hon inte börjat) att det kommer att bli (och ÄR) ganska mycket skola över både de som är rena F-klasser nu, men kanske ännu mer i de klasser som är F-1r. Och här blir det bara mer och mer F-1r...

    Jag måste nog kolla upp det där med taxorna, för det blir ju konstigt om en del av oss ska betala för allt överstigande 15 timmar för att vi inte är föräldralediga och de som är föräldralediga bara betalar för 15 timmar (d v s det är gratis) trots att vi nyttjar samma tid, eller hur man ska säga... Jag får ringa imorgon.
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Förresten!

    Om det där med "inte skola i förskoleklass" - finns det någonstans jag kan läsa om det? Det är alltid bra att vara påläst om man ska ge sig in i en diskussion med någon vad det lider . Tack!
  18. 9
    Förresten! Om det där med "inte skola i förskoleklass" - finns det någonstans jag kan läsa om det? Det är alltid bra att vara påläst om man ska ge sig in i en diskussion med någon vad det lider . Tack!
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Vad jag vet finns inga bestämmelser om hur skollik förskoleklassen får eller inte får vara?
  20. 10
    Vad jag vet finns inga bestämmelser om hur skollik förskoleklassen får eller inte får vara?
  21. Mia.Fskl
    #11
    Hej! Föskoleklass är skola Skolbarnomsorg är Fridtids.

    P.s det finns en snackgrupp som heter Förskoleklass där kan du få mer hjälp kanske?? .D.S
  22. 11
    Hej! Föskoleklass är skola Skolbarnomsorg är Fridtids.

    P.s det finns en snackgrupp som heter Förskoleklass där kan du få mer hjälp kanske?? .D.S
  23. Mia.Fskl
    #12
    Oj det hamnade fel *Sorry*
  24. 12
    Oj det hamnade fel *Sorry*
  25. Medlem sedan
    Feb 1999
    #13
    Skolan närmast oss blev anmäld när skolverket gjorde revision eftersom de hade regelrätt läs och skrivträning osv. Följden blev djuprevision.

    Föskola är en egen skolform och ska inte vara skola var utsagan. De hade uppenbarligen inte förstått intentionen med förskoleklass.
  26. 13
    Skolan närmast oss blev anmäld när skolverket gjorde revision eftersom de hade regelrätt läs och skrivträning osv. Följden blev djuprevision.

    Föskola är en egen skolform och ska inte vara skola var utsagan. De hade uppenbarligen inte förstått intentionen med förskoleklass.
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14
    http://siris.skolverket.se/pls/porta...ISINGEN%20.PDF

    Men läser man protokollet står det bara "den pedagogiska verksamheten i förskoleklass" är i behov av fröbättringsinsatser. Men så som lärarna förklarat så var det pga av att hade mer skola än förskola förskoleklass.
  28. 14
    http://siris.skolverket.se/pls/porta...ISINGEN%20.PDF

    Men läser man protokollet står det bara "den pedagogiska verksamheten i förskoleklass" är i behov av fröbättringsinsatser. Men så som lärarna förklarat så var det pga av att hade mer skola än förskola förskoleklass.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Men förskola och förskoleklass är ju inte samma sak, skrev de så i sitt utlåtande?

    Förskoleklass ska enligt mig vara ett gränsland mellan förskola och skola. Hur mycket av vad som tiden ägnas åt beror ju helt på gruppens sammansättning och behov.
  30. 15
    Men förskola och förskoleklass är ju inte samma sak, skrev de så i sitt utlåtande?

    Förskoleklass ska enligt mig vara ett gränsland mellan förskola och skola. Hur mycket av vad som tiden ägnas åt beror ju helt på gruppens sammansättning och behov.
  31. Medlem sedan
    Jun 2000
    #16

    Åh, finns det?!

    Det har jag missat!

    TACK!
  32. 16
    Åh, finns det?! Det har jag missat!

    TACK!
  33. Medlem sedan
    Feb 1999
    #17
    Nä skrev fel de skrev att förskoleklass är en egenskolform och ska ha egen pedagogik (som du beskriver i gränsland skola, förskola)

    Den får inte innebäre ett 10:e skolår och man får inte börja med åk 1 pedagogik/undervisning i förskoleklass. Då bör föräldrarna istället välja att skriva in i 1:an
  34. 17
    Nä skrev fel de skrev att förskoleklass är en egenskolform och ska ha egen pedagogik (som du beskriver i gränsland skola, förskola)

    Den får inte innebäre ett 10:e skolår och man får inte börja med åk 1 pedagogik/undervisning i förskoleklass. Då bör föräldrarna istället välja att skriva in i 1:an
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    Ok, då är jag med! =) imt
  36. 18
    Ok, då är jag med! =) imt
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19

    jag också

    rusar genast dit

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  38. 19
    jag också rusar genast dit

Liknande trådar

  1. Är förskoleklass
    By KAJOärbäst in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 21:45
  2. Förskoleklass....
    By tottis in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 05:43
  3. förskoleklass
    By Maria med A.L.H in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 19:20
  4. Förskoleklass.
    By Nalliwer in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 16:31
  5. Ang Förskoleklass
    By ulrika gi in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 17:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar