Hyra?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Hyra?

    Om man vill hyra ut en bostadsrätt i andra hand hur mycket får man ta utöver själva hyran?
  2. 1
    Hyra? Om man vill hyra ut en bostadsrätt i andra hand hur mycket får man ta utöver själva hyran?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    ingenting sorry
  4. 2
    ingenting sorry
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Inget

    om du hyr ut den omöblerad. Du får inte ta för ränta och amorteringar på ett eventuellt lån. Men om du lämnar möbler så kan du ta för dem.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Inget om du hyr ut den omöblerad. Du får inte ta för ränta och amorteringar på ett eventuellt lån. Men om du lämnar möbler så kan du ta för dem.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Om du hyr ut den möblerad så kan du ta lite extra, men jag tror inte ens det är 10%.
  8. 4
    Om du hyr ut den möblerad så kan du ta lite extra, men jag tror inte ens det är 10%.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Du får ta ut brukshyran

    om jag minns detta rätt...
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Du får ta ut brukshyran om jag minns detta rätt...
  11. Medlem sedan
    Mar 2005
    #6
    Det var det jag anade men har inte kollat upp, för jag har nämligen i mindre än 4 år betalat dubbel hyra.
  12. 6
    Det var det jag anade men har inte kollat upp, för jag har nämligen i mindre än 4 år betalat dubbel hyra.
  13. Nape
    #7
    Är du med i hyresgästföreningen? Annars är det läge att gå med- då får du vänta tre månader (tror jag, kan vara någon månad längre) på att få hjälp av dem. Du har rätt att få tillbaka allt du betalat för mycket, plus ränta. Det blir ok semesterpengar!
  14. 7
    Är du med i hyresgästföreningen? Annars är det läge att gå med- då får du vänta tre månader (tror jag, kan vara någon månad längre) på att få hjälp av dem. Du har rätt att få tillbaka allt du betalat för mycket, plus ränta. Det blir ok semesterpengar!
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8
    Om man inte är det då? Finns det nåt man kan göra?
  16. 8
    Om man inte är det då? Finns det nåt man kan göra?
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    gå med.
  18. 9
    gå med.
  19. Nape
    #10
    Ja, du kan ju kontakta advokat, men alltså..gå med i Hyresgästföreningen! Det är det enklaste ju. Kostar 70:- i månaden och tre månader går snabbt.
  20. 10
    Ja, du kan ju kontakta advokat, men alltså..gå med i Hyresgästföreningen! Det är det enklaste ju. Kostar 70:- i månaden och tre månader går snabbt.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11
    Lite riktlinjer...

    "Enligt praxis brukar förstahandshyresgästen kunna lägga på upp till tio procent på sin hyra om lägenheten hyrs ut möblerad. Men det beror på hur många och vad för slags inventarier det handlar om.

    Är andrahandshyran oskäligt hög kan andrahandshyresgästen kräva tillbaka överhyran retroaktivt upp till två år genom att vända sig till hyresnämnden. Förutsättningen är att ansökan om återbetalning har kommit in till hyresnämnden senast tre månader efter flyttning. "

    Men om den som hyr ut rätt att lägga hyran i samma nivå som likvärdig lgh i allmännyttan i närområdet!
    Det sistnämnda är faktiskt en skitsits att hamna i!Minns fortfarande förhandlingarna i Hyresrätten...
  22. 11
    Lite riktlinjer...

    "Enligt praxis brukar förstahandshyresgästen kunna lägga på upp till tio procent på sin hyra om lägenheten hyrs ut möblerad. Men det beror på hur många och vad för slags inventarier det handlar om.

    Är andrahandshyran oskäligt hög kan andrahandshyresgästen kräva tillbaka överhyran retroaktivt upp till två år genom att vända sig till hyresnämnden. Förutsättningen är att ansökan om återbetalning har kommit in till hyresnämnden senast tre månader efter flyttning. "

    Men om den som hyr ut rätt att lägga hyran i samma nivå som likvärdig lgh i allmännyttan i närområdet!
    Det sistnämnda är faktiskt en skitsits att hamna i!Minns fortfarande förhandlingarna i Hyresrätten...
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12
    Men den som hyr ut...... ska det vara!!!
  24. 12
    Men den som hyr ut...... ska det vara!!!

Liknande trådar

  1. Hyra ut ett hus
    By Nynna12 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:52
  2. Hyra ut rum
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 13:57
  3. Var hyra bil.......
    By nikki73 in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 20:07
  4. Hyra?
    By kladdmaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:43
  5. hyra MC
    By kim17 in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 13:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar