Leka med kompisar?
_02/03 Vinterbarn
  1. Villrådig
    #1

    Leka med kompisar?

    Hur ofta leker era fyraåringar med andra barn?

    Vi bor litet avlägset så det är ganska mycket upp till mig att fixa med lekkompisar. Jag vet inte riktigt vad som är tillräckligt. Min tjej frågar ofta efter kompisar, men är också nöjd (tjatar inte) med att vara hemma och leka med sin två år yngre syster.

    De går på dagis 15 timmar i veckan och så brukar vi träffa andra barnfamiljer/alternativt att det kommer hit barn ca två eftermiddagar i veckan. En dag i veckan träffar vi släkt (inga barn) och en-två gånger i veckan gör vi utflykter med bara familjen (simhallen, skogen, fik, museum etc).

    Existerar sådana där områden i Stockholm där barnen leker "på gården" mellan dagis och middag? Eller jobbar alla så mkt numer att endast föräldralediga är hemma?
  2. 1
    Leka med kompisar? Hur ofta leker era fyraåringar med andra barn?

    Vi bor litet avlägset så det är ganska mycket upp till mig att fixa med lekkompisar. Jag vet inte riktigt vad som är tillräckligt. Min tjej frågar ofta efter kompisar, men är också nöjd (tjatar inte) med att vara hemma och leka med sin två år yngre syster.

    De går på dagis 15 timmar i veckan och så brukar vi träffa andra barnfamiljer/alternativt att det kommer hit barn ca två eftermiddagar i veckan. En dag i veckan träffar vi släkt (inga barn) och en-två gånger i veckan gör vi utflykter med bara familjen (simhallen, skogen, fik, museum etc).

    Existerar sådana där områden i Stockholm där barnen leker "på gården" mellan dagis och middag? Eller jobbar alla så mkt numer att endast föräldralediga är hemma?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Än så länge leker inte Samuel med andra. Vi har inte bjudit hem någon och han har inte blivit hembjuden ännu. Detta för att han inte har efterfrågat det. Men nu kommer han bjuda hem kompisar på födelsedagskalas och jag hoppas och tror att det kommer bli mer lek efter detta.
  4. 2
    Än så länge leker inte Samuel med andra. Vi har inte bjudit hem någon och han har inte blivit hembjuden ännu. Detta för att han inte har efterfrågat det. Men nu kommer han bjuda hem kompisar på födelsedagskalas och jag hoppas och tror att det kommer bli mer lek efter detta.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Vi har bott mitt i en storstad fram till nu, och Samuel har inte varit hemma hos eller haft kompisar hemma. Han har gått på dagis, en svensk lekgrupp, och lekt med lillasyster och det verkar ha varit alldeles tillräckligt.

    Nu har vi precis flyttat till ett radhusområde, och enligt grannarna brukar det tydligen lekas en hel del på området ,så vi får väl se om det blir ändring nu.
  6. 3
    Vi har bott mitt i en storstad fram till nu, och Samuel har inte varit hemma hos eller haft kompisar hemma. Han har gått på dagis, en svensk lekgrupp, och lekt med lillasyster och det verkar ha varit alldeles tillräckligt.

    Nu har vi precis flyttat till ett radhusområde, och enligt grannarna brukar det tydligen lekas en hel del på området ,så vi får väl se om det blir ändring nu.
  7. Poppilina
    #4
    Inte här heller!
    Min 4-åring (och hans 2 år yngre bror) går på dagis måndag-fredag 7:30 till 15:00. Detta räcker för dem än så länge. De är ganaks trötta på eftermiddagen, och leker själva på sitt rum eller är vi ute. Mysigt!
    Vi har många kompisar som oxå har barn, men ingen är lika gammal som vår äldste (vi fick barn först i kompisgänget). Han frågar inte efter extra lekkamrater heller. Det kommer med tiden!
    Vi bor oxå på landet, och det ligger, precis som du säger, mycket på föräldrarna med att fixa kompisar. Köra hit & dit. Men det ställer man ju upp på! Men först när barnet ber om det, tycker jag, annars kan det kännas påtvingat.
  8. 4
    Inte här heller!
    Min 4-åring (och hans 2 år yngre bror) går på dagis måndag-fredag 7:30 till 15:00. Detta räcker för dem än så länge. De är ganaks trötta på eftermiddagen, och leker själva på sitt rum eller är vi ute. Mysigt!
    Vi har många kompisar som oxå har barn, men ingen är lika gammal som vår äldste (vi fick barn först i kompisgänget). Han frågar inte efter extra lekkamrater heller. Det kommer med tiden!
    Vi bor oxå på landet, och det ligger, precis som du säger, mycket på föräldrarna med att fixa kompisar. Köra hit & dit. Men det ställer man ju upp på! Men först när barnet ber om det, tycker jag, annars kan det kännas påtvingat.
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5

    Har precis börjat.

    Vi flyttade för en månad sen till ett villaområde, med en dagiskompis till Vilma snett mittimot, så nu springer de mellan husen o plingar på!
    Grannen är ett år äldre och de leker jättebra (kanontrevliga föräldrar också!!) Tidigare bodde vi ute på landet och då var det så mycket planerande, vi åkte liksom inte 2mil efter middagen, men nu hinner ju de leka en stund på kvällen!
    Vilma tycker det är jättekul, och vi med!

    MVH
    ~~Linda med Vilma feb -03 och Edvin aug -06~~
  10. 5
    Har precis börjat. Vi flyttade för en månad sen till ett villaområde, med en dagiskompis till Vilma snett mittimot, så nu springer de mellan husen o plingar på!
    Grannen är ett år äldre och de leker jättebra (kanontrevliga föräldrar också!!) Tidigare bodde vi ute på landet och då var det så mycket planerande, vi åkte liksom inte 2mil efter middagen, men nu hinner ju de leka en stund på kvällen!
    Vilma tycker det är jättekul, och vi med!

    MVH
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Matilda leker

    ofta med barnen i området. Mest hemma hos någon nu på vintern. Vi bor i ett radhusområde som är väldigt lugnt (i en förort til Stockholm). Dagis ligger 100m härifrån och en hel del av barnen som går där bor i området. En av hennes bästa kompisar går på samma avdelning och bor två längor bort. Hon går inte dit och plingar på utan att ha ringt först men om vi ringer och jag bestämmer med henne mamma att det är ok att de leker så får hon gå hem till I själv. Då vet jag ju att om hon inte kommit fra, så ringer I:s mamma. Matilda leker med kompisar minst två dagar/vecka efter dagis. Sen blir det oftast nån gång på helgen också. Annars så upptas ju tiden av gymnastiken och vi försöker hinna med skridskor eller skidåkning också.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  12. 6
    Matilda leker ofta med barnen i området. Mest hemma hos någon nu på vintern. Vi bor i ett radhusområde som är väldigt lugnt (i en förort til Stockholm). Dagis ligger 100m härifrån och en hel del av barnen som går där bor i området. En av hennes bästa kompisar går på samma avdelning och bor två längor bort. Hon går inte dit och plingar på utan att ha ringt först men om vi ringer och jag bestämmer med henne mamma att det är ok att de leker så får hon gå hem till I själv. Då vet jag ju att om hon inte kommit fra, så ringer I:s mamma. Matilda leker med kompisar minst två dagar/vecka efter dagis. Sen blir det oftast nån gång på helgen också. Annars så upptas ju tiden av gymnastiken och vi försöker hinna med skridskor eller skidåkning också.
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Det händer ibland att han leker med sin bästa kompis från dagis, här eller hemma hos henne. Då ringer vi innan, för de bor en bit bort.
    Han har varit hemma hos en annan kompis en gång efter dagis också.

    Just här på gården bor det mest barn i skolåldern, så spontanlekar blir det ju inga, men jag gissar att de planerade lekarna med dagiskompisar kommer komma oftare ju äldre han blir.
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  14. 7
    Det händer ibland att han leker med sin bästa kompis från dagis, här eller hemma hos henne. Då ringer vi innan, för de bor en bit bort.
    Han har varit hemma hos en annan kompis en gång efter dagis också.

    Just här på gården bor det mest barn i skolåldern, så spontanlekar blir det ju inga, men jag gissar att de planerade lekarna med dagiskompisar kommer komma oftare ju äldre han blir.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Varierar

    När vi hade kompisar på samma dagis som var föräldralediga samtidigt som oss (i våras) träffades vi 2-3 gånger i veckan. Nu när Emma varit 15-timmars barn och hämtas så tidigt (14.00) har vi inte haft med oss kompisar hem särskilt ofta. Vi bor dessutom en bit från dagis och hämtar ofta med bil och även om vi har en extra bilkudde och bara kör genom "byn" vill jag inte alltför ofta ta hem andras barn. Vi har i stället försökt gå till öppna förskolan ibland samt träffat kusinen som är betydligt yngre (snart 2).
    Tyvärr känner vi nästan inga barn precis runtom där vi bor, kanske för att vi går på dagis en bit bort? Men nu ska Emma snart byta till ett närmare dagis och kanske kan vi hitta kompisar där som bor närmare och det blir lättare att träffas mellan dagis och Bolibompa? Särskilt när det blir ljusare och varmare så blir det ju lättare.
    Stolt mamma till Emma 030129 och Saga 051105
  16. 8
    Varierar När vi hade kompisar på samma dagis som var föräldralediga samtidigt som oss (i våras) träffades vi 2-3 gånger i veckan. Nu när Emma varit 15-timmars barn och hämtas så tidigt (14.00) har vi inte haft med oss kompisar hem särskilt ofta. Vi bor dessutom en bit från dagis och hämtar ofta med bil och även om vi har en extra bilkudde och bara kör genom "byn" vill jag inte alltför ofta ta hem andras barn. Vi har i stället försökt gå till öppna förskolan ibland samt träffat kusinen som är betydligt yngre (snart 2).
    Tyvärr känner vi nästan inga barn precis runtom där vi bor, kanske för att vi går på dagis en bit bort? Men nu ska Emma snart byta till ett närmare dagis och kanske kan vi hitta kompisar där som bor närmare och det blir lättare att träffas mellan dagis och Bolibompa? Särskilt när det blir ljusare och varmare så blir det ju lättare.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    3ggr i veckan, ungefär, förutom att hon går i skolan halv 9 till 3 varje dag. Hon är antingen hemma hos kompisar eller så har vi kompisar över 2-3 ggr per vecka i snitt. Plus att storasyster och lillebror ju är hemma, att leka med.
  18. 9
    3ggr i veckan, ungefär, förutom att hon går i skolan halv 9 till 3 varje dag. Hon är antingen hemma hos kompisar eller så har vi kompisar över 2-3 ggr per vecka i snitt. Plus att storasyster och lillebror ju är hemma, att leka med.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Oj, vad aktiva ni är! Att ni hinner!
    Min fyraåring går på dagis 5 dagar/vecka 6.30-15.30 eller 8.30-16.30 (ungefär). På vardagkvällar har vi bara en aktivetet inplanerad, nämligen barngympa på måndagar. Vi har försökt träffa några jämnåriga kompisar, men det är svårt att få ihop båda familjernas tider. Än så länge duger det utmärkt att bara vara hemma, hon är ju så mycket på dagis att det kan vara skönt att bara vara hemma i lugn och ro.
  20. 10
    Oj, vad aktiva ni är! Att ni hinner!
    Min fyraåring går på dagis 5 dagar/vecka 6.30-15.30 eller 8.30-16.30 (ungefär). På vardagkvällar har vi bara en aktivetet inplanerad, nämligen barngympa på måndagar. Vi har försökt träffa några jämnåriga kompisar, men det är svårt att få ihop båda familjernas tider. Än så länge duger det utmärkt att bara vara hemma, hon är ju så mycket på dagis att det kan vara skönt att bara vara hemma i lugn och ro.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Björn

    leker med en äldre tjej (7 år) ca 2-3 gånger i veckan (hemma, hos henne eller ute) och dessutom med storasyster och hennes kompisar (mellan 5 och 9 år) så gott som varje dag. Han har en dagiskompis (4 år) som bor ett par uppgångar bort också, men de leker inte så bra hemma som på dagis och eftersom han har lekkompisar ändå så blir det inte av så ofta. Björn går oftast på dagis 3 timmar om dagen, någon gång i veckan blir det heldag. Vi bor i ett jättebra område i Göteborg där barnen springer mellan varann på eftermiddagarna. Fördelen med "förortsghettot" är ofta att folk inte jobbar så mycket utan har tid för varandra! Till sommaren kommer Björn att vara ute själv på gården med kompisarna.
  22. 11
    Björn leker med en äldre tjej (7 år) ca 2-3 gånger i veckan (hemma, hos henne eller ute) och dessutom med storasyster och hennes kompisar (mellan 5 och 9 år) så gott som varje dag. Han har en dagiskompis (4 år) som bor ett par uppgångar bort också, men de leker inte så bra hemma som på dagis och eftersom han har lekkompisar ändå så blir det inte av så ofta. Björn går oftast på dagis 3 timmar om dagen, någon gång i veckan blir det heldag. Vi bor i ett jättebra område i Göteborg där barnen springer mellan varann på eftermiddagarna. Fördelen med "förortsghettot" är ofta att folk inte jobbar så mycket utan har tid för varandra! Till sommaren kommer Björn att vara ute själv på gården med kompisarna.

Liknande trådar

  1. Leka med kompisar?
    By Lillys in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 10:58
  2. Leka med kompisar?
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 08:56
  3. Leka hemma med kompisar
    By anonymt namn in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 17:03
  4. Leka med kompisar? Hur ofta?
    By Max mamma11 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 09:19
  5. Leka med kompisar?
    By Marie m Hanna o Lina in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 21:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar