Jag tänker på val.
Ordet är fritt
  1. sajilijeli
    #1

    Jag tänker på val.

    Aktiva val man gör med sina liv. Man hamnar ju inte bara i den ena eländiga situationen efter den andra liksom...

    1. Anser ni (om ni tycker ni haft/har det svårt) att ni haft en aktiv del i hur det blivit?
    2. Hade det blivit annorlunda om ni gjort bättre val/avvaktat/varit förnuftigare?
  2. 1
    Jag tänker på val. Aktiva val man gör med sina liv. Man hamnar ju inte bara i den ena eländiga situationen efter den andra liksom...

    1. Anser ni (om ni tycker ni haft/har det svårt) att ni haft en aktiv del i hur det blivit?
    2. Hade det blivit annorlunda om ni gjort bättre val/avvaktat/varit förnuftigare?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    1. Anser ni (om ni tycker ni haft/har det svårt) att ni haft en aktiv del i hur det blivit? Jag har en sorg som är obearbetad som jag inte kan påverka! grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrr
    2. Hade det blivit annorlunda om ni gjort bättre val/avvaktat/varit förnuftigare? Jag tror jag hade haft det annorlunda ommjag vlt annorlunda, men hur vet man ju inte.
  4. 2
    1. Anser ni (om ni tycker ni haft/har det svårt) att ni haft en aktiv del i hur det blivit? Jag har en sorg som är obearbetad som jag inte kan påverka! grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrr
    2. Hade det blivit annorlunda om ni gjort bättre val/avvaktat/varit förnuftigare? Jag tror jag hade haft det annorlunda ommjag vlt annorlunda, men hur vet man ju inte.
  5. Terese A
    #3
    Det är ju väldigt OLIKA
    Många saker kan man påverka , somliga inte.

    Vad som definerar en människa är förmågan att TA ett nederlag/olycka
  6. 3
    Det är ju väldigt OLIKA
    Många saker kan man påverka , somliga inte.

    Vad som definerar en människa är förmågan att TA ett nederlag/olycka
  7. sajilijeli
    #4
    Varför kan du inte påverka/bearbeta den?
  8. 4
    Varför kan du inte påverka/bearbeta den?
  9. sajilijeli
    #5
    Jag tror också så... Jag kan bli väldigt liten, beömkansvärd, martyraktig och ynklig bitvis. Men när det verkligen gäller...då!
  10. 5
    Jag tror också så... Jag kan bli väldigt liten, beömkansvärd, martyraktig och ynklig bitvis. Men när det verkligen gäller...då!
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag kan bara bestämma mig för att jag inte kan göra något åt att jag aldrig kommer få reda på sanningen, så jag får väl nöja mig med det...
  12. 6
    Jag kan bara bestämma mig för att jag inte kan göra något åt att jag aldrig kommer få reda på sanningen, så jag får väl nöja mig med det...
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    I viss mån, ja

    Jag kunde förstås ha undvikit att gifta mig med mina killars mor. Det var litet svårt att skåda in i framtiden bara. Så visst var det ett val, men den information jag har nu hade jag inte då.
    Killarnas handikapp har jag förstås inte kunnat påverka. Där finns inget val.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    I viss mån, ja Jag kunde förstås ha undvikit att gifta mig med mina killars mor. Det var litet svårt att skåda in i framtiden bara. Så visst var det ett val, men den information jag har nu hade jag inte då.
    Killarnas handikapp har jag förstås inte kunnat påverka. Där finns inget val.
  15. Terese A
    #8
    Min livsfilosofi är ändå
    När allt är skit , längst ner i botten, finns bara en väg - UPP.(eller blunda)
    Men å andra sidan så har jag aldrig varit med om ngn riktigt tragi.
  16. 8
    Min livsfilosofi är ändå
    När allt är skit , längst ner i botten, finns bara en väg - UPP.(eller blunda)
    Men å andra sidan så har jag aldrig varit med om ngn riktigt tragi.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    1. Nja, inte aktiv del. Jag gjorde det bästa jag kunde vid det tillfället.
    2. Ja, det hade det, men eftersom jag inte visste det då, så hjälper det ju inte.
  18. 9
    1. Nja, inte aktiv del. Jag gjorde det bästa jag kunde vid det tillfället.
    2. Ja, det hade det, men eftersom jag inte visste det då, så hjälper det ju inte.
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10
    Det är svårt det där med val man gjort tidigare i livet och jag tänker faktiskt rätt ofta på det.
    Man gör ju det som man tror är rätt just då, att det sedan visar sig ha varit fel val är ju inget man kan göra något åt (för det mesta) och därför lönar det sig inte att känna ångest eller ångra de val man gjort.
    Dessutom finns det alltid minst en positiv sida med allting, även med mindre bra val, det gäller bara att se det och kunna glädjas över det man har och inte sörja det man kunde haft.
  20. 10
    Det är svårt det där med val man gjort tidigare i livet och jag tänker faktiskt rätt ofta på det.
    Man gör ju det som man tror är rätt just då, att det sedan visar sig ha varit fel val är ju inget man kan göra något åt (för det mesta) och därför lönar det sig inte att känna ångest eller ångra de val man gjort.
    Dessutom finns det alltid minst en positiv sida med allting, även med mindre bra val, det gäller bara att se det och kunna glädjas över det man har och inte sörja det man kunde haft.
  21. sajilijeli
    #11
    Nej...Vissa saker KAN man ju inte påverka, det stora i en människa är hur hon/han hanterar svårigheter och hinder. Somliga kan tyckas mer drabbade än andra, kan jag bara tycka, men enligt en vis filosof tilldelas inte varje människa, som förväntas leva vidare och göra skillnad, inte mer bekymmer än vad som är nyttigt för henne.
  22. 11
    Nej...Vissa saker KAN man ju inte påverka, det stora i en människa är hur hon/han hanterar svårigheter och hinder. Somliga kan tyckas mer drabbade än andra, kan jag bara tycka, men enligt en vis filosof tilldelas inte varje människa, som förväntas leva vidare och göra skillnad, inte mer bekymmer än vad som är nyttigt för henne.
  23. mandelblomma
    #12
    val o val, jag gjorde vad jag var tvungen till; att överleva o se till att mina barn skulle må bra.

    Jag pluggade, behöll huest- då jag ansåg det bra för mina barn att bo där.
    För att kunna göra det gjorde jag då en massa olagliga val, som städhjälp o svart barnflicka, läxhjäpl mm

    Utan dem...hmm jag hade nog haft det svårt på arbetsmarkanden o med min ekonomi i dag.
  24. 12
    val o val, jag gjorde vad jag var tvungen till; att överleva o se till att mina barn skulle må bra.

    Jag pluggade, behöll huest- då jag ansåg det bra för mina barn att bo där.
    För att kunna göra det gjorde jag då en massa olagliga val, som städhjälp o svart barnflicka, läxhjäpl mm

    Utan dem...hmm jag hade nog haft det svårt på arbetsmarkanden o med min ekonomi i dag.
  25. Terese A
    #13
    Fast fördelningen är väldigt konstig , då prövas de flesta i tex. Afrika....
  26. 13
    Fast fördelningen är väldigt konstig , då prövas de flesta i tex. Afrika....
  27. Gretah
    #14
    1. Mycket av det jag går och drar med, som gör att jag mår psykiskt dåligt är i grunden nåt jag inte haft ett val att välja bort. Som vuxen önskar jag att jag kunnat styra mitt liv på ett annat sätt så att jag kunnat förutspå negativa händelser. =)

    2. OM jag hade haft ett uns av självförtroende så hade mitt liv sett helt annorlunda ut.
  28. 14
    1. Mycket av det jag går och drar med, som gör att jag mår psykiskt dåligt är i grunden nåt jag inte haft ett val att välja bort. Som vuxen önskar jag att jag kunnat styra mitt liv på ett annat sätt så att jag kunnat förutspå negativa händelser. =)

    2. OM jag hade haft ett uns av självförtroende så hade mitt liv sett helt annorlunda ut.
  29. magnolia
    #15
    Nu har jag inte hamnat i något elände alls, än så länge, men jag svarar ändå.
    1. Jag har nog styrt mitt liv lite väl slappt. Det har ordnat sig bra ändå, men jag tycker att jag kunde ha snäppt in läget bra mycket mer. Jag har litat för mycket på att allt ska gå bra, och lyckligtvis har det gjort det, men det är inte tack vare hårt arbete, tyvärr.
    2. Ja, jag hade kunnat vara mycket förnuftigare, men det är bara en teoretisk styrka jag har. Jag är aldrig förnuftig i praktiken.
  30. 15
    Nu har jag inte hamnat i något elände alls, än så länge, men jag svarar ändå.
    1. Jag har nog styrt mitt liv lite väl slappt. Det har ordnat sig bra ändå, men jag tycker att jag kunde ha snäppt in läget bra mycket mer. Jag har litat för mycket på att allt ska gå bra, och lyckligtvis har det gjort det, men det är inte tack vare hårt arbete, tyvärr.
    2. Ja, jag hade kunnat vara mycket förnuftigare, men det är bara en teoretisk styrka jag har. Jag är aldrig förnuftig i praktiken.
  31. sajilijeli
    #16
    Precis. Man gör vad man måste. Alla gör ju det, men va fan, ibland kan man tycka att elände kunde vara lite mer rättvist fördelat. Så egoistiskt kan jag tänka ibland.
  32. 16
    Precis. Man gör vad man måste. Alla gör ju det, men va fan, ibland kan man tycka att elände kunde vara lite mer rättvist fördelat. Så egoistiskt kan jag tänka ibland.
  33. sajilijeli
    #17
    Precis, man kan ju inte göra rätt val för tjugo år sen... Man kan bara försöka rätta till de felaktiga val man gjort och undvika trampa snett fler gånger med hjälp av den erfarenhet man har idag.
  34. 17
    Precis, man kan ju inte göra rätt val för tjugo år sen... Man kan bara försöka rätta till de felaktiga val man gjort och undvika trampa snett fler gånger med hjälp av den erfarenhet man har idag.
  35. Marmelad
    #18
    Jag svarar ja på båda frågorna *S*.
  36. 18
    Jag svarar ja på båda frågorna *S*.
  37. mandelblomma
    #19
    jupp a man´s got a do what a man´s got to do...
  38. 19
    jupp a man´s got a do what a man´s got to do...
  39. sajilijeli
    #20
    Jag fick ofta höra när jag var i eländesfasen att hade jag bara gort annorluna aktiva val så hade jag inte hamnat där... Jag vet inte det jag.

    Självförtroende? *skickar*
  40. 20
    Jag fick ofta höra när jag var i eländesfasen att hade jag bara gort annorluna aktiva val så hade jag inte hamnat där... Jag vet inte det jag.

    Självförtroende? *skickar*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur tänker ni eller tänker....
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 19:32
  2. Vad tänker i när ni tänker på våren?
    By gwendolyn in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 21:19
  3. Hur tänker han
    By Ledsen in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 13:30
  4. Tänker på dig Åsa!
    By ULRICAK in forum _0605 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 09:56
  5. Hur tänker ni ang sd?
    By MariaX m T o G in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar