Katolsk fasta
Föräldraskap - kristen
  1. ny här
    #1

    Katolsk fasta

    Någon här som fastar katolskt? Jag har inte gjort det förrut men tänkte börja i år iom att jag äntligen börjat bli mer aktiv i församlingen och går minst varannan vecka i kyrkan. Kunde va kul att fasta ihop med någon annan.
  2. 1
    Katolsk fasta Någon här som fastar katolskt? Jag har inte gjort det förrut men tänkte börja i år iom att jag äntligen börjat bli mer aktiv i församlingen och går minst varannan vecka i kyrkan. Kunde va kul att fasta ihop med någon annan.
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    vad innebär det att fasta katolskt??? Berätta mera!
  4. 2
    vad innebär det att fasta katolskt??? Berätta mera!
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Fasta är ju att bara äta ett lagat mål mat, abstinens är att avstå kött. Askonsdag och långfredag är ju både - och. Jag är katolik och det finns fler här också. Själv försöker jag vara så duktig jag kan från Askonsdag till Påskdagen....
  6. 3
    Fasta är ju att bara äta ett lagat mål mat, abstinens är att avstå kött. Askonsdag och långfredag är ju både - och. Jag är katolik och det finns fler här också. Själv försöker jag vara så duktig jag kan från Askonsdag till Påskdagen....
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Glömde ju en sak...
    Askonsdag och långfredag är de dagar som man absolut måste/bör fasta och avstå kött.
    Själva fastan mellan askonsdag - påsk handlar mycket om botgöring, varav fasta är en sak man kan göra.
  8. 4
    Glömde ju en sak...
    Askonsdag och långfredag är de dagar som man absolut måste/bör fasta och avstå kött.
    Själva fastan mellan askonsdag - påsk handlar mycket om botgöring, varav fasta är en sak man kan göra.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Vad menar du med "abstinens är att avstå kött"
    DET är väl inte betydelsen av abstinens? Men du kanske inte menar så, men jag fattar inte vad du menar,,,förklara gärna mer.
  10. 5
    Vad menar du med "abstinens är att avstå kött"
    DET är väl inte betydelsen av abstinens? Men du kanske inte menar så, men jag fattar inte vad du menar,,,förklara gärna mer.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Fasta för mig är att avstå från att äta helt dock ej utan vätska och istället läsa bibeln och söka gud och hans vilja för olika saker, situationer o dyl.
  12. 6
    Fasta för mig är att avstå från att äta helt dock ej utan vätska och istället läsa bibeln och söka gud och hans vilja för olika saker, situationer o dyl.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Lägger mig i
    Abstinens kan översttas med avhållsamhet. Jag förstår din undran, eftersom det i allmänt svenskt språkbruk vanligtvis används i samband med alkohol och droger (och ofta sägs det slarvigt "jag får abstinens!" då man menar abstinensbesvär). Men i katolsk terminologi har abstinens betydelsen, precis som kanijo skriver, avhållsamhet från kött. (och fastedag = en dag man äter återhållsamt och endast ett lagat mål)
    Tilläggas kan att katoliker under hela fastetiden brukar välja att avstå från något, det kan vara viss mat eller dryck men även sådant som TV-tittande eller andra nöjen.
  14. 7
    Lägger mig i
    Abstinens kan översttas med avhållsamhet. Jag förstår din undran, eftersom det i allmänt svenskt språkbruk vanligtvis används i samband med alkohol och droger (och ofta sägs det slarvigt "jag får abstinens!" då man menar abstinensbesvär). Men i katolsk terminologi har abstinens betydelsen, precis som kanijo skriver, avhållsamhet från kött. (och fastedag = en dag man äter återhållsamt och endast ett lagat mål)
    Tilläggas kan att katoliker under hela fastetiden brukar välja att avstå från något, det kan vara viss mat eller dryck men även sådant som TV-tittande eller andra nöjen.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Hej och välkommen hit! Jag kommer att iaktta fastan.
  16. 8
    Hej och välkommen hit! Jag kommer att iaktta fastan.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Aha ja då förstår jag. Ja jag tänkte ju på den svenska termen att man får sug efter något man har avstått ifrån ett tag,,,kan ju vara cigaretter, droger, socker, internetanvändande,,,ja kan ju vara det mesta
    Tack för din förklaring
  18. 9
    Aha ja då förstår jag. Ja jag tänkte ju på den svenska termen att man får sug efter något man har avstått ifrån ett tag,,,kan ju vara cigaretter, droger, socker, internetanvändande,,,ja kan ju vara det mesta
    Tack för din förklaring

Liknande trådar

  1. Katolsk begravning?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 22:18
  2. Bok av katolsk psykolog -föräldraskap
    By ElsaB in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 09:16
  3. Katolsk psykolog om föräldraskap mm.
    By ElsaB in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 22:05
  4. Katolsk kyrka.. Inte är väl detta
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 16:49
  5. LO mot katolsk/ortodoxa kyrkan
    By H med E in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar