Sova dagtid?
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Sova dagtid?

    Hur sover era små på dagen?
    Lina har alltid sovit två längre pass. ett vid lämning av brorsan på dagis, kring 9.00 och då ca. 1-2 timmar. Sen ett till vid hämtning 14.00 och även då kring 1,5 timmar. Det har varit lagom för henne och hon har varit trött för läggning vid 19.30.

    Men, helt plötsligt sover hon bara 30-40 minuter på morgonen, vilket gör att hon är trött igen redan vid halv 1. Hon vaknar då kring 14 och orkar inte vara vaken till läggning. Två dagar irad har hon helt plötsligt blivit tokledsen strax efter 18 och sen slocknat efter en massa bärande. Har fått sova 20 minuter och sen somnat kring 20.30 för natten.

    Känns stökigt med bärandet och skrikandet mitt i stök efter middag, vara med storkillen osv.
    Har någonn nåt tips eller råd? Hur sover era barn dag/kväll?

    Tar tacksamt emot alla råd.
    Malin med Lina 060531 och Gustav 030603
  2. 1
    Sova dagtid? Hur sover era små på dagen?
    Lina har alltid sovit två längre pass. ett vid lämning av brorsan på dagis, kring 9.00 och då ca. 1-2 timmar. Sen ett till vid hämtning 14.00 och även då kring 1,5 timmar. Det har varit lagom för henne och hon har varit trött för läggning vid 19.30.

    Men, helt plötsligt sover hon bara 30-40 minuter på morgonen, vilket gör att hon är trött igen redan vid halv 1. Hon vaknar då kring 14 och orkar inte vara vaken till läggning. Två dagar irad har hon helt plötsligt blivit tokledsen strax efter 18 och sen slocknat efter en massa bärande. Har fått sova 20 minuter och sen somnat kring 20.30 för natten.

    Känns stökigt med bärandet och skrikandet mitt i stök efter middag, vara med storkillen osv.
    Har någonn nåt tips eller råd? Hur sover era barn dag/kväll?

    Tar tacksamt emot alla råd.
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Ollie sover bara en gång om dan sen ett par veckor tillbax. Han hamnade i nåt mellanstadie mellan sova 1 till 2 gånger om dan så då började jag hålla han vaken till efter lunch & sen sov han i 1.5-3 tim (oftast 2) & sen somnade han vid 19 på kvällarna. Han vaknar 7-730 på mornarna sover 1130-1330. Försöker få in dagistiderna av mat & sova då han sedan födelsen varit en rutinkille . Lycka till!!!
  4. 2
    Ollie sover bara en gång om dan sen ett par veckor tillbax. Han hamnade i nåt mellanstadie mellan sova 1 till 2 gånger om dan så då började jag hålla han vaken till efter lunch & sen sov han i 1.5-3 tim (oftast 2) & sen somnade han vid 19 på kvällarna. Han vaknar 7-730 på mornarna sover 1130-1330. Försöker få in dagistiderna av mat & sova då han sedan födelsen varit en rutinkille . Lycka till!!!
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Pontus sover 11-13:30

    Pontus har gått ner på att bara sova ett pass om dagen (för det mesta) Jag lägger honom runt 11 och så sover han mellan 2 - 3.5 timme. Ska syrran hämtas får han sova max 2.5 annars hinner jag inte i tid. Det har hänt att han bara sovit 1.5 timma också men det har gått bra enstaka dagar.

    Somnar för natten gör han mellan 19-19:30

    Det kanske är så att hon egentligen inte är så himla trött redan kl 9 och därför sover kortare. Om du låter henne vara vaken ett tag till kanske hon börjar sova längre igen. Så har nämligen Pontus fungerat.
  6. 3
    Pontus sover 11-13:30 Pontus har gått ner på att bara sova ett pass om dagen (för det mesta) Jag lägger honom runt 11 och så sover han mellan 2 - 3.5 timme. Ska syrran hämtas får han sova max 2.5 annars hinner jag inte i tid. Det har hänt att han bara sovit 1.5 timma också men det har gått bra enstaka dagar.

    Somnar för natten gör han mellan 19-19:30

    Det kanske är så att hon egentligen inte är så himla trött redan kl 9 och därför sover kortare. Om du låter henne vara vaken ett tag till kanske hon börjar sova längre igen. Så har nämligen Pontus fungerat.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    ja, jag misstänker att det kanske är så, men det är inte så lätt att hålla henne vaken i vagnen till och från dagis. Men, ska försöka nästa vecka tror jag
  8. 4
    ja, jag misstänker att det kanske är så, men det är inte så lätt att hålla henne vaken i vagnen till och från dagis. Men, ska försöka nästa vecka tror jag
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5

    såhär görs det här:

    Oskar sover ett pass på förmiddagen, mellan 45 minuter och 1½ timme och ett pass på eftermiddagen mellan 1 och två timmar. Sen lägger han sig för natten nånstans 19.30-20.00 (vågar knappt skriva det, hoppas det håller i sig) men han har nyligen börjat sova bara två gånger om dagen förut sov han tre gånger...
  10. 5
    såhär görs det här: Oskar sover ett pass på förmiddagen, mellan 45 minuter och 1½ timme och ett pass på eftermiddagen mellan 1 och två timmar. Sen lägger han sig för natten nånstans 19.30-20.00 (vågar knappt skriva det, hoppas det håller i sig) men han har nyligen börjat sova bara två gånger om dagen förut sov han tre gånger...
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Jag har fått bära Pontus

    Fram och tillbaka till dagis en del dagar för att han varit så himla trött. Men när han väl fått in att hålla sig vaken de tiderna så går det bra igen. Jag vill inte att han somnar utan är han på väg att göra det så sliter jag upp honom ur vagnen. Lite blåst i -20 brukar göra susen rätt snabbt och sen får han sitta vagnen igen till ögonen nästan går i kors.

    Det roliga är att när vi väl kommer hem är han pigg och glad och utan problem vaken 1.5 timme till.
  12. 6
    Jag har fått bära Pontus Fram och tillbaka till dagis en del dagar för att han varit så himla trött. Men när han väl fått in att hålla sig vaken de tiderna så går det bra igen. Jag vill inte att han somnar utan är han på väg att göra det så sliter jag upp honom ur vagnen. Lite blåst i -20 brukar göra susen rätt snabbt och sen får han sitta vagnen igen till ögonen nästan går i kors.

    Det roliga är att när vi väl kommer hem är han pigg och glad och utan problem vaken 1.5 timme till.

Liknande trådar

  1. Sova dagtid
    By Folkabo in forum _0906 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 18:46
  2. ... dagtid...
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 21:27
  3. Vägrar sova dagtid!
    By Stoapb in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 10:44
  4. Sova längre än 20 min dagtid
    By MalinKT in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 10:33
  5. sova dagtid?
    By molima in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar