Vårdbidrag?
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Vårdbidrag?

    Hej! jag har varit inne här tidigare men nu var det ett tag sedan. Vi har en son med en dubbelsidig hörselskada som blir 2 år i maj. Jag skulle bara vilja ställa en öppen fråga som ni gärna kan svara anonymt på och det gäller om ni har något vårdbidrag och hur mycket ni i så fall blivit beviljade?
    Själva ansökte vi i november och fick ett förslag från HL på FK om att vi skulle få 1/4 dels vårdbidrag. jag lämnade in synpunkter på det och menade att behov föreligger för ett halvt. Det är ju verkligen hur mycket jobb som helst med vår lille kille. Allt i från förhållningssätt, till teckenträning samt motivera honom till att ha HA i öronen och inte äta upp dem :-). Handläggaren gick inte på min linje. Fick ett nytt förslag som var samma som sist....suck... Jag förstår att det naturligtvis skiljer sig från barn till barn men ändå undrar jag hur mycket ni blivit beviljade.

    Vore tacksam för svar..
    Maria
  2. 1
    Vårdbidrag? Hej! jag har varit inne här tidigare men nu var det ett tag sedan. Vi har en son med en dubbelsidig hörselskada som blir 2 år i maj. Jag skulle bara vilja ställa en öppen fråga som ni gärna kan svara anonymt på och det gäller om ni har något vårdbidrag och hur mycket ni i så fall blivit beviljade?
    Själva ansökte vi i november och fick ett förslag från HL på FK om att vi skulle få 1/4 dels vårdbidrag. jag lämnade in synpunkter på det och menade att behov föreligger för ett halvt. Det är ju verkligen hur mycket jobb som helst med vår lille kille. Allt i från förhållningssätt, till teckenträning samt motivera honom till att ha HA i öronen och inte äta upp dem :-). Handläggaren gick inte på min linje. Fick ett nytt förslag som var samma som sist....suck... Jag förstår att det naturligtvis skiljer sig från barn till barn men ändå undrar jag hur mycket ni blivit beviljade.

    Vore tacksam för svar..
    Maria
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Har inget svar att ge dig, men tänkte p en sak. Har du ställt frågan inne på vårdbidragssnacket? Många som skriver där har andra diagnoser på sina barn, men du kanske kan få svar där också från föräldrar till hörselskadade barn.
    Och du vet väl att efter att socialnämnden beviljat det vårdbidrag som FK förslår (brukar ju alltid bli så) så har du rätt att överklaga kostnadsfritt till Länsrätten.
    Lycka till.
  4. 2
    Har inget svar att ge dig, men tänkte p en sak. Har du ställt frågan inne på vårdbidragssnacket? Många som skriver där har andra diagnoser på sina barn, men du kanske kan få svar där också från föräldrar till hörselskadade barn.
    Och du vet väl att efter att socialnämnden beviljat det vårdbidrag som FK förslår (brukar ju alltid bli så) så har du rätt att överklaga kostnadsfritt till Länsrätten.
    Lycka till.
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Tack för tipset både om annat forum och överklagan
  6. 3
    Tack för tipset både om annat forum och överklagan
  7. Gustav33
    #4
    Hej ! Ett tips är att om du inte redan har gjort det verkligen tydligt visa hur mycket merarbete som föreligger samt även vilka merkostnader som du har. De flesta bryr sig inte om att ta upp merkostnader men börjar man att räkna ihop resor, inköp material, etc etc så blir det en hel del pengar.
    Överklaga till Länsrätten och lycka till !!
  8. 4
    Hej ! Ett tips är att om du inte redan har gjort det verkligen tydligt visa hur mycket merarbete som föreligger samt även vilka merkostnader som du har. De flesta bryr sig inte om att ta upp merkostnader men börjar man att räkna ihop resor, inköp material, etc etc så blir det en hel del pengar.
    Överklaga till Länsrätten och lycka till !!
  9. hur mycket
    #5
    Hej.
    hur mycket har du i vb för ditt/dina barn? Har ni fått igenom merkostnader?
  10. 5
    Hej.
    hur mycket har du i vb för ditt/dina barn? Har ni fått igenom merkostnader?
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6
    Jo jag har skrivit typ 3 sidor på dator över merarbete, men det räcker tydligen inte. Tack för tipset i alla fall!!
  12. 6
    Jo jag har skrivit typ 3 sidor på dator över merarbete, men det räcker tydligen inte. Tack för tipset i alla fall!!
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Låter lite med en fjärdedels..
    Jag vet nu inte hur mycket vi får..Nadja är helt döv..men de sa till oss att vi kunde inte räkna med att få helt innan hon fyller 1..
    Det är sååå snålt! Jag har två barn sen innan och skillnaden är enorm när det gäller tiden man lägger ner på ett handikapp.. Teckenträningen är ju också väldigt individuell..en del måste träna mycket, och en del lär sig snabbt men eftersom syskon inte får gå TUFF kurser och dyl. så är det ju upp till oss föräldrar att lära dem med!
    Oj nu halkade jag in på ett annat spår..men jag stödjer dig i att det är merjobb!! I know!!
  14. 7
    Låter lite med en fjärdedels..
    Jag vet nu inte hur mycket vi får..Nadja är helt döv..men de sa till oss att vi kunde inte räkna med att få helt innan hon fyller 1..
    Det är sååå snålt! Jag har två barn sen innan och skillnaden är enorm när det gäller tiden man lägger ner på ett handikapp.. Teckenträningen är ju också väldigt individuell..en del måste träna mycket, och en del lär sig snabbt men eftersom syskon inte får gå TUFF kurser och dyl. så är det ju upp till oss föräldrar att lära dem med!
    Oj nu halkade jag in på ett annat spår..men jag stödjer dig i att det är merjobb!! I know!!
  15. vill vara anno
    #8
    Jag har hört att man per automatik får helt vårdbidrag när man får barn som är helt döva. Det stämmer alltså inte?
  16. 8
    Jag har hört att man per automatik får helt vårdbidrag när man får barn som är helt döva. Det stämmer alltså inte?
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9
    jag kan inte svara eftersom jag ännu inte har fått det beviljat. Men jag har hört att det är så..men inte förrän de har fyllt 1 år.
    Nadja är nu bara 8 månader..
  18. 9
    jag kan inte svara eftersom jag ännu inte har fått det beviljat. Men jag har hört att det är så..men inte förrän de har fyllt 1 år.
    Nadja är nu bara 8 månader..
  19. anne.h
    #10

    helt efter ett år

    Helt naturligt med att man får helt först efter ett års ålder, med tanke på att en "normal" bebis" är väldigt krävande den också. -detta är vad FK hävdar, nu vet jag inte vad ni gör "mer" än andra föräldrar till barn utan funktionshinder, mitt barn har bara DS samt hns. Tecken har vi kört med sedan dag 1, den biten är dock inte medräknad i VB.

    Angående syskon och TSP; har ni kollat med pedagogiska hörselvården om detta? Här får syskon gå en kurs, de började i höstas, fortsätter nu, började i går.
    Har de ingen kurs för syskon så tryck på.
  20. 10
    helt efter ett år Helt naturligt med att man får helt först efter ett års ålder, med tanke på att en "normal" bebis" är väldigt krävande den också. -detta är vad FK hävdar, nu vet jag inte vad ni gör "mer" än andra föräldrar till barn utan funktionshinder, mitt barn har bara DS samt hns. Tecken har vi kört med sedan dag 1, den biten är dock inte medräknad i VB.

    Angående syskon och TSP; har ni kollat med pedagogiska hörselvården om detta? Här får syskon gå en kurs, de började i höstas, fortsätter nu, började i går.
    Har de ingen kurs för syskon så tryck på.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Varför är inte teckenbiten inräknad i ert vb? Ville ni inte ha det inräknat eller tyckte FK att det tillhör normaliteten för alla barn? Eller är det för att barnet inte är dövt och då inte "behöver" tecken?
  22. 11
    Varför är inte teckenbiten inräknad i ert vb? Ville ni inte ha det inräknat eller tyckte FK att det tillhör normaliteten för alla barn? Eller är det för att barnet inte är dövt och då inte "behöver" tecken?
  23. Gustav33
    #12
    Att de måste vara fyllda 1 år är ju bara försäkringskassans egna rekommendationer. Det står inget i regler, lagar och propositioner som absolut säger att det "måste" vara så. Min erfarenhet är att det beror mycket på vilken försäkringskassa och kommun man tillhör.
  24. 12
    Att de måste vara fyllda 1 år är ju bara försäkringskassans egna rekommendationer. Det står inget i regler, lagar och propositioner som absolut säger att det "måste" vara så. Min erfarenhet är att det beror mycket på vilken försäkringskassa och kommun man tillhör.
  25. Gustav33
    #13
    Men räkna även upp de merkostnader som du har.
    Tänk också på att tydligt beskriva vad merarbetet består i och vad som gör att det är ett extra arbete utöver om man hade haft ett "normalhörande" barn. De räcker alltså inte med att skriva att du gör det här och det här och det här utan man bör också förklara exakt vad för något som är merarbete jämfört med om barnet hade varit normalhörande. Det är kanske det du gjort men i så fall rekommenderar jag dig att överklaga.
  26. 13
    Men räkna även upp de merkostnader som du har.
    Tänk också på att tydligt beskriva vad merarbetet består i och vad som gör att det är ett extra arbete utöver om man hade haft ett "normalhörande" barn. De räcker alltså inte med att skriva att du gör det här och det här och det här utan man bör också förklara exakt vad för något som är merarbete jämfört med om barnet hade varit normalhörande. Det är kanske det du gjort men i så fall rekommenderar jag dig att överklaga.
  27. hur mycket
    #14
    Inget svar från dig gustaf33? vore intressant att veta hur mycket fler föräldrar har i vb. Det är ju bara ett fåtal som verkar vilja skriva om det, förstår inte riktigt?
  28. 14
    Inget svar från dig gustaf33? vore intressant att veta hur mycket fler föräldrar har i vb. Det är ju bara ett fåtal som verkar vilja skriva om det, förstår inte riktigt?
  29. anne.h
    #15
    Pga att jag sökte när sonen var några veckor gammal och ingen då visste om att han hade en hns.
    Att söka om när han fick sin hns konstaterad behövs inte, har ju redan VB.. Mer lär jag inte få oavsett.
  30. 15
    Pga att jag sökte när sonen var några veckor gammal och ingen då visste om att han hade en hns.
    Att söka om när han fick sin hns konstaterad behövs inte, har ju redan VB.. Mer lär jag inte få oavsett.
  31. anne.h
    #16
    Inte bara det; det beror även på vilket merarbete man har jämfört med "normala" barn.
    Hur mycket gör du jämfört med andra med barn i samma ålder? Vad gör du mer?

    Rekommenderar dig att söka dig till VB-snacket, där finns betydligt fler som kan svara på dina frågor.
  32. 16
    Inte bara det; det beror även på vilket merarbete man har jämfört med "normala" barn.
    Hur mycket gör du jämfört med andra med barn i samma ålder? Vad gör du mer?

    Rekommenderar dig att söka dig till VB-snacket, där finns betydligt fler som kan svara på dina frågor.
  33. anne.h
    #17
    det sista, om VB-snacket, var till de nyfikna frågvisa ovan.
  34. 17
    det sista, om VB-snacket, var till de nyfikna frågvisa ovan.
  35. Medlem sedan
    Sep 2005
    #18

    no no..

    Mina andra normalbebisar..har INTE krävt denna totala uppbackning som min döva dotter gör.. Ok..det kanske inte har med hennes dövhet att göra, vad vet jag??

    Däremot så vet jag att min ansträngning eller vad ska man kalla det..min tid jag lägger ner på vad hennes dövhet innebär och information osv..det tar mycket mer tid och det har det gjort från att hon var nyfödd!

    Bök och stök..!
    ~Lena med CJ, Malin och Nadja~
    Norrbo, Hudiksvall
    Blogg: http://iminlillalilla.blogspot.com/
  36. 18
    no no.. Mina andra normalbebisar..har INTE krävt denna totala uppbackning som min döva dotter gör.. Ok..det kanske inte har med hennes dövhet att göra, vad vet jag??

    Däremot så vet jag att min ansträngning eller vad ska man kalla det..min tid jag lägger ner på vad hennes dövhet innebär och information osv..det tar mycket mer tid och det har det gjort från att hon var nyfödd!

    Bök och stök..!
  37. Gustav33
    #19
    Gå in under VB snacket istället
  38. 19
    Gå in under VB snacket istället
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Jaha det förklarar saken. Tack för svar.
  40. 20
    Jaha det förklarar saken. Tack för svar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vårdbidrag...???
    By gnuttan in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 09:44
  2. Vårdbidrag
    By viguni in forum Diabetes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 05:14
  3. Vårdbidrag?
    By katwah in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 09:51
  4. om vårdbidrag och vab
    By mamma S in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 21:39
  5. vårdbidrag och as
    By doriz in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar