Minirin.
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Minirin.

    I höstas pratade jag med läkaren som vi går hos med sonen om att han ska få Minirin. Han fyller 8 år nu i slutet av månaden och har ännu blöja. Anledningen till att vi väntat är för att han själv vägrat sluta med blöjan och vi känner ingen anledning att stressa honom.

    Sonen har även under flera år haft problem att hålla sig på dagtid och vi har kollat hans blåsfunktion som visade att han tömmer sig ordentligt men kan inte hålla tillräckligt med urin i blåsan. Han kunde hålla ca 80 ml och han skulle då för ett år sedan kunnat haft 200 ml enligt läkarna.

    Nu har han själv pratat om medicin för att en kompis till honom fick minirin-nässpray och talade om att han slutat med blöjan....Jättebra tycker vi.

    Nu undrar jag bara ok det effekt mässigt är någon skillnad på tabletter eller nässpray? Vi har fått tid till läkaren den 8 mars och vill veta lite vad ni proffs tycker....

    Anette R
  2. 1
    Minirin. I höstas pratade jag med läkaren som vi går hos med sonen om att han ska få Minirin. Han fyller 8 år nu i slutet av månaden och har ännu blöja. Anledningen till att vi väntat är för att han själv vägrat sluta med blöjan och vi känner ingen anledning att stressa honom.

    Sonen har även under flera år haft problem att hålla sig på dagtid och vi har kollat hans blåsfunktion som visade att han tömmer sig ordentligt men kan inte hålla tillräckligt med urin i blåsan. Han kunde hålla ca 80 ml och han skulle då för ett år sedan kunnat haft 200 ml enligt läkarna.

    Nu har han själv pratat om medicin för att en kompis till honom fick minirin-nässpray och talade om att han slutat med blöjan....Jättebra tycker vi.

    Nu undrar jag bara ok det effekt mässigt är någon skillnad på tabletter eller nässpray? Vi har fått tid till läkaren den 8 mars och vill veta lite vad ni proffs tycker....

    Anette R
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Det verkar vara olika på olika barn. För vår son har nässprayen varit mer effektiv, för andra barn är det tabletterna. Tabletterna brukar fungera bättre när de är förkylda, säger många läkare, men när vår son var yngre fungerade varken tabletter eller nässpray när han var förkyld. Börja med den variant som du tror sonen kommer trivas bäst med och gör upp med läkaren att ni bara kan ringa till honom för att byta sort om den första inte fungerar.
  4. 2
    Det verkar vara olika på olika barn. För vår son har nässprayen varit mer effektiv, för andra barn är det tabletterna. Tabletterna brukar fungera bättre när de är förkylda, säger många läkare, men när vår son var yngre fungerade varken tabletter eller nässpray när han var förkyld. Börja med den variant som du tror sonen kommer trivas bäst med och gör upp med läkaren att ni bara kan ringa till honom för att byta sort om den första inte fungerar.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Som ullen61 säger så verkar detta vara olika på olika barn.
    Som sjukvårdsutbildad tycker nog jag att tabletterna är att föredra OM barnet svarar bra på dem. Nässlemhinna är ganska skör och jag tycker man ska låta den vara ifred om man kan + att man inte kan använda sprayen om man är förkyld och täppt i näsan. Vissa barn (som ullen61 beskriver) får ju ingen effekt av nån medicin när de är förkylda och så kan det ju vara. Men OM man får effekt av medicinen fast man är förkyld så är det ju bra att ha tabletterna.
  6. 3
    Som ullen61 säger så verkar detta vara olika på olika barn.
    Som sjukvårdsutbildad tycker nog jag att tabletterna är att föredra OM barnet svarar bra på dem. Nässlemhinna är ganska skör och jag tycker man ska låta den vara ifred om man kan + att man inte kan använda sprayen om man är förkyld och täppt i näsan. Vissa barn (som ullen61 beskriver) får ju ingen effekt av nån medicin när de är förkylda och så kan det ju vara. Men OM man får effekt av medicinen fast man är förkyld så är det ju bra att ha tabletterna.
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    Hej och tack för era svar.

    Nu är han ju väldigt sällan förkyld, så det är ingen fara med det. Han har ännu inte varit förkyld denna vintern....
    Jag får väl se vad läkaren tycker också.

    Anette R
  8. 4
    Hej och tack för era svar.

    Nu är han ju väldigt sällan förkyld, så det är ingen fara med det. Han har ännu inte varit förkyld denna vintern....
    Jag får väl se vad läkaren tycker också.

    Anette R

Liknande trådar

  1. Minirin!
    By Anna m.Leo&Lovis in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 21:03
  2. Minirin
    By Börjar ledsna in forum Föräldraskap
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 06:56
  3. Minirin-dos?
    By EEBB in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 16:19
  4. Minirin??
    By johan0630 in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:00
  5. Minirin..
    By joliegirl in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 21:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar