*Enkätish* Har du och din
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    *Enkätish* Har du och din

    partner samma sociala bakgrund?

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?

    *intresserad*

    Jag och min man har exakt samma bakgrund. Nästan så det känns löjligt! *s*
    (Vi är båda uppvuxna på små lantbruk/skogsgårdar... jag kände mig heludda tills jag träffade honom)
    Nu vet jag inte vad vi är. Nån sorts högutbildade låginkomsttagare.
    aka Sulan
  2. 1
    *Enkätish* Har du och din partner samma sociala bakgrund?

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?

    *intresserad*

    Jag och min man har exakt samma bakgrund. Nästan så det känns löjligt! *s*
    (Vi är båda uppvuxna på små lantbruk/skogsgårdar... jag kände mig heludda tills jag träffade honom)
    Nu vet jag inte vad vi är. Nån sorts högutbildade låginkomsttagare.
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Nä, vi har totalt olika bakgrund maken o jag. han är nog övre medelklass i Chile med pappa som tandläkare och andra doktorer i släkten, och jag är uppväxt med ensamstående mamma som jobbar på kontor, med många syskon och ´blev lärare.
  4. 2
    Nä, vi har totalt olika bakgrund maken o jag. han är nog övre medelklass i Chile med pappa som tandläkare och andra doktorer i släkten, och jag är uppväxt med ensamstående mamma som jobbar på kontor, med många syskon och ´blev lärare.
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3
    Kan man få svara fast man inte har nån partner? Och använda den senaste? Jag gör det i alla fall. :-)

    Har du och din partner samma sociala bakgrund?
    * Hmm, vi har samma klassbakgrund, men han har flyktingerfarenheter och det har inte jag.

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?
    * Jag är medelklass. Klockren medelklass, uppfödd i medelklass och lever som medelklass. Men fattig. :-)
  6. 3
    Kan man få svara fast man inte har nån partner? Och använda den senaste? Jag gör det i alla fall. :-)

    Har du och din partner samma sociala bakgrund?
    * Hmm, vi har samma klassbakgrund, men han har flyktingerfarenheter och det har inte jag.

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?
    * Jag är medelklass. Klockren medelklass, uppfödd i medelklass och lever som medelklass. Men fattig. :-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Ja och nej

    våra föräldrar ligger inte på samma nivå inkomstmässigt, däremot skildes våra föräldrar när vi båda var väldigt små. Men där stannar likheterna.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  8. 4
    Ja och nej våra föräldrar ligger inte på samma nivå inkomstmässigt, däremot skildes våra föräldrar när vi båda var väldigt små. Men där stannar likheterna.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Inte samma

    Båda uppväxta i småbyar men han har längre utbildning mig tex.

    Jag gymnasiet han universitet och allt vad det nu kan heta(Civilingenjör)

    Jag har bott i hus och lgh,han bara i hus.

    Tillhör en övre medelklass eller vad man kan kalla den...

    Han har hög inkomst.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  10. 5
    Inte samma Båda uppväxta i småbyar men han har längre utbildning mig tex.

    Jag gymnasiet han universitet och allt vad det nu kan heta(Civilingenjör)

    Jag har bott i hus och lgh,han bara i hus.

    Tillhör en övre medelklass eller vad man kan kalla den...

    Han har hög inkomst.
  11. Nape
    #6
    Ja, vi har nog samma. Båda uppväxta med ensamstående invandrarmamma. Egentligen lite läskiga likheter, då vi tex bott i samma hus (och samma trappuppgång) som nyfödda, mammorna jobbat på samma ställen men olika tidpunkter osv. *s*

    Just nu är jag arbetssökande och han jobbar inom industri (ganska välbetalt med resor inom yrket dock). Jag skulle klassa oss som lyckliga "lite-under-medelklass" tills jag får jobb iaf. *s*
  12. 6
    Ja, vi har nog samma. Båda uppväxta med ensamstående invandrarmamma. Egentligen lite läskiga likheter, då vi tex bott i samma hus (och samma trappuppgång) som nyfödda, mammorna jobbat på samma ställen men olika tidpunkter osv. *s*

    Just nu är jag arbetssökande och han jobbar inom industri (ganska välbetalt med resor inom yrket dock). Jag skulle klassa oss som lyckliga "lite-under-medelklass" tills jag får jobb iaf. *s*
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Ah, intressant enkät.
    Har du och din partner samma sociala bakgrund? Svar Nej.

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tillhör ni nu?
    Jag är uppvuxen i den mycket blandade klassen akademisk familj med borgerliga värderingar, hög samhällsstatus och förhållandevis låg inkomst,
    och finns kvar i akademikervärlden, nu med medelinkomst, kulturintressen och grönare värderingar.
    Han är från arbetarklass och tillverkades i en raggarbil(!) och när han introducerades för min familj var han främmande på ett ytligt plan med sina tatueringar, piercing, rökning och fabriksarbetsbakgrund. Numera har han gjort en klassresa uppåt, och jobbar som utbildare i kostym (men med taueringen kvar :-))
  14. 7
    Ah, intressant enkät.
    Har du och din partner samma sociala bakgrund? Svar Nej.

    Hur ser din/era bakgrunder ut? vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tillhör ni nu?
    Jag är uppvuxen i den mycket blandade klassen akademisk familj med borgerliga värderingar, hög samhällsstatus och förhållandevis låg inkomst,
    och finns kvar i akademikervärlden, nu med medelinkomst, kulturintressen och grönare värderingar.
    Han är från arbetarklass och tillverkades i en raggarbil(!) och när han introducerades för min familj var han främmande på ett ytligt plan med sina tatueringar, piercing, rökning och fabriksarbetsbakgrund. Numera har han gjort en klassresa uppåt, och jobbar som utbildare i kostym (men med taueringen kvar :-))
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8

    Ja ungefär

    samma här. Tycker att det kan vara ganska viktigt. Det handlar ofta om värderingar i grunden.
  16. 8
    Ja ungefär samma här. Tycker att det kan vara ganska viktigt. Det handlar ofta om värderingar i grunden.
  17. Gnagarn
    #9

    Nej

    Han är uppvuen på enkla former i ett blått hus (M) jag i ett eget företagar rött (S) hus med olika förutsättningar och former. Vi resten 3-4 ggr per år han aldrig. Min pappa var karriär pappa mamma jobbade på kvällar/helger hans var dagmamma kontra teli.
  18. 9
    Nej Han är uppvuen på enkla former i ett blått hus (M) jag i ett eget företagar rött (S) hus med olika förutsättningar och former. Vi resten 3-4 ggr per år han aldrig. Min pappa var karriär pappa mamma jobbade på kvällar/helger hans var dagmamma kontra teli.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    Stora skillnader!

    det är lite coolt. *s*
    aka Sulan
  20. 10
    Stora skillnader! det är lite coolt. *s*
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11
    Inte ett skvatt. Jag växte upp i arbetarklass, invandrarbakgrund, hyreslägenhet i förort, många syskon, aldrig haft eget rum. Han är lantis, bondbarn, bara ett syskon, rena Bullerbyuppväxten med farmor och farfar på samma gård.

    Numera är vi väl nån sorts medelklass, jag är akademiker och han är egen företagare. Vi bor på landet, har villa, 2 barn och Volvo.
  22. 11
    Inte ett skvatt. Jag växte upp i arbetarklass, invandrarbakgrund, hyreslägenhet i förort, många syskon, aldrig haft eget rum. Han är lantis, bondbarn, bara ett syskon, rena Bullerbyuppväxten med farmor och farfar på samma gård.

    Numera är vi väl nån sorts medelklass, jag är akademiker och han är egen företagare. Vi bor på landet, har villa, 2 barn och Volvo.
  23. Hosanna
    #12
    Nej. Jag tillhör ngn slags gammal borgarklass i värderingar och ekonomi, matkultur mm och maken kommer från ett typiskt grovarbetarhem. Men alkoholen har funnits i båda familjerna, i makens hem som en kvarting undangömd, i mitt föräldrahem som bolagets finare vin. *suck* Samma gamla missbruk ändå.

    Nu är vi nog högutbildade medelinkomsttagare med lite blåblandade värderingar. Avskyr orättvisor, maktmissbruk och gnällmentalitet.
  24. 12
    Nej. Jag tillhör ngn slags gammal borgarklass i värderingar och ekonomi, matkultur mm och maken kommer från ett typiskt grovarbetarhem. Men alkoholen har funnits i båda familjerna, i makens hem som en kvarting undangömd, i mitt föräldrahem som bolagets finare vin. *suck* Samma gamla missbruk ändå.

    Nu är vi nog högutbildade medelinkomsttagare med lite blåblandade värderingar. Avskyr orättvisor, maktmissbruk och gnällmentalitet.
  25. Hosanna
    #13
    Underbart svar. Känner igen scenariot....
  26. 13
    Underbart svar. Känner igen scenariot....
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Oj, vad svårt. Hur vet man det? *s*

    Vi är båda två uppvuxna i medelstora städer. Arbetare antar jag att man kan kalla våra föräldrar. Fast ändå inte, för med arbetare brukar man anta att det handlar om skiftarbete på industri... Jag tycker det här är jätteknepigt.

    Mina föräldrar har bara gått folkskola. Makens föräldrar har gymnasieexamen och en av dem tom högskola. (wow)

    Jag skulle kunna beskriva oss som dig ungefär. Högutbildad låginkomsttagare. *s*
  28. 14
    Oj, vad svårt. Hur vet man det? *s*

    Vi är båda två uppvuxna i medelstora städer. Arbetare antar jag att man kan kalla våra föräldrar. Fast ändå inte, för med arbetare brukar man anta att det handlar om skiftarbete på industri... Jag tycker det här är jätteknepigt.

    Mina föräldrar har bara gått folkskola. Makens föräldrar har gymnasieexamen och en av dem tom högskola. (wow)

    Jag skulle kunna beskriva oss som dig ungefär. Högutbildad låginkomsttagare. *s*
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15
    Teknisk högskola heter det
  30. 15
    Teknisk högskola heter det
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16

    ÅH! Kan du inte

    _definiera_ medelklassen! (eftersom du menar att du är SÅ mycket det).
    Jag försöker ringa in dom... just nu tänker jag att "Det är de som lär sina barn att åka slalom OCH spela tennis OCH golfa lite till husbehov, bara för att det är bra att kunna"
    (Dvs man har fritid och pengar att använda då och ambitioner för sina barn)
    aka Sulan
  32. 16
    ÅH! Kan du inte _definiera_ medelklassen! (eftersom du menar att du är SÅ mycket det).
    Jag försöker ringa in dom... just nu tänker jag att "Det är de som lär sina barn att åka slalom OCH spela tennis OCH golfa lite till husbehov, bara för att det är bra att kunna"
    (Dvs man har fritid och pengar att använda då och ambitioner för sina barn)
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17

    Ja, kul att

    läsa :-)
    aka Sulan
  34. 17
    Ja, kul att läsa :-)
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Ok! IMT

    xxx
    aka Sulan
  36. 18
    Ok! IMT xxx
  37. camelia
    #19

    Intressant enkät

    Hur ser din/era bakgrunder ut?
    Båda kommer från familjer där våra föräldrar är första generationen som pluggade på universitet och blev "akademiker". Båda kommer från mindre städer och har föräldrar som varit gifta med varandra läääänge.

    vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?
    Vi tillhör väl ungefär samma klass - högskoleutbildade fast snäppet "finare" utbildningar.
  38. 19
    Intressant enkät Hur ser din/era bakgrunder ut?
    Båda kommer från familjer där våra föräldrar är första generationen som pluggade på universitet och blev "akademiker". Båda kommer från mindre städer och har föräldrar som varit gifta med varandra läääänge.

    vilken "klass" skulle du säga att ni är uppvuxna i och vilken tiilhör ni nu?
    Vi tillhör väl ungefär samma klass - högskoleutbildade fast snäppet "finare" utbildningar.
  39. Medlem sedan
    Dec 2003
    #20

    Nästan lite spooky!

    Ju!
    aka Sulan
  40. 20
    Nästan lite spooky! Ju!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. 20 par! 20 par!*enkätish*
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 11:21
  2. enkätish
    By Jika in forum Ordet är fritt
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 23:11
  3. Enkätish
    By Jika in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 21:06
  4. Enkätish...
    By sajilijeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:17
  5. Enkätish....
    By sajilijeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 15:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar