Skelning
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Skelning

    Jag tycker att Hampus skelar lite väl ofta med sitt ena öga... Skelar era småbebisar ff? Blir ju lite orolig att det ska vara något som inte är "övergående"..

    Nån som har nån erfarenhet av detta och vet vad det kan bero på (dålig syn?) och var man brukar göra åt sånt?

    Ska fråga bvc nästa gång vi ska dit oxå, men tänkte höra med er kloka mammor först

    *kram* på er alla
    ~ Peaches med tre underverk + tvillingar bf 26/7 -09 ~
  2. 1
    Skelning Jag tycker att Hampus skelar lite väl ofta med sitt ena öga... Skelar era småbebisar ff? Blir ju lite orolig att det ska vara något som inte är "övergående"..

    Nån som har nån erfarenhet av detta och vet vad det kan bero på (dålig syn?) och var man brukar göra åt sånt?

    Ska fråga bvc nästa gång vi ska dit oxå, men tänkte höra med er kloka mammor först

    *kram* på er alla
  3. Jozig på besök
    #2
    Hej! Min äldsta son skelade, och han har fått gå på regelbundna synundersökningar som inte har visat på dålig syn. anledningen till skelningen berodde förmodligen på att huden vid ögat var lite stram, så det liksom förvann in under huden litegrann, om du fördstår.. prata med BVC så kan du nog få en remiss till läkare, men det är oftast normalt att de skelar när de är små.
  4. 2
    Hej! Min äldsta son skelade, och han har fått gå på regelbundna synundersökningar som inte har visat på dålig syn. anledningen till skelningen berodde förmodligen på att huden vid ögat var lite stram, så det liksom förvann in under huden litegrann, om du fördstår.. prata med BVC så kan du nog få en remiss till läkare, men det är oftast normalt att de skelar när de är små.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Hej!

    Min stora tjej skelar, vi har precis börjat med lappträning och glasögon... Upp till 6 månader får barn skela men fortsätter de efter det så ska man genast be bvc att skicka remiss till ögon. Skelningen beror på att det ena ögat har tagit över allt jobb, det andra slutar då jobba mer och mer och får större och större synfel ju längre man väntar med att behandla. Meja har +6,5 på ena ögat och +1,5 på andra.. Jag tror att det är vanligast att man är översynt när man skelar men jag är inte helt säker.
  6. 3
    Hej! Min stora tjej skelar, vi har precis börjat med lappträning och glasögon... Upp till 6 månader får barn skela men fortsätter de efter det så ska man genast be bvc att skicka remiss till ögon. Skelningen beror på att det ena ögat har tagit över allt jobb, det andra slutar då jobba mer och mer och får större och större synfel ju längre man väntar med att behandla. Meja har +6,5 på ena ögat och +1,5 på andra.. Jag tror att det är vanligast att man är översynt när man skelar men jag är inte helt säker.
  7. Gafsan
    #4

    Min systerdotter skelade

    Ingen av mina har skelat, ens som bebisar, men min systerdotter har skelat. Hon skelade redan som bebis och när hon var i 5-6 årsåldern (tror jag att det var) genomgick hon en mindre operation för att korrigera detta.

    Operationen (som gick jättebra) gjordes av rent kosmetiska skäl, för att hon skulle få ett mer normalt utseende (nu har hon ingen synbar skelning alls). Skelningen har gjort så att hon saknar djupseende och detta gick tydligen inte att korrigera. Jag är lite osäker på vad detta innebär, iaf verkar hon inte lida av det för hon är en aktiv och sportig tjej och duktig på det mesta.

    Min systerdotter är också rejält översynt vilket hon har glasögon för, vet inte om detta hänger ihop med skelningen.

    Kram tillbaks och hoppas att din sons skelning är något övergående - men om det inte är det så, så går det säkert att fixa till!
  8. 4
    Min systerdotter skelade Ingen av mina har skelat, ens som bebisar, men min systerdotter har skelat. Hon skelade redan som bebis och när hon var i 5-6 årsåldern (tror jag att det var) genomgick hon en mindre operation för att korrigera detta.

    Operationen (som gick jättebra) gjordes av rent kosmetiska skäl, för att hon skulle få ett mer normalt utseende (nu har hon ingen synbar skelning alls). Skelningen har gjort så att hon saknar djupseende och detta gick tydligen inte att korrigera. Jag är lite osäker på vad detta innebär, iaf verkar hon inte lida av det för hon är en aktiv och sportig tjej och duktig på det mesta.

    Min systerdotter är också rejält översynt vilket hon har glasögon för, vet inte om detta hänger ihop med skelningen.

    Kram tillbaks och hoppas att din sons skelning är något övergående - men om det inte är det så, så går det säkert att fixa till!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    De "får" skela fram till 8 månaderskontrollen, det är först då som bvc kollar det och fram tills dess ses det som normalt. Men prata med bvc sköterskan om vad hon tycker.
  10. 5
    De "får" skela fram till 8 månaderskontrollen, det är först då som bvc kollar det och fram tills dess ses det som normalt. Men prata med bvc sköterskan om vad hon tycker.

Liknande trådar

  1. Skelning
    By Lindalindus in forum _1107 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 14:34
  2. Skelning?
    By HannaPanna29 in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 09:01
  3. Skelning
    By anonymt namn in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:32
  4. Skelning
    By flisa in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:33
  5. Skelning...
    By chewie in forum _02 Höstbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar