Sälja huset?
Hem & fritid
  1. anonymt namn
    #1

    Sälja huset?

    Vi ska separera..
    Och då ska vi sälja huset..

    Inte nog med att vi måste sälja ett halvrenoverat hus.. vi har dessutom gjort 2 små utbyggnationer som vi aldrig sökt bygglov för *korkat*

    Hur gör man nu?
    Kan vi sälja huset utan bygglov? Alltså att köparna är införstådda med att bygglov inte finns och att de isåfall får söka det själva om de vill? Kan vi "råka illa ut"?

    Usch.. allt känns nog tungt som det är också kommer detta till :0(
    Jo jag vet att man inte varit förnuftig.. men men..
  2. 1
    Sälja huset? Vi ska separera..
    Och då ska vi sälja huset..

    Inte nog med att vi måste sälja ett halvrenoverat hus.. vi har dessutom gjort 2 små utbyggnationer som vi aldrig sökt bygglov för *korkat*

    Hur gör man nu?
    Kan vi sälja huset utan bygglov? Alltså att köparna är införstådda med att bygglov inte finns och att de isåfall får söka det själva om de vill? Kan vi "råka illa ut"?

    Usch.. allt känns nog tungt som det är också kommer detta till :0(
    Jo jag vet att man inte varit förnuftig.. men men..
  3. Lycka till!
    #2

    Några svar:

    Hej!
    Beklagar att ni ska gå isär!!!
    Jo, tyvärr kan man väl konstatera att det var lite korkat
    Jag vet mäklare som kollar upp sånt rätt noga o inte vill sälja förrän bygglov är fixat. Det smartaste är ju att ni snabbt söker bygglov o får det. Är de utbyggnader ni gjort omöjliga att få bygglov för så sitter ni ju illa till! Då måste de ju rivas! Så uppepå att huset är halvrenoverat så får ni rivningsplikt oxå. Men du skriver "små" så då borde det ju gå

    Om ni säljer huset utan att berätta att det inte finns bygglov så måste det ju en dag gå upp för nya ägarna o då är det definitivt ett "dolt fel". Som köpare bör det ju inte krävas att man själv kollar upp det, man utgår väl ifrån att säljaren haft sina papper i ordning? Det skulle jag göra om jag köpte hus...

    Om ni berättar för köparna att det saknas bygglov så blir ju risken deras. Men det borde ju kraftigt påverka priset!!! Och det blir i så fall de som blir skyldiga att betala bygglov i efterhand. Har för mig att det kostar minst dubbelt mot vanligt bygglov, om byggnadsnämnden "får syn" på att ert hus inte stämmer med ritningarna. Eller rivning.. Och de nya ägarna kan ju inte ens lämna in bygglovsansökan på ett nytt staket eller färgförändring. Dessutom är det ju svårt för nya ägare att återställa huset, de vet ju inte hur det såg ut innan ni byggde ut...

    Så slutsatsen är igen, ja, det var korkat o nu får ni reda ut det... Trist och verkligen nåt att rekommendera andra att låta bli!
  4. 2
    Några svar: Hej!
    Beklagar att ni ska gå isär!!!
    Jo, tyvärr kan man väl konstatera att det var lite korkat
    Jag vet mäklare som kollar upp sånt rätt noga o inte vill sälja förrän bygglov är fixat. Det smartaste är ju att ni snabbt söker bygglov o får det. Är de utbyggnader ni gjort omöjliga att få bygglov för så sitter ni ju illa till! Då måste de ju rivas! Så uppepå att huset är halvrenoverat så får ni rivningsplikt oxå. Men du skriver "små" så då borde det ju gå

    Om ni säljer huset utan att berätta att det inte finns bygglov så måste det ju en dag gå upp för nya ägarna o då är det definitivt ett "dolt fel". Som köpare bör det ju inte krävas att man själv kollar upp det, man utgår väl ifrån att säljaren haft sina papper i ordning? Det skulle jag göra om jag köpte hus...

    Om ni berättar för köparna att det saknas bygglov så blir ju risken deras. Men det borde ju kraftigt påverka priset!!! Och det blir i så fall de som blir skyldiga att betala bygglov i efterhand. Har för mig att det kostar minst dubbelt mot vanligt bygglov, om byggnadsnämnden "får syn" på att ert hus inte stämmer med ritningarna. Eller rivning.. Och de nya ägarna kan ju inte ens lämna in bygglovsansökan på ett nytt staket eller färgförändring. Dessutom är det ju svårt för nya ägare att återställa huset, de vet ju inte hur det såg ut innan ni byggde ut...

    Så slutsatsen är igen, ja, det var korkat o nu får ni reda ut det... Trist och verkligen nåt att rekommendera andra att låta bli!

Liknande trådar

  1. Sälja huset!
    By ~Trixie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:04
  2. Tvingas man sälja huset
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 08:05
  3. Eva om att sälja huset
    By Åsa med E och e in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 06:48
  4. Sälja huset nu eller sen?
    By utan nickname in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 17:21
  5. Vi ska sälja huset, men..
    By Christine in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 12:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar