Jag köper inte det att "så har
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Jag köper inte det att "så har

    jag alltid sagt, så är jag upvuxen med" För då skulle man ju säga som Lillan skriver Zigenare, mongolid osv, det är jag uppvuxen med, men jag använder inte de orden, man får lära om och lära rätt.
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    Jag köper inte det att "så har jag alltid sagt, så är jag upvuxen med" För då skulle man ju säga som Lillan skriver Zigenare, mongolid osv, det är jag uppvuxen med, men jag använder inte de orden, man får lära om och lära rätt.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Man kan ju göra en insats och försöka låta det stanna vid sin egen generation i alla fall. Jag vet med mig att jag använder ordet negerboll då och då (och nästan sväljer tungan efteråt), även om jag har vant mig av vid Zigenare, men det beror säkert mycket på vilka grupper man träffar/umgås med...
  4. 2
    Man kan ju göra en insats och försöka låta det stanna vid sin egen generation i alla fall. Jag vet med mig att jag använder ordet negerboll då och då (och nästan sväljer tungan efteråt), även om jag har vant mig av vid Zigenare, men det beror säkert mycket på vilka grupper man träffar/umgås med...
  5. Gretah
    #3
    Precis och det kan faktiskt ta sin tid bland gemene man att lära om. Man är inte sämre människa för det liksom. Vi bytte efternamn till ett helt eget när vi hade gift oss. För en del släktingar o vänner är våra gamla efternamn så djupt rotade att de ofta säger fel. Skulle jag bli arg för det?
  6. 3
    Precis och det kan faktiskt ta sin tid bland gemene man att lära om. Man är inte sämre människa för det liksom. Vi bytte efternamn till ett helt eget när vi hade gift oss. För en del släktingar o vänner är våra gamla efternamn så djupt rotade att de ofta säger fel. Skulle jag bli arg för det?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Zigenare visste jag faktiskt inte att det inte var ok att använda. Nu vet jag.
  8. 4
    Zigenare visste jag faktiskt inte att det inte var ok att använda. Nu vet jag.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Vissa saker är lättare att lära om...

    ...har man dessutom småbarn som tar efter en så lär man om fort märker jag på mig själv iallafall. Det var inte svårt att säga chokladboll när sonen kom i den åldern att han visste vad det var för något.

    Men min pappa kan fortfarande referera till en viss affär i deras stad som EPA fast den butiken inte funnits på över 30 år...
  10. 5
    Vissa saker är lättare att lära om...

    ...har man dessutom småbarn som tar efter en så lär man om fort märker jag på mig själv iallafall. Det var inte svårt att säga chokladboll när sonen kom i den åldern att han visste vad det var för något.

    Men min pappa kan fortfarande referera till en viss affär i deras stad som EPA fast den butiken inte funnits på över 30 år...
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag som upplevt en väldigt tarsgisk sak p g av att nitisk använda ordet negerboll kommer alltid påpeka för folk som envist använder sig av det säga vad jag tycker.. har man viljan att lära om så förstår jag men när man envist hävdar sin rätt at använda ett ord, då anser jag att man är elk rent ut sagt och respektlös.
  12. 6
    Jag som upplevt en väldigt tarsgisk sak p g av att nitisk använda ordet negerboll kommer alltid påpeka för folk som envist använder sig av det säga vad jag tycker.. har man viljan att lära om så förstår jag men när man envist hävdar sin rätt at använda ett ord, då anser jag att man är elk rent ut sagt och respektlös.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Jag hade en klasskompis som bytte förnamn, hur lätt var det att lära om då??
  14. 7
    Jag hade en klasskompis som bytte förnamn, hur lätt var det att lära om då??
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Är det samma sak?
  16. 8
    Är det samma sak?
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Men det är ju inte kränkande för Åhléns att kallas EPA om det nu är ett Åhlens nu alltså!:-9
  18. 9
    Men det är ju inte kränkande för Åhléns att kallas EPA om det nu är ett Åhlens nu alltså!:-9
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Visst, fast för min del så används inte ordet för de smaskiga bollarna mer än nån gång per år... det aknske är därför det tar tid att lära om? Lättare med ord som macka och smörgås som används dagligen då.
  20. 10
    Visst, fast för min del så används inte ordet för de smaskiga bollarna mer än nån gång per år... det aknske är därför det tar tid att lära om? Lättare med ord som macka och smörgås som används dagligen då.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Ja man lär sig alltid nått nytt och m,an föärsöker vara korrekt med saker som kan anses kränkande...
  22. 11
    Ja man lär sig alltid nått nytt och m,an föärsöker vara korrekt med saker som kan anses kränkande...
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Men ElleNora- du behöver ju inte omvända alla som säger det du inte vill att man säger Strunt i vad alla säger och ta en....boll och njut!
  24. 12
    Men ElleNora- du behöver ju inte omvända alla som säger det du inte vill att man säger Strunt i vad alla säger och ta en....boll och njut!
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Nej det är det inte (eller nja förresten...)

    Men det visar lite på vanans makt - det är inte alltid man får saker att sitta i ryggmärgen och säger man då någonting utan att verklingen tänka efter så kan det bli fel.
  26. 13
    Nej det är det inte (eller nja förresten...)

    Men det visar lite på vanans makt - det är inte alltid man får saker att sitta i ryggmärgen och säger man då någonting utan att verklingen tänka efter så kan det bli fel.
  27. Gretah
    #14
    Inte i sak, för jag har ju inte känt mej diskriminerad. Men det handlar om ORD, som folk är vana att säga och hur svårt det kan vara innan hjärnan har lärt om. Där i är det samma sak.
  28. 14
    Inte i sak, för jag har ju inte känt mej diskriminerad. Men det handlar om ORD, som folk är vana att säga och hur svårt det kan vara innan hjärnan har lärt om. Där i är det samma sak.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    EPA - jojo, det säger min far också om Åhléns... och jag får erkänna att med åren blir man inte bättre själv... När jag skulle förklara vägen till ett elljusspår för min man när han flyttade hit så lät beskrivningen något i den här stilen... Om du går förbi Konsum, Nyckelpigan och BP-macken så är du snart där... då hade Konsum brunnit ned några år tidigare, Nyckelpigan hade bytt namn till MatMagasinet och BP-macken blivit Statoil MÅNGA år tidigare ;-))

    Här finns även Domusparkeringen kvar - fast Domus försvann 1985...
  30. 15
    EPA - jojo, det säger min far också om Åhléns... och jag får erkänna att med åren blir man inte bättre själv... När jag skulle förklara vägen till ett elljusspår för min man när han flyttade hit så lät beskrivningen något i den här stilen... Om du går förbi Konsum, Nyckelpigan och BP-macken så är du snart där... då hade Konsum brunnit ned några år tidigare, Nyckelpigan hade bytt namn till MatMagasinet och BP-macken blivit Statoil MÅNGA år tidigare ;-))

    Här finns även Domusparkeringen kvar - fast Domus försvann 1985...
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Nej inte p g av det jag upplevt p g av adet ordet, jag köper det aldrig, det var så tragiskt... :-( Envisa mä'nnsikor som hävdade sin rätt och så slutade det tragiskt. men men vill man såra andra, så javisst.
  32. 16
    Nej inte p g av det jag upplevt p g av adet ordet, jag köper det aldrig, det var så tragiskt... :-( Envisa mä'nnsikor som hävdade sin rätt och så slutade det tragiskt. men men vill man såra andra, så javisst.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    men at använda ord som kränkande bör man inte då träna in det rätta?
  34. 17
    men at använda ord som kränkande bör man inte då träna in det rätta?
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Men det är INTE samma sak!
  36. 18
    Men det är INTE samma sak!
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19
    Japp - och grannen hävdar fortfarande att jag handlar på Wessels när jag åker till Coop.

    Så vanans makt är stor...
  38. 19
    Japp - och grannen hävdar fortfarande att jag handlar på Wessels när jag åker till Coop.

    Så vanans makt är stor...
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    AVSIKTEN är det väsentliga

    För mig är det ointressant om någon säger zigenare, städare eller neger så länge man inte lägger någon nedvärderande avsikt i ordet. Att döpa om begreppen och sedan låta de nya orden få en nedvärderande klang är ju ingen vinst.

    Jag tar gärna strid mot fördomar. Men fördomarna ligger inte i språket så att de försvinner för att man byter ord. Alltså ser jag inget skäl till att byta ord heller för att "det skall vara så".

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    AVSIKTEN är det väsentliga För mig är det ointressant om någon säger zigenare, städare eller neger så länge man inte lägger någon nedvärderande avsikt i ordet. Att döpa om begreppen och sedan låta de nya orden få en nedvärderande klang är ju ingen vinst.

    Jag tar gärna strid mot fördomar. Men fördomarna ligger inte i språket så att de försvinner för att man byter ord. Alltså ser jag inget skäl till att byta ord heller för att "det skall vara så".
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Köper "alla" nya skolavslutningskläder?
    By ellba in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 12:50
  2. Var köper en "tjockis" träningskläder
    By J m K&L in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 19:45
  3. "Bildschema" var köper jag dem?
    By mama 2 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 21:33
  4. "får inte vara med" och "inte komma.."
    By norge in forum _03 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 21:04
  5. Vad köper ni/köper inte i storpack?
    By jessica13 in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 17:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar