När man tappat mkt i vikt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    När man tappat mkt i vikt

    Jag har ju gått ner en hel del i vikt. Sedan lillan föddes för snart 1 år sedan är det 40 kg närmare bestämt.

    Träffade igår på en ytligt bekant som jag inte sett på länge. Hon utbrast att nu har jag ju gått ner sååå mycket i vikt & vad duktig jag har varit & vad fin jag är. Blev naturligtvis glad & sög åt mig av komplimangerna och tackade så mycket!

    Men så när jag sa att jag ska ner ungefär 10 kg till, så kom det - som alltid.

    NEJ, det behövs inte. Nu räcker det väl? Du som är så smal, nej nej nej..

    Ungefär så.

    Vad kommer det sig, tror ni?

    Jag ÄR inte smal, jag är bara smalare än innan. Jag har fortfarande BMI 27, jag ska ner i alla fall 6 kg till för att komma inom normalspannet (under BMI 25). Och även om man bortser från BMI så är jag inte direkt vältränad, utan har en del fett kvar här & var (mest mage, rumpa, lår - klassiska ställen).

    Några tankar?
  2. 1
    När man tappat mkt i vikt Jag har ju gått ner en hel del i vikt. Sedan lillan föddes för snart 1 år sedan är det 40 kg närmare bestämt.

    Träffade igår på en ytligt bekant som jag inte sett på länge. Hon utbrast att nu har jag ju gått ner sååå mycket i vikt & vad duktig jag har varit & vad fin jag är. Blev naturligtvis glad & sög åt mig av komplimangerna och tackade så mycket!

    Men så när jag sa att jag ska ner ungefär 10 kg till, så kom det - som alltid.

    NEJ, det behövs inte. Nu räcker det väl? Du som är så smal, nej nej nej..

    Ungefär så.

    Vad kommer det sig, tror ni?

    Jag ÄR inte smal, jag är bara smalare än innan. Jag har fortfarande BMI 27, jag ska ner i alla fall 6 kg till för att komma inom normalspannet (under BMI 25). Och även om man bortser från BMI så är jag inte direkt vältränad, utan har en del fett kvar här & var (mest mage, rumpa, lår - klassiska ställen).

    Några tankar?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Tror det bara är väl menat!
  4. 2
    Tror det bara är väl menat!
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3
    "Avundsjuka, bli inte snyggare än jag, är hon verkligen så duktig? "
    Ja, det går nog lite tankar igenom en persons huvud som ställs inför en sån som du
  6. 3
    "Avundsjuka, bli inte snyggare än jag, är hon verkligen så duktig? "
    Ja, det går nog lite tankar igenom en persons huvud som ställs inför en sån som du
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Jag vet inte men jag har själv varit med om det när jag gick ner mycket i vikt. Avundsjuka kanske?
  8. 4
    Jag vet inte men jag har själv varit med om det när jag gick ner mycket i vikt. Avundsjuka kanske?
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Tillägg: Hur lyckades du gå ner så mycket?
  10. 5
    Tillägg: Hur lyckades du gå ner så mycket?
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6

    Jo, det är väl

    inte för att vara elak. Men eftersom jag inte är smal än på ett bra tag så funderar jag bara. Hon är inte den första som sagt så.

    Sen finns den andra varianten, som min mamma. Hon har inte ens kommenterat mina -40 kg, men jag antar att hon sett det *s*
  12. 6
    Jo, det är väl inte för att vara elak. Men eftersom jag inte är smal än på ett bra tag så funderar jag bara. Hon är inte den första som sagt så.

    Sen finns den andra varianten, som min mamma. Hon har inte ens kommenterat mina -40 kg, men jag antar att hon sett det *s*
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Det där är inte ovanligt

    Vet fler som gått ner rätt mycket i vikt, men ändå inte tillräckligt. Och omgivningen ska ändå på något sätt lägga sig i.

    Tror det är en sorts omvänd avundsjuka.

    Ingen som sagt att du ser sjuk ut osv? Det brukar också vara vanligt.

    Sedan en sak som man inte tänker på. Att gå ner 10 kg kan kännas som ett ton för smala människor som brottas med några hekton till vardags. De förstår inte vad 10 kg betyder.
  14. 7
    Det där är inte ovanligt Vet fler som gått ner rätt mycket i vikt, men ändå inte tillräckligt. Och omgivningen ska ändå på något sätt lägga sig i.

    Tror det är en sorts omvänd avundsjuka.

    Ingen som sagt att du ser sjuk ut osv? Det brukar också vara vanligt.

    Sedan en sak som man inte tänker på. Att gå ner 10 kg kan kännas som ett ton för smala människor som brottas med några hekton till vardags. De förstår inte vad 10 kg betyder.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Du ser inte ut som du brukar?

    Dom är "vana" att se den lite kraftigare, och tycker att det inte är det ansikte dom känner igen?

    Eller så kanske du ser jättebra ut nu? Fräsch och sund och dina extra kilon inte är missklädsamma - en övervikt som håller ramen om "sund" i deras ögon?

    Eller det vanliga "du duger som du är" menatliteten?
    Avundsjuka att du klarar av att gå ner och inte dom??

    Finns ju såå många anledningar! Jag tycker att du har varit jätteduktig! Själv går det inte så bra med viktnedgången. Vill träna men har inte kommit iväg på två veckor
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  16. 8
    Du ser inte ut som du brukar? Dom är "vana" att se den lite kraftigare, och tycker att det inte är det ansikte dom känner igen?

    Eller så kanske du ser jättebra ut nu? Fräsch och sund och dina extra kilon inte är missklädsamma - en övervikt som håller ramen om "sund" i deras ögon?

    Eller det vanliga "du duger som du är" menatliteten?
    Avundsjuka att du klarar av att gå ner och inte dom??

    Finns ju såå många anledningar! Jag tycker att du har varit jätteduktig! Själv går det inte så bra med viktnedgången. Vill träna men har inte kommit iväg på två veckor
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Kanske kan vara så..

    hon håller själv på att ska gå ner i vikt. Hade gått ner 5 kg, men har väl lite kvar. Kanske avundsjuka kan stämma på henne.

    Men en annan person som sagt samma sak är jättesmal & har alltid varit. Kommit i gamla jeansen efter alla 3 graviditeterna på bara ett par veckor. *hmm*
  18. 9
    Kanske kan vara så.. hon håller själv på att ska gå ner i vikt. Hade gått ner 5 kg, men har väl lite kvar. Kanske avundsjuka kan stämma på henne.

    Men en annan person som sagt samma sak är jättesmal & har alltid varit. Kommit i gamla jeansen efter alla 3 graviditeterna på bara ett par veckor. *hmm*
  19. Medlem sedan
    Jul 2005
    #10
    o förresten, jag är avundsjuk!!! Så sjukt duktigt! Ahhh! Hade jag bara orkat motivera mig till ynka fem kg hade jag varit glad (behöver nog gå ner ca 30)
  20. 10
    o förresten, jag är avundsjuk!!! Så sjukt duktigt! Ahhh! Hade jag bara orkat motivera mig till ynka fem kg hade jag varit glad (behöver nog gå ner ca 30)
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11

    Igenkänning.

    Eller brist på..

    Jag tror helt enkelt att man lätt blir förknippad med ett visst utseende, en viss kroppsstorlek osv, så när detta förändras markant så kan andra bli lite osäkra på om det är samma person inuti så att säga...
  22. 11
    Igenkänning. Eller brist på..

    Jag tror helt enkelt att man lätt blir förknippad med ett visst utseende, en viss kroppsstorlek osv, så när detta förändras markant så kan andra bli lite osäkra på om det är samma person inuti så att säga...
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12

    Kan vara så..

    har kört GI rivstart, samt högre nivå på GI. Sen några månader med mer "sunt förnuft", och nu försöker jag väl tänka GI igen, typ. Fast det går sådär under semmelperioden (galen i semlor)
  24. 12
    Kan vara så.. har kört GI rivstart, samt högre nivå på GI. Sen några månader med mer "sunt förnuft", och nu försöker jag väl tänka GI igen, typ. Fast det går sådär under semmelperioden (galen i semlor)
  25. Medlem sedan
    Jul 2005
    #13
    *kräk*. Såna smala f.d gravida personer tycker vi inte om!!!!
  26. 13
    *kräk*. Såna smala f.d gravida personer tycker vi inte om!!!!
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Det var nog inget menat om det mer än att hon tyckte du var fin.

    Det är svårt tycker jag att avgöra om en människa behöver gå ner 5-10 kg... ofta tycker jag att många är snyggast när de har 5-6 kilo över BMI-normalvikt.
  28. 14
    Det var nog inget menat om det mer än att hon tyckte du var fin.

    Det är svårt tycker jag att avgöra om en människa behöver gå ner 5-10 kg... ofta tycker jag att många är snyggast när de har 5-6 kilo över BMI-normalvikt.
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    Sjukt duktigt gjort! Imponerande! Själv tänkte jag skriva in mig på vv på måndag.
  30. 15
    Sjukt duktigt gjort! Imponerande! Själv tänkte jag skriva in mig på vv på måndag.
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16

    Där sa du nåt!!

    Nej, jag ser inte sjuk eller undernärd ut på något vis, och det är det ingen som sagt heller.

    Men det där du sa om att 10 kg kan låta som "ett ton" för de som inte har så mkt att tappa, och aldrig haft.
    Jag tycker inte 10 känns speciellt mycket nu när jag har det kvar (förutom ibland då det känns oöverstigligt). Jag hade ju 50 (!!) kg till tänkt målvikt när skruttan föddes och det är ju snäppet mer
  32. 16
    Där sa du nåt!! Nej, jag ser inte sjuk eller undernärd ut på något vis, och det är det ingen som sagt heller.

    Men det där du sa om att 10 kg kan låta som "ett ton" för de som inte har så mkt att tappa, och aldrig haft.
    Jag tycker inte 10 känns speciellt mycket nu när jag har det kvar (förutom ibland då det känns oöverstigligt). Jag hade ju 50 (!!) kg till tänkt målvikt när skruttan föddes och det är ju snäppet mer
  33. Medlem sedan
    Jul 2005
    #17
    ha ha, faktum är att jag tror det är en omvälvning för personer i ens närhet. Jag tror inte att man själv kan förklara hur man reagerar i olika situationer.
  34. 17
    ha ha, faktum är att jag tror det är en omvälvning för personer i ens närhet. Jag tror inte att man själv kan förklara hur man reagerar i olika situationer.
  35. Medlem sedan
    Mar 2002
    #18

    Kommenterar

    Dom är "vana" att se den lite kraftigare, och tycker att det inte är det ansikte dom känner igen?
    ::: Jag gick upp 35 kg som gravid, så jag ligger bara ca 5 kg under den vikt jag har haft flera år mer eller mindre. Visserligen var jag ju rund ett bra tag, med graviditeten & allt, det var jag..

    Eller så kanske du ser jättebra ut nu? Fräsch och sund och dina extra kilon inte är missklädsamma - en övervikt som håller ramen om "sund" i deras ögon?
    ::: En arbetskamrat som också kämpar med vikten frågade mig jag vad jag väger. Vi är jämnlånga hon & jag och hon tyckte vi såg jämnstora ut. Det visade sig att hon vägde 13 kg mindre !! Så kanske bär jag kilona rätt bra??

    Eller det vanliga "du duger som du är" menatliteten?
    Avundsjuka att du klarar av att gå ner och inte dom??
    ::: Ja, avundsjuka kanske?

    Finns ju såå många anledningar! Jag tycker att du har varit jätteduktig! Själv går det inte så bra med viktnedgången. Vill träna men har inte kommit iväg på två veckor

    ::: Tack! Träna, vad är det?? Rider en kväll i veckan, sen blir det tyvärr inte så mkt mer. Nån promenad då & då
  36. 18
    Kommenterar Dom är "vana" att se den lite kraftigare, och tycker att det inte är det ansikte dom känner igen?
    ::: Jag gick upp 35 kg som gravid, så jag ligger bara ca 5 kg under den vikt jag har haft flera år mer eller mindre. Visserligen var jag ju rund ett bra tag, med graviditeten & allt, det var jag..

    Eller så kanske du ser jättebra ut nu? Fräsch och sund och dina extra kilon inte är missklädsamma - en övervikt som håller ramen om "sund" i deras ögon?
    ::: En arbetskamrat som också kämpar med vikten frågade mig jag vad jag väger. Vi är jämnlånga hon & jag och hon tyckte vi såg jämnstora ut. Det visade sig att hon vägde 13 kg mindre !! Så kanske bär jag kilona rätt bra??

    Eller det vanliga "du duger som du är" menatliteten?
    Avundsjuka att du klarar av att gå ner och inte dom??
    ::: Ja, avundsjuka kanske?

    Finns ju såå många anledningar! Jag tycker att du har varit jätteduktig! Själv går det inte så bra med viktnedgången. Vill träna men har inte kommit iväg på två veckor

    ::: Tack! Träna, vad är det?? Rider en kväll i veckan, sen blir det tyvärr inte så mkt mer. Nån promenad då & då
  37. Medlem sedan
    May 2003
    #19

    Ja, jag märkte det en gång

    när jag stod och pratade med en "minimänniska" som inte förstod att jag behövde gå ner i vikt. (Jag vägde typ 100 kg) och när jag sa att jag väger faktiskt 100 kg och vill väga "normalt" och det ligger mellan 53-68 kg så höll hon på att tappa hakan. "Jaha, och jag som kämpar med 0,5 kg och tycker det är mycket.

    Det fick mig att tänka till att smala människor som bråttas med 5 kg hit och dit INTE förstår och aldrig kommer att förstå vad det innebär att faktiskt kämpa med 20-40 kg. Av samma anledning som man inte kan förstå vad det innebär att kämpa med övervikt på 50-100 kg heller.
  38. 19
    Ja, jag märkte det en gång när jag stod och pratade med en "minimänniska" som inte förstod att jag behövde gå ner i vikt. (Jag vägde typ 100 kg) och när jag sa att jag väger faktiskt 100 kg och vill väga "normalt" och det ligger mellan 53-68 kg så höll hon på att tappa hakan. "Jaha, och jag som kämpar med 0,5 kg och tycker det är mycket.

    Det fick mig att tänka till att smala människor som bråttas med 5 kg hit och dit INTE förstår och aldrig kommer att förstå vad det innebär att faktiskt kämpa med 20-40 kg. Av samma anledning som man inte kan förstå vad det innebär att kämpa med övervikt på 50-100 kg heller.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    I det läget brukar jag säga något i stil med: "ja, de sista kilona är ju alltid för ens egen skull och det är ju du som bestämmer"...
  40. 20
    I det läget brukar jag säga något i stil med: "ja, de sista kilona är ju alltid för ens egen skull och det är ju du som bestämmer"...
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tappat i vikt
    By Marie_AOA in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:29
  2. Han har tappat i vikt
    By Gafsan in forum _00 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 14:32
  3. Tappat i vikt
    By MissW in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 17:11
  4. tappat vikt
    By krize in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 19:44
  5. Ni som tappat vikt
    By lilla ödlan in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 09:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar