Västlig vind
Ordet är fritt
  1. Laman
    #1

    Västlig vind

    Läste längre ner om uttryck som man har svårt för - mitt svåraste är västlig vind - eller vilket annat vädersträck som helst - kommer den från väst eller blåser den åt väster till?
  2. 1
    Västlig vind Läste längre ner om uttryck som man har svårt för - mitt svåraste är västlig vind - eller vilket annat vädersträck som helst - kommer den från väst eller blåser den åt väster till?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Nordanvind

    Det där har jag också haft svårt med, men jag har lärt mig det genom att tänka att en nordanvind är kall - alltså blåser den från norr om mot söder. Alltså anger det varifrån vinden kommer.
  4. 2
    Nordanvind Det där har jag också haft svårt med, men jag har lärt mig det genom att tänka att en nordanvind är kall - alltså blåser den från norr om mot söder. Alltså anger det varifrån vinden kommer.
  5. Laman
    #3
    Tack - vilket bra tips - det kanske till och med går att komma ihåg!!
  6. 3
    Tack - vilket bra tips - det kanske till och med går att komma ihåg!!
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Det håll varifrån vinden kommer...precis som Pappa Puh säger...
  8. 4
    Det håll varifrån vinden kommer...precis som Pappa Puh säger...
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Ännu krångligare blir det om man lär sig lite om havsströmmar. En västlig ström rör sig nämligen västerut, medan en västlig vind kommer från väster.
  10. 5
    Ännu krångligare blir det om man lär sig lite om havsströmmar. En västlig ström rör sig nämligen västerut, medan en västlig vind kommer från väster.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Men en vind från NORDPOLEN kan vara både kall eller varm, beroende på vilket håll den kommer ifrån...Gdansk? Om man står på den norra av dessa två, NORDPOLEN, vad är då vinden???
    Vindarna viskar mitt namn???
    Ha det alla Affare (fNare)
  12. 6
    Men en vind från NORDPOLEN kan vara både kall eller varm, beroende på vilket håll den kommer ifrån...Gdansk? Om man står på den norra av dessa två, NORDPOLEN, vad är då vinden???
    Vindarna viskar mitt namn???
    Ha det alla Affare (fNare)
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7

    Va?!

    Vet du inte om att det har kommit nya EU-direktiv som bara tillåter vinden att blåsa sydligt från Nord-Polen? :-)
  14. 7
    Va?! Vet du inte om att det har kommit nya EU-direktiv som bara tillåter vinden att blåsa sydligt från Nord-Polen? :-)

Liknande trådar

  1. Fukthalt på vind?
    By indra76 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 15:58
  2. Pop vind/ skaloverall
    By Lily m T-03 o N-06 in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:16
  3. Var köpa vind
    By Lööv_choklad in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 18:35
  4. Po.p vind/skaljacka
    By Bushmama in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 14:39
  5. Vind
    By achillea in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 08:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar