Förebygga bristningar?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    Förebygga bristningar?

    Hej alla gamla erfarna rävar! Kollade en hemsida med bilder på gravida magar och såg att många har fått stora röda bristningar på magen. Vissa hade riktigt stora ärr, och det såg lite läskigt ut. Finns det något man kan göra för att förebygga detta? Funkar det att smörja in med kräm eller hjälper det ändå inte? Jag är bara i vecka 16 med första ungen så jag har inte fått så mycket mage ännu. Men man vet ju inte om den skulle råka börja snabbväxa.
  2. 1
    Förebygga bristningar? Hej alla gamla erfarna rävar! Kollade en hemsida med bilder på gravida magar och såg att många har fått stora röda bristningar på magen. Vissa hade riktigt stora ärr, och det såg lite läskigt ut. Finns det något man kan göra för att förebygga detta? Funkar det att smörja in med kräm eller hjälper det ändå inte? Jag är bara i vecka 16 med första ungen så jag har inte fått så mycket mage ännu. Men man vet ju inte om den skulle råka börja snabbväxa.
  3. Malla
    #2

    Tyvärr så

    finns det nog ingen smörja som hjälper. Bristningarna kommer av hormonella orsaker och det är nog en rätt så ärftlig "åkomma". Jag har aldrig fått bristningar på magen trots att jag väntar mitt sjunde barn. Min mamma som har fem barn och min syster som har fyra har inte heller några. Vi är alla rätt så långa(174-181 cm) och jag vet inte om det också kan spela roll...Sedan är det ju så att bristningarna bleknar och drar ihop sig efterhand så de förblir inte röda och blaffiga. Så tyvärr finns det nog inget du kan göra mer än hålla tummarna Å andra sidan är väl inte några bristningar hela världen? Ungefär som att rynkor och grått hår kommer med åren och får ses som tecken på att man levt så får bristningarna visa att man fått barn
  4. 2
    Tyvärr så finns det nog ingen smörja som hjälper. Bristningarna kommer av hormonella orsaker och det är nog en rätt så ärftlig "åkomma". Jag har aldrig fått bristningar på magen trots att jag väntar mitt sjunde barn. Min mamma som har fem barn och min syster som har fyra har inte heller några. Vi är alla rätt så långa(174-181 cm) och jag vet inte om det också kan spela roll...Sedan är det ju så att bristningarna bleknar och drar ihop sig efterhand så de förblir inte röda och blaffiga. Så tyvärr finns det nog inget du kan göra mer än hålla tummarna Å andra sidan är väl inte några bristningar hela världen? Ungefär som att rynkor och grått hår kommer med åren och får ses som tecken på att man levt så får bristningarna visa att man fått barn
  5. Hoppas hamna här!
    #3

    Har hört att...

    det visst hjälper att smörja in magen,men inte med vilken hudkräm som helst utan något speciellt mot just bristningar.Annars ska visst kakaosmör fungera.Fråga på välsorterat parfymeri eller hälsokost.Tror dock inte alltför mycket på att det helt skulle motverka bristningar,men vad spelar det egentligen för roll att det syns lite på magen att man fött barn?Det är ju dessutom sällan man visar upp den kroppsdelen och det finns ju betydligt värre hudåkommor att dras runt med.Njut nu av graviditeten istället och bekymra dig inte för hur du ev. kommer att se ut efteråt.
  6. 3
    Har hört att... det visst hjälper att smörja in magen,men inte med vilken hudkräm som helst utan något speciellt mot just bristningar.Annars ska visst kakaosmör fungera.Fråga på välsorterat parfymeri eller hälsokost.Tror dock inte alltför mycket på att det helt skulle motverka bristningar,men vad spelar det egentligen för roll att det syns lite på magen att man fött barn?Det är ju dessutom sällan man visar upp den kroppsdelen och det finns ju betydligt värre hudåkommor att dras runt med.Njut nu av graviditeten istället och bekymra dig inte för hur du ev. kommer att se ut efteråt.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Jag är kort och har fått tre barn utan att få bristningar så längden spelar nog ingen roll.

    Jag har oxå äst att smörja insig med viken billlig salav aom helst kan göra en liten marginell nytta. Dyra krämer är inget bättre. tyvärr minns jag ej var jag läste detta.
  8. 4
    Jag är kort och har fått tre barn utan att få bristningar så längden spelar nog ingen roll.

    Jag har oxå äst att smörja insig med viken billlig salav aom helst kan göra en liten marginell nytta. Dyra krämer är inget bättre. tyvärr minns jag ej var jag läste detta.
  9. Malla
    #5

    Jag spekulerade

    bara om att längden kunde spela roll, men där sprack den teorin Vi får nog hålla fast vid att det är hormonerna som ställer till det och att man har anlag för att få bristningar...
  10. 5
    Jag spekulerade bara om att längden kunde spela roll, men där sprack den teorin Vi får nog hålla fast vid att det är hormonerna som ställer till det och att man har anlag för att få bristningar...
  11. Sophia L
    #6

    Anna Wahlgren-råd

    Anna Wahlgren skriver i sin barnabok att man ska smörja in magen under hela graviditeten medan den växer för att slippa bristningar. Och som jag har för mig också månaderna efter, medan den går tillbaka.
    Hon berättar om när hon ska föda något av de sista barnen och läkaren inte tror att det är sant att hon fött så många tidigare, eftersom hon inte har några bristningar.
    Vetenskapligt eller inte – jag tycker att det låter rimligt att huden behöver hjälp medan den töjs ut och drar ihop sig. Därför har jag smörjt in mig morgon och kväll med HTH när jag väntat mina två första barn och också nu den tredje gången. Har heller inga brisningar! HTH använder jag för att den innehåller salt som binder vätska och så är det väldigt bra att när bebin kommer att den inte doftar. Brösten har jag också smörjt in lite extra under graviditeten, men förstås inte efter förlossningen. Det är mycket impopulärt med hudsalva i maten :-)
  12. 6
    Anna Wahlgren-råd Anna Wahlgren skriver i sin barnabok att man ska smörja in magen under hela graviditeten medan den växer för att slippa bristningar. Och som jag har för mig också månaderna efter, medan den går tillbaka.
    Hon berättar om när hon ska föda något av de sista barnen och läkaren inte tror att det är sant att hon fött så många tidigare, eftersom hon inte har några bristningar.
    Vetenskapligt eller inte – jag tycker att det låter rimligt att huden behöver hjälp medan den töjs ut och drar ihop sig. Därför har jag smörjt in mig morgon och kväll med HTH när jag väntat mina två första barn och också nu den tredje gången. Har heller inga brisningar! HTH använder jag för att den innehåller salt som binder vätska och så är det väldigt bra att när bebin kommer att den inte doftar. Brösten har jag också smörjt in lite extra under graviditeten, men förstås inte efter förlossningen. Det är mycket impopulärt med hudsalva i maten :-)
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7
    Jag har smörjt och smörjt under alla graviditeter men ändå ser min mage ut som ett punkterat dragspel. Tyvärr så är det nog genetiskt betingat om man ska få bristningar eller inte..
  14. 7
    Jag har smörjt och smörjt under alla graviditeter men ändå ser min mage ut som ett punkterat dragspel. Tyvärr så är det nog genetiskt betingat om man ska få bristningar eller inte..
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Jag smörjer in mig dagligen med en salva från Weleda - Havandeskapsolja....jag vill i allafall försöka att undvika bristningar å då känns det bättre att göra nått än inget alls. Min mamma har jättemycket bristningar på magen efter sina graviditeter. Jag smörjde in mig även i min första graviditet å jag har inga bristningar efter den graviditeten. Gå in på; http://www.weleda.se/ du kan beställa oljan direkt på webbsidan.

    Kram Veronica
  16. 8
    Jag smörjer in mig dagligen med en salva från Weleda - Havandeskapsolja....jag vill i allafall försöka att undvika bristningar å då känns det bättre att göra nått än inget alls. Min mamma har jättemycket bristningar på magen efter sina graviditeter. Jag smörjde in mig även i min första graviditet å jag har inga bristningar efter den graviditeten. Gå in på; http://www.weleda.se/ du kan beställa oljan direkt på webbsidan.

    Kram Veronica
  17. magnolia
    #9
    Jag TROR att det beror på genetiska orsaker att inte Anna Wahlgren fått några bristningar. Hon har säkert smort in sig och tror säkert därför att det är därför hon sluppit. Jag har dock hört från läkare och BM att bristningar (striae) uppstår så djupt ner i hudlagren att det inte finns en kräm i hela världen som kan påverka det hela.
    Jag hittade mer information här:
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3934
  18. 9
    Jag TROR att det beror på genetiska orsaker att inte Anna Wahlgren fått några bristningar. Hon har säkert smort in sig och tror säkert därför att det är därför hon sluppit. Jag har dock hört från läkare och BM att bristningar (striae) uppstår så djupt ner i hudlagren att det inte finns en kräm i hela världen som kan påverka det hela.
    Jag hittade mer information här:
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3934
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    Har inga bristningar
    Detta är min tredje graviditet och jag har aldrig haft några bristningar trots att jag aldrig smörjt mig med någonting. Så jag måste hålla med flera som skrivit att det säkert är genetiskt betingat. Jag kan tillägga att jag haft stor mage , så att folk hajat till och undrat om jag inte skulle föda snart när jag var i typ vecka 30....
  20. 10
    Har inga bristningar
    Detta är min tredje graviditet och jag har aldrig haft några bristningar trots att jag aldrig smörjt mig med någonting. Så jag måste hålla med flera som skrivit att det säkert är genetiskt betingat. Jag kan tillägga att jag haft stor mage , så att folk hajat till och undrat om jag inte skulle föda snart när jag var i typ vecka 30....
  21. Medlem sedan
    Jan 2007
    #11
    Hej!

    Jag smörjer in mig dagligen med Weleda - Havandeskapsolja och har inte fått några bristningar.
    Vet ju inte om det beror på den men den är också skön mot den stramande huden speciellt så här års. Började med den tidigt när magen började synas och är nu i V38.

    //Marsbarn
  22. 11
    Hej!

    Jag smörjer in mig dagligen med Weleda - Havandeskapsolja och har inte fått några bristningar.
    Vet ju inte om det beror på den men den är också skön mot den stramande huden speciellt så här års. Började med den tidigt när magen började synas och är nu i V38.

    //Marsbarn
  23. Medlem sedan
    May 2015
    #12
    Kräm mot bristningar - http://shytobuy.se
  24. 12
    Kräm mot bristningar - http://shytobuy.se

Liknande trådar

  1. förebygga bristningar?
    By minna71 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 05:54
  2. För att förebygga
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 16:23
  3. Förebygga?
    By vallmo in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 21:01
  4. Förebygga ma/mf
    By Norrlandsmamma in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 20:26
  5. Att förebygga bristningar...
    By Anna m. Martin & Felix in forum Förlossning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 19:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar