Rimlig läggtid för 10-åring?
Stora barn
  1. anonymt namn
    #1

    Rimlig läggtid för 10-åring?

    Jag var just inne hos min dotter och sa till henne på skarpen att hon fick sluta läsa och sova nu och det är samma visa varje kväll. Hon tar evigheter på sig att överhuvudtaget komma i säng och sen måste hon läsa fast det är sent för annars kan hon inte sova. På morgonen får man förstås dra upp henne. Hon går upp sju. Jag tänker att hon borde släcka för att sova senast halv tio. Vad tror ni?
  2. 1
    Rimlig läggtid för 10-åring? Jag var just inne hos min dotter och sa till henne på skarpen att hon fick sluta läsa och sova nu och det är samma visa varje kväll. Hon tar evigheter på sig att överhuvudtaget komma i säng och sen måste hon läsa fast det är sent för annars kan hon inte sova. På morgonen får man förstås dra upp henne. Hon går upp sju. Jag tänker att hon borde släcka för att sova senast halv tio. Vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Det där är så olika för olika barn, och bara för att de är svåra att väcka är det inte säkert att de sovit för lite. Vår äldste har alltid varit morgontrött och det spelar ingen roll när han lägger sig på kvällen, han är svår att väcka kl 7 i alla fall. Medan lillebror som är morgonpigg skuttar upp kl. 6 även om han somnat kl. 11. Han har också alltid haft mindre sömnbehov än storebror, vid motsvarande ålder. Men de flesta 10-åringar behöver nog sova i alla fall minst 9-9½ timme, så våra har lagt sig och släckt vid 21-21.30-tiden i 10-årsåldern.
  4. 2
    Det där är så olika för olika barn, och bara för att de är svåra att väcka är det inte säkert att de sovit för lite. Vår äldste har alltid varit morgontrött och det spelar ingen roll när han lägger sig på kvällen, han är svår att väcka kl 7 i alla fall. Medan lillebror som är morgonpigg skuttar upp kl. 6 även om han somnat kl. 11. Han har också alltid haft mindre sömnbehov än storebror, vid motsvarande ålder. Men de flesta 10-åringar behöver nog sova i alla fall minst 9-9½ timme, så våra har lagt sig och släckt vid 21-21.30-tiden i 10-årsåldern.
  5. anonymt namn
    #3

    Jo det stämmer

    Hon är en utpräglad kvällsmänniska, har alltid behövt minst en timma för att komma till ro och har varit svårväckt på morgonen. Priset tog hon på sin treårsdag. Vi kom in med presenterna, sjöng, tog en vers till, ruskade och pratade i örat - ingen reaktion. Vi fick gå ut och väcka henne lite senare istället. Men jag upplever inte att det skulle bero på att hon har mindre sömnbehov, det är nog mer att hon har "fel" dygnsrytm.
  6. 3
    Jo det stämmer Hon är en utpräglad kvällsmänniska, har alltid behövt minst en timma för att komma till ro och har varit svårväckt på morgonen. Priset tog hon på sin treårsdag. Vi kom in med presenterna, sjöng, tog en vers till, ruskade och pratade i örat - ingen reaktion. Vi fick gå ut och väcka henne lite senare istället. Men jag upplever inte att det skulle bero på att hon har mindre sömnbehov, det är nog mer att hon har "fel" dygnsrytm.
  7. sanna m sex tjejer
    #4

    svårt

    jag tror att hon skulle behöva sova mer. jag har som regel att min 9-åring ska vara i säng kl 21 när det är skola dagen efter. däremot har jag ingen bestämd tid när hon måste släcka eller sluta lyssna på musik. för kan hon inte sova så kan hon ju inte, man blir inte piggare och gladare av att ligga vaken i ett mörkt rum.
  8. 4
    svårt jag tror att hon skulle behöva sova mer. jag har som regel att min 9-åring ska vara i säng kl 21 när det är skola dagen efter. däremot har jag ingen bestämd tid när hon måste släcka eller sluta lyssna på musik. för kan hon inte sova så kan hon ju inte, man blir inte piggare och gladare av att ligga vaken i ett mörkt rum.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Så är det med vår äldsta på hans födelsedagar också. Det har aldrig räckt med att sjunga, vi måste ruska honom. Men då brukar han vakna.
  10. 5
    Så är det med vår äldsta på hans födelsedagar också. Det har aldrig räckt med att sjunga, vi måste ruska honom. Men då brukar han vakna.
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Min 97:a är en riktig kvällsmänniska och har svårt att sova om han lägger sig för tidigt- På vardagarna är han i säng ca21-22, blir det lite tidigare, så ligger han och tittar på film.
  12. 6
    Min 97:a är en riktig kvällsmänniska och har svårt att sova om han lägger sig för tidigt- På vardagarna är han i säng ca21-22, blir det lite tidigare, så ligger han och tittar på film.
  13. Medlem sedan
    Jun 1998
    #7
    Jag tycker att detta är svårt och samtidigt lätt. Har en 10 och en 12 åring. dottern på 10 går gärna själv och lägger sig vid 8-9 tiden men kan ibland vara uppe till klockan 10 (om det är något speciellt). Hon går upp vid halv sju och jag behöver knappt väcka henne - och aldrig tjata.

    Sonen som är 12 år vill gärna vara uppe längre och kan tänka sig gå i säng först vid 10 och sen läsa under minst en halvtimme. Han går upp vid sju tiden men honom måste jag väcka (dvs han sover tills jag dragit upp rullgardinen och sagt god morgon).

    Jag har sagt till barnen att så länge de är pigga på morgonen så tänker inte jag bråka om lägg tider. För mig är det viktigaste att barnen lär sig att lära sig att känna när de är trötta.
  14. 7
    Jag tycker att detta är svårt och samtidigt lätt. Har en 10 och en 12 åring. dottern på 10 går gärna själv och lägger sig vid 8-9 tiden men kan ibland vara uppe till klockan 10 (om det är något speciellt). Hon går upp vid halv sju och jag behöver knappt väcka henne - och aldrig tjata.

    Sonen som är 12 år vill gärna vara uppe längre och kan tänka sig gå i säng först vid 10 och sen läsa under minst en halvtimme. Han går upp vid sju tiden men honom måste jag väcka (dvs han sover tills jag dragit upp rullgardinen och sagt god morgon).

    Jag har sagt till barnen att så länge de är pigga på morgonen så tänker inte jag bråka om lägg tider. För mig är det viktigaste att barnen lär sig att lära sig att känna när de är trötta.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8
    Oj, våra barn verkar ha tidiga läggningstider.
    Vi har som mål att dottern som precis fyllt 11 år ska ligga i sängen kl.20-20.30 och får läsa en halvtimme.
    Sonen som fyller 8 år ska ligga i sängen 19.30-20 och får läsa en halvtimme.
    På fredag och lördag kan de vara i säng allt mellan 22.00-24.00 (ibland senare om vi har gäster eller är borta själva)
  16. 8
    Oj, våra barn verkar ha tidiga läggningstider.
    Vi har som mål att dottern som precis fyllt 11 år ska ligga i sängen kl.20-20.30 och får läsa en halvtimme.
    Sonen som fyller 8 år ska ligga i sängen 19.30-20 och får läsa en halvtimme.
    På fredag och lördag kan de vara i säng allt mellan 22.00-24.00 (ibland senare om vi har gäster eller är borta själva)
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9
    Jag tor att min son somnar tidigast kl. 22.45 på vardagkvällarna.
    Han måste vara i sin säng 22.00. Han går upp 7.30 på morgonen. De har det bra, skolan börjar 8.30.

    På helgen eller vid annan ledighet försöker tycker jag 23.00 är lagom att sluta med alla aktiviteter och gå och lägga sig.
    Han har svårt att somna ibland och det kan blir nästan vid 01.00 som han kommer till ro på lediga tider. Men då kan han sova till halv elva på förmiddagen.
    Som en tonåring.
  18. 9
    Jag tor att min son somnar tidigast kl. 22.45 på vardagkvällarna.
    Han måste vara i sin säng 22.00. Han går upp 7.30 på morgonen. De har det bra, skolan börjar 8.30.

    På helgen eller vid annan ledighet försöker tycker jag 23.00 är lagom att sluta med alla aktiviteter och gå och lägga sig.
    Han har svårt att somna ibland och det kan blir nästan vid 01.00 som han kommer till ro på lediga tider. Men då kan han sova till halv elva på förmiddagen.
    Som en tonåring.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Min dotter är snart 10 år. Hon lägger sig mellan 2030-2130. Ibland läser hon en halvtimme innan hon släcker, det beror på hur trött hon är. Sedan går hon upp vid 0645 och är då riktigt tjurig. Det beror på dåligt morgonhumör, det är likadant om hon skulle somna mycket tidigare.

    För oss funkar det bättre att bedöma hur trött hon är om eftermiddagen och hur hon klarar av sina aktiviteter för att se om hon sover tillräckligt. Det fungerar dåligt att gå efter morgontrötthet.
  20. 10
    Min dotter är snart 10 år. Hon lägger sig mellan 2030-2130. Ibland läser hon en halvtimme innan hon släcker, det beror på hur trött hon är. Sedan går hon upp vid 0645 och är då riktigt tjurig. Det beror på dåligt morgonhumör, det är likadant om hon skulle somna mycket tidigare.

    För oss funkar det bättre att bedöma hur trött hon är om eftermiddagen och hur hon klarar av sina aktiviteter för att se om hon sover tillräckligt. Det fungerar dåligt att gå efter morgontrötthet.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #11
    Min snart 10-åring (oj, är han så gammal redan *ler*) lägger sig vid 21 på vardagkvällar och är för det mesta lättväckt på mornarna. På helger och så har vi ingen tid, det reglerar sig själv ändå, han brukar sova som en stock mellan 22-23 i soffan.

    Nu under sportlovet har han haft läggdags mellan halvtio och tio på kvällen och för det mesta varit vaken då jag gått till jobbet vid 20 i sju.
    Han har aldrig haft något större sömnbehov (c:a 10 timmar per dygn) sedan han var bebis.
  22. 11
    Min snart 10-åring (oj, är han så gammal redan *ler*) lägger sig vid 21 på vardagkvällar och är för det mesta lättväckt på mornarna. På helger och så har vi ingen tid, det reglerar sig själv ändå, han brukar sova som en stock mellan 22-23 i soffan.

    Nu under sportlovet har han haft läggdags mellan halvtio och tio på kvällen och för det mesta varit vaken då jag gått till jobbet vid 20 i sju.
    Han har aldrig haft något större sömnbehov (c:a 10 timmar per dygn) sedan han var bebis.
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Samma tider de senaste åren

    har vi haft dock med liten ändring ju älde dom blivit men då barnen var runt tio skulle de ligga innan nio och släcka efter ca10min, nu är dom 12 och snart 14 och 2 gånger i veckan får de se på tv till tio annars är det halv tio som gäller,
    numera får dom dock bestämma själv hur länge dom vill läsa oftast släcker båda efter 10-15min.
    sonen har alltid varit pigg och stiger upp runt 6-6.30 alla dagar (även helg) trots att han inte börjar skolan för än 8.35
    lillasyster är den morgontrötta så hon börjar jag väcka vid sju så är hon uppe innan halv åtta, de har blivit lite lättare på morgonen då jag börjat väcka henne tidigare så hon får längre tid på sig att vakna och det blir mindre tjafs.
    på helgerna gäller 23 som kvällstid om det inte är något speciellt, fördelen är att dom inte hinner vända på dygnet så mycket under helgen.
  24. 12
    Samma tider de senaste åren har vi haft dock med liten ändring ju älde dom blivit men då barnen var runt tio skulle de ligga innan nio och släcka efter ca10min, nu är dom 12 och snart 14 och 2 gånger i veckan får de se på tv till tio annars är det halv tio som gäller,
    numera får dom dock bestämma själv hur länge dom vill läsa oftast släcker båda efter 10-15min.
    sonen har alltid varit pigg och stiger upp runt 6-6.30 alla dagar (även helg) trots att han inte börjar skolan för än 8.35
    lillasyster är den morgontrötta så hon börjar jag väcka vid sju så är hon uppe innan halv åtta, de har blivit lite lättare på morgonen då jag börjat väcka henne tidigare så hon får längre tid på sig att vakna och det blir mindre tjafs.
    på helgerna gäller 23 som kvällstid om det inte är något speciellt, fördelen är att dom inte hinner vända på dygnet så mycket under helgen.
  25. anonymt namn
    #13

    Tack för alla svar.

    Min dotter kanske inte var så extrem som jag trodde. Det känns ju skönt. Jag tycker att det bästa skulle vara om styrde läggtiderna själv, men det funkar inte riktigt med henne. Om man ska gå efter hur mycket hon sov som bebis skulle hon nog behöva sova mer än hon gör. Son myfödd sov hon minst 20 timmar om dygnet. men det funkar förstås inte så.
  26. 13
    Tack för alla svar. Min dotter kanske inte var så extrem som jag trodde. Det känns ju skönt. Jag tycker att det bästa skulle vara om styrde läggtiderna själv, men det funkar inte riktigt med henne. Om man ska gå efter hur mycket hon sov som bebis skulle hon nog behöva sova mer än hon gör. Son myfödd sov hon minst 20 timmar om dygnet. men det funkar förstås inte så.
  27. Medlem sedan
    Jan 1999
    #14
    Mina barn får vara uppe hur länge de vill så länge de går upp utan knot på morgonen.
    Det är deras ansvar att komma ur sängen när klockan ringer, om de inte orkar det så får de lägga sig tidigare.
    En enkel metod som funkat perfekt hittills *peppar peppar*
  28. 14
    Mina barn får vara uppe hur länge de vill så länge de går upp utan knot på morgonen.
    Det är deras ansvar att komma ur sängen när klockan ringer, om de inte orkar det så får de lägga sig tidigare.
    En enkel metod som funkat perfekt hittills *peppar peppar*
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    Jag ser att min son (6½ år) får vara uppe väldigt sent för sin ålder, men han lägger sig ca 20:45... sedan läser vi saga och han plockar med något innan han somnar runt 21:15.

    Men han kliver upp 6:30 av sig själv så det har inte varit något problem än så länge... och han har alltid haft ett litet sömnbehov.
  30. 15
    Jag ser att min son (6½ år) får vara uppe väldigt sent för sin ålder, men han lägger sig ca 20:45... sedan läser vi saga och han plockar med något innan han somnar runt 21:15.

    Men han kliver upp 6:30 av sig själv så det har inte varit något problem än så länge... och han har alltid haft ett litet sömnbehov.
  31. Medlem sedan
    Apr 2000
    #16

    Min tioåring

    Skall släcka senast 19.30 när vi skall upp kl 6 och kl 20.00 när vi skall upp 6.30. De tiderna gälller iofs för åttaåringen också. Får de inte sova de timmarna blir de trötta och griniga.

    Tycker att det är en del i att ta ansvar att förstå när det är dags att sova för att orka med dagen efter och ansvar ger friheter.
  32. 16
    Min tioåring Skall släcka senast 19.30 när vi skall upp kl 6 och kl 20.00 när vi skall upp 6.30. De tiderna gälller iofs för åttaåringen också. Får de inte sova de timmarna blir de trötta och griniga.

    Tycker att det är en del i att ta ansvar att förstå när det är dags att sova för att orka med dagen efter och ansvar ger friheter.
  33. Medlem sedan
    Mar 1998
    #17
    Vår är också uppe rätt sent. Ungefär som din. Han får vakna av sig själv på mornarna, ibland blir det halv 6, ibland halv 8.
  34. 17
    Vår är också uppe rätt sent. Ungefär som din. Han får vakna av sig själv på mornarna, ibland blir det halv 6, ibland halv 8.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Fast egentligen...

    ...behöver väl inte det betyda att de sovit tillräckligt. Kanske säckar de ihop senare på dagen. Koncentrationsförmågan samt inlärningsförmågan är ju starkt kopplat till huruvida du har sovit tillräckligt.
    Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt.
    Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  36. 18
    Fast egentligen... ...behöver väl inte det betyda att de sovit tillräckligt. Kanske säckar de ihop senare på dagen. Koncentrationsförmågan samt inlärningsförmågan är ju starkt kopplat till huruvida du har sovit tillräckligt.
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    En del barn är självreglerande när det gäller sömn, jag hör avundsjukt hur min sons kamrater säger godnatt och lägger sig frivilligt, för att de helt enkelt är trötta.
    Min son får vi mota i säng, även om ögonen hänger vid hakan av trötthet, så vill han inte sova.
    egentligen somnar han bäst i soffan, då blir det sällan några protester
  38. 19
    En del barn är självreglerande när det gäller sömn, jag hör avundsjukt hur min sons kamrater säger godnatt och lägger sig frivilligt, för att de helt enkelt är trötta.
    Min son får vi mota i säng, även om ögonen hänger vid hakan av trötthet, så vill han inte sova.
    egentligen somnar han bäst i soffan, då blir det sällan några protester
  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20
    Jag vet inte om det är rimligt men min 10-åring lägger sig kl 21.
  40. 20
    Jag vet inte om det är rimligt men min 10-åring lägger sig kl 21.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rimlig tid att vara hemma för 15-åring?
    By Malinau in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 17:14
  2. Läggtid för 9-10 åring?
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 09:36
  3. Lämplig läggtid 11-åring?
    By saraulrika in forum Stora barn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 18:42
  4. Rimlig väntan för 7-åring?
    By -TuvaLiten- in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 12:02
  5. Läggtid för 7-åring?
    By Lollo in forum Stora barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 07:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar