Någon som läst spec.ped.progr
Barn som yrke
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Någon som läst spec.ped.progr

    på halvfart vid GU (eller annanstans)?
  2. 1
    Någon som läst spec.ped.progr på halvfart vid GU (eller annanstans)?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Delvis

    Jag har läst 30 poäng spec.pedagogik på heltid vid GU. I och för sig var mina poäng inom ramen för den vanliga lärarutbildningen men de 20 första poängen lästes gemensamt med spec.pedagogutbildningen. Hade jag valt att fortsätta läsa till specialpedagog hade jag fått tillgodoräkna mig min apoäng och alltså enbart behövt läsa 40 poäng till.

    Från och med i HT07 ändras dock spec.pedagogutbildningen (i hela landet) och eftersom utbildningen då kommer att ligga på avancerad nivå (enligt Bolognaprocessen) krävs andra behörighetskrav för att kunna komma in. Bland annat måste man ha gjort ett examensarbete på 10 poäng (c-nivå) för att vara behörig.

    Eftersom lärarstudenter studerar på grundnivå och spec.ped.utbildningen ligger på avancerad nivå kommer man troligtvis inte att läsa tillsammans med lärarna längre och därmed borde också kurserna ändras ganska mycket från och med i höst, även om jag kanske inte riktigt tror att det kommer att ske. De första 20 poängen man läser i spec.pedagogik är väldigt grundläggande och det måste man läsa oavsett om man läser inom lärarutbildningen eller inom spec.pedagogutbildningen.
  4. 2
    Delvis Jag har läst 30 poäng spec.pedagogik på heltid vid GU. I och för sig var mina poäng inom ramen för den vanliga lärarutbildningen men de 20 första poängen lästes gemensamt med spec.pedagogutbildningen. Hade jag valt att fortsätta läsa till specialpedagog hade jag fått tillgodoräkna mig min apoäng och alltså enbart behövt läsa 40 poäng till.

    Från och med i HT07 ändras dock spec.pedagogutbildningen (i hela landet) och eftersom utbildningen då kommer att ligga på avancerad nivå (enligt Bolognaprocessen) krävs andra behörighetskrav för att kunna komma in. Bland annat måste man ha gjort ett examensarbete på 10 poäng (c-nivå) för att vara behörig.

    Eftersom lärarstudenter studerar på grundnivå och spec.ped.utbildningen ligger på avancerad nivå kommer man troligtvis inte att läsa tillsammans med lärarna längre och därmed borde också kurserna ändras ganska mycket från och med i höst, även om jag kanske inte riktigt tror att det kommer att ske. De första 20 poängen man läser i spec.pedagogik är väldigt grundläggande och det måste man läsa oavsett om man läser inom lärarutbildningen eller inom spec.pedagogutbildningen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3
    Åh tack för mkt info, typiskt att de ändrar nu när jag bestämt mig efter flera års velande... Tänkte försöka läsa på halvfart och hoppas rektorn kan gå in och sponsra med lite tid men nu får jag kolla upp mer om det går då.
  6. 3
    Åh tack för mkt info, typiskt att de ändrar nu när jag bestämt mig efter flera års velande... Tänkte försöka läsa på halvfart och hoppas rektorn kan gå in och sponsra med lite tid men nu får jag kolla upp mer om det går då.

Liknande trådar

  1. Kom era barn in på det progr dom ville?
    By QiaS in forum _95 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 15:25
  2. var i vilket progr.
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 17:36
  3. Progr.ledare
    By Annica4 in forum Melodifestivalen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 22:04
  4. Hjälp med att installera progr
    By ~Trixie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:09
  5. Någon som läst någon/några
    By Augusti_73 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar