Egentligen vet jag inte om jag hör hit - jag har en son som är ett år. När han var några månader såg jag att nacken var sne, och påpekade detta på BVC. Efter ytterligare någon månad såg jag att han skelade och påpekade detta. han har gått hos sjukgymnast för nacken, och på ögon för skelningen sedan dess.

Idag var vi på ögon igen. Vi har haft lapp varje dag en timme på vartannat öga nu ett tag och innan dess på samma öga. Han har en synnedsättning, men inte så stor. Och hon förklarade att lappen mest är för att han ska använda ögat och inte börja se sämre - inte så mycket för att förhindra skelning. Och hon var så gott som säker på att hans snea nacke beror på ögonen - det har de inte vågat säga någon om tidigare (från början trodde jag att han skelade för att hans nacke var sne, nu verkar det vara tvärtom - att han kompenserar skelningen genom att ha huvudet snett). Han skelar på båda ögonen, men mest på ett (och att han skelar med båda är mest bra, för då tränar han båda ögonen då och då i alla fall), nu ska han ha lapp för vänster en dag och sedan höger två dagar. Hon trodde oxå att han skulle få operera ögat om cirka ett år, för att inte nacken skulle ta för mycket stryk. Är det någon som varit med om att barnen kompenserar skelningen med nacken - och hur har det i så fall gått? Hur fungerar en eventuell operation? Har nacken automatiskt blivit bättre när skelningen blivit bättre? Hur länge brukar det krävas att man använder lapp för att få resultat? Och om det är som hon säger att man har lappen för att synen inte ska förändras - finns det då något som gör att han börjar skela mindre, förutan operation? Hans ögon ser oxå väldigt olika stora ut - vad kan det bero på?

Hoppas att det är okej att jag frågar här även om han kanske inte direkt är synskadad.