Sy egen bärsjal?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Sy egen bärsjal?

    Jag funderar på att be mamma sy en bärsjal åt mig men vad ska man ta för tyg? Det får väl inte vara för tjockt? Trikå är ju väldigt bekvämt men jag tror ändå jag hellre satsar på en stum så jag kan använda den längre. Mönster finns ju på nätet har jag sett. (5 m * 70 cm och lite avsmalnande ändar, ev skarv på diagonalen.)
    Dotter juni-05, dotter mars-07
  2. 1
    Sy egen bärsjal? Jag funderar på att be mamma sy en bärsjal åt mig men vad ska man ta för tyg? Det får väl inte vara för tjockt? Trikå är ju väldigt bekvämt men jag tror ändå jag hellre satsar på en stum så jag kan använda den längre. Mönster finns ju på nätet har jag sett. (5 m * 70 cm och lite avsmalnande ändar, ev skarv på diagonalen.)
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    De tänkte jag oxå på ! att sy en egen, men vet inte ?
    får räcka med bb.
    vissa sjalar är ju elastiska, och vissa inte.
    men tror att du nog ska ha ett tyg som du tycker är skönt, å mjukt.

    Hoppas på att du hittar nåt bra !
    kram!
  4. 2
    De tänkte jag oxå på ! att sy en egen, men vet inte ?
    får räcka med bb.
    vissa sjalar är ju elastiska, och vissa inte.
    men tror att du nog ska ha ett tyg som du tycker är skönt, å mjukt.

    Hoppas på att du hittar nåt bra !
    kram!
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Jag ska sy egen, har sytt både långsjalar, ringsjalar och MeiTai's till andra tidigare som varit uppskattade och det har varit väldigt lätt. Men det viktigaste är tyget.

    I en långsjal ska vara ett vävt bomulöls tyg som är stretshigt på diagonalen brukar man säga. När man drar i det på diagnonalen ska det alltså inte vara helt eller nästan helt stumt på diagonalen som många tyger är utan det ska ge med sig lätt och gå att dra ut ganska mycket.
    Det ska inte vara för tjockt heller som du säger, men hur tjockt man tycker är okej är idividuellt.

    Tyget Lenda på IKEA är ett bra sjaltyg enligt många.
    Vanlig lakansväv är för stumt.

    Om du ska skarva sjalen på mitten så ska skarven ligga i trådriktningen och vara en fällsöm eller vändsöm.

    Många vill ha en lite smalare sjal till små bäbisar eftersom det kan bli väldigt mycket överflödstyg annars så endel bäbissjalar är bara 50cm * 5m, men en vanlig sjal är 65-70cm * 4,5-5,5m. Hur lång den ska vara beror på hur lång och hur stor man själv är.
    Både jag och min bästa kompis är ungefär lika stora (Strl M/40 ca) och tycker 5m varit lagom längd när det varit inklusive båda de avsmalnade ändarna (dvs 4,7m längs ena sidan).

    Det är jättekul att sy sjalar och selar, och blir så lätt så himlar bra!!
    Lycka till!
  6. 3
    Jag ska sy egen, har sytt både långsjalar, ringsjalar och MeiTai's till andra tidigare som varit uppskattade och det har varit väldigt lätt. Men det viktigaste är tyget.

    I en långsjal ska vara ett vävt bomulöls tyg som är stretshigt på diagonalen brukar man säga. När man drar i det på diagnonalen ska det alltså inte vara helt eller nästan helt stumt på diagonalen som många tyger är utan det ska ge med sig lätt och gå att dra ut ganska mycket.
    Det ska inte vara för tjockt heller som du säger, men hur tjockt man tycker är okej är idividuellt.

    Tyget Lenda på IKEA är ett bra sjaltyg enligt många.
    Vanlig lakansväv är för stumt.

    Om du ska skarva sjalen på mitten så ska skarven ligga i trådriktningen och vara en fällsöm eller vändsöm.

    Många vill ha en lite smalare sjal till små bäbisar eftersom det kan bli väldigt mycket överflödstyg annars så endel bäbissjalar är bara 50cm * 5m, men en vanlig sjal är 65-70cm * 4,5-5,5m. Hur lång den ska vara beror på hur lång och hur stor man själv är.
    Både jag och min bästa kompis är ungefär lika stora (Strl M/40 ca) och tycker 5m varit lagom längd när det varit inklusive båda de avsmalnade ändarna (dvs 4,7m längs ena sidan).

    Det är jättekul att sy sjalar och selar, och blir så lätt så himlar bra!!
    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4
    Men är det billigare att sy en egen? Tycker bra tyger är så dyra nuförtiden... Jag försöker få tag i en begagnad tricot slen men gud va svårt.... Kanske bättre jag sätter mig och syr en?
  8. 4
    Men är det billigare att sy en egen? Tycker bra tyger är så dyra nuförtiden... Jag försöker få tag i en begagnad tricot slen men gud va svårt.... Kanske bättre jag sätter mig och syr en?
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Det beror på vilket tyg man vill ha. Lenda på IKEA blir billigare än köpesjalar (kostar bara 49kr/m) men hittar man något dyrt tyg så är det billigare med begagnad eller ibland tom ny(!!).

    Man kan hyra sjalar nuförtiden också, på www.hyrsjal.se tror jag att det är. Om man vill testa innan man är säker och har bestämt sig, sen kan man köpa sin hyressjal om man är nöjd.

    Har du kollat på tradera och lagt ut en "köpes"-annons på sjalbarn? På tradera har jag sett en och annan tricottslen men tyvärr trissas de upp ganska mycket ofta.. Jag hittade en tricott, dubbel bärpåse, där för 300kr ink frakt strax efter nyår, jättefin och nästan oanvänd
  10. 5
    Det beror på vilket tyg man vill ha. Lenda på IKEA blir billigare än köpesjalar (kostar bara 49kr/m) men hittar man något dyrt tyg så är det billigare med begagnad eller ibland tom ny(!!).

    Man kan hyra sjalar nuförtiden också, på www.hyrsjal.se tror jag att det är. Om man vill testa innan man är säker och har bestämt sig, sen kan man köpa sin hyressjal om man är nöjd.

    Har du kollat på tradera och lagt ut en "köpes"-annons på sjalbarn? På tradera har jag sett en och annan tricottslen men tyvärr trissas de upp ganska mycket ofta.. Jag hittade en tricott, dubbel bärpåse, där för 300kr ink frakt strax efter nyår, jättefin och nästan oanvänd
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Den jag ska sy nu ska jag göra bara för jag blev så himlarns kär i just det tyget föresten. Samma sak med vattenringsjalen jag sydde.

    De jag sytt till kompisar har också varit för de velat ha något dom inte hittat färdigt förutom första Lenda-sjalen som syddes just för hon i panik behövde en vävd sjal när dottern blivit så stor och stark att hon kunde trycka sig/ åla sig ur tricott-sjalen själv. Det blev föresten favvosjalen sen och flera dyra köpesjalar dissades till förmån för Lendan
  12. 6
    Den jag ska sy nu ska jag göra bara för jag blev så himlarns kär i just det tyget föresten. Samma sak med vattenringsjalen jag sydde.

    De jag sytt till kompisar har också varit för de velat ha något dom inte hittat färdigt förutom första Lenda-sjalen som syddes just för hon i panik behövde en vävd sjal när dottern blivit så stor och stark att hon kunde trycka sig/ åla sig ur tricott-sjalen själv. Det blev föresten favvosjalen sen och flera dyra köpesjalar dissades till förmån för Lendan
  13. Medlem sedan
    Nov 2000
    #7
    Det verkar ju strålande att hyra en! tack för länken! Jättebra ide att testa först, då vet man mer vad man vill ha när det är dags att sy ju! :-)
    tradera har jag just reggat på, de verkar inte vara så stora? Jag använder blocket rätt flitigt annars, coh där går de ju som smör i solsken, eller blir för dyra. Vi ska ju ha en vagn med, coh det börjar bli lite svettigt nu, bara 21 dagar kvar... :-D
  14. 7
    Det verkar ju strålande att hyra en! tack för länken! Jättebra ide att testa först, då vet man mer vad man vill ha när det är dags att sy ju! :-)
    tradera har jag just reggat på, de verkar inte vara så stora? Jag använder blocket rätt flitigt annars, coh där går de ju som smör i solsken, eller blir för dyra. Vi ska ju ha en vagn med, coh det börjar bli lite svettigt nu, bara 21 dagar kvar... :-D

Liknande trådar

  1. bärsjal?
    By björnis in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 21:56
  2. bärsjal
    By Plutt i april in forum _0705 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 20:06
  3. Bärsjal!
    By mummi in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:52
  4. Sy egen bärsjal
    By Linda & Mira 070119 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 17:23
  5. Bärsjal
    By Anonym in forum _0606 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar