Sova eller inte sova?
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Sova eller inte sova?

    Det är den stora frågan. Har sovit uselt i natt igen, inte en enda hel timme i sträck tror jag, beroende på jag vet inte vad, mig själv, barn som inte vill sova själva, hostande barn, egen hosta... Nu är morgonpasset avklarat, gubben har kört barnen till skolan, tvättmaskinen är laddad, den torra tvätten nedplockad och vikt, frukosten uppäten - men jag är inte påklädd ännu, så ska jag eller ska jag inte krypa ned i sängen igen...
  2. 1
    Sova eller inte sova? Det är den stora frågan. Har sovit uselt i natt igen, inte en enda hel timme i sträck tror jag, beroende på jag vet inte vad, mig själv, barn som inte vill sova själva, hostande barn, egen hosta... Nu är morgonpasset avklarat, gubben har kört barnen till skolan, tvättmaskinen är laddad, den torra tvätten nedplockad och vikt, frukosten uppäten - men jag är inte påklädd ännu, så ska jag eller ska jag inte krypa ned i sängen igen...
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Jag skulle inte sova,

    sover jag på dagen så sover jag absolut inte gott på natten. När jag har haft sådans nätter utan sömn, så har jag valt att vara trött på dagen och sen gå och lägga mig tidigt på kvällen. Då brukar jag sova gott. Om du har svårt för att somna så brukar det hjälpa med en varm dusch, ett glas ljummen mjölk och sen läsa sig till sömns. Hoppas att du orkar med dagen!
  4. 2
    Jag skulle inte sova, sover jag på dagen så sover jag absolut inte gott på natten. När jag har haft sådans nätter utan sömn, så har jag valt att vara trött på dagen och sen gå och lägga mig tidigt på kvällen. Då brukar jag sova gott. Om du har svårt för att somna så brukar det hjälpa med en varm dusch, ett glas ljummen mjölk och sen läsa sig till sömns. Hoppas att du orkar med dagen!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Nej, ut och gâ en stund sâ sover du bättre i kväll.
  6. 3
    Nej, ut och gâ en stund sâ sover du bättre i kväll.
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Jag undrar om du varit i Brest . Det regnar alltid... eller nästan då. Just nu i alla fall. Dessutom är det så trist att jag f.n. får mer ont i höfterna när jag rör mig, än när jag sitter still. Och med ont i höfterna sover jag dåligt.
  8. 4
    Jag undrar om du varit i Brest . Det regnar alltid... eller nästan då. Just nu i alla fall. Dessutom är det så trist att jag f.n. får mer ont i höfterna när jag rör mig, än när jag sitter still. Och med ont i höfterna sover jag dåligt.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Orkar med dagen gör jag nog, dels är jag tyvärr alltför van vid att sova dåligt (har jag sovit en hel natt de senaste 6,5 åren?!), och dels är dagen lugn. Båda barnen äter i matsalen, så det är meningen att jag ska passa på att jobba. Får väl se till att göra det då, om inte annat för att jag tvingar stackars F att äta i den förhatliga matsalen. Äter gör hon inte förresten, jag tror inte hon får i sig mer än lite bröd och vatten. Eftersom hon dessutom inte pratar med de vuxna i skolan, lär hon inte ens fråga efter mjölk... Jag blir faktiskt ledsen då jag tänker på det, men torsdag lunch är den enda gång i veckan jag och gubben har möjlighet att äta ensamma, utan barn, och det känns som om det också är viktigt.
  10. 5
    Orkar med dagen gör jag nog, dels är jag tyvärr alltför van vid att sova dåligt (har jag sovit en hel natt de senaste 6,5 åren?!), och dels är dagen lugn. Båda barnen äter i matsalen, så det är meningen att jag ska passa på att jobba. Får väl se till att göra det då, om inte annat för att jag tvingar stackars F att äta i den förhatliga matsalen. Äter gör hon inte förresten, jag tror inte hon får i sig mer än lite bröd och vatten. Eftersom hon dessutom inte pratar med de vuxna i skolan, lär hon inte ens fråga efter mjölk... Jag blir faktiskt ledsen då jag tänker på det, men torsdag lunch är den enda gång i veckan jag och gubben har möjlighet att äta ensamma, utan barn, och det känns som om det också är viktigt.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Men det är ju skönt att

    promenera när det regnar! Men inte om man har ont såklart.
  12. 6
    Men det är ju skönt att promenera när det regnar! Men inte om man har ont såklart.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Alltså, JAG hade gått och lagtmig igen men jag inser att det kanske inte är det bästa egentligen..men jag är inte bra på att fungera m sömnbrist.
  14. 7
    Alltså, JAG hade gått och lagtmig igen men jag inser att det kanske inte är det bästa egentligen..men jag är inte bra på att fungera m sömnbrist.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Ja, det är viktigt,

    varför pratar hon inte med de vuxna i skolan? Är hon blyg? I så fall lär det gå över med tiden. Det är bra träning förresten att äta tillsammans med andra barn.

    Vad jobbigt att du inte får sova ordentligt. Jag hade faktiskt ganska mycket sömnproblem förut när barnen var mindre. Dels för att jag låg på helspänn och liksom väntade på att de skulle vakna och dels för att de faktiskt väckte mig flera ggr varje natt.

    Nu kommer dottern en gång på natten och vill sova hos mig. Det får hon, jag vaknar inte ens alltid när hon kryper ner.

    Jag löste mina sömnproblem genom att aldrig lägga mig på dagen hur trött jag än var och genom att motionera. Men om du har ont, så är det ju ingen bra lösning för dig. Och jag gick upp med väckarklocka varje morgon, även på helgen för att ha det inrutat och för att kunna somna igen på kvällen.
  16. 8
    Ja, det är viktigt, varför pratar hon inte med de vuxna i skolan? Är hon blyg? I så fall lär det gå över med tiden. Det är bra träning förresten att äta tillsammans med andra barn.

    Vad jobbigt att du inte får sova ordentligt. Jag hade faktiskt ganska mycket sömnproblem förut när barnen var mindre. Dels för att jag låg på helspänn och liksom väntade på att de skulle vakna och dels för att de faktiskt väckte mig flera ggr varje natt.

    Nu kommer dottern en gång på natten och vill sova hos mig. Det får hon, jag vaknar inte ens alltid när hon kryper ner.

    Jag löste mina sömnproblem genom att aldrig lägga mig på dagen hur trött jag än var och genom att motionera. Men om du har ont, så är det ju ingen bra lösning för dig. Och jag gick upp med väckarklocka varje morgon, även på helgen för att ha det inrutat och för att kunna somna igen på kvällen.
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9
    Ja, F är blyg. Hon är ju bara 3,5 år och storasyster var precis likadan det första skolåret - hon började prata efter påsklovet. Sedan gick det av bara farten! Så jag är inte särskilt orolig över det, jag tror det ändras med tiden - själv var jag också jätteblyg när jag var liten.

    Matsalen känns som ett jobbigare kapitel. Under de första tre åren gillade inte S heller den. Det var först i höstas (när hon började riktiga skolan och blev minst i matsalen) som hon började uppskatta den.

    Promenera i regn kan vara mysigt, men det beror på vilket regn och framför allt på hur mycket det blåser och hur kallt det är för övrigt.
  18. 9
    Ja, F är blyg. Hon är ju bara 3,5 år och storasyster var precis likadan det första skolåret - hon började prata efter påsklovet. Sedan gick det av bara farten! Så jag är inte särskilt orolig över det, jag tror det ändras med tiden - själv var jag också jätteblyg när jag var liten.

    Matsalen känns som ett jobbigare kapitel. Under de första tre åren gillade inte S heller den. Det var först i höstas (när hon började riktiga skolan och blev minst i matsalen) som hon började uppskatta den.

    Promenera i regn kan vara mysigt, men det beror på vilket regn och framför allt på hur mycket det blåser och hur kallt det är för övrigt.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Jag är lite knäpp,

    men jag gillar dåligt väder och går varje mo´rgon i ur och skur. Tycker om när det regnar riktigt mycket.

    Om hon bara 'r 3.5 så är det ju inte konstigt att hon är blyg. när du skrev skolan tänkte jag att hon var 6-7 år!
  20. 10
    Jag är lite knäpp, men jag gillar dåligt väder och går varje mo´rgon i ur och skur. Tycker om när det regnar riktigt mycket.

    Om hon bara 'r 3.5 så är det ju inte konstigt att hon är blyg. när du skrev skolan tänkte jag att hon var 6-7 år!
  21. Medlem sedan
    Sep 2004
    #11

    Jag tycker

    att du ska SOVA!
    Nu när du kan/får sova ifred tycker jag du ska passa på. Du verkar få alldeles för lite sömn, tycker synd om dig. För utan sömn kan man ju inte fungera som man ska.

    Seså, hopp i säng nu!
    Kram!
    Den levande känner inte sin själ, den döde inte sin kropp
  22. 11
    Jag tycker att du ska SOVA!
    Nu när du kan/får sova ifred tycker jag du ska passa på. Du verkar få alldeles för lite sömn, tycker synd om dig. För utan sömn kan man ju inte fungera som man ska.

    Seså, hopp i säng nu!
    Kram!

Liknande trådar

  1. Att sova eller inte sova...
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 21:22
  2. Sova eller inte sova, det är frågan
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 10:29
  3. Att sova eller att inte sova?
    By Röran in forum _0705 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 17:24
  4. Sova eller inte sova?
    By Malmborg in forum _0805 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 14:49
  5. sova eller inte sova....
    By mohlina in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar