Hjäääälp beslutsångest
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Hjäääälp beslutsångest

    Att man aldrig kan bestämma sig
    JAg velar nåt fruktansvärt, så nu måste ni ge era synpunkter
    Vi hade funderingar på antingen en VW T4 Multivan eller en Chrysler Grand Voyager. Diesel båda delarna. Båda bilarna har nackdelen med kammrem men Voyagern kostar nästan dubbelt så mycket att byta. Voyagern äer mer"lyxig", typisk amerikansk ju. T4 känns mer bussliknande, avskalad inuti. NU råkade vi titta på en T5 multivan. Dryga 50-75000 kr dyrare än vad vi hade tänkt oss betala för en bil. Men den har kammkedja=inget byte där, den är mer personbilslik och inte så enkel/busslik. Dessutom, och det är ändå rätt så vikigt för mig, så finns den med partikelfilter (heter det så på svenska oxå?ordagrann översättning från tyskan). Ligger i Tyskland i skatteklass/avgasklass Euro 4,vad motsvarar det i Sverige? Och säljs den även med filter här?
    VAd hade ni gjort? Lagt fler pengar och fått en bil som dels förmodligen är lite bättre för miljön och dels oxå bättre för plånboken om man bara tittar på service då den inte har kammrem som måste bytas eller kan gå sönder? Men vi har sett en del rätt så nya T5 där de har haft motorn utbytt, tyder det på problem från början? En hel del ha vi hittat som alla har motorn utbytt vid ca 10000 mil. Känns ju som om den bara klarar det o sen skär den? Och om man fått motorn utbytt, börjar alla garantier då om? Och följer sådant då med den nya köparen?

    Usch va svårt det blev nu när T5 kom med i bilden. Samtidigt känns det ju som att vi då får en relativt ny bil (iaf för oss ) och därmed slipper en massa dyra reparationer de första åren.
    Fördelen med VW är väl att det är en rätt så vanlig modell som många hantverkare tex kör. Motorn är ju samma, även om vi vill ha den inredd som Multivan. Kanske oxå aningen billigare reservdelar än påChryslern men då vi inte brukar köpa direkt från Chrysler har det inte spelat så stor roll.

    Hur länge bör en nyare bil servas på märkesverkstad för att alla garantier mm ska gälla?

    Många frågor i ett, men det är ju rätt mycket pengar det handlar om så det är väl tur att vi INTE har nån brådska
  2. 1
    Hjäääälp beslutsångest Att man aldrig kan bestämma sig
    JAg velar nåt fruktansvärt, så nu måste ni ge era synpunkter
    Vi hade funderingar på antingen en VW T4 Multivan eller en Chrysler Grand Voyager. Diesel båda delarna. Båda bilarna har nackdelen med kammrem men Voyagern kostar nästan dubbelt så mycket att byta. Voyagern äer mer"lyxig", typisk amerikansk ju. T4 känns mer bussliknande, avskalad inuti. NU råkade vi titta på en T5 multivan. Dryga 50-75000 kr dyrare än vad vi hade tänkt oss betala för en bil. Men den har kammkedja=inget byte där, den är mer personbilslik och inte så enkel/busslik. Dessutom, och det är ändå rätt så vikigt för mig, så finns den med partikelfilter (heter det så på svenska oxå?ordagrann översättning från tyskan). Ligger i Tyskland i skatteklass/avgasklass Euro 4,vad motsvarar det i Sverige? Och säljs den även med filter här?
    VAd hade ni gjort? Lagt fler pengar och fått en bil som dels förmodligen är lite bättre för miljön och dels oxå bättre för plånboken om man bara tittar på service då den inte har kammrem som måste bytas eller kan gå sönder? Men vi har sett en del rätt så nya T5 där de har haft motorn utbytt, tyder det på problem från början? En hel del ha vi hittat som alla har motorn utbytt vid ca 10000 mil. Känns ju som om den bara klarar det o sen skär den? Och om man fått motorn utbytt, börjar alla garantier då om? Och följer sådant då med den nya köparen?

    Usch va svårt det blev nu när T5 kom med i bilden. Samtidigt känns det ju som att vi då får en relativt ny bil (iaf för oss ) och därmed slipper en massa dyra reparationer de första åren.
    Fördelen med VW är väl att det är en rätt så vanlig modell som många hantverkare tex kör. Motorn är ju samma, även om vi vill ha den inredd som Multivan. Kanske oxå aningen billigare reservdelar än påChryslern men då vi inte brukar köpa direkt från Chrysler har det inte spelat så stor roll.

    Hur länge bör en nyare bil servas på märkesverkstad för att alla garantier mm ska gälla?

    Många frågor i ett, men det är ju rätt mycket pengar det handlar om så det är väl tur att vi INTE har nån brådska
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Svåra val

    Det låter som svåra val där jag egentligen inte kan ge dig några råd. Men däremot har jag en del funderingar.

    Om ni ska satsa 50-75.000:- mer än ni tänkt från början kan bara ni själva avgöra då det är ni som har koll på vad er ekonomi tillåter. Om T5 motorn vet jag inte så mycket. Fördelen med en ganska ny bil är precis som du säger att förutsättningarna för att åka problemfritt ökar. Och är det vagnskadegaranti kvar behöver ni bara halvförsäkra. De flesta nya bilar har i Sverige tre års vagnskadegaranti. Så länge som det är fabriksgaranti kvar på bilen kräver generalagenten att ni ska serva på märkesverkstad för att garantin ska gälla.

    Skatteklass Euro 4 känner jag inte till. Men kanske är det samma som vår Svenska klass som kallas 2005 och då är det avgasutsläppen som styr skatten och har dieselmotorn partikelfilter utgår en skatterabatt från staten på 6.000:- vilken delas upp i en rabatt på fordonsskatten med 2.000:-/år. Därefter återgår det till ordinarie nivå. När det gäller bilens totalekonomi så är det förmodligen så att om ni köper den dyrare vagnen så blir totalekonomin sämre än på den billigare p.g.a en högre värdeminskning. Ju dyrare bilen är ju mer sjunker den i värde. Så även om den billigare vagnen har kamrem som ska bytas ibland blir den nog inte dyrare att äga om man ser till de totala kostnaderna.

    Det är svårt att köpa bil och mycket att ta hänsyn till.
  4. 2
    Svåra val Det låter som svåra val där jag egentligen inte kan ge dig några råd. Men däremot har jag en del funderingar.

    Om ni ska satsa 50-75.000:- mer än ni tänkt från början kan bara ni själva avgöra då det är ni som har koll på vad er ekonomi tillåter. Om T5 motorn vet jag inte så mycket. Fördelen med en ganska ny bil är precis som du säger att förutsättningarna för att åka problemfritt ökar. Och är det vagnskadegaranti kvar behöver ni bara halvförsäkra. De flesta nya bilar har i Sverige tre års vagnskadegaranti. Så länge som det är fabriksgaranti kvar på bilen kräver generalagenten att ni ska serva på märkesverkstad för att garantin ska gälla.

    Skatteklass Euro 4 känner jag inte till. Men kanske är det samma som vår Svenska klass som kallas 2005 och då är det avgasutsläppen som styr skatten och har dieselmotorn partikelfilter utgår en skatterabatt från staten på 6.000:- vilken delas upp i en rabatt på fordonsskatten med 2.000:-/år. Därefter återgår det till ordinarie nivå. När det gäller bilens totalekonomi så är det förmodligen så att om ni köper den dyrare vagnen så blir totalekonomin sämre än på den billigare p.g.a en högre värdeminskning. Ju dyrare bilen är ju mer sjunker den i värde. Så även om den billigare vagnen har kamrem som ska bytas ibland blir den nog inte dyrare att äga om man ser till de totala kostnaderna.

    Det är svårt att köpa bil och mycket att ta hänsyn till.
  5. frasse-boy
    #3
    chryslern har ingen kamrem det kombinerat med hydrauliska ventilyftare ger en i stort sett underhållsfri motor du kan byta olja och "fläktrem" och i övrigt bara beundra skapelsen under huven
  6. 3
    chryslern har ingen kamrem det kombinerat med hydrauliska ventilyftare ger en i stort sett underhållsfri motor du kan byta olja och "fläktrem" och i övrigt bara beundra skapelsen under huven
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Jo då, den vi har tittat på har det
    Jag pratar diesel och årsmodell 01-04 på Voyagern och den har kamrem enligt vad vi har lyckats leta reda på. Mycket irriterande, den vi har nu har nämligen inte (årsmodell 99). Men om du menar den nyaste kanske de har ändrat det igen? Kändes ju idiotiskt att de gått tillbaka till äldre teknik.
  8. 4
    Jo då, den vi har tittat på har det
    Jag pratar diesel och årsmodell 01-04 på Voyagern och den har kamrem enligt vad vi har lyckats leta reda på. Mycket irriterande, den vi har nu har nämligen inte (årsmodell 99). Men om du menar den nyaste kanske de har ändrat det igen? Kändes ju idiotiskt att de gått tillbaka till äldre teknik.
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Tack återigen för ditt svar och dina synpunkter.
    Det som svider mest med en sådan är nog just det du skriver, nämligen värdeminskningen. Och då den ju blir mindre ju äldre bil man köper så känns det ju som mer motiverat att köpa en T4 från 02 tex.
    Meeeen, jag vill ju gärna ha partikelfilter tex och det får jag inte då. Och i Voyagern går det inte att få alls.

    Vet du hur det är med en bil som importerars (privat). Räknas dessa skattereducerade år från datumet då bilen registrerades om den har filter eller från den dagen den togs i bruk i utlandet? Förmodligen väl det senare så nån skattereducering lär vi väl tyvärr inte se nåt av (dessutom är det ju förmodligen en 03-04:a vi köper ).

    Tanken är att vi ska äga bilen i många år, vi byter inte bil så ofta om vi är nöjda. Därför vill vi ju vara säkra och väger detta mycket fram och tillbaka
    Och med tanke på att vi vill ha den länge så kanske det ändå är lönt att köpa en nyare *funderar*

    Ja, ni lär väl få läsa mer om mina funderingar, hemskt svårt det här

    Just ja, ännu en fördel med T5 är att den har ESP, tom som standard tror jag det. Chryslern får inte att få med det och med en så pass stor bil kanske det är vettigt. Iaf om man ska tro på bla Teknikens värld *s*
  10. 5
    Tack återigen för ditt svar och dina synpunkter.
    Det som svider mest med en sådan är nog just det du skriver, nämligen värdeminskningen. Och då den ju blir mindre ju äldre bil man köper så känns det ju som mer motiverat att köpa en T4 från 02 tex.
    Meeeen, jag vill ju gärna ha partikelfilter tex och det får jag inte då. Och i Voyagern går det inte att få alls.

    Vet du hur det är med en bil som importerars (privat). Räknas dessa skattereducerade år från datumet då bilen registrerades om den har filter eller från den dagen den togs i bruk i utlandet? Förmodligen väl det senare så nån skattereducering lär vi väl tyvärr inte se nåt av (dessutom är det ju förmodligen en 03-04:a vi köper ).

    Tanken är att vi ska äga bilen i många år, vi byter inte bil så ofta om vi är nöjda. Därför vill vi ju vara säkra och väger detta mycket fram och tillbaka
    Och med tanke på att vi vill ha den länge så kanske det ändå är lönt att köpa en nyare *funderar*

    Ja, ni lär väl få läsa mer om mina funderingar, hemskt svårt det här

    Just ja, ännu en fördel med T5 är att den har ESP, tom som standard tror jag det. Chryslern får inte att få med det och med en så pass stor bil kanske det är vettigt. Iaf om man ska tro på bla Teknikens värld *s*
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Vet inte

    Jag vet inte hur skattereduktionen för partikelfilter räknas på importbilar eller om det ens gäller då. På bilar som är sålda nya i Sverige är ju generalagenten tvingad att hålla en avgasgaranti men det finns ju inge Svensk generalagent att ställa till svars på en privatimporterad kärra. Men som sagt, jag är inte säker i denna fråga.
  12. 6
    Vet inte Jag vet inte hur skattereduktionen för partikelfilter räknas på importbilar eller om det ens gäller då. På bilar som är sålda nya i Sverige är ju generalagenten tvingad att hålla en avgasgaranti men det finns ju inge Svensk generalagent att ställa till svars på en privatimporterad kärra. Men som sagt, jag är inte säker i denna fråga.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Ytterligare några tankar

    Jag kom att tänka på ytterligare en sak när det gäller partikelfilter. För egen del tycker inte jag att man ska hänga upp hela sin bilaffär på om man får någon skatterabatt eller inte. Den subventionering som det handlar om är totalt 6.000:- ett ganska litet belopp i sammanhanget då man köper en bil för flera hundratusen kronor. Viktigare är om den bil man är ute efter passar de egna behoven.
  14. 7
    Ytterligare några tankar Jag kom att tänka på ytterligare en sak när det gäller partikelfilter. För egen del tycker inte jag att man ska hänga upp hela sin bilaffär på om man får någon skatterabatt eller inte. Den subventionering som det handlar om är totalt 6.000:- ett ganska litet belopp i sammanhanget då man köper en bil för flera hundratusen kronor. Viktigare är om den bil man är ute efter passar de egna behoven.
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Jag håller fullständigt med, en skattereduktion vore endast en liten bonus. Men då vi inte har råd att köpa den ny så är ju sannolikheten att "bonustiden" ändå är ute rätt så stor så det är inget jag ens har med i nån beräkning. Och det är absolut inget som skulle kunna påverka mitt bilval faktiskt, med tanke på vad den kostar i skatt om man låter den vara personbilsregistrerad, något vi inte har tänkt oss.
  16. 8
    Jag håller fullständigt med, en skattereduktion vore endast en liten bonus. Men då vi inte har råd att köpa den ny så är ju sannolikheten att "bonustiden" ändå är ute rätt så stor så det är inget jag ens har med i nån beräkning. Och det är absolut inget som skulle kunna påverka mitt bilval faktiskt, med tanke på vad den kostar i skatt om man låter den vara personbilsregistrerad, något vi inte har tänkt oss.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Miljöklass 2005

    Om bilen är ganska ny och uppfyller miljöklass 2005 behöver inte fordonsskatten vara så hiskligt dyr på en dieselbil även om den inte har partikelfilter. Om jag tar ett exempel som jag har i huvudet så kan jag berätta att Mitsubishi Grandis av årsmodell 2007 i bensinutförande har en fordonsskatt på cirka 2.300:- och 5.280:- med dieselmotor. Hade dieselbilen dessutom haft partikelfilter skulle det avgå 2.000:-/år i tre år från detta belopp. (Vilket denna modell inte har).

    Så frågan är om det är någon idé att lastbilsregistrera en modern diselbil med tanke på de nackdelar som detta innebär.
  18. 9
    Miljöklass 2005 Om bilen är ganska ny och uppfyller miljöklass 2005 behöver inte fordonsskatten vara så hiskligt dyr på en dieselbil även om den inte har partikelfilter. Om jag tar ett exempel som jag har i huvudet så kan jag berätta att Mitsubishi Grandis av årsmodell 2007 i bensinutförande har en fordonsskatt på cirka 2.300:- och 5.280:- med dieselmotor. Hade dieselbilen dessutom haft partikelfilter skulle det avgå 2.000:-/år i tre år från detta belopp. (Vilket denna modell inte har).

    Så frågan är om det är någon idé att lastbilsregistrera en modern diselbil med tanke på de nackdelar som detta innebär.
  19. Medlem sedan
    Dec 1998
    #10
    Okej, det ska vi helt klart undersäka närmare innan vi avgör hur vi gör. Vår Voyager är ju lastbilsreggad, ett måste vid en skatt på dryga 8500 kr. Och T5 borde rimligtvis väga ännu mer så den borde väl bli dyrare eg om man bara jämför rakt över. Men det är sånt vi får kolla sen, att det går vet vi men vi slipper gärna den biten.
  20. 10
    Okej, det ska vi helt klart undersäka närmare innan vi avgör hur vi gör. Vår Voyager är ju lastbilsreggad, ett måste vid en skatt på dryga 8500 kr. Och T5 borde rimligtvis väga ännu mer så den borde väl bli dyrare eg om man bara jämför rakt över. Men det är sånt vi får kolla sen, att det går vet vi men vi slipper gärna den biten.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Nya systemet

    Om bilen uppfyller kraven för miljöklass 2005 är det inte vikten som avgör hur hög skatten är utan avgasutsläppen. Om den däremot går under de gamla reglerna miljöklass 2000(båda systemen finns parallellt) är det precis som tidigare vikten som avgör skattenivån.
  22. 11
    Nya systemet Om bilen uppfyller kraven för miljöklass 2005 är det inte vikten som avgör hur hög skatten är utan avgasutsläppen. Om den däremot går under de gamla reglerna miljöklass 2000(båda systemen finns parallellt) är det precis som tidigare vikten som avgör skattenivån.
  23. Medlem sedan
    Dec 1998
    #12
    Okej, tack, alltid lär man sig nåt nytt
    Tur vi inte ska köpa än, verkar vara dax att läsa in sig lite mer (fast jag tycker inte vi gjort så mycket annat de sneaste veckorna ). Alla biltidningar är sönderlästa och på nätet finns det braforum på tyska om både T4-T5 och Chrysler, där är maken stammis nu *s*
    Men där får man ju inte reda på något om svensk skatt.
    Var tror du man kan kolla vad Euro 4 motsvarar? Är det Vägverket som kan svara på den frågan? Eller kanske skulle jag ta o prata med svenska VW istället, kanske är lättare
  24. 12
    Okej, tack, alltid lär man sig nåt nytt
    Tur vi inte ska köpa än, verkar vara dax att läsa in sig lite mer (fast jag tycker inte vi gjort så mycket annat de sneaste veckorna ). Alla biltidningar är sönderlästa och på nätet finns det braforum på tyska om både T4-T5 och Chrysler, där är maken stammis nu *s*
    Men där får man ju inte reda på något om svensk skatt.
    Var tror du man kan kolla vad Euro 4 motsvarar? Är det Vägverket som kan svara på den frågan? Eller kanske skulle jag ta o prata med svenska VW istället, kanske är lättare
  25. Medlem sedan
    Jun 2001
    #13

    Vägverket

    Vägverket borde kunna svara på din fråga, och kan de inte det så vet de säkert vart du ska vända dig i stället.
  26. 13
    Vägverket Vägverket borde kunna svara på din fråga, och kan de inte det så vet de säkert vart du ska vända dig i stället.
  27. frasse-boy
    #14
    kamrem eller inte påverkar numera totalekonomin mer än vad man tror
    om man inte gör jobbet själv


    har du läst nyaste vi bilägare?
  28. 14
    kamrem eller inte påverkar numera totalekonomin mer än vad man tror
    om man inte gör jobbet själv


    har du läst nyaste vi bilägare?
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Nej, den har jag inte läst, vad står det i den? Läge o köpa den kanske (om inte maken har den redan o har gömt den för mig )
    På vilket sätt påvrekar kammrem? Bättre med eller utan då? Och nej, vi kan inte byta själva, inte ens vår vanliga verkstad kan det på Chryslern iaf för det behövs specialverktyg som de inte har.
  30. 15
    Nej, den har jag inte läst, vad står det i den? Läge o köpa den kanske (om inte maken har den redan o har gömt den för mig )
    På vilket sätt påvrekar kammrem? Bättre med eller utan då? Och nej, vi kan inte byta själva, inte ens vår vanliga verkstad kan det på Chryslern iaf för det behövs specialverktyg som de inte har.
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16
    Oki, tack, du är en pärla som tar dig tid o svara på alla mina frågor
  32. 16
    Oki, tack, du är en pärla som tar dig tid o svara på alla mina frågor
  33. Medlem sedan
    Dec 1998
    #17
    Läst artikeln nu. Och det är precis det som gör att vi INTE vill ha kammrem, men vad bra att se det svart på vitt oxå
    Dessutom kostar det 14000 kr ju på CGV att byta, helt sjuk kostnad (som då iofs är komplettpris, inkl allt som behöver bytas samtidigt). Ska absolut presenteras för maken när han kommer hem igen.
  34. 17
    Läst artikeln nu. Och det är precis det som gör att vi INTE vill ha kammrem, men vad bra att se det svart på vitt oxå
    Dessutom kostar det 14000 kr ju på CGV att byta, helt sjuk kostnad (som då iofs är komplettpris, inkl allt som behöver bytas samtidigt). Ska absolut presenteras för maken när han kommer hem igen.
  35. frasse-boy
    #18
    helsjukt är bara förnamnet det motsvarar nästan hela straffskatten för en dieselbil i 3 års tid jämfört med bensinaren

    var såg du att 01 och nyare har kamrem jag har sett att det skulle vara kedja fram till 04an
  36. 18
    helsjukt är bara förnamnet det motsvarar nästan hela straffskatten för en dieselbil i 3 års tid jämfört med bensinaren

    var såg du att 01 och nyare har kamrem jag har sett att det skulle vara kedja fram till 04an
  37. Medlem sedan
    Dec 1998
    #19
    Vi har bekannta som har en diesel med kamrem bla så det stämmer detta
    Och jag har för mig att de även har kamrem på den nyaste (då pratar jag endast diesel, har inte kollat så jättemycke på bensinvarianterna).
  38. 19
    Vi har bekannta som har en diesel med kamrem bla så det stämmer detta
    Och jag har för mig att de även har kamrem på den nyaste (då pratar jag endast diesel, har inte kollat så jättemycke på bensinvarianterna).
  39. frasse-boy
    #20
    här har du tillverkarens hemsida

    http://www.vmmotori.it/it/index.jsp

    R 428 DOHC heter motorn
  40. 20
    här har du tillverkarens hemsida

    http://www.vmmotori.it/it/index.jsp

    R 428 DOHC heter motorn
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hjäääälp!
    By Lena m E+M in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 09:44
  2. Hjäääälp!!?
    By Plutt in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 06:41
  3. Hjäääälp!
    By Orolig-HJÄLP! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 10:21
  4. Hjäääälp!
    By kattmamman in forum Föräldraskap
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 20:10
  5. Hjäääälp, beslutsångest!
    By FinlandsSofia in forum Bebissnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 17:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar